تاریخ انتشار: ۰۰:۱۸ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

وضعیت صنعت ساخت و ساز در کشور وخیم است/ فرزانه صادق می تواند رونق را به بازار مسکن بازگرداند؟

تحلیلگر بازار مسکن معتقد است؛ هیچ گاه مدیران و متولیان بخش مسکن نتوانسته اند راه رفته مدیر و وزیر گذشته را به اتمام برسانند و همواره با جدال بر سر اینکه مدیران قبلی علم و تخصص کافی نداشته اند، دستور العمل‌ها و مصوبات دست و پا گیر جدید را ارائه می‌دهند و خود را مدیر لایق می‌دانند؛ در حالی که نگاه سطحی مدیران به معضل مسکن، یک چالش بزرگ است.

وضعیت صنعت ساخت و ساز در کشور

اقتصاد ۲۴- بازار مسکن مانند سنوات چند سال گذشته همچنان پُر التهاب و خالی از واقعیت‌های معامله گرایانه است به طوری که از ابتدای سال و تابستان امسال یعنی در فصل جابجایی‌ها نیز علی رغم وعده و وعید‌های متولیان این بخش، سرد، اما گران در حال گذر است.

حالا با حضور وزیر تازه نفس دولت چهاردهم باید دید که چه نقشه جدیدی برای تثبیت قیمت‌ها در این بازار پُر تقاضا و ضروری ترسیم شده است.
نا گفته نماند وزیر جدید راه و شهرسازی در شرایطی این وزارتخانه را تحویل گرفته که قیمت مسکن به تبعیت از تلاطم اقتصاد کلان و نوسانات نرخ ارز شاید در حال اصلاح نباشد، اما به واسطه نرخ دلار کمی آرام‌تر در حال حرکت است، اما همچنان شاهد تورم سالیانه و ماهیانه در این حوزه هستیم.
بر اساس آمار‌های رسمی، طی یک سال اخیر قیمت مسکن در شهر تهران ۸۳ درصد رشد کرده که ۳۱ درصد آن فقط در چهار ماه اخیر و ۶.۳ درصد آن در یک ماه اخیر اتفاق افتاده است.

همچنین بانک مرکزی در تیر ماه گذشته از رسیدن میانگین قیمت مسکن تهران به مرز ۸۶ میلیون تومان خبر داد.
بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، در خرداد ماه ۱۴۰۳، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۳۸۷۲ واحد مسکونی رسید که این میزان نسبت به ماه قبل ۲۰.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد، اما در مقایسه با خرداد سال قبل ۱۴.۱ درصد بیشتر است.

طرح‌های مَسکنی وزیر جدید راه و شهرسازی دولت چهاردهم

همگان بر این باورند تلاش دولت‌ها طی ۴۰ سال گذشته پاسخ مناسبی به نبود تعادل در حوزه مسکن نداده وهمواره دلیلی بر تورم در این بازار شده است.

نکته قابل توجه در این است که در برنامه‌های بخش مسکن وزیر منتخب راه و شهرسازی دولت چهاردهم؛ تامین مسکن برای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه و طرح جامع کشور، تنوع بخشی به روش‌های تامین مالی با استفاده از بازار سرمایه و کاهش ریسک‌های سرمایه گذاری در تولید مسکن، اجرای نظام جامع حمایتی برای تامین مسکن اقشار مختلف جامعه به ویژه محرومان و کم درآمدها، تدوین سازوکار مسکن استیجاری با اجاره داری حرفه‌ای برای کنترل هزینه ها، افزایش سرعت تولید و کاهش هزینه‌های ساخت مسکن از طریق پیش خرید و ابزار‌های پوشش ریسک در بورس، مطالعات تخصصی برای تعیین نیاز مسکن در سکونتگاه‌های کشور، تامین مسکن حمایتی بدون ایجاد ظرفیت برای تبدیل مسکن به کالای سرمایه ای، تعریف انواع مسکن متناسب با نیاز‌های مختلف اقشار مردم، توجه به ویژگی‌های اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی استان‌ها در تامین مسکن، تسریع در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر و نهضت ملی مسکن، بازنگری در سیاست‌های حمایتی مسکن با تمرکز بر هدفمندی و نیاز خانوارها، تشویق سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت مسکن مقرون به صرفه، احیای بافت‌های ناکارآمد شهری و اسکان‌های غیررسمی و تقویت شورا‌های استانی مسکن و نقش موثر شهرداری‌های در تامین مسکن آمده، ذکر شده و این مسئله نشان از حساسیت این بخش در وزارتخانه فرزانه صادق مالواجرد است.


بیشتر بخوانید: تنها راه حل چالش خانه دار شدن مردم تامین زمین از سوی دولت است/ دولت اول زمین تامین کند بعد وعده تولید مسکن بدهد


اما واقعیت چه می‌گوید؛ تمام این طرح‌ها در دولت‌های دیگر هم با شکل و ظاهری متفاوت تر، بیان و به عنوان اهداف طراحی شده مطرح می‌شد، اما تا امروز چقدر از این همه سهم بخش مسکن در کشور محقق شده است.

کارشناسان و صاحبنظران بر این اصل معتقدند که نگاه ویژه دولت‌ها به تامین مسکن و رفع چالش افزایش تقاضا در این بازار همواره یکسان بوده و هست، اما شاید بنا به دلایل مشترک، هنوز این بخش مهم از اقتصاد به ثبات نرسیده و نوسان قیمت و کمبود مسکن در بازار هر روز گسترده‌تر می‌شود.

وضعیت صنعت ساخت و ساز در کشور

عدم مدیریت راهبردی در بخش مسکن 

در همین رابطه هادی سرخوش، کارشناس و تحلیلگر بازار مسکن در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با توجه به حضور وزیر جدید در وزارت راه و شهرسازی، گفت: شاید در وهله نخست تغییر مدیران در یک وزارتخانه عزم جدیدی را به تصویر بکشد، اما واقعیت‌ها طی ۴۰ سال گذشته نشان داده که هر یک از وزرا و مدیران بخش‌های مهم اقتصادی کشور همواره فقط با طرح صورت مسئله جدید درصدد پنهان نگه داشتن عدم مدیریت راهبردی، علمی و تخصصی در آن رسته فعالیت هستند.

به گفته سرخوش، هیچ ‌گاه مدیران و متولیان بخش مسکن نتوانسته اند راه رفته مدیر و وزیر گذشته را به اتمام برسانند و همواره با جدال بر سر اینکه مدیران قبلی علم و تخصص کافی نداشته اند، دستور العمل‌ها و مصوبات دست و پا گیر جدید را ارائه می‌دهند و خود را مدیر لایق می‌دانند؛ در حالی که نگاه سطحی مدیران به معضل مسکن، یک چالش بزرگ است.

این تحلیلگر بازار مسکن با اشاره به وضعیت وخیم صنعت ساخت و ساز در کشور، گفت: در دهه‌های اخیر هر دولتی که سکان اداره کشور را به دست گرفت با مطرح کردن نقطه ضعف مردم که همان تامین مسکن است، وضعیت این کالای ضروری را در بین سایر بازار‌ها و متقاضایان واقعی، نامناسب‌تر و خطرناک‌تر کرده است.

وی تصریح کرد: افزایش تورم و گرانی دلار دو مولفه اصلی بالارفتن نوسان در بازار مسکن است که تاکنون هیچ یک از وزرا در دولت‌ها نتوانسته اند آن را کنترل و به سال‌های قبل از این وضعیت بازگردانند.

تورم بی پایان در بخش مسکن

سرخوش با تاکید بر اینکه وضعیت تولید مسکن با توجه به تمام وعده‌ها هنوز خوب نیست، گفت: ساخت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم مطرح شد، اما عملاً اتفاق خاصی در این بخش نیفتاد و بر اساس واقعیت اگر تا زمانی که تولید مسکن بیشتر نشده، وضعیت اجاره بها برای مستاجران به همین صورت نوسانی و افزایشی خواهد بود.

تورم در بازار مسکن چقدر است؟

بر اساس گزارش اقتصاد ۲۴، اقتصاد ایران همواره درگیر تصمیمات زودگذر متولیان اقتصادی بوده و هست. از قیمت تا تعداد معاملات در بازار مسکن از این وضعیت تاثیر می‌گیرد و دود تمام ناخوشایندی ها و عدم آگاهی و تخصص در مدیریت این بخش به چشم مردم به عنوان متقاضیان اصلی در بازار مسکن می رود، موضوعی که طی سه سال‌ اخیر همواره مورد چالش بوده و تورم در بخش مسکن را به روایت آمار‌های دولتی به حدود ۱۰ درصد و به روایت متقاضیان اصلی این بازار به بالای ۲۰ درصد رسانده است.  

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تسبیحات حضرت زهرا چه تاثیراتی دارد؟

وضعیت صنعت ساخت و ساز در کشور وخیم است/ فرزانه صادق می تواند رونق را به بازار مسکن بازگرداند؟

عکس/پست احساسی پریناز ایزدیار به مناسبت تولدش

عکس کنایه‌آمیزی که ایلان ماسک منتشر کرد

عراقچی: ایران از هرگونه توافق مورد پذیرش حماس برای آتش‌بس پشتیبانی می‌کند

شوک بزرگ صلاح به لیورپولی‌ها پس از برد بزرگ

ابطحی: پزشکیان در مورد رفع فیلترینگ دردسر زیادی نخواهد داشت

لیندسی گراهام: پالایشگاه‌های نفت ایران را در فهرست اهداف خود قرار دهید

اظهارات جدید امام جمعه رشت درباره حجاب

سازمان نظام وظیفه اطلاعیه داد

انتصاب یک زن در وزارت آموزش و پرورش

تکذیب بازگشت مجیدی به استقلال؛ نکونام ماندنی است

پزشکیان: همه کمک کنند تا هر چه زودتر مجموعه تکالیف دستگاه‌های اجرایی تدوین شود

احتمال برنده شدن در قرعه کشی ایران خودرو چقدر است؟

تصمیم نهایی دولت درباره قیمت جدید نان

فیلم/میثم مطیعی در تایلند

انتصاب جدید پزشکیان / رییس بنیاد ملی نخبگان کیست؟

افزایش قابل‌توجه رشد فروش گروه صنعتی ایران ترانسفو در بهار و تابستان

رکوردشکنی جدید بیمه ملت در مرداد ۱۴۰۳/ رشد خیره‌کننده ۹۰۶ درصدی فروش حق بیمه در یک ماه!

حمله امام جمعه بابل به پزشکیان بابت دستور درباره محمد میرموسوی

صحبت‌های قایدی پس از تمرین امروز تیم ملی

نماینده کارگران: دستمزد کارگران ۱۲ میلیون تومان از حداقل سبد معیشت عقب است

دستور عارف به دستگاه‌ها/ برای مدیران‌کل به بالا دوره‌های آموزشی قانون اساسی برگزار شود

برنامه تعطیلی سینما‌ها در هفته پایانی صفر اعلام شد

احمد مسعود: افغان‌ها حامی طالبان نیستند؛ سقوط آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است

رد صلاحیت ۸۰۰۰ دانشجومعلم در گزینش آموزش و پرورش بخاطر عکس پروفایل؟

بیشترین و کمترین میزان فوت در کدام استان‌ها به ثبت رسیده است؟

خبر مهم رییس سازمان برنامه درباره رقم حقوق ۱۴۰۴ کارمندان

گلزاری دبیر شورای اطلاع رسانی دولت شد

طائب: اگر میرحسین موسوی و کروبی به دادگاه بروند، اعدام می‌شوند

علت اصلی سقوط بالگرد حامل شهید رئیسی

سیل در پاکستان بیش از ۱۲۰ کشته بر جای گذاشت

اعتراض نسبت به مبلغ اضافه کاری اجباری پرستاران/ چقدر پرداخت می‌شود؟

استقلال به دنبال سرمربی پرافتخار!

عکس/ کودکی مهران مدیری در دوران مدرسه

عکس/ چهره زخمی ملیکا شریفی نیا

عکس/ چهره غیرقابل شناسایی شیلا خداداد

تعداد افراد سیگاری در جهان چقدر است؟

عکس/تیپ و استایل عجیب اندیشه فولادوند

عکس/ تصویری از همسر فوق زیبای هدایت هاشمی

اینفوگرافی/ در این زمان آب بنوشید

واریز ۲ یارانه جدید در شهریور ۱۴۰۳

استارت پیوستن ایران به FATF زده شد

آخرین بمب پرسپولیس منفجر شد

عکس/ الناز شاکردوست در کنار علی نصیریان

عکس/ پیمان معادی در کنار دخترش باران

هشدار آخر ایران به پاکستان؛ شکایت می‌کنیم و غرامت می‌خواهیم

عکس/ سلفی جدید نازنین بیاتی

عکس/ استایل جدید و زیبای لیلا بلوکات

آماری عجیب از تعداد داروخانه‌های کشور