تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳

مرگ زیر تیغِ آفتاب؛ کارمندان تعطیل می‌شوند و کارگران نه/ مرگ کارگر پالایشگاه پارس جنوبی برای گرمازدگی

۱۲ ساعت کار در گرمای سوزان جنوب می‌دانید یعنی چه؟ یعنی آنقدر بدنت داغ شود که دیگر نتوانی عرق کنی، آب بدنت تمام شود، احساس گیجی و ضعف کنی و بیحال نقش بر زمین شوی

مرگ زیر تیغِ آفتاب

اقتصاد۲۴- آفتاب سوزان جنوب، همچنان که گرما می‌بخشد گاه داغ مرگ را بر سینه زحمت‌کش‌ترین کارگر‌ها می‌گذارد. کارگری که پوست تنش سوخته و دست‌هایش پینه بسته، اما برای کار مجبور است زیر آفتاب داغ ۵۰ درجه جنوب کار کند، اما این کار کردن بدون تاوان نیست. ۱۵ مرداد جاری که گذشت، کارگران پارس جنوبی که یک نگاه‌شان به کارشان بود و یکی به آسمان، به همکارشان که رفته بود بالا تا پاکسازی دودکش واحد بخار پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی در عسلویه را انجام دهد، از حال رفته و بیهوش میان تسمه نخی آویزان می‌بینند. کارگر به پایین کشیده می‌شود، تیم امدادی از راه می‌رسند و تلاش می‌کنند تا بدن بی جان این کارگر ۴۹ ساله احیا شود، اما همه چیز بی‌نتیجه است و جان می‌بازد. شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: «این فرد از پرسنل پیمانکار بازرسی فنی، در حین انجام کار دچار گرمازدگی و کاهش علائم هوشیاری می‌شود و به بیمارستان نبی اکرم (ص) عسلویه اعزام شده و علی‌رغم تلاش کادر درمان، متاسفانه وی فوت می‌کند.»

۱۲ ساعت کار زیر گرمای سوزان آفتاب

کارگران، اما روایت دیگری دارند و بنا بر گزارش ایلنا می‌گویند: «بار‌ها اطلاعیه‌ها و بخشنامه‌هایی در مورد ضرورت کاهش ساعت کاری کارگران صادر شد، اما شرکت‌های پیمانکاری از اجرای آن‌ها امتناع می‌ورزند و همچنان کارگران را ۱۲ ساعت کامل سر کار نگه می‌دارند.»

۱۲ ساعت کار در گرمای سوزان جنوب می‌دانید یعنی چه؟ یعنی آنقدر بدنت داغ شود که دیگر نتوانی عرق کنی، آب بدنت تمام شود، احساس گیجی و ضعف کنی و بیحال نقش بر زمین شوی. مرگ این کارگر، اما پایان این ماجرا نیست. سال‌های گذشته نیز مرور خبر‌ها حاکی از این ماجراست. همزمان ۱۵ مردادماه خبرگزاری برنا خبر داد که بیش از ۳۵ نفر از کارگران فاز دوم پالایشگاه آبادان به علت گرما و رطوبت شدید هوا دچار گرمازدگی شدند.

رطوبت بالای ۹۰ درصد و افزایش دمای هوا (۵۳ درجه) باعث گرمازدگی ۳۵ نفر شده و به درمانگاه پالایشگاه منتقل شدند و تحت درمان قرار گرفتند.
بررسی دمای هوای شهرستان آبادان طی روز‌های اواسط مرداد نشان می‌دهد با دمای بالای ۵۰ درجه این شهر گرم‌ترین شهر ایران بود، همچنین بیشینه دمای هوای آبادان در روز ۱۵ مرداد به ۵۳ درجه سلیسیوس رسید که رکورد ۷۰ ساله دمای این شهر برای سومین مرتبه تکرار شد.
در عسلویه و کنگان و تنبک و خارک، در اهواز و ماهشهر و مسجد سلیمان، کارگران تابستان‌های سختی دارند و تصاویری از گرمازدگی آن‌ها هر چند وقت یکبار در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

گزارش ایلنا موید این نکته است که «کارگران در بوشهر و خوزستان، زیر آفتابِ سوزانِ تابستان، در دمای بالای ۴۰ درجه و رطوبت بالای ۷۰ – ۸۰ درصد، در محدوده‌ی صنعتی و در ارتفاعاتی حدودا ۲۰ تا ۳۰ متری و یا مخازن زیرزمینیِ گرم و بسته، با تجهیزاتی که گاهی وزن‌شان به ۴۰ تا ۵۰ کیلو می‌رسد و حرارتشان، گرمای تابشِ بی‌امانِ خورشید را چندبرابر می‌کند، مشغول کارند.»
گزارش‌ها از حوادث کار سال ۱۴۰۱ حاکی از مرگ ۵ کارگر در یک سال در اثر گرمازدگی بود.


بیشتر بخوانید: مرگ دردناک کارگر پارس جنوبی بر اثر گرمازدگی!


براساس گزارش سازمان پزشکی قانونی، در سال ۱۴۰۲ دست‌کم دو هزار و ۱۱۵ کارگر در اثر حوادث ناشی از کار جانشان را از دست دادند و ۲۷ هزار نفر نیز مصدوم شدند. این رقم در مقایسه با زمان مشابه سال قبل از آن، بیش از ۱۵ درصد افزایش نشان می‌داد.
همچنین براساس بررسی‌ها، ایران در زمینه رعایت مسایل ایمنی کار میان کشور‌های دنیا رتبه ۱۰۲ را دارد و آمار مرگ کارگران در آن بیش از میانگین‌های جهانی است.
شاهد هستیم که غالبا در فصل گرم سال، در مجموعه پالایشگاهی نیرو‌های ستادی تعطیل می‌شوند، اما نیرو‌های عملیاتی (کارگران (به همان روال همیشگی به کار خود ادامه می‌دهند.
فعالان صنفی مرگ کارگران صنعت نفت را بیش از آمار‌های رسمی عنوان می‌کنند و وزارت کار هم از ارائه آمار مرگ کارگران به تفکیک شغل آنان خودداری می‌کند. اما روزنامه «هم‌میهن» شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ به نقل از «فعالان صنفی» و «کارشناسان صنعت نفت» از مرگ ۱۷ کارگر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی از فروردین ۱۴۰۲ تا ۱۶ مهر خبر داده بود.

تصمیمات ستاد بحران مشمول زیرِکولر نشین‌هاست!

کارگران عملیاتی – پیمانکاری‌ای که در ازای کار‌های طاقت‌فرسا، حقوق و مزایای چندانی دریافت نمی‌کنند و از امنیتِ شغلی برخوردار نیستند.
علیرضا میرغفاری، عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران و رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران پالایشگاه‌های گاز استان بوشهر، در رابطه با اوضاعِ کارگرانِ این مناطق به ایلنا می‌گوید: به دلیلِ حساسیتِ تولید گاز در فصل سرد، اکثر کار‌های تعمیراتی و پیشگیرانه در فصل گرم سال صورت می‌گیرد. در واقع، چون مصرف گاز در زمان گرما کمتر است، غالبا از اردیبهشت تعمیرات اساسی شروع می‌شود و این وضعیت تا اواسط مهر ادامه دارد. در این بازه‌ی زمانی هم شرایط آب و هوا بد است و هم حجم کار بسیار بالاست. کارگران در رطوبتی که گاهی به بیش از ۹۰ درصد می‌‎رسد و دمای هوای بالای ۴۵ تا ۵۵ درجه، بیشترین حجم کار را انجام می‌دهند.

وی اضافه می‌کند: شاهد هستیم که غالبا در فصل گرم سال، مخصوصا در مجموعه پالایشگاهی نیرو‌های ستادی تعطیل می‌شوند و یا ساعات کار آن‌ها کم می‌شود، اما نیرو‌های عملیاتی به همان روال همیشگی به کار خود ادامه می‌دهند و خیلی از آن‌ها دچار گرمازدگی می‌شوند.
این فعال کارگری ادامه می‌دهد: انجام این اقدامات و دیدنِ تدابیر لازم، وظیفه کمیتهُ حفاظت و فنی و بهداشت است. در این کمیته باید نمایندهُ کارگر حضور داشته باشد، ولی متأسفانه یا این کمیته تشکیل جلسه نمی‌دهد، و یا اگر بدهد نماینده کارگر در آن حضور ندارد و همانطور که گفتم، معمولا تصمیماتِ آن‌ها برای نیرو‌های ستادی است و نه عملیاتی. به طور مثال در روز‌های گذشته که کشور به دلیلِ گرمای هوا تعطیل و نیمه تعطیل شد، کمیته بحران تشکیل جلسه داد و تصمیماتی گرفت که شاملِ حال کارگران ستادی و یا همان زیرِ کولر نشین‌ها شد و برای کارگران عملیاتی هیچ تدبیری ندیدند.

گرمازدگی کارگران پالایشگاه با شربت آبلیمو حل نمی‌شود

پیش‌تر یکی از کارگران حوزه وقت و گاز در جنوب کشور به سایت خبری رویداد ۲۴ گفته بود: «در حال حاضر سیستم پرداخت حقوق برای کارگران پروژه‌ا‌ی به این صورت است که معمولا ۲۰ تا ۲۳ روز در ماه را به صورت مداوم کار می‌کنند و باقی ماه را استراحت می‌کنند. اما در روز‌های کاری ساعات کاری آن‌ها بسیار زیاد است. حقیقت آن است که با نوشیدن آب یخ و شربت آبلیمو این مساله حل نمی‌شود.»
وی عنوان کرده بود: «مشاغل کارگران در این مناطق از جمله کارگران فاز دوم پالایشگاه آبادان، پتروشیمی آبادان و … همگی سخت و زیان‌آور بوده و خارج از توان عادی بدن است که این مساله فشار زیادی را بر کارگر تحمیل می‌کند.»
با این حال شهرام غریب کارشناس ارشد ایمنی و مدیریت (HSE) با بیان اینکه وزارت نفت ناظر است و باید بر کار پیمانکاران نظارت کند، به رویداد ۲۴ گفته بود: وظیفه پیمانکاری که در نواحی به شدت گرم فعالیت می‌کند اولا تامین شرایط کاری مناسب برای اشخاص است یعنی برنامه‌ریزی کنند که کارگران در تیغ آفتاب کار نکنند، دوم آنکه اگر کارگر باید واقعا در چنین شرایطی کار کنند مانند آنچه در عسلویه، بندرعباس و … می‌گذرد باید کارگران زمان کمتری زیر تیغ آفتاب باشند. تکثر در تعویض شیفت‌های یک کارگر وجود داشته باشد، نیاز نیست حتما یک فرد ۸ ساعت زیر آفتاب کار کند می‌توان این زمان را ۲ ساعت به ۲ ساعت کرد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

حضور گسترده افغانستانی‌ها در ایران نوعی تهدید است که نباید عمق پیدا کند/ معنی ندارد افغان‌ها از منابع ارزشمند ما، رایگان یا با هزینه خیلی کم بهره ببرند

عکس/استوری سحر دولتشاهی و جواد کاظمیان برای ناهید کیانی و کیمیا علیزاده

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ توهین زننده سردبیر روزنامه همشهری به کیمیا علیزاده!

عکس/ حقوق حیرت انگیز معلم دیپلم در سال ۱۳۵۰

عکس/ استایل جذاب نفیسه روشن در سفر به کرمانشاه

عکس/استادیوم‌های شگفت‌انگیز عربستان برای جام جهانی ۲۰۳۴

عکس/ رنگ طلای المپیک یک هفته‌ای رفت!

عکس/ نقشه ایران در شاهنامه چگونه بود؟

قدیمی‌ترین عکس از منارجنبان در اصفهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

حسن یزدانی به حسین رضازاده هم نرسید

حضور فعال بیمه نوین با دو پنل تخصصی در نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی

آرامش به بازار سیمان بازگشت؟ + جدول

قیمت جدید میلگرد امروز ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

خداحافظی با سامانه یکپارچه خودرو؛ سلام دوباره به قرعه کشی!

آغاز پیش فروش بلیط پرواز‌های اربعین از امروز

عکس/استوری تبریک کمند امیر سلیمانی برای تولد الیکا عبدالرزاقی

بوکسور جنجالی المپیک طلا گرفت!

فیلم/افشاگری حامی درباره تهیه کننده کنسرت کانادا

استوری احساسی بهنوش طباطبایی برای ناهید کیانی و کیمیا علیزاده + عکس

قیمت نفت افزایش یافت

با فرامین صوتی نرم ‌افزارفام موسسه اعتباری ملل

فیلم/کتاب درس ریاضی در دوران قاجار

نشست تخصصی ترویج کسب و کار در همایش بین‌المللی IPF با حضور مدیران پتروشیمی جم

غرفه بیمه کوثر میزبان بازدیدکنندگان

درخواست بازگشت مهاجران افغانستانی توسط عضو ارشد طالبان

سرین بدیعی مشهور به شاهزاده سرین کیست؟

اعتراض طالبان به خروج مهاجران افغان از ایران

اینفوگرافی/ کشور‌های با امنیت بالاتر در زمان جنگ جهانی سوم

اعلام جزئیات اقساط وام ضروری بازنشستگان

وابستگی ایران به واردات غلات ۲.۵ برابر شد

فیلم/ سخنان جنجالی عبده تبریزی درباره بورس

فیلم/ قطع سخنرانی کامالا هریس توسط طرفدار فلسطین

ایا برای کاشت مو حتما باید کچل کرد؟

بار مالی فاکتور «مسکن رئیسی» روی دوش دولت پزشکیان + اینفوگرافی

واکنش المیرا شریفی‌مقدم به مقام دومی حسن یزدانی + عکس

خرید خانه با یک میلیارد تومان در شهر ری ممکن است؟ + جدول

عکس/برنامه‌های ۴۰ سال پیش صداوسیما در سالروز تولد امام رضا (ع)

تقاضای واقعی خودرو در بازار چقدر است؟

ادعای کیهان درباره نقش رهبری در انتخاب وزرا

حضور چند وزیر رئیسی در دولت چهاردهم قطعی شد!

مرگ زیر تیغِ آفتاب؛ کارمندان تعطیل می‌شوند و کارگران نه/ مرگ کارگر پالایشگاه پارس جنوبی برای گرمازدگی

عباس عبدی: ظریف مثل مار زخم خورده بود

فیلم/جان ترامپ باز هم به خطر افتاد!

ستیز با حمل‌ونقل پاک در تهران

آیا وضعیت آبان ۱۴۰۱ برای بورس تکرار می‌شود؟

دلار در انتظار تصمیمات سیاسی آچمز شد

شکست چرخه تلافی؛ معمای مسیر برون رفت خاورمیانه در دوران پسا ترور مقام‌های حماس و حزب‌الله

بانک مرکزی چه محدودیت هایی در تامین ارز دارد؟

افزایش نگرانی‌ها در آستانه معرفی کابینه؛ ارزیابی فعالان سیاسی از شایعات و تصمیم پزشکیان

فیلم/تمرینات سخت ورزشی مازیار لرستانی

بدن‌های بی‌مکان؛ افزایش رد مرز‌های غیر‌قانونی، همراه با برخورد‌های شدید با اتباع افغانستانی

در ۴۱ حراج مرکز مبادله چند کیلو شمش طلا به فروش رسید؟

سیگنال مهم دولت چهاردهم به قیمت سکه

فیلم/تاسیسات استراتژیک گازپروم روسیه به دست اوکراینی‌ها افتاد

تورم پایان سال ۱۴۰۳ چقدر می‌شود؟

برگ برنده بورس چه زمانی رو می شود؟

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات