تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۳

خاورمیانه در التهاب انتقام؛ مرحله اول پاسخ حزب‌الله با پرتاب ۳۲۰ موشک به اسراییل پایان یافت

در میانه تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در غزه، خاورمیانه بار دیگر روی بمب ساعتی قرار گرفت. حزب‌الله لبنان صبح یکشنبه اعلام کرد که در پاسخ به ترور فرمانده ارشد نظامی خود در حمله ۳۰ جولای اسراییل به بیروت، حمله گسترده‌ای را علیه چند پایگاه اسراییلی آغاز کرده است.

بازگشت التهاب به خاورمیانه/مرحله اول پاسخ حزب‌الله با پرتاب ۳۲۰ موشک به اسراییل پایان یافت

اقتصاد۲۴-حزب‌الله این عملیات را به عنوان بخشی از «مرحله اول» واکنش به ترور فواد شکر، فرمانده بلندپایه خود، خواند و اعلام کرد که «بیش از ۳۲۰» راکت کاتیوشا را به سوی ۱۱ پایگاه نظامی در اسراییل پرتاب کرده است. همزمان رسانه‌های اسراییلی به نقل از مقامات این رژیم از حملات هوایی به جنوب لبنان خبر دادند. به ادعای این مقامات، این حملات، «عملیات پیشگیرانه» علیه حمله قریب‌الوقوع حزب‌الله بود.

حزب‌الله این ادعا را رد کرد و اذعان داشت که در پاسخ به ترور فواد شکر، رهبر بلندپایه نظامی‌اش مواضع اسراییل را هدف قرار داده است. ناظران هشدار می‌دهند تداوم تبادل آتش میان دو بازیگر می‌تواند زمینه ساز وقوع جنگی فراگیر شده و همزمان مذاکرات آتش‌بس را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این درحالی است که به گفته مقام‌های اسراییلی در ساعات اولیه روز یکشنبه سرزمین‌های اشغالی هدف پهپاد‌ها و پرتابه‌های حزب‌الله لبنان قرار گرفت. برخی ناظران نظامی معتقدند پاسخ حزب‌الله می‌تواند تا چند روز هم ادامه داشته باشد. همزمان، گروهی مدعی‌اند ایران نیز ممکن است در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه، اسراییل را هدف قرار دهد.

این تحولات درحالی رخ می‌هد که در هفته‌های اخیر، حزب‌الله اعلام کرده بود در پاسخ به ترور فواد شکر، فرمانده بلندپایه نظامی‌اش که اسراییل او را در ضاحیه بیروت به شهادت رساند، برای انجام «حمله‌ای بزرگ» علیه اسراییل آماده می‌شود. مقامات اسراییلی و امریکایی به اکسیوس گفتند در روز‌های اخیر اطلاعاتی را به دست آوردند که نشان می‌داد حزب‌الله در حال آماده شدن برای حمله قریب‌الوقوع است. به گزارش المیادین، حزب‌الله در بیانیه نخست خود پس از حملات روز یکشنبه علیه اهداف اسراییلی اعلام کرد که «خونخواهی اولیه» را در سحرگاه روز یکشنبه با پرتاب پهپاد‌های تهاجمی علیه اسراییل انجام داد.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم اسراییل در بیانیه‌ای مدعی شد در پاسخ به تهدید‌های حزب‌الله، ارتش اسراییل قصد دارد به اهدافی در لبنان حمله می‌کند. یک مقام اسراییلی نیز در گفتگو با رویترز مدعی شد که ارتش این رژیم به سامانه موشک‌های دوربردی که حزب‌الله برای پرتاب به اسراییل آماده کرده بود، حمله کرد. این مقام گفت این موشک‌ها قرار بود ساعت ۵ صبح روز یکشنبه به وقت محلی به سمت مرکز سرزمین‌های اشغالی شلیک شود، اما (به ادعای اسراییل) چند دقیقه قبل از پرتاب در حملات هوایی اسراییل منهدم شد. حزب‌الله به‌شدت این ادعا را رد کرد و گفت عملیات اولیه علیه اسراییل با موفقیت انجام شده است. ارتش اسراییل اعلام کرد که حزب‌الله بیش از ۲۰۰ راکت به سمت شهرک‌های اسراییلی و پایگاه‌های نظامی این رژیم شلیک کرد. به گزارش المیادین، حزب‌الله نیز اعلام کرد «حمله در مقیاس بزرگ» به «یک هدف نظامی ویژه اسراییلی» که بعدا مشخصات آن اعلام خواهد شد و همچنین علیه چندین سایت دشمن با تعداد زیادی موشک و پهپاد انجام شد.

همزمان خبرگزاری آسوشتیدپرس مدعی شد، در پی این رشته حملات موشکی و پهپادی حزب‌الله علیه اسراییل، وزیر دفاع اسراییل دست‌کم برای ۴۸ ساعت آینده وضعیت اضطراری اعلام کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم نیز کابینه امنیتی را ساعت ۷ صبح به وقت محلی تشکیل داد. همچنین، فرودگاه بین‌المللی بن گوریون در تل‌آویو فعالیت خود را متوقف کرد. یوآو گالانت، وزیر جنگ اسراییل نیز صبح یکشنبه به وقت محلی با لوید آستین، وزیر دفاع امریکا گفتگو کرد. براساس بیانیه وزارت جنگ رژیم اسراییل، گالانت در مورد حمله پیش‌دستانه ارتش این رژیم به لوید آستین توضیحاتی داد و در مورد اهمیت اجتناب از تشدید تنش منطقه‌ای با او مذاکره کرد. گالانت گفت که تشکیلات نظامی اسراییل مصمم به دفاع از اسراییلی‌هاست و از تمام ابزار‌های موجود برای رفع تهدید‌های قریب‌الوقوع استفاده خواهد کرد.

یک مقام ارشد اسراییلی نیز به اکسیوس گفت که ایالات‌متحده از این حمله پیش‌دستانه مطلع شده است. این مقام اسراییلی مدعی شد اسراییل به تنهایی، اما در هماهنگی کامل با ایالات متحده، علیه حزب‌الله اقدام می‌کند. شان ساوت، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز گفت جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات‌متحده از نزدیک تحولات اسراییل و لبنان را رصد می‌کند. همچنین، بایدن دستور داده مقامات ارشد امریکایی به‌طور مستمر با همتایان اسراییلی خود در ارتباط باشند. شان ساوت گفت: ما به حمایت از اسراییل برای دفاع از خود ادامه خواهیم داد و تلاش می‌کنیم ثبات را به منطقه برگردانیم. این درحالی است که به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای کنترل آتش در منطقه به‌شدت تضعیف شده است.


بیشتر بخوانید:یمن: آماده وارد کردن ضربات دردناک به اسرائیل هستیم


در همین رابطه، دانیل هاگاری مدعی شد پس از حملات جنگنده نیروی هوایی اسراییل و به دنبال ارزیابی موقعیت فرماندهی جبهه داخلی ارتش اسراییل، دستورالعمل‌هایی برای مقابله با حملات حزب‌الله در مناطق خاصی از اسراییل منتشر می‌شود. او به اسراییلی‌های مستقر در مناطقی که در تیررس حزب‌الله قرار دارند هشدار داد که برای امنیت خود فورا از منطقه خطر خارج شوند.

حزب‌الله در بیانیه دوم خود اعلام کرد چندین سایت و پادگان دشمن و سکو‌های گنبد آهنین را هدف قرار داده است. این حمله درحالی انجام شد که مصر میزبان دور جدیدی از مذاکرات با هدف پایان دادن به جنگ اسراییل علیه حماس است که اکنون یازدهمین ماه خود را سپری می‌کند. حزب‌الله گفته است در صورت آتش‌بس، جنگ را متوقف می‌کند. حزب‌الله همچنین در بیانیه‌اش اعلام کرد روند پاسخ به ترور شهید فواد شکر را آغاز کرده است که هدف از آن سایت‌ها و اهداف نظامی مشخص و حمله به عمق سرزمین‌های اشغالی است. درحالی که در بیانیه نخست به جزییات اهداف اشاره‌ای نشده بود، حزب‌الله در بیانیه دوم با ذکر جزییات بیشتر گفت اهداف نظامی مشخص هدف قرار گرفته که عمدتا در مرز قرار دارند، به منظور تسهیل پرواز پهپاد‌های هجومی و عبور آن‌ها به سمت اهداف نظامی مهم‌تر، پایگاه‌های هوایی و مواضع اسراییلی، در مراحل بعدی عملیات حزب‌الله، هدف قرار خواهند گرفت. حزب‌الله اعلام کرد مرحله اول با موفقیت کامل به پایان رسیده است. به گزارش المیادین، حزب‌الله با ۳۲۰ راکت عمق سرزمین‌های اشغالی، اهدافی نظامی همچون پایگاه میرون، پایگاه زعتون و پادگان کیلع در جولان اشغالی را هدف قرار داده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی انحصاری اعلام کرد همزمان با افزایش تهدید‌های ناشی از حمله احتمالی ایران به اسراییل، یک فرمانده بلند‌پایه ارتش امریکا در سفری از پیش اعلام نشده عازم خاورمیانه شد. بر‌اساس این گزارش، ژنرال ارشد ارتش امریکا سفر دوره‌ای خود را از روز شنبه با ورود به اردن آغاز کرد و در ادامه قرار است طی روز‌های آینده برای ملاقات و گفتگو با مقامات مصری و اسراییلی راهی این دو کشور شود. هدف از این سفر آن‌گونه که در گزارش رویترز آمده تلاش برای جلوگیری از تشدید تنش‌هایی است که می‌تواند به یک درگیری گسترده‌تر در منطقه تبدیل شود. بنا به این گزارش، سفر دوره‌ای ژنرال سی. کی براون، رییس ستاد مشترک ارتش ایالات‌متحده در‌حالی از روز شنبه آغاز شده که بار دیگر در آستانه رویارویی تمام‌عیار قرار دارد.


بیشتر بخوانید:فیلم/ حزب‌الله لبنان از حمله به عمق اراضی اسرائیل خبر داد


در همین ارتباط، کاخ سفید روز جمعه مدعی شد مذاکرات آتش‌بس در قاهره «سازنده» بوده و تا اوایل این هفته ادامه خواهد داشت. ایالات‌متحده و متحدان خاورمیانه‌ای این کشور همچنان به اسراییل و حماس برای دستیابی به توافق فشار می‌آورند. ویلیام برنز، رییس سیا و برت مک گورک، مشاور ارشد جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا در امور خاورمیانه، مدیریت رایزنی‌ها را عهده‌دار شدند. این مذاکرات روز پنجشنبه در بحبوحه اختلافات قابل‌توجه بین اسراییل و حماس بر سر اصرار اسراییل بر حفظ نیرو‌ها در دو کریدور راهبردی در غزه آغاز شد. جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید مصرانه مدعی شد پیشرفت‌هایی حاصل شده است. او مدعی شد: ما به تمایل هر دو طرف نیاز داریم تا با هم کنار بیایند و برای اجرای آتش بس تلاش کنند. کربی جزییات بیشتری ارایه نکرد، اما او اصرار داشت که در گفتگو‌های آتش‌بس «تعجیل بسیاری» وجود دارد.

به گزارش رویترز، روز جمعه، بایدن در میانه تعطیلات خانوادگی آخر هفته خود در دره سانتا ینز، ایالت کالیفرنیا، با امیر قطر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی و عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر گفتگو کرد. پس از ترور‌های هدفمند اخیر رهبران حماس و حزب‌الله به دست اسراییل و تهدید ایران و حزب‌الله به خونخواهی، نگرانی‌ها از وقوع جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر دو چندان شده است. اسراییل و حماس بر سر گذرگاه فیلادلفی در کنار مرز غزه با مصر و محور نتزاریم شرقی-غربی در سراسر قلمرو غزه با یکدیگر اختلاف اساسی دارند. همچنین، حماس خواستار خروج کامل نیرو‌های اسراییلی از غزه است. نتانیاهو مدعی است رژیم اسراییل اصرار دارد گذرگاه فیلادلفی را برای جلوگیری از تسلیح ادعایی حماس و تکرار حمله ۷ اکتبر به اسراییل کنترل کند. به گزارش الجزیره، او همچنین گزارش‌ها مبنی بر تمایل اسراییل به پذیرش نیروی بین‌المللی در این گذرگاه را تکذیب کرد.

به گزارش القاهره نیوز، حماس روز جمعه اعلام کرد که نتانیاهو از هرگونه فرصتی استفاده می‌کند تا مانع دستیابی به توافق آتش‌بس شود. براساس بیانیه دولت مصر، السیسی در تماس خود با بایدن بر اهمیت انعطاف اسراییل و حماس برای تکمیل توافق برای نجات منطقه از بلای گسترش درگیری‌ها تاکید کرد. جان کربی در پاسخ به این پرسش که «آیا نتانیاهو با حسن‌نیت در حال مذاکره است یا خیر»، خاطرنشان کرد که بایدن روز چهارشنبه با نتانیاهو گفت‌وگویی «سازنده» داشت. سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: اینکه ما و اسراییلی‌ها در قاهره هستیم نشانه پیشرفت در مذاکرات است. او همچنین گفت که حضور و مشارکت حماس نیز در مذاکرات نیاز است. کربی مدعی شد مذاکرات برای توافق تنها بر سر چند مورد جزیی در جریان است. به گزارش الجزیره، به نظر می‌رسد رهبران حماس پذیرفته‌اند نمایندگان خود را برای مذاکرات بیشتر بر سر همین جزییات به قاهره بفرستند. همچنین، العربیه به نقل از منابع آگاه از مذاکرات گزارش داد حماس به میانجی‌ها در قاهره گفته است مخالف حضور اسراییل در گذرگاه فیلادلفی و محور نتزاریم است. حماس همچنین تعهد خود به توافق پیشنهادی امریکا در ۲ جولای را به میانجی‌ها اعلام کرده است.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تویت ماسک در حمایت از مالک تلگرام به زبان فرانسه

عکس/ جنجال تازه استوری زنانه سحر دولتشاهی

عکس / قول یک لژیونر مطرح به باشگاه پرسپولیس

عکس/ ژست عجیب فرشته حسینی در جشنواره خارجی

آخرین تصویر پاول دورف مالک تلگرام قبل از دستگیری

تصویری باورنکردی از دوحه قطر در زمان قاجار

عکس/ واکنش تند ایلان ماسک به بازداشت مالک تلگرام

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ هوتن شکیبا و هدی زین العابدین در یک قاب

عکس/ استایل خاص و جذاب ابرا خانم سریال یاغی

اینفوگرافی/ مدال‌آوران کشتی در المپیک پاریس از کدام استان‌ها بودند؟

عکس/ سلفی جذاب مارال بنی آدم و همسرش

اریکسون درگذشت

فیلم/تیک آف بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان

دختر جوانی که همراه پاول دورف دستگیر شد کیست؟ + عکس

ابلاغ بخشنامه تهیه و تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۴ توسط پزشکیان

فیلم/دیدار نخست وزیر قطر با عباس عراقچی

حاتم مشمولی، عمو حاتم برنامه کتاب باز کیست؟

زهره حمیدی کیست؟ / فیلم های بازیگر سینما و تلویزیون را بشناسید

ماجرای آگهی فروش ساختمان وزارت راه چه بود؟

فیلم/تیراندازی و قتل ۲ متصدی واحدصنفی املاک پرند

وعده جدید مسعود پزشکیان در یک مراسم مهم

عکس/ استوری جنجالی آناهیتا درگاهی به شایعات اخیر

مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام شرکت بیمه تجارت‌نو با حضور اکثریت سهامداران برگزار گردید

کامالا هریس در نظرسنجی‌ها از ترامپ پیشی گرفت

عکس/صادرات خودرو از ایران به امارات در دهه ۵۰

عکس/میز پذیرایی مفصل در بخش فرست‌کلاس ایران‌ایر

عکس/ پوشش متفاوت پزشکیان در مراسم معارفه وزیر کشور

استقلال یک رکورد دیگر را از پرسپولیس گرفت

گرما در اروپا، اسکی در آفریقا!

عکس/ گشت ارشاد در دهه هشتاد

عمو حاتم کتاب‌باز پیشکسوت سینما و تلویزیون درگذشت

ترافیک ۴ کیلومتری عوارض در آزادراه تهران-شمال

نیم قرن رشد و بالندگی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران +فیلم

همکاری محسن یگانه با فردین، کلاهبردار تحت تعقیب اینترپل

پرواز سکه تا کانال ۴۳ میلیونی

دلار ۱۴۰۰ تومان گران شد

گزارش بورس امروز دوشنبه ۵ شهریورماه ۱۴۰۳

عکس/ تصویری از شناسنامه آیت الله هاشمی رفسنجانی

فیلم/داستان مصادره اموال کارآفرینان در ابتدای انقلاب

تخریب بخشی از تاریخ ایران توسط شهرداری زاکانی

وزیر کشور: ترک کشور توسط اتباع بیگانه را تا پایان سال پیگیری می‌کنیم

فیلم/بازیگر سینما خطاب به سعید جلیلی: خجالت بکش!

فیلم/ ناگفته‌های همسر اکبر عبدی از زندگی با این هنرمند

زمان پرداخت پاداش پایان خدمت به معلمان بازنشسته ۱۴۰۲

لغو محدودیت بازنشستگی معلمان + بخشنامه جدید

فیلم/ دستگیری متهمان نزاع مسلحانه اتباع مشکوک الهویه در مشهد

حکم قصاص قاتل محمودرضا جعفرآقایی وکیل شاهرودی اجرا شد

نامه سرگشاده عباس عبدی به سیدمحمد خاتمی

پیام عجیب سپهر حیدری برای ستاره پرسپولیس+ عکس

استوری تهدید‌آمیز کوین یامگا علیه اظهارات پزشک استقلال+ عکس

شکایت استقلال از ستاره خارجی پرسپولیس

فیلم/ تعبیر زشت درباره مهسا امینی در رسانه ملی!

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

فیلم/ ساخت سنگ قبر شیشه‌ای برای تماشای روند تجزیه جسد در چین!

قیمت سیمان امروز ۵ شهریور ۱۴۰۳+ جدول

تعیین تکلیف تعطیلی شنبه‌ها در مجلس

قیمت انواع میلگرد در بازار+ جدول