تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۱۰ مهر ۱۴۰۳

کالبدشکافی یک خودزنی رسانه‌ای

پس از انتشار خبر بمباران مقر جنبش حزب الله در ضاحیه بیروت، اگرچه مجموعه‌ای از اشتباهات رسانه‌ای در مدیریت بحران مشاهده شد اما مهم‌ترین حلقه این زنجیره، باز هم انتشار خبر دروغ در خروجی یکی خبرگزاری‌های رسمی کشور بود؛ درست زمانی که انبوه گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال هدف قرار گرفتن شهید سیدحسن نصرالله از منابع گوناگون در افکار عمومی در حال انتشار بود، خبرگزاری تسنیم ابتدا به نقل منابع خارجی و پس از آن در خبری اختصاصی، اعلام کرد سیدحسن نصرالله در مکانی امن و عملیات اسرائیل شکست خورده است.

کالبدشکافی یک خودزنی رسانه‌ای

اقتصاد۲۴-این در حالی بود که در همان ساعات تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، در حال پخش گفتگو‌های نسبتا غیرمتعارفی با چهره‌هایی نظیر علی لاریجانی و احمد وحیدی بود درباره اینکه مکتب مقاومت قائم به فرد نیست و سال‌ها با وجود ترور مستمر چهره‌های برجسته، ادامه حیات داده است. گفتگو‌هایی که از فحوای‌شان می‌شد فهمید خبر مهمی در راه است و مسئولان کشور در حال اعمال نوعی سیاستگذاری رسانه‌ای برای زمینه‌سازی اعلام آن خبر در افکار عمومی هستند.

در این میان پرسش اساسی این است که در آن شرایط پیچیده چه کسی، با چه استدلالی و با چه هدفی- به رغم اطلاع احتمالی از واقعیت- تصمیم گرفت اعتبار یک رسانه رسمی حاکمیتی را برای انتشار یک خبر نادرست ذبح کند؟ در زمان سقوط هلی‌کوپتر رئیس جمهور شهید هم دو خبر صددرصد کذب که حاکی از سلامت کامل وی بود در دو رسانه رسمی حاکمیتی منتشر شد. در همان زمان نیز از موضع‌گیری‌های برخی مسئولان کشور و آرایش کلی رسانه‌ای، چنین بر می‌آمد که شهادت رئیس‌جمهور فقید دست کم در سطوح بالای تصمیم‌سازی کشور مسجل شده است.

صرف نظر از اخلاق حرفه‌ای و اصولی نظیر صداقت، شفافیت و عینیت که بنیان فعالیت هر رسانه‌ای است، واقعیت این است که این نوع از اطلاع‌رسانی بحران از لحاظ «کارآمدی» زیر سوال است و البته پیامد‌هایی خطرناکی دارد که می‌تواند نظام اطلاع‌رسانی کشور را به محاق ببرد. در دنیایی که مرز‌های امنیت ملی عملا فراتر از خطوط جغرافیایی ترسیم شده، توانایی هر کشور در مدیریت جریان اطلاعات و شکل‌دهی به روایت‌های ملی و بین‌المللی، به اندازه قدرت نظامی و اقتصادی، حائز اهمیت است. در چنین شرایطی اعتماد مردم به منابع خبری رسمی، مهم‌ترین سرمایه نظام اطلاع‌رسانی کشور است و هر بار که خبری نادرست از این منابع منتشر می‌شود، بخشی از این سرمایه ارزشمند از دست می‌رود. این فرسایش اعتماد، در بلندمدت می‌تواند به انتقال کامل مرجعیت خبری و ناتوانی کامل کشور در ایجاد انسجام اجتماعی و مدیریت افکار عمومی منجر شود. در عین حال، انتشار اخبار نادرست از منابع رسمی، فضا را برای جولان منابع غیررسمی و گاه معارض فراهم می‌کند. در خلأ اطلاعاتی که به این ترتیب ایجاد می‌شود، روایت‌های متعدد و گاه متضاد ایجاد شده و به سرعت در اینترنت شیوع پیدا می‌کند. در نتیجه، کنترل جریان اطلاعات به کلی از دست می‌رود و امکان ایجاد یک روایت مورد وثوق و منسجم ملی از رویداد‌هایی که بعضا مستقیما مرتبط با امنیت ملی ماست، عملاً از بین می‌رود.

پیامد نامیمون دیگر، تأثیر این رویکرد غلط بر توان کشور در مواجهه با بحران‌های آتی است. هر بار که خبر دروغی در خروجی رسانه‌های رسمی ظاهر می‌شود، از کارآمدی آن‌ها در مدیریت بحران‌های بعدی کاسته می‌شود. چیزی که می‌تواند در شرایط حساس، مانند بحران‌های طبیعی یا امنیتی، پیامد‌های فاجعه‌باری به همراه داشته باشد. آنجاست که می‌بینیم، در شرایطی که کشور نیازمند اجماع‌سازی و انسجام اجتماعی است، مهم‌ترین مجاری تامین این نیاز، یعنی رسانه‌ها قبلا خلع سلاح شده‌اند.

دیگر پیامد مهم چنین تصمیماتی، به مخاطره افتادن اعتبار بین‌المللی کشور است. توانایی هر کشور در ارائه روایت قابل اعتماد از رویداد‌های مرتبط با خود یا حتی دیگران، بخش مهمی از قدرت نرم آن کشور است و انتشار مکرر اخبار نادرست از منابع رسمی، این قدرت را از بین می‌برد. بویژه در رویداد‌هایی که مستقیما با ایران مرتبط است؛ از جمله حمله به مقر جنبش حزب‌الله که یکی از مهم‌ترین هم‌پیمانان منطقه‌ای ایران به شمار می‌آید، این روند تاثیر مخرب مضاعفی هم دارد. در واقعه ترور شهید سیدحسن نصرالله، چشم افکار عمومی دنیا، طبعاً بیش از رویترز و اسوشیتدپرس، به ایرنا یا فارس و تسنیم ماست و کسی که تصمیم به انتشار خبر دروغ در خروجی هر یک از این رسانه‌ها می‌گیرد، در واقع فقط یک رسانه را بی‌اعتبار نمی‌کند، او عملا روی بخشی از قدرت و اعتبار بین‌المللی کشور قمار کرده است.

از همه این‌ها گذشته، وقتی انتشار اخبار نادرست از منابع رسمی به یک رویه تبدیل شود، این پیام به جامعه مخابره می‌شود که در چشم حکمرانان و سیاستگذاران، حقیقت، ارزشی ثانویه در برابر مصالح کوتاه‌مدت سیاسی دارد. رواج چنین ذهنیتی، طبعا به گسترش بی‌اعتمادی نسبت به همه نهاد‌های حاکمیتی منجر می‌شود و این یک سم مهلک برای حکمرانی در معنای کلان آن است. به عنوان نمونه، تضعیف مرجعیت نهاد‌های تخصصی نتیجه‌ای از این روند است. به همین دلیل است که بخشی از جامعه، مثلا در دوره کرونا، به جای عمل به توصیه‌های تخصصی وزارت بهداشت و رعایت پروتکل‌های علمی، به پیروی از شیادان به دنبال راهکار‌هایی مثل روغن بنفشه یا ادرار شتر می‌رود یا در پی بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله، به جای اعتماد به نهاد‌های تخصصی خدمت‌رسان، خودش راسا اقدام می‌کند و نظام امداد و نجات را در ساعات اولیه هر حادثه‌ای مختل می‌کند. بله؛ حکمرانی زنجیره‌ای بهم پیوسته است و برای خیلی از مردم، همه نهاد‌های انتخابی وانتصابی حاکمیت، عضوی از یک پیکره واحد هستند. دود یک تصمیم نادرست در سطح سیاسی، فقط به چشم نهاد تصمیم‌گیر ذی‌مدخل نمی‌رود. این کار در حقیقت نوعی ایجاد اختلال، در حرکت چرخ‌دنده‌های کلیت نظام حکمرانی است و همه عملکرد‌ها در همه سطوح را ممکن است تحت تاثیر قرار دهد.

امروزه، مرز میان امنیت ملی و امنیت اطلاعاتی بیش از پیش مبهم است و توانایی هر کشور در مدیریت جریان اطلاعات و صیانت از اعتماد عمومی، بخش جدایی‌ناپذیری از راهبرد امنیت ملی آن به حساب می‌آید. به همین دلیل تضعیف نظام اطلاع‌رسانی کشور، در واقع تضعیف یکی از ارکان اصلی امنیت ملی است. آنچه در جریان مدیریت رسانه‌ای بحران ترور شهید سیدحسن نصرالله مشاهده شده، اقدامی از همین جنس است. این دست اقدامات، نه تنها توانایی کشور در مدیریت افکار عمومی را تضعیف می‌کنند، بلکه می‌توانند به تدریج، بنیان‌های اعتماد عمومی و همبستگی ملی را نیز فرسوده سازند. در دنیایی که اطلاعات، مهم‌ترین سرمایه در نبرد‌های سیاسی و رقابت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به شمار می‌آید، ناتوانی در مدیریت صحیح جریان اطلاعات، به معنای شکست است.

زمان آن فرا رسیده که مسئولان کشور، با درک درست پیچیدگی‌های فضای رسانه‌ای معاصر، به بازنگری اساسی در رویکرد‌های مدیریت و اطلاع‌رسانی بحران بپردازند. ادامه وضع موجود، نه تنها ناکارآمد، بلکه خطرناک است. ما در درجه اول نیازمند تحول بنیادین در ذهنیت سیاستگذاران هستیم. مادامی که این تحول محقق نشود، همچنان بازنده جنگ روایت‌ها خواهیم بود و در هر بحران یا رویداد مهم مرتبط با امنیت ملی، چیز‌های زیادی را از دست خواهیم داد. با تاکتیک‌های دوره جنگ نرم، نمی‌توان برای عصر رسانه‌های اجتماعی سیاستگذاری کرد و تصمیم گرفت. ما نیازمند راهبرد‌های جدید و کارامد در ارتباطات بحران هستیم. راهبرد‌هایی که توام با شجاعت، دوراندیشی و پذیرش واقعیت‌های اکوسیستم فعلی ارتباطات باشند. بدون اتخاذ راهبرد‌های موثر و تغییر رویه‌های فعلی، نه تنها قادر به خلق روایت‌های ملی قدرتمند در رویداد‌های مهم نخواهیم بود، بلکه به تدریج، کنترل فضای اطلاع‌رسانی کشور را کاملا از دست خواهیم داد. چنانکه همین حالا هم متاسفانه بخش اعظمی از این مسیر را پیموده‌ایم و در نزدیکی‌های همان نقطه انتهایی، قرار داریم.

عباس رضایی ثمرین/ روزنامه‌نگار و پژوهشگر رسانه

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ نقشه بمباران و شلیک راکت میان اسرائیل و حزب الله لبنان

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ وصیت نامه سید حسن نصرالله

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/بنای زیبای کبوترخانه در شهرستان میبد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

احتمال بازگشت زهرا موسوی به دانشگاه؟

هشدار آمریکا برای حمله ایران به اسرائیل

فیلم/مجری اسرائیلی: به ایران خواهیم آمد و همه شما را ذبح می‌کنیم

خبر خوش درباره مهدی طارمی

عکس/بهترین چلوکباب تهران ۷۰ سال پیش چقدر قیمت داشت؟

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

 پیش بینی قیمت دلار فردا چهارشنبه۱۱ مهر ۱۴۰۳

سهراب بختیاری‌زاده جانشین نکونام؟

هشدار به تهرانی‌ها؛ منتظر خیزش گردوخاک باشید

تیم بزرگ استقلال، موش آزمایشگاهی نیست!

کدام کشور رکورددار قطعی اینترنت در جهان است؟

علت توقف تولید نوشابه‌ کوکاکولا در ایران چیست؟

صادرات گاز ایران به عراق صفر می‌شود؟

شیگرو ایشیبا، نخست‌وزیر جدید ژاپن کیست؟ +بیوگرافی

بحران بیخ گوش زنان سالمند مجرد

آنفلوآنزا تا چند روز در بدن می ماند ؟

عکس/ حمله اسرائیل به بعلبلک در جنوب لبنان

یک خبر خوب برای پرسپولیس

یک آمار عجیب از مدافعان استقلال

طول عمر پوشش سرامیکی بدنه خودرو چقدر است؟

عکس/بهترین چلوکباب تهران ۷۰ سال پیش چقدر قیمت داشت؟

اسامه حمدان از فرماندهان ارشد حماس کیست؟

عکس/ سفر بهاره رهنما به بوداپست مجارستان

فیلم/اظهارات رائفی‌پور درباره نقش موثر اجنه در موفقیت‌های جنگی اسرائیل!

ادعای تازه اسرائیل درباره نحوه شناسایی سید حسن نصرالله

افزایش مصرف بنزین ۳۰۰۰ تومانی

جزئیات تازه از مراسم تشییع پیکر سید حسن نصر الله

فیلم/ سیدحسن خمینی: نتانیاهو فکر می‌کند ما شنگول و منگول هستیم

آیا نوشابه کوکاکولا اسرائیلی است؟

ابطحی: این روزها نیازمند تابعیت مطلق از رهبری در مسئله لبنان هستیم

مسعود پزشکیان عازم قطر می‌شود

عکس/ نقشه عملیات حزب‌الله علیه ارتش اسراییل در مرز لبنان

عکس/ اهدای طلا توسط بانوان ایرانی برای کمک به حزب الله

قیمت بنزین بیرون پمپ بنزین چند است؟

فیلم/درخواست محمدرضا شایع، رپر معروف برای برگزاری کنسرت در ایران

فیلم/مقر موساد در تل‌آویو هدف موشک قرار گرفت

کارفرمایان غربی هم با نسل زد کار نمی کنند

فیلمی از انهدام خودروی تکاوری مرصاد در خاش توسط تروریست‌ها

جیش‌الظلم مسئولیت حادثه تروریستی خاش را بر عهده گرفت

فیلم/انتقال پیکر شهدای حادثه تروریستی نیکشهر

عکس/الزام طلافروشی‌ها به ثبت معاملات خود در سامانه جامع تجارت

اقامه نماز جمعه این هفته به امامت رهبر انقلاب

حضور اژه‌ای و پورمحمدی در دفتر حزب‌الله در تهران

اینفوگرافی/ سالمندترین و جوان ترین استان های کشور

تبریک عجیب الهام علی اف به اسرائیلی‌ها

عکس/ جوانی عراقچی در دوران جنگ با لباس رزم

گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۰ مهرماه ۱۴۰۳

پزشکیان: به عنوان رئیس‌جمهور زندگی راحتی ندارم

ادعای عجیب درباره آمار دانشجویان اخراجی

فیلم/تمام خودرو‌های توقیفی از شنبه آزاد می‌شوند