تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳

ماجرای یک اعتراض خبرساز در بهشت زهرا چه بود؟

از تحقیقات انجام شده درباره مطالبات کارکنان بهشت‌زهرا (س) این‌طور برمی‌آید که وعده‌های عمل‌نشده مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) درباره فرستادن جانبازان و ایثارگران به مشهد، مسکن کارکنان بهشت‌زهرا و... از عوامل تحصن غسال‌ها است.

بهشت زهرا

اقتصاد۲۴-«شهر انگار شهردار ندارد و رها شده است.» این حرف را یکی از شهروندان در مترو می‌گوید. برخی از مردم این‌طور درباره پایتخت کشور می‌گویند. نه‌تن‌ها مردم بر این باورند، بلکه مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران نیز معتقد است مشکلات شهر تهران آن‌قدر انباشته و نهادینه شده که راه‌حلی ندارد و تنها چاره، انتقال پایتخت است.

در این میان با وجود درآمد‌های کلان در شهرداری تهران، از پرداخت حقوق برخی از پرسنل خود ناتوان شده است. درحالی‌که در این دوره یکی از موضوعات بار‌ها و از تریبون‌های مختلف توسط علیرضا زاکانی، شهردار تهران مطرح شده این است که به او گفته‌اند «شما نمی‌توانید حقوق پرسنل شهرداری را بدهید. اما او توانسته حتی بیش از بودجه درآمد کسب کند.»

حالا، اما او از زیرمجموعه خود بی‌خبر است، کما اینکه روز گذشته تسنیم گزارش داد: «غسال‌ها به دلیل عدم ارائه تسهیلات رفاهی از سوی بهشت‌زهرا (س) در محل عروجیان تحصن و تجمع کرده و شست‌وشوی اموات متوقف شد.» توقف فعالیت بخش پذیرش، نارضایتی شهروندان تهرانی و مراجعه‌کنندگان را در پی داشت. زمان شیوع ویروس کرونا که بسیاری حتی برای تدفین نزدیک‌ترین عزیزان‌شان به بهشت‌زهرا (س) نمی‌رفتند، کارکنان این سازمان جان خود را در دست گرفتند و نگذاشتند که متوفی‌ای روی زمین بماند. حالا، اما آن‌قدر عرصه بر آن‌ها تنگ شده که مجبور شدند کار را زمین بگذارند.

اما این اعتراض باعث شد که بالاخره تاجیک به یاد کارکنان زیرمجموعه خود بیفتد و با آن‌ها ملاقات کند. برعکس غضنفری و سعید خال که در دوره‌های قبل حداقل به کارکنان سر می‌زدند آن‌طور که برخی از کارکنان بهشت‌زهرا (س) می‌گویند تاجیک به مدیریت پشت در‌های بسته اعتقاد داشته و با کارکنان خود دیداری نکرده بود. به نظر می‌رسد باید بیش از ۱۰۰ تن از کارکنان سازمان بهشت زهرا (س) تحصن می‌کردند تا صدایشان درحوزه رفاهی به مسئولان بالای شهرداری و معاونان زاکانی برسد.

مطالبات چه بود؟

از تحقیقات درباره مطالبات کارکنان بهشت‌زهرا (س) این‌طور برمی‌آید که وعده‌های عمل‌نشده تاجیک درباره فرستادن جانبازان و ایثارگران به مشهد، مسکن کارکنان بهشت‌زهرا و... از عوامل این تحصن است. از سوی دیگر در دوره شهرداری محمدباقر قالیباف، این سازمان مجموعه‌های تفریحی در مازندران، تهران، مشهد و قشم خریداری کرده و در جهت استفاده کارکنان آن در اختیار سازمان بهشت‌زهرا (س) قرار داده بود. در دوره پنجم نیز کارکنان از این مجموعه‌های تفریحی استفاده می‌کردند، اما آن‌طور که کارکنان این سازمان می‌گویند مجموعه تفریحی مشهد و قشم تعطیل شده و اجازه استفاده از مجموعه تهران را ندارند. مجموعه مازندران که در حال بازسازی بوده نیز ۲۰ روز است که مجدد بازگشایی شده و حتی شایعه فروش مجموعه تفریحی مشهد و قشم نیز به گوش کارکنان این سازمان رسیده است.


بیشتر بخوانید:عذرخواهی مدیرعامل سازمان بهشت زهرا از شهروندان تهرانی


مسکنی که دود شد و هوا رفت

یکی از موضوعاتی که بهمن سال گذشته محمدجواد تاجیک، مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا (س) به آن اشاره کرده بود، تامین مسکن کارکنان این سازمان جهت کاهش دغدغه‌هایشان است. او از برنامه‌ریزی این سازمان برای خانه‌دارشدن ۵۰۰ نفر از کارگران و کارکنان این مجموعه تا دو سال آینده خبر داده و اعلام کرد: «باتوجه‌به اینکه این روزها، خانه‌دارشدن جزو مهم‌ترین دغدغه‌های شهروندان تهرانی است، سعی کردیم باهدف کاهش دغدغه‌های معیشتی کارکنان و کارگران محترم مجموعه بهشت‌زهرا (س)، موضوع تهیه مسکن را برای این عزیزان پیگیری کنیم.»، اما حالا نه‌تن‌ها طرح مسکن بلکه معیشت کارکنان نیز با مشکل روبه‌رو شده است. پس از انتشار این خبر برگه‌هایی به‌عنوان سند به کارکنان بهشت‌زهرا (س) ارائه و اعلام شد که قرار است با تهاتری که انجام شده کارکنان بهشت‌زهرا (س) خانه‌دار شوند. پس از مدتی به دلیل اختلاف این سازمان با همان سازمان حکومتی خانه‌دارشدن پرسنل نیز کنسل شد تا آن‌ها راهی به جز اعتراض و تحصن نبینند.

غفلت‌ها جبران شود

ناصر امانی، رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران درباره تحصن کارکنان بهشت‌زهرا (س) تاکید کرد: «فعلاً صدای هر دو طرف را شنیدیم. اما به این نتیجه رسیدیم که جلسه‌ای با حضور نمایندگان کارکنان و مدیران بگذاریم تا مشخص شود کدام‌یک از خواسته‌ها و مطالبات دوستان منطبق با قانون است که آن را اجرایی کنیم.» او افزود: «از ابتدای دوره گفتم که دو سازمان بهشت‌زهرا (س) و آتش‌نشانی در نوک فعالیت‌های میدانی سخت و خسته‌کننده روانی و جسمی هستند؛ به همین دلیل شهرداری باید توجه ویژه‌ای نسبت به این دو سازمان داشته باشد و اجازه ندهد به جز دغدغه کار روزانه‌شان، دغدغه معیشتی، رفاهیات و حقوق و مزایا را داشته باشند. کارکنان این دو سازمان در حوزه مسکن مشکل عدیده‌ای دارند به همین دلیل به شهرداری پیشنهاد کردم که این دو سازمان در اولویت قرار گیرند. شهرداری درباره سازمان آتش‌نشانی اقداماتی در حوزه مسکن انجام داد، اما مسکن پرسنل بهشت‌زهرا (س) هنوز معطل مانده و به نتیجه‌ای نرسیده است.»

امانی با اشاره به اینکه کار کارکنان بخش عروجیان از همه سخت‌تر است، گفت: «این بخش از کارکنان مستقیم درگیر تغسیل و کفن‌ودفن هستند. گاهی اجسادی با شرایط خاص را می‌بینند و هر روز با گریه و زاری شهروندان داغدار روبه‌رو هستند؛ بنابراین به لحاظ روحی نیاز به توجه ویژه و استراحت کامل دارند و نباید دغدغه دیگری جز کار خود داشته باشند. این غفلت‌هایی است که صورت می‌گیرد و ما به شهرداری تذکر می‌دهیم که این را جبران کنند.»

رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران درباره پول سفر پرسنل بهشت‌زهرا (س) نیز تاکید کرد: «مدیران بهشت‌زهرا (س) می‌گویند، براساس ابلاغ معاونت مالی و اقتصادی شهرداری؛ باید رفاهیاتی مطابق با دیگر پرسنل شهرداری به کارکنان خود بدهیم. میزان حق سفر یا شارژ کارت پرسنل شهرداری و بهشت‌زهرا (س) یکسان است. آن‌ها می‌گویند برابر پرسنل شهرداری پرداختی‌ها انجام شده است. از سوی دیگر دوستان معترض می‌گویند درگذشته پرداختی‌ها بیشتر بوده یا اظهار می‌کنند که حق اولاد و تأهل که چند سال پرداخت شده از اول امسال پرداخت نشده و تاکنون معوقات آن نیز به‌حساب پرسنل واریز نشده است. این نکاتی است که باید بررسی کنیم و اگر به جمع‌بندی برسیم که حق آن‌ها پرداخت نشده، به شهرداری کتباً اعلام کنیم که این معوقات را اجرایی کند.»

رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران درباره عدم استفاده کارکنان از چهار مجموعه تفریحی اختصاصی سازمان بهشت زهرا (س) نیز تاکید کرد: «این مسائلی است که ما در جریان آن قرار نداشتیم و امروز از طرف دوستان مطرح شده است. اگر مرکز شمال در حال بازسازی بوده که چاره‌ای جز تعطیلی موقت آن نداشتند. اما این دوستان می‌گویند که پرسنل نمی‌توانند از مجموعه تهران هم استفاده کنند. تا صحت این ادعا قطعی نشده نمی‌توان در مورد آن اظهارنظر کرد.»

امانی در پاسخ به این سوال که چرا مسکن پرسنل بهشت‌زهرا (س) به نتیجه نرسید؟ گفت: «ما در رسانه‌ها از مدیران شهرداری شنیدیم که شهرداری طرح بزرگی برای تامین مسکن کارکنان در دستور کار قرار داده است. من و آقای پیرهادی در این مورد تذکر دادیم که این طرح چیست؟ و شهرداری اعلام کرد که این طرح نهایی نشده و فعلاً جزئیات آن را اعلام نمی‌کنیم. حرف از ساخت یک شهرک با چند هزار واحد مسکونی برای پرسنل شهرداری است که مشخص نیست این شهرک کجا واقع شده و ساخت‌وساز آن چگونه انجام خواهد شد.»

کار در بهشت زهرا نخوابیده بود

محمدجواد تاجیک، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) نیز تاکید کرد: «بعضی از موضوعات در اختیار سازمان بهشت زهرا نیست؛ مانند حقوق، اضافه کار، بعضی از پاداش‌ها و... یا طبق ابلاغ شهرداری در بعضی از مناسبت‌ها در چارچوب سرفصل رفاهی پرداختی به کارکنان انجام می‌شود. در حقیقت این موضوعات به اجازه شهرداری منوط می‌شود. موضوعی که دوستان ما دنبال کردند از جمله موضوعاتی بود که طبق ابلاغ شهرداری سازمان‌ها نمی‌توانند پرداخت داشته باشند چراکه یک بی‌عدالتی در شهرداری به وجود می‌آید اگر هر سازمان بنا به صلاحدید خود پرداختی داشته باشد. اگر به‌عنوان مدیرعامل این ابلاغیه را در دستور کار قرار ندهم اقدام من مشمول ترک فعل می‌شود.»


بیشتر بخوانید:ماجرای عجیب فروش کفن ۲.۵ میلیون تومانی


او با اشاره به اینکه از معاونان مربوطه توضیح خواستیم و با شهرداری مذاکره کردیم، افزود: «طبیعی است وقتی موضوعی با تجمع یا تحصن بیان می‌شود، ممکن است بازتاب بهتری داشته باشد. دوستان ما هم تشخیص دادند موضوع را اینطور بیان کنند. با پیگیری مشکل و مساعدت شهردار قرار شد که پرداختی – که دیروز انجام شده است - انجام شود.»

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) با بیان اینکه تمام اتفاقات دیروز یک ساعت بیشتر طول نکشید، گفت: «برخلاف اینکه اعلام شد که روز گذشته کار تعطیل شده، تمام کارکنان ما در سالن تطهیر عروجیان مشمول این موضوع نبودند و کار خود را انجام دادند. افرادی که مشمول بودند نیز وجدان‌شان اجازه نداد کار را زمین بگذارند و یک تقسیم کاری بین خودشان انجام دادند، تا خدمت به مردم دچار وقفه نشود.»

او درباره عدم استفاده کارکنان از مجموعه‌های تفریحی نیز توضیح داد: «ملکی در مشهد تحت مالکیت سازمان ما نبوده که ما آن را بفروشیم. یک ملک اجاره‌ای در مشهد متعلق به کارکنان ما بود که مجموعه اجاره‌دهنده ملک را فروخته است. شهرداری برای تمام کارمندان خود هتل گرفته و کارکنان بهشت زهرا هم می‌توانند از آن استفاده کنند. ملک قشم موجود است، اما هزینه‌های سفر آنقدر گران است که یک خانواده ۴ نفره برای رفت و برگشت باید حداقل ۱۵ میلیون تومان پول بلیط بدهند. افرادی که توان مالی داشتند از این ملک استفاده کرده‌اند. اما از انصاف به دور است که فکر کنند ما باید هزینه‌های سفر را هم تامین کنیم و شهرداری نیز چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهد. یک ملک هم در تهران داریم که چند سال است تعطیل است، اما کارکنان به صورت موردی می‌توانند برای مراسم خود از آن استفاده کنند، چون یک باغ است و یک سالن. مجموعه شمال را هم بازسازی کردیم و آماده استفاده کارکنان‌مان است. نگاه ما این است که به کارکنان خود رسیدگی کنیم، اما اقتضائاتی که شهرداری برای ما دارد هم باید در نظر گرفت.»

تاجیک درباره مسکن کارکنان بهشت‌زهرا (س) نیز تاکید کرد: «تعاونی کارکنان ما فعال شده و زمینی را در مزایده از یکی از مجموعه‌ها خریداری کرده و امیدواریم که این تعاونی بتواند کار ساخت و ساز را شروع کند. هیچ‌کدام از تعاونی‌های مجموعه‌های شهرداری به اندازه‌ی تعاونی مسکن بهشت زهرا نتوانسته کار را پیش ببرد.»

منبع: هم میهن
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره سمر سریال عشق ممنوع بعد ۱۶ سال

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

اقدامات عشقی به بیمه مرکزی رسید/ اقدام غیرقانونی آقای رئیس در افزایش حقوق کارکنان/ سازمان بازرسی ورود کند

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ دورهمی مردانه در حمام عمومی دوران قاجار

عکس/تصویری جدید از سیروان خسروی

عکس/ باغ تخت قراچه شیراز بیش از ۱۰۰ سال پیش

عکس/ پمپ بنزین بریتیش پترولیوم در تهران دوران رضاشاه

عکس/ هدیه تهرانی در پشت صحنه دوئت

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

جزئیات اولین سفر رسمی خارجی رئیس‌جمهور مشخص شد

استقلال و پرسپولیس به لیگ دسته دو می‌روند!

تصویری قدیمی از پزشکیان در کنار قلعه‌نویی

در مواجهه با اینترنت استارلینک چه باید کرد؟

خطاب طالبان به ایران درباره حقوق مهاجران افغان

خرید جدید پرسپولیس هندوانه دربسته است!

ماجرای بلوکه شدن پول برق صادراتی به پاکستان حقیقت دارد؟

صحبت‌های گاریدو درباره وضعیت پرسپولیس

برخورد قضایی با سحر دولتشاهی

عکس/ آخرین وضعیت رقابت ترامپ و هریس در ایالت‌های کلیدی

فیلم تبلیغاتی آیفون ۱۶ را تماشا کنید

حضور سعید مهری در تمرین پرسپولیس

سیستم BSI خودرو چه عملکردی دارد؟

فیلم/حکم اعدام بابک زنجانی تغییر کرد؟

فیلم/ ناگفته های آزادی صمدی از ازدواجش با هومن سیدی!

فیلم/ مجری صداوسیما شمشیرش را برای فردوسی‌پور و علی ضیاء از رو بست!

تکلیف یارانه‌ نقدی مشخص شد

احسان علیخانی به تلویزیون برمی‌گردد؟

فیلم/ آموزش خرید ملک به افغانستانی‌ها توسط خانم وکیل!

عکس/چهره مجید واشقانی ۲۳ سال پیش در سریال کمین

آمار جدید از فرونشست زمین در ایران

فیلم/ جدول جدید بازنشستگی در ایران

انتخاب حجت‌الله صیدی برای رئیس تازه سازمان بورس

فیلم/ امیر تتلو در یک سریال ایرانی ابله شد!

عکس/ بنر عجیب یک مرد در حمایت از زن کوهنوردش

قیمت نجومی آرایش داماد‌ها برای شب عروسی

انواع سرطان پروستات و راه‌های درمان آن

فیلم/ ارسلان قاسمی: دوست ندارم اسمم را در کنار اسم ترلان پروانه ببینم!

بازار عجیب اجاره قایق خصوصی در کیش+ جدول

بازی استقلال و پرسپولیس کجا برگزار می‌شود؟

عکس/ تغییر چهره همسران محمدرضا پهلوی از جوانی تا پیری

فرشاد مومنی: ۶۵ درصد مهاجرت‌ها به تهران، البرز و گیلان است

عکس/ ۷۰ سال پیش سرباز‌ها چطور به خدمت اعزام می‌شدند؟

۳ میلیون دلار درآمد از بلیت فروشی کنسرت معین+ جدول

توقف تولید آخرین آیفون رجیستر شده در ایران

فیلم/اعتراف سید جواد هاشمی به بی حجابی عروسش!

وضعیت ازدواج جوانان ایرانی به روایت فایننشال تایمز

بی تفاوتی طلا و سکه به نرخ دلار

دلار درجا زد

اینفوگرافی/ قیمت آیفون ۱۶ چند درصد از حقوق کارگر ایرانی است؟

یک پیش‌بینی خوشایند درباره بازار مسکن

ترافیک عجیب و دردسرساز پرسپولیس

۴ راز بزرگ درباره وضعیت مسکن در پرند

خرید خانه در فیروزکوه چند میلیارد تومان هزینه دارد؟ + جدول

گزارش بورس امروز سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳

خبر مهم درباره افزایش حقوق کارمندان

هافبک پرسپولیس قراردادش را فسخ کرد

فیلم/تصادف عجیب رولزرویس با پراید وانت در تهران

دستگاه‌های پوز به‌پرداخت با کدام مناقصه‌ها وارد بازار شد؟/ پشت پرده کارتخوان‌های وارد شده به بازار چیست؟

اعلام نرخ غذای دانشجویی برای سال تحصیلی آینده+سند