تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۰۳ مهر ۱۴۰۳

سرعت رشد تورم در ایران گرفته شد

مرکز آمار می‌گوید تورم نقطه به نقطه خانوار‌های کشور در شهریور ماه را ۳۱.۲ درصد اعلام کرده که نسبت به رقم ثبت شده میانه تابستان، ۴ دهم درصد کمتر است. به عبارتی خانوار‌های کشور به طور میانگین ۳۱.۲ درصد بیشتر از شهریور پارسال برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.

سرعت تورم گرفته شد

اقتصاد۲۴-پرونده تورم در دولت چهاردهم، با کاهش شاخص قیمت مصرف‌کننده در بازه یک ماهه به زیر ۲ درصد باز شد. روز گذشته مرکز آمار ایران داده‌های مربوط به تورم در شهریور ماه را منتشر کرد که نشان می‌داد نرخ تورم کل کشور هم به صورت ماهانه و هم به صورت نقطه‌ای و سالانه نسبت به مرداد ماه کاهش یافته تا حدی که نرخ ماهانه این شاخص به ۱.۷ درصد رسیده است.

به عبارت دیگر، قیمت یک سبد از کالا و خدمات مورد استفاده خانوار در شهریور امسال به‌طور متوسط ۱.۷ درصد نسبت به مرداد ماه گران‌تر شده است؛ اما، چون این سطح گرانی نسبت به مرداد ماه (۲ درصد) کمتر است، می‌توان گفت که در پایان تابستان، از سرعت افزایش قیمت‌ها کاسته شده است.

نکته مهم‌تر آنکه آمار‌ها نشان می‌دهد که تورم کالا‌های «خوراکی، آشامیدنی و دخانیات» از ۱.۱ درصد در مرداد ماه امسال، به زیر یک درصد و به‌طور دقیق‌تر به ۰.۹ درصد کاهش یافته است. اتفاقی که منجر شده تورم سالانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در شهریور ماه، به پایین‌ترین سطح خود طی ۳ سال اخیر برسد.

تورم نقطه به نقطه

نرخ تورم نقطه به نقطه، به شتاب افزایش قیمت‌ها در بازه شهریور ماه ۱۴۰۳ نسبت به شهریور ماه ۱۴۰۲ اشاره دارد. در واقع این شاخص نشان می‌دهد که خانوار‌ها به طور میانگین، چه میزان بیشتر از پارسال همین موقع برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

این شاخص از آن نظر مهم است که بازه قیمتی یک‌ساله را درنظر می‌گیرد و کمک می‌کند تا بفهمیم چقدر نسبت به پارسال، قدرت خرید بیشتری نصیب خانوار‌ها شده است، به همین دلیل هم هست که برخی کارشناسان تورم نقطه به نقطه را معیار بهتری برای نشان دادن وضعیت قیمت‌ها در بازه بلندمدت می‌دانند.

مرکز آمار می‌گوید تورم نقطه به نقطه خانوار‌های کشور در شهریور ماه را ۳۱.۲ درصد اعلام کرده که نسبت به رقم ثبت شده میانه تابستان، ۴ دهم درصد کمتر است. به عبارتی خانوار‌های کشور به طور میانگین ۳۱.۲ درصد بیشتر از شهریور پارسال برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.

تورم ۱۶ استان بالاتر از تورم عمومی

نرخ تورم سالانه مرداد ماه امسال در ۲۰ استان کشور بیشتر از نرخ تورم ماهانه کل کشور بود، اما در پایان تابستان تعداد استان‌هایی که تورمی بالاتر از نرخ عمومی تورم داشته‌اند؛ به ۱۶ استان کاهش یافت.

بالاترین نرخ تورم سالانه در شهریور ماه بین استان‌های کشور را اصفهان داشته است. این استان چندین ماه است که در صدر تورم‌های ماهانه و سالانه قرار دارد و تورم سالانه این استان در شهریور امسال نیز نزدیک به ۳۸ درصد بوده است. کمترین میزان تورم سالانه نیز متعلق به سیستان و بلوچستان با عدد ۳۴.۴ درصد است. نکته جالب اینکه با گذشت یک ماه، هیچ تغییری در این لیست به وجود نیامده و اصفهان همچنان رکوددار تورم سالانه است و سیستان و بلوچستان با همان عدد تیر ماه، پایین‌ترین تورم سالانه را داشته است.

رکورد کاهشی تورم سالانه

نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. در واقع تورم سالانه، میانگین تغییرات قیمتی کالا‌ها در یک‌سال نسبت به سال گذشته را اندازه‌گیری می‌کند. این شاخص از ۳۶.۱ درصد در خرداد به ۳۵.۵ درصد در تیر ماه رسیده بوده و ۳۴.۸ درصد در مرداد ماه رسیده بود، اما در پایان تابستان شاخص تورم در بازه سالانه (یا همان میانگین) باز هم کاهشی بوده و به ۳۴.۲ درصد رسیده است.


بیشتر بخوانید:اعلام نرخ تورم شهریور ماه +۱۴۰۳ جزییات


تورم سالانه در مرداد ماه امسال در کمترین سطح خود از اسفند ۱۴۰۱ به بعد قرار گرفته و از این نظر یک رکورد را زده بود. حالا با آمار‌های تازه مشخص می‌شود که تورم سالانه در شهریور ماه نیز به روند کاهشی خود ادامه داده است.

تورم ماهانه

نرخ تورم ماهانه در مرداد ماه ۲ درصد بوده که نسبت به تیر ماه امسال ۲ دهم درصد کاهش یافته بود. براساس گزارش مرکز آمار نرخ تورم ماهانه در تیر ماه با ثبت عدد ۲.۲درصد برای سومین ماه متوالی افزایشی بود و تورم ماهانه برای چهارمین ماه متوالی در سال جدید بالاتر از ۲درصد به ثبت رسیده بود، اما حالا این روند ۵ ماهه شکسته شده و نرخ تورم ماهانه به کانال یک درصدی رسیده.

تورم اجاره اندکی پایین آمد

اما آمار‌ها نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه اجاره مسکن در شهریور ماه اندکی کاهش پیدا کرده است. تورم سالانه اجاره مسکن در مرداد ماه ۴۲.۱ درصد بوده که در پایان تابستان به ۴۱.۷ درصد رسیده است. به صورت ماهانه هم این شاخص ۲.۹ درصد رشد کرده که پایین‌تر از مرداد ماه (۳.۳ درصد) است. شاید بتوان تا حدودی گفت که التهاب بازار اجاره در پایان تابستان اندکی کاسته شده است.


بیشتر بخوانید:رشد ۲۳ برابری قیمت از دهه ۹۰ ؛ کدام گروه رکورددار است؟


پیش از این آمار‌ها نشان می‌داد تورم اجاره پاییز در دو سال نخست دوره ریاست‌جمهوری دولت سیزدهم بالاترین سطح را در ۱۲ سال گذشته داشته است. این درحالی است که از مهم‌ترین وعده‌های این دولت، مهار قیمت‌ها در این بازار بود.

داده‌های آماری نشان می‌دهد سهم شهر‌های کوچک از رشد اجاره در این بازه زمانی بیشتر بوده است. تورم ماهانه اجاره مسکن در اردیبهشت سال گذشته ۱.۷ درصد بود. در مهر ماه به بیش از ۴ درصد رسیده و در پایان سال ۲.۴ درصد شد. از ابتدای امسال نیز روند تورم اجاره مسکن به صورت ماهانه به کار خود ادامه داده و حتی در بخش نقطه به نقطه یعنی تیر ماه امسال نسبت به تیر ماه سال گذشته به سطح بالای ۴۳.۲ هم رسید و البته در شهریور ماه روی عدد ۴۲.۳ درصد ایستاد.

بررسی آمار‌های رسمی بیانگر آن است که فروردین ۱۳۹۶ متوسط قیمت مسکن نسبت به پایه حقوق، ماهانه ۴.۶ برابر برآورد می‌شده و فروردین امسال، این نسبت به ۱۱.۳ برابر رسیده است. این بدان معناست که افراد در سال جاری، باید نسبت به سال ۹۶ زمان بیشتری را برای خرید خانه در انتظار سپری کنند. تورم مسکن طی سال‌های اخیر سرعت بالایی داشته است. قیمت این کالای اساسی از دهه ۸۰ تاکنون بیش از دو هزار درصد رشد داشته و این درحالی است که میزان افزایش دستمزد‌ها کماکان نتوانسته خود را به آن برساند.

کاهش تورم خوراکی‌ها به کانال زیر ۳۰ درصد

اما همان‌گونه که گفته شد نکته امیدوارکننده داده‌های مرتبط با شاخص قیمت کالا و خدمات در شهریور ماه، عقب‌نشینی تورم سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها به کانال زیر ۳۰ درصد است. تورم سالانه خوراکی‌ها در مرداد امسال ۳۰.۲ درصد بوده، اما در شهریور ماه به ۲۹.۱ درصد رسیده است. این رقم، کمترین تورم سالانه خوراکی‌ها از آذر ۱۳۹۹ به بعد است و یک رکورد ۳ سال و ۸ ماهه به شمار می‌رود. تورم نقطه به نقطه (شهریور امسال نسبت به شهریور سال گذشته) سبد خوراکی‌ها نیز به حدود ۲۴ درصد رسیده و این امیدواری وجود دارد که اثرات «جراحی اقتصادی» پر سر و صدای دولت سیزدهم که از سفره مردم آغاز شد در درازمدت خنثی شود، چراکه تورم ماهانه این سبد کالایی به زیر یک درصد رسیده است.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تهدید نقش رستم شیراز با بتن و میلگرد!

عکس/ اورامانات کردستان را از این نما ببنید

عکس/ قیمت آبگوشت و کله پاچه در مشهد ۵۰ سال پیش

عکس/ حمله اسرائیل به یک ساختمان مهم در بعلبک لبنان

عکس/ باغ شاهزاده ماهان کرمان از یک نمای استثنایی

عکس/کارت صد آفرین یک دانش‌آموزان دختر تهرانی در ۵۰ سال پیش

عکس/ چرا حمید رسایی به لبنان نمی‌رود؟

اینفوگرافی/ نقشه مناطق بمباران شده لبنان در جنگ بین حزب الله و اسرائیل

عکس/توهین بی شرمانه رسایی به ظریف

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پیش بینی قیمت دلار فردا شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

نتانیاهو: جایی در ایران نیست که دست ما به آن نرسد

ستاره سینما درگذشت

فرح اصولی: نقاشی من کجاست؟

حدود یک سوم کودکان و نوجوانان جهان به نزدیک بینی دچارند

ظریف: حماس از ابتدا هم با آتش‌بس موافق بوده

امام جمعه شیراز: عدم رعایت تقوا فرد را منافق به کشور می‌کند

گروسی: نشانه‌هایی از تمایل ایران به تعامل با آژانس به وجود آمده است

عکس/ مونیکا بلوچی روی فرش قرمز

آرامگاه نادرشاه

فیلم/ مانور خودرو‌های لوکس در خیابان فرشته

استایل محلی مهدی کوشکی و همسرش در یک مراسم + عکس

تصویری از نوزادی همسر اوباما که تابحال ندیده اید

ورود رقیب چینی لندکروز به بازار + عکس

اینفوگرافی/سلامت‌ترین کشورهای جهان کدامند؟

حمید رسایی جواب تمام احمق ها را داد! + عکس

عکس/محمد جواد ظریف در راه بازگشت از نیویورک

عکس/تغییر چهره اوشین بعد از ۴۱ سال و در ۷۰ سالگی

عکس/جواد نکونام اسطوره استقلال شد

فیلم/مشاهده پلنگ در تپال شاهرود

عکس/خوشگذرانی مردم در میدان آزادی سال ۱۳۵۳

استایل خاص مبینا نعمت‌زاده در کنار نوید محمدزاده + عکس

فیلم/ لحظه هدف قرار دادن خودروی فلسطینی با پهپاد

راه جلوگیری از قطع گاز صنایع چیست؟

دام زنده امروز چند معامله شد؟

عکس/مراحل ساخت پارک لاله تهران ۶۰ سال پیش

قیمت جهانی نفت در سراشیبی

فعلا نشانه‌ای از هیجان در بورس دیده نمی‌شود

عکس/اولین مدارس مدرن ایران ۱۰۰ سال پیش

چه عواملی قیمت جهانی طلا را عوض می‌کند؟

رقم درآمد‌های نفتی ایران اعلام شد

عکس/بازدید محمدرضا شاه از ایران ناسیونال

توئیت توهین‌آمیز رحیم‌پور ازغدی خطاب به دولت

مسعود پزشکیان به قطر می‌رود

عکس/خودکار‌های اهدایی گران قیمت پزشکیان در نیویورک صحت دارد؟

کوه همستر کامبت، موش زایید

گرانی شیر ابلاغ شد

عکس/ شهادت یک فرمانده حزب الله در حمله هوایی اسرائیل

فیلم/حمله موشکی یمن به تل‌آویو

اعتماد به بورس برمی‌گردد؟

زمان خرید خودرو فرا رسیده؟

عکس یادگاری کمدین جنجالی با علی دایی

عکس سلفی ستاره پرسپولیس با عادل فردوسی‌پور وسط دربی

تصمیم مهم دولت پزشکیان درباره واحد‌های نهضت ملی مسکن

حامیان و منتقدان مسعود پزشکیان درباره سفر به نیویورک چه می‌گویند؟

آسیب شناسی وضعیت بازار کار کشور؛ پلن دولت چهاردهم برای بهبود حال ناخوش اشتغال چیست؟

رمزگشایی از روابط تهران و بغداد؛ ۴ سناریوی سفر مسعود پزشکیان به بغداد و اربیل 

عکس خانوادگی علیرضا بیرانوند برای تولد پسرش

عکس/ سوغاتی‌های مسعود پزشکیان از نیویورک

عکس/سند رد صلاحیت دکتر مرتضی مطهری از تدریس در دانشگاه تهران