تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۱۵ مهر ۱۴۰۳

اختلاف قیمت خودروهای وارداتی‌ در ایران و جهان چقدر است؟

«دنیای‌اقتصاد» در گزارشی به شکاف قیمتی برخی از خودرو‌های وارداتی با بازار‌های جهانی پرداخته است که محاسبات نشان می‌دهد قیمت‌های مورد بررسی در بازار ایران، ۲۵۰درصد بالاتر از قیمت جهانی است. خطای سیاستگذار در توقف واردات خودرو، تعرفه و نرخ ارز سه عامل شکاف عمیق قیمتی ارزیابی می‌شود.

اختلاف قیمت خودروهای وارداتی‌ در ایران و جهان چقدر است؟
اقتصاد۲۴- اختلاف فاحش بین قیمت خودرو‌های خارجی در کشور نسبت به بازار‌های جهانی، همواره مورد سوال و البته انتقاد شهروندان ایرانی بوده است؛ شکافی که خطا‌های سیاستگذار (عامل مستقیم) به علاوه اتفاقاتی مانند تحریم (به عنوان تحریک کننده قیمت ارز) از عوامل اصلی ایجاد آن هستند.

طبق محاسبات «دنیای اقتصاد»، میانگین قیمت خودرو‌های وارد‌شده به کشور تا قبل از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۱۳۹۷) نسبت به قیمت جهانی این خودرو‌ها (در سال ۲۰۲۲) حدود ۲۵۰درصد است. به عبارت بهتر، قیمت خودرو‌های موردنظر در بازار ایران، ۲۵۰درصد بالاتر از قیمت جهانی آن‌ها (در سال ۲۰۲۲) است.

همچنین در محاسبه‌ای دیگر که به خودرو‌های وارداتی بعد از آزادسازی واردات در سال ۱۴۰۱ مربوط می‌شود، میانگین قیمت خودرو‌های وارد‌شده به کشور نسبت به قیمت جهانی آن‌ها (در سال‌های ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴) بیش از ۱۱۰درصد است. البته این نکته را نباید فراموش کرد که اگر ملاک مقایسه را قیمت خودرو‌های وارداتی در همین شش ماه پیش در نظر می‌گرفتیم، اختلاف قیمت با بازار جهانی به بالای ۲۰۰درصد می‌رسید. منتها در این شش ماه با توجه به کاهش هیجان و تشنگی بازار، قیمت خودرو‌های وارداتی به کشور، افت زیادی را تجربه کرده و سبب شده اختلاف قیمت با بازار‌های جهانی کمتر شود. به عنوان مثال، تویوتا کرولای وارداتی در ابتدای سال جاری حدود ۲۰۰درصد با قیمت جهانی اختلاف داشته، اما در حال حاضر این اختلاف به ۱۰۰درصد رسیده است.



واردات خودرو هرچند طی این سال‌ها در راستای تنظیم بازار، ایجاد رقابت و دسترسی شهروندان به خودرو‌های روز دنیا انجام شده، با‌این‌حال سیاست‌های اشتباه یا ناقص در کنار شوک‌های ارزی، اجازه اثرگذاری لازم و کافی واردات را نداده است.

از همین رو، خودرو‌های وارداتی، به‌خصوص طی شش سال گذشته (دوران تحریم‌های آمریکا علیه ایران) عملا تبدیل به کالایی لوکس شده‌اند که تنها درصد بسیار اندکی از شهروندان توانایی دسترسی به آن‌ها را دارند. خودرو‌های وارداتی البته قبل از این دوران شش‌ساله نیز در زمره کالا‌هایی قرار داشتند که قشر خاصی از جامعه امکان دسترسی به آن‌ها را داشت؛ چون عواملی مانند تعرفه، عوارض و قیمت ارز سبب می‌شد قیمت خودرو‌های وارداتی فاصله فاحشی با قدرت خرید بخش اعظم شهروندان داشته باشد. منتها در این شش سال، به دلایل مختلف، به‌ویژه ممنوعیت واردات و رشد شدید نرخ ارز، قیمت خودرو‌های وارداتی پرش بسیار بلندی را به خود دید تا عملا جامعه مشتریان وارداتی‌ها تنگ‌تر شود.


بیشتر بخوانید:  سقوط قیمت خودروی خارجی در بازار آزاد


به‌هر‌حال، چه برای آن‌ها که قدرت خرید خودرو‌های وارداتی را دارند و چه بسیاری از شهروندانی که از توان خرید برخوردار نیستند، این پرسش مطرح است که چرا شکافی عظیم بین قیمت خودرو‌ها در بازار‌های جهانی با بازار کشور وجود دارد؟ اصلا چرا مشتریان ایرانی نمی‌توانند خودرو‌های خارجی را با قیمتی نزدیک به نرخ جهانی خریداری کنند و برای خرید آن‌ها مجبورند پول بسیار بیشتری دهند؟

در پاسخ به این پرسش‌ها، باید در درجه نخست به سراغ سیاست‌ها و تصمیمات داخلی رفت؛ هرچند همه ماجرا این نیست و اتفاقاتی مانند تحریم هم در ایجاد این شکاف بزرگ سهم دارند.

با توجه به گستردگی صنعت خودرو در کشور، سیاستگذار در این سال‌ها همواره سعی کرده از این صنعت در مقابل واردات دفاع کند و سپر اصلی‌اش نیز معمولا تعرفه بوده؛ هرچند گاهی ممنوعیت واردات را به کار گرفته است. به نظر می‌رسد دلیل اصلی شکاف بزرگ بین قیمت خودرو‌های خارجی در بازار جهانی و بازار ایران، همین تعرفه به همراه هزینه‌های دیگر در قالب عوارض و مالیات است.

اختلاف قیمت خودروهای وارداتی‌ در ایران و جهان چقدر است؟
در حال حاضر، تعرفه غالب برای واردات خودرو، ۹۵ درصد است، که به طور مثال می‌توان تاثیر بزرگ آن را روی قیمت تمام‌شده یک خودروی خارجی در بازار ایران درک کرد.

به عنوان مثال، خودرویی با قیمت جهانی ۲۰ هزار دلار و با فرض دلار ۶۰ هزار تومانی، به صورت خام (قبل از اعمال تعرفه ۹۰ درصدی) یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است. پس از اعمال تعرفه ۹۵ درصدی (که با توجه به نرخ رسمی ارز محاسبه می‌شود) قیمت این خودرو به بالای دومیلیارد تومان می‌رسد؛ بنابراین فقط از ناحیه تعرفه ۹۵ درصدی، بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان به قیمت یک خودروی وارداتی به ایران افزوده می‌شود. با توجه به اینکه به‌جز تعرفه، عوارض و مالیات دیگری از خودرو‌های وارداتی گرفته می‌شود، در نتیجه قیمت خودروی موردنظر تا رسیدن به دست مشتری ایرانی، بالاتر نیز می‌رود؛ بنابراین یکی از دلایل اصلی و شاید اصلی‌ترین دلیل اختلاف سنگین بین قیمت خودرو‌های وارداتی در بازار‌های جهانی با بازار ایران، سیاست‌های تعرفه‌ای دولت است.

اما عامل فزاینده دیگر در قیمت خودرو‌های وارداتی به کشور، قیمت ارز است. طبعا هرچه قیمت ارز بالاتر رود، قیمت تمام‌شده خودرو‌های وارداتی نیز رشد می‌کند. در واقع رابطه قیمت ارز و قیمت خودروی وارداتی با یکدیگر مستقیم است. اینجا سیاستگذار (چه وزارت صمت و چه بانک مرکزی) از یک سو تقصیری بابت نقش قیمت ارز در رشد قیمت خودروی خارجی ندارد، اما از جنبه‌ای دیگر مقصر است.

بی‌تقصیری سیاستگذار از آن جنبه است که کنترل نوسان قیمت ارز خارج از اختیارش است. به عنوان مثال، وقتی تحریم‌ها فراگیر می‌شود یا سطح تنش‌های منطقه‌ای بالا می‌رود، قیمت ارز نیز صعود می‌کند. سیاستگذار خودرویی مقصر این اتفاق نیست و طبعا تقصیری هم بابت اینکه قیمت خودروی وارداتی به دلیل افزایش قیمت ارز رشد می‌کند، ندارد.

این در حالی است که سیاستگذار از جنبه‌ای دیگر نمی‌تواند خود را بی تقصیر بداند و آن، نرخ ارز اعمالی برای واردات خودرو است. در حال حاضر، ارز آزاد برای واردات خودرو استفاده می‌شود که قیمت بالاتری نسبت به نرخ رسمی ارز دارد؛ بنابراین اگر سیاستگذار مجوز استفاده از ارز با قیمت رسمی را برای واردات خودرو دهد، خودرو‌های وارد‌شده قیمت تمام‌شده کمتری (از جنبه ارز استفاده‌شده) خواهند داشت. البته این نکته را نباید فراموش کرد که دست سیاستگذار گاهی (مانند دوران فعلی که کشور مجبور به ریاضت ارزی است) برای دست‌و‌دلبازی ارزی باز نیست. با‌این‌حال، قیمت ارز استفاده‌شده برای واردات خودرو، نقش مستقیم در قیمت تمام‌شده خودرو‌های خارجی در کشور دارد.

با توجه به عوامل اصلی موثر بر تفاوت فاحش قیمت خودرو‌های خارجی در بازار‌های جهانی با بازار ایران، طبعا حل این مساله و نزدیک کردن قیمت‌ها به یکدیگر، از مسیر اصلاح سیاست‌های تعرفه‌ای (در درجه نخست) و سیاست‌های ارزی (در صورت فراهم بودن شرایط مطلوب ارزی) می‌گذرد.

به عنوان مثال، کاهش تعرفه تا حدی که آسیبی جدی به تولید داخل نزند (هرچند البته در این مورد تفسیر‌های مختلفی وجود دارد) می‌تواند کمک بزرگی به کاهش قیمت تمام‌شده خودرو‌های وارداتی به کشور کند.

از طرفی، اگر شرایط مهیا باشد و ارز استفاده‌شده برای واردات، قیمت کمتری نسبت به ارز آزاد داشته باشد، آن نیز عامل کاهنده مهمی خواهد بود.

اما در کنار این اصلاحات، رشد واردات (که البته بی‌ارتباط با همان اصلاحات تعرفه‌ای و ارزی نیست) می‌تواند به کم شدن فاصله قیمت خودرو‌های وارداتی در بازار‌های جهانی و بازار ایران کمک کند.

طبق محاسبات «دنیای اقتصاد»، خودرویی مانند سوناتا هیبریدی ۲۰۱۸ در بازار ایران ۸۶ هزار دلار قیمت دارد، حال آنکه قیمت جهانی آن در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۵ هزار دلار بوده است.

یا مثلا بی‌ام‌و ۲۸ آی ۲۰۱۶ قیمتی برابر با ۱۹۷ هزار دلار در بازار ایران دارد، اما مدل ۲۰۲۲ آن ۳۵ هزار دلار قیمت داشته است.

در بین خودرو‌های وارداتی جدید نیز مثلا سوزوکی سیاز در بازار جهانی ۱۵ هزار دلار قیمت دارد، اما در بازار ایران خودرویی ۳۱ هزار دلار است.

یا خودروی چینی چانگان با قیمت جهانی ۱۲ هزار دلار، در بازار ایران با قیمت ۲۶ هزار دلار به فروش می‌رسد.

این در حالی است که خودرویی مانند تویوتا لوین هیبریدی دارای اختلاف بسیار پایین‌تری بین قیمت در بازار ایران و نرخ جهانی است، چون تعرفه بسیار کمتری بابت آن پرداخته می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ سردار قاآنی زنده است

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ خبر ترور سردار قاآنی توسط صدا و سیما تکذیب شد

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

تلویزیون دولتی سوریه: اسراییل ممکن است سردار قاآنی را ترور کرده باشد

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ جشن تولد زهرا کیانی ووشوکار مطرح ایران

زندگی سردار اسماعیل قاآنی از جنگ تا سپاه قدس

اسراییل: حتما به ایران حمله نظامی خواهیم کرد

عکس/ سلفی جذاب یاسمنِ سریال لحظه گرگ‌ و‌ میش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس دیدنی از ناصرالدین شاه در کنار تخت طاووس

هشدار سردار تنگسیری به نتانیاهو

فیلم/ خوشحالی عجیب ایلان ماسک در سخنرانی ترامپ

درآمد نجومی ۶۰۰۰ میلیارد تومانی بلاگر‌های ایرانی از اینستاگرام

عکس/ شادی عجیب و جنجالی ایلان ماسک در سخنرانی دیروز ترامپ

سفیر جدید انگلیس در ایران کیست؟ + سوابق

عکس جالب از وضعیت آسمان ایران در شب گذشته

تعطیلی پنجشنبه‌ها با تجارت ایران چه می‌کند؟

فیلم/خوانندگی محمدرضا گلزار در ترافیک با آهنگ جدیدش

عکس/تغییر چهره پرستو گلستانی بازیگر پدرسالار بعد از گذشت ۳۱ سال در ۵۳ سالگی

گزارش عجیب واشنگتن‌پست از پشت پرده انفجار‌های بیروت و نفوذ موساد برای خرید پیجرها/ آیا پای یک زن در میان است؟

مصاحبه جنجالی کاپیتان استقلال علیه جوادنکونام

عکس/ اهداف احتمالی اسرائیل در صورت حمله به ایران

فیلم/ بازدید سرزده خانم وزیر از مرکز کنترل فضای کشور

سهراب بختیاری‌زاده در استقلال ماندنی شد؟

گره خوردن سرنوشت پرسپولیس به یحیی گل‌محمدی!

تعطیلی تمرین‌ استقلال

فیلم/رادان: کار دادن به اتباع غیرمجاز جُرم است

با مشخصات تانک کاپلان، تانک مدرن ترکیه آشنا شوید

سن ابتلای اچ‌پی‌وی به ۱۶ سالگی رسید!

تهرانی‌ها دستکم یک حقوق کامل خود را برای اجاره می‌پردازند + جدول

فیلم/ اجرای اولین سرود ملی ایران توسط مهران مدیری

فیلم/آتش‌سوزی گسترده در شهرک صنعتی کرمان

پشت پرده درآمدزایی از خودپرداز‌ها چیست؟

فیلم/ بررسی اصلاح موادی از قانون انتخابات شورا‌ها در مجلس

سقف سوخت‌گیری با کارت شخصی ۵۰ لیتر شد

دامنه نوسان بورس همچنان بر مدار یک درصد

رانت خواران مخالف گام مثبت دولت در شفاف سازی اطلاعات؛ پشت پرده چیست؟

کاهش قیمت دلار ادامه دار است؟

عمده‌ترین چالش های زیست محیطی کلانشهر تهران

عکس/بلیت اتوبوس تهران - بیروت ۹۰ سال پیش چقدر بود؟

پشت پرده‌های امکان حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی و هسته‌ای ایران؛ از تئوری تا واقعیت!

سايه تنش ميان تهران و تل‌آويو بر بازار انرژي

سکوت کاخ سفید به سود نتانیاهو

ماجرای حرکت خزنده متروی شیراز به سوی حافظیه

اینفوگرافی/ چشم‌انداز رشد جمعیت افغان‌ها؛ انفجار بزرگ!

مانور اقتدار عراقچی؛ ورود وزیر امور خارجه ایران زیر آتش جنگنده‌های اسرائیل بعد از بیروت به دمشق

تخریب میراث ایران در دوره انتقالی؛ شدت گرفتن افزایش تخریب و آسیب به بنا‌های تاریخی در دو ماه گذشته

توصیه مهم به خریداران؛ زمان خرید طلا و سکه هست یا نه؟

وعده عراقچی در زمینه آتش‌بس در لبنان و در غزه

بازی خطرناک نتانیاهو در خاورمیانه با آمریکا؛ اسرائیل بایدن را خلع سلاح کرد

فاجعه فرونشست زمین در تمام استان‌های‌کشور

تکلیف مرحله سوم سود سهام عدالت معلوم شد

ادعای تازه نیویورک تایمز درباره سردار قاآنی

فیلم/تعریف و تمجید خبرنگار روسی از زیبایی سحر دولتشاهی در فستیوال روسیه

توییت همتی درباره آخرین وضعیت رفع موانع پیوستن به FATF

احتمال انفجار آیفون‌ های وارداتی منتفی است!

اختلاف قیمت خودروهای وارداتی‌ در ایران و جهان چقدر است؟

دوای درد بورس

آیا عدالت اقتصادی در توزیع فقر شکل گرفته است؟