تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۰۳ مهر ۱۴۰۳

گزارش‌هایی از سفر رییس‌جمهور به سازمان ملل

رحمان قهرمانپورمی گوید: هدف سفر هیات ایرانی به نيويورك تنش‌زدايي و احياي تعاملات با كشورهاي غربي و رفع تحريم‌ها است

گزارش‌هایی از سفر رییس‌جمهور به سازمان ملل/برای صلح آمده‌ام/عباس عراقچی: پزشکیان تصویرگر چهره مطلوب ایران است

اقتصاد۲۴-دیدار با مدیران رسانه‌های گروهی، دیدار با اعضای گروه الدرز، دیدار با رییس شورای اروپا و نهایتا ملاقات با رییس‌جمهور سوییس مهم‌ترین بخش از برنامه رییس‌جمهور در نخستین روز سفر به نیویورک بود؛ روزی که نهایتا با سخنرانی پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل پایان پیدا کرد. برنامه روز نخست سفر رییس‌جمهور به نیویورک ابتدا با مدیران رسانه‌های گروهی آغاز شد.

سپس با دیدار با گروه الدرز تداوم پیدا کرد. در ادامه رییس‌جمهور با رییس شورای اروپا دیدار کرد و نهایتا با دیدار پزشکیان با رییس‌جمهور سوییس خاتمه پیدا کرد. دیدار‌هایی که از ساعت ۳۰: ۸ دقیقه به وقت نیویورک آغاز شد تا عصر روز گذشته ادامه داشت. محور اکثر اظهارات رییس‌جمهور در این نشست‌ها دوری از تنش و توجه و تمرکز بر تنش‌زدایی و صلح بود. پزشکیان در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، دیدار‌هایی نیز با تعدادی از سران کشور‌های شرکت‌کننده در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی خواهد داشت.

وی نشست‌هایی نیز با گروه‌ها و افراد مرجع سیاسی، اجتماعی، مذهبی و رسانه‌ای در امریکا خواهد داشت و ضمن تشریح مواضع کشورمان، به سوالات آنان پاسخ خواهد داد.

تصویر واقعی ایران را بازتاب دهید

اظهارات دیروز پزشکیان در دیدار با مدیران رسانه‌ای بازتاب‌های بسیاری در رسانه‌های بین‌المللی پیدا کرد. خبرگزاری فرانسه با بازتاب اظهارات «مسعود پزشکیان» رییس‌جمهور اسلامی ایران در جمع رسانه‌های بین‌المللی در نیویورک، از قول وی نوشت که رژیم صهیونیستی در تلاش برای گسترش درگیری‌ها در منطقه است ولی تهران با وجود اقدامات این رژیم، خویشتنداری کرده و در پی صلح منطقه‌ای است.

مسعود پزشکیان ساعت ۳۰: ۸ صبح به وقت نیویورک در دیدار با مدیران رسانه‌های امریکایی تصریح کرد: دیدگاه ما در رابطه با کشور، منطقه و دنیا شفاف و روشن است، وقتی در ایران نامزد انتخابات شدم، شعارم وحدت و انسجام بود زیرا اول اختلافاتی را که در کشور هست باید رفع کنیم. رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه ایران برای همه ایرانیان است، گفت: وابسته به یک دسته و جناح نیستم به همین خاطر بود که مردم استقبال کردند و رأی دادند و علی‌رغم اینکه وابسته به هیچ جناحی نبودیم، رای مردم ما را به این جایگاه رساند.

اولویت ما در روابط بین‌الملل، همسایگان هستند که با حفظ حدود، حریم و امنیت، با یکدیگر تفاهم کنیم و از اقدامی که امنیت داخلی هر کدام از ما را خدشه‌دار کند، جلوگیری کنیم. وی بیان داشت: با دنیا هم چنین رابطه‌ای خواهیم داشت، با دنیا رابطه سالم و برابر داریم و معتقدیم باید صلح و امنیت در دنیا جای جنگ و خونریزی را بگیرد و اینکه انسان‌ها یکدیگر را نکشند. 


بیشتر بخوانید:پزشکیان: ما به هیچ وجه از جنگ روسیه علیه اوکراین حمایت نکرده و نخواهیم کرد


پزشکیان با بیان اینکه در کشور خود به دنبال وحدت و انسجام هستیم، گفت: به دور از وابستگی‌های جناحی و جنسیتی و قومیتی، این موضوع را در مدیریت لحاظ خواهیم کرد. رییس‌جمهور تصریح کرد: باور داریم اگر در کشورمان با حق و عدالت عمل کنیم کشور را درست خواهیم کرد، با دنیا نیز به خصوص کشور‌هایی که از ما چهره‌ای نامناسب طراحی کرده‌اند، همین برنامه را در پیش خواهیم گرفت. وی با بیان اینکه ایران دارای تمدنی چند هزار ساله است، افزود: آن چیزی که رسانه‌های دنیا از ایران نشان می‌دهند، نیستیم در نتیجه با همه دنیا آماده‌ایم با صلح و امنیت زندگی کنیم و دنبال ناآرامی نیستیم. به اینجا آمده‌ایم تا پیام خود را به گوش دنیا برسانیم، این باور قلبی ما است و در تلاشیم هماهنگی درونی و بیرونی را تا جایی که ممکن است نشان دهیم.

روایت خبرگزاری فرانسه از نشست پزشکیان با رسانه‌ها

خبرگزاری فرانسه با بازتاب اظهارات «مسعود پزشکیان» رییس‌جمهور اسلامی ایران در جمع رسانه‌های بین‌المللی در نیویورک، از قول وی نوشت که رژیم صهیونیستی در تلاش برای گسترش درگیری‌ها در منطقه است ولی تهران با وجود اقدامات این رژیم، خویشتنداری کرده و در پی صلح منطقه‌ای است. مسعود پزشکیان در این نشست که همزمان با حضور وی در مجمع سالانه سازمان ملل برگزار شد، تصریح کرد: ما بیش از هرکس دیگری می‌دانیم که اگر جنگ گسترده‌تری در خاورمیانه رخ دهد، هیچ‌کس در جهان از آن سود نخواهد برد. این رژیم صهیونیستی است که به دنبال ایجاد این درگیری گسترده‌تر است. خبرگزاری فرانسه نوشت: پزشکیان این اظهارات را در حالی مطرح کرد که رژیم صهیونیستی به حملات خود به لبنان ادامه می‌دهد. این رسانه فرانسوی از قول رییس‌جمهور ایران نوشت: ما تلاش کردیم (که به اقدامات اسراییل) پاسخی ندهیم. آن‌ها (کشور‌های غربی) مرتبا به ما می‌گفتند که ظرف یک هفته یا بیشتر به آتش‌بس دست خواهند یافت. اما هرگز به آن صلح دست نیافتیم و رژیم صهیونیستی هر روز، مرتکب جنایات بیشتری می‌شود.

پزشکیان به‌طور مستقیم به این سوال که آیا ایران پاسخ مستقیمی به رژیم صهیونیستی خواهد داد، پاسخی نداد و اظهار داشت: ما همیشه می‌شنویم که حزب‌الله لبنان موشکی شلیک کرده است. اگر حتی حزب‌الله آن حداقل واکنش را هم نشان نمی‌داد، چه کسی از آن‌ها دفاع می‌کرد؟

دیدار‌های پزشکیان در نیویورک

دومین دیدار «مسعود پزشکیان» رییس‌جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور یافته با گروه الدرز (سازمان متنفذین) انجام شد. در این دیدار که سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان نیز حضور داشت، موارد مورد علاقه دو طرف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. گروه الدرز یک سازمان غیردولتی از چهره‌های دولتی است که با عنوان فعالان صلح و مدافعان حقوق بشر فعالیت می‌کند. آن‌ها خود را به عنوان رهبران مستقل جهانی برای صلح و حقوق بشر توصیف می‌کنند. سومین دیدار «مسعود پزشکیان» با رییس شورای اروپا در محل اقامت رییس‌جمهور ایران صورت گرفت. در این دیدار، سیدعباس عراقچی وزیر امورخارجه، مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل، محمدجعفر قائم‌پناه معاون اجرایی رییس‌جمهور، محسن حاجی‌میرزایی رییس دفتر رییس‌جمهور، مجید تخت‌روانچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه، کاظم غریب‌آبادی معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و سیدمحمدمهدی طباطبایی معاون ارتباطات دفتر رییس‌جمهور حضور دارند. پس از این دیدار رییس‌جمهور سوییس به محل اقامت رییس‌جمهور ایران رفت و دیداری را با پزشکیان برگزار کرد. تاکید بر تنش‌زدایی و صلح در منطقه از جمله مهم‌ترین مواردی بود که در دیدار پزشکیان با «ویولا آمهرد» رییس‌جمهوری سوییس مطرح شد.


بیشتر بخوانید:پیام پزشکیان به پادشاه و ولیعهد عربستان


سخنرانی رییس‌جمهور در «اجلاس آینده» سازمان ملل متحد

رییس‌جمهور کشورمان در جریان سفر به نیویورک، ضمن انجام دیدار‌های مختلف با سران دیگر کشورها، در «اجلاس آینده» شرکت و به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد. «اجلاس آینده» طی روز‌های یکشنبه و دوشنبه ۱ و ۲ مهرماه سال جاری در سازمان ملل متحد برگزار شد. در این اجلاس سران کشور‌ها شرکت و هر یک به بیان خواسته‌ها و انتظارات خود از نظام بین‌الملل موجود و آینده همکاری‌های بین‌المللی در چارچوب یک نظام چندجانبه می‌پردازند.

مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور کشورمان نیز که در رأس هیاتی برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به مقر این سازمان در نیویورک سفر نموده، ضمن انجام دیدار‌های مختلف با سران دیگر کشورها، در اجلاس فوق شرکت و به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد. در این اجلاس سندی با عنوان پیمان آینده به تصویب می‌رسد. فصل‌های پنجگانه این سند عبارتند از: ۱-توسعه پایدار و تأمین منابع مالی برای توسعه، ۲-امنیت و صلح بین‌المللی، ۳ -علوم، فناوری و ابتکارات و همکاری‌های دیجیتالی، ۴ -‌جوانان و نسل‌های آینده و ۵ -تغییر حکمرانی جهانی. پیمان آینده محصول ۱۸ ماه مذاکره میان کشور‌های عضو سازمان ملل متحد است. ایران ضمن انجام مشورت‌های دایم با نهاد‌های ذی‌ربط داخلی، در کلیه فرآیند‌های مذاکرات مربوط به این سند در ظرفیت‌های ملی و با دو گروه یعنی ۱۳۴ کشور در حال توسعه و بیست کشور عضو گروه همفکر به‌طور فعال و موثر شرکت نمود. سند پیمان آینده محصول مواضع مختلف ۱۹۳ کشور و گروه‌های مختلف عضو سازمان ملل متحد است و شامل دیدگاه‌ها و مواضع مختلف کشور‌ها می‌باشد.

کشورمان همواره به ویژه در چارچوب گروه همفکر بخش‌های مختلف این سند را به چالش کشید و تا حدودی نیز توانست در ایجاد توازن‌بخشی به آن سند نقش موثر داشته باشد. پس از خاتمه مذاکرات و قبل از تصویب سند پیمان آینده، جمهوری اسلامی ایران با ارسال یک نامه رسمی به امضای سفیر و نماینده دایم کشورمان تحفظات و مواضع کشورمان را نسبت به متن سند به‌طور رسمی به رییس مجمع عمومی سازمان ملل متحد منعکس و خواستار ثبت مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سند فوق به عنوان اسناد اجلاس گردید.

در این نامه که به تفصیل مواضع کشورمان درج گردیده است، ضمن تاکید بر الزام سند نسبت به احترام به اصل حاکمیت ملی کشورها، قوانین، مقررات و اولویت‌های ملی آن‌ها و همچنین نقش محوری حاکمیت ملی و حق هر کشور برای تعیین مسیر توسعه خود، به صراحت اعلام گردیده است که سند پیمان آینده از نظر جمهوری اسلامی ایران سندی غیر الزام‌آور و داوطلبانه بوده و جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌وجه به عناصری از آن‌که به هر نحو با اولویت‌ها، قوانین، مقررات و سیاست‌های ملی جمهوری اسلامی ایران و همچنین اصول و دستورالعمل‌ها، آموزه‌ها، هنجار‌های فرهنگی و دینی اسلامی مغایرت داشته باشد متعهد نخواهد بود و در این موضوعات مبنای عمل قوانین، مقررات و موازین داخلی و اسناد بالادستی خود می‌باشد.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ نقشه مناطق بمباران شده لبنان در جنگ بین حزب الله و اسرائیل

عکس/ حمله اسرائیل به یک ساختمان مهم در بعلبک لبنان

عکس/توهین بی شرمانه رسایی به ظریف

عکس/ کری آذری جهرمی برای استقلالی‌ها

عکس/ استقلال ۳ میلیارد جریمه شد!

عکس/ استفساریه شورای نگهبان درباره استعفا حسین زاده از مجلس

عکس/ چرا حمید رسایی به لبنان نمی‌رود؟

عکس/ وضعیت شهر صور در جنوب لبنان بعد از حمله اسرائیل

عکس/ حمله اسرائیل به النبطیه در جنوب لبنان

عکس/ خیابان انقلاب تهران در سال ۱۳۲۶

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ لحظه هدف قرار دادن خودروی فلسطینی با پهپاد

راه جلوگیری از قطع گاز صنایع چیست؟

دام زنده امروز چند معامله شد؟

عکس/مراحل ساخت پارک لاله تهران ۶۰ سال پیش

قیمت جهانی نفت در سراشیبی

فعلا نشانه‌ای از هیجان در بورس دیده نمی‌شود

عکس/اولین مدارس مدرن ایران ۱۰۰ سال پیش

چه عواملی قیمت جهانی طلا را عوض می‌کند؟

رقم درآمد‌های نفتی ایران اعلام شد

عکس/بازدید محمدرضا شاه از ایران ناسیونال

توئیت توهین‌آمیز رحیم‌پور ازغدی خطاب به دولت

مسعود پزشکیان به قطر می‌رود

عکس/خودکار‌های اهدایی گران قیمت پزشکیان در نیویورک صحت دارد؟

کوه همستر کامبت، موش زایید

گرانی شیر ابلاغ شد

عکس/ شهادت یک فرمانده حزب الله در حمله هوایی اسرائیل

فیلم/حمله موشکی یمن به تل‌آویو

اعتماد به بورس برمی‌گردد؟

زمان خرید خودرو فرا رسیده؟

عکس یادگاری کمدین جنجالی با علی دایی

عکس سلفی ستاره پرسپولیس با عادل فردوسی‌پور وسط دربی

تصمیم مهم دولت پزشکیان درباره واحد‌های نهضت ملی مسکن

حامیان و منتقدان مسعود پزشکیان درباره سفر به نیویورک چه می‌گویند؟

آسیب شناسی وضعیت بازار کار کشور؛ پلن دولت چهاردهم برای بهبود حال ناخوش اشتغال چیست؟

رمزگشایی از روابط تهران و بغداد؛ ۴ سناریوی سفر مسعود پزشکیان به بغداد و اربیل 

عکس خانوادگی علیرضا بیرانوند برای تولد پسرش

عکس/ سوغاتی‌های مسعود پزشکیان از نیویورک

عکس/سند رد صلاحیت دکتر مرتضی مطهری از تدریس در دانشگاه تهران

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان منتفی شد؟

رانت و سفته بازی؛ مشکل مسکن تهران

پیش‌بینی نرخ تورم در نیمه دوم سال

آتش بس در غزه؛ تنها راه نجات خاورمیانه از جنگ منطقه‌ای

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

قیمت گوشی اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

رکورد معاملات مسکن نیز حریف رشد قیمت ملک نشد/ طرح انتقال پایتخت می‌تواند جلوی رشد قیمت مسکن را بگیرد؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

عکس/تندیس «رئیسی» در اهواز رونمایی شد

عکس/لیدی گاگا با استایل خیره کننده

عکس/خانم بازیگر سریال بزنگاه مثل همیشه زیبا

عکس جذاب و متفاوت ارغوان سریال غریبه