تاریخ انتشار: ۱۶:۱۶ - ۱۶ مهر ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد:

ایرج مسجدی معاون سپاه قدس کیست؟

ایرج مسجدی معاون سپاه قدس است که همینک به‌عنوان معاون هماهنگ‌کننده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند. او امروز به حواشی و شایعات پیش آمده درباره سردار قاآنی واکنش نشان داد و گفت: حال سردار قاآنی خوب است و مشغول فعالیت هستند.

ایرج مسجدی معاون سپاه قدس کیست؟

اقتصاد۲۴- ایرج مسجدی سال ۱۳۳۵ در آبادان متولد شد؛ در خانواده‌ای پرجمعیت با ده برادر و خواهر. پدرش کارمند شرکت نفت در پالایشگاه آبادان بود. تا آنجا که می‌دانیم از دوران دانشجویی در دانشگاه ملی تهران (بهشتی کنونی) وارد فعالیت سیاسی علیه حکومت محمدرضا پهلوی می‌شود و به همین دلیل دو بار بازداشت شده و چند روزی را در حبس می‌گذراند.

او در ۲۲ سالگی ازدواج می‌کند. او به واسطه احمد ظریفیان که در جریان جنگ ایران و عراق کشته شد، با خانواده حجازی در آبادان آشنا می‌شود. به این ترتیب، ظریفیان و مسجدی با هم باجناق می‌شوند. این پایان داستان نیست، چرا که یک باجناق سیاسی دیگر هنوز از راه نرسیده: محمدباقر ذوالقدر از فرماندهان سپاه که بعد‌ها به سمت‌های مهمی در سپاه، قوه قضائیه و نهاد‌های امنیتی رسید.

حاصل ازدواج ایرج مسجدی، دو پسر و یک دختر است و یکی از پسرهایش نیز به عضویت سپاه پاسداران درآمده است.

ورود ایرج مسجدی به سپاه

خاطرات و روایت‌ها حاکی از آن است که ایرج مسجدی فعالیت‌های سیاسی و امنیتی در خوزستان را از دهه پنجاه با اعضای "گروه منصورون" آغاز کرد؛ گروهی متشکل از ائتلاف گروه‌های پراکنده مسلح در دزفول، اهواز و خرمشهر و فعال علیه حکومت محمدرضا پهلوی که در آن چهره‌هایی همچون محسن رضایی، محمد جهان‌آرا، علی شمخانی و غلامعلی رشید حضور داشتند.

سال ۱۳۵۸ در حالی که تنها چند ماه از انقلاب و تشکیل جمهوری اسلامی می‌گذشت، ایرج مسجدی از راه محسن رضایی وارد سپاه پاسداران شد. محسن رضایی در آن زمان مسئول اطلاعات سپاه بود. مسجدی پس از اخذ لیسانس تاریخ از دانشگاه بهشتی پیش از آنکه جنگ ایران و عراق آغاز شود، به درخواست خودش به خوزستان بازگشته و مسئول بسیج سپاه آبادان شد.

مسجدی پس از خوزستان عازم لرستان و فرمانده سپاه این استان شد و از آنجا به تبریز رفت و فرماندهی سپاه آذربایجان را عهده‌دار شد. او رفته رفته در لایه‌های میانی سپاه برای خودش اسم و رسمی ساخت و شناخته‌شد.

مقام‌های سپاه به‌ویژه محسن رضایی به فکر ایجاد قرارگاهی برون‌مرزی برای سپاه افتادندو به این ترتیب "قرارگاه رمضان" با هدف "انجام عملیات‌های نامنظم، چریکی و پارتیزانی" با همکاری نیرو‌های کُرد در خاک عراق تشکیل شد؛ قرارگاهی که هسته اولیه نیروی قدس سپاه را تشکیل می‌دهد.

ایرج مسجدی معاون سپاه قدس کیست؟
باجناق مسجدی، محمدباقر ذوالقدر، به سمت فرماندهی قرارگاه رمضان منصوب شد؛ باجناقی که ایرج مسجدی را برای گرفتن گوشه‌ای از کار فراخواند و مسجدی با موافقت سپاه عازم قرارگاه رمضان شد. در همین قرارگاه کم کم افرادی همچون قاسم سلیمانی، المهندس ابومهدی، محمدباقر حکیم و مقام‌های حزب‌الدعوه با هم آشنا و گرد هم جمع شدند.

مسجدی در توصیف آن روز‌ها گفت: « افراد، مهمات و امکانات را با "۴۰۰ قاطر" بین مرز ایران و عراق جابه‌جا می‌کردند. از بین پاسگاه‌های رژیم بعثی که در مرز بود، باید پیاده یا با قاطر عبور می‌کردیم... این را یگان دواب می‌گفتیم... نیرو‌های سواره ما و لجستیک ما با این قاطر‌ها به داخل عراق منتقل می‌شدند.»


پس از پایان جنگ، نیرو‌ها و مجموعه‌های برون‌مرزی سپاه با محوریت قرارگاه رمضان دور هم جمع شدند؛ روندی که حدودا ۱۰ سال طول کشید و از دل آن "نیروی قدس"، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران در آمد. احمد وحیدی نخستین فرمانده سپاه قدس شد؛ سمتی که سال ۱۳۷۶ به قاسم سلیمانی رسید و حالا اسماعیل قاآنی بر آن تکیه زده است.

مسجدی با تشکیل نیروی قدس به این نهاد پیوست و رئیس ستاد نیرو‌های قدس شد.

مشاور عالی قاسم سلیمانی

رسانه‌ها در ایران سال‌ها از ایرج مسجدی به عنوان "مشاور عالی قاسم سلیمانی" یاد کرده‌اند. سال ۱۳۹۵ مسجدی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در عراق معرفی شد؛ تصمیمی که احتمالا نه از سوی وزرات خارجه و "دیپلماسی"، بلکه از سوی سپاه قدس و "میدان" اتخاذ شد و مسجدی به بغداد رفت.

ایرج مسجدی در عراق تحت حمایت ایران را برعهده گرفت. همین تجربه هم سبب شد تا او امروز هماهنگ‌کننده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شود.

مسجدی در بغداد از جمله مسئولیت هماهنگی برای دیدار چهره‌های نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی با مقامات عراقی (از دیدار فرمانده وقت نیروی انتظامی با وزیر کشور عراق در سال ۱۳۹۸ گرفته تا دیدار اسماعیل قاآنی با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق در آبان ۱۴۰۰) را برعهده داشت.

ایرج مسجدی معاون سپاه قدس کیست؟

اظهارنظری غیر دیپلماتیک

مسجدی در سال ۹۸ هنگامی‌که سفیر ایران در عراق بود در مصاحبه‌ای با شبکه دجله در اظهارنظری غیردیپلماتیک و عجیب گفته بود که «در صورت حمله آمریکا به ایران، نیرو‌های آمریکایی را در عراق و هر جای دیگر مورد هدف قرار خواهیم داد».

اظهاراتی که بعد‌ها عباس موسوی سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ناچار شد آن را تصحیح کند و بگوید که تهران امیدوار است در خاورمیانه جنگی رخ ندهد.

تحریم آمریکا

ایرج مسجدی یکی از کسانی است که وزارت خزانه‌داری امریکا او را تحریم کرده است. دوم آبان ۱۳۹۹ امریکا ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، را در فهرست تحریمی خود قرار داد.


بیشتر بخوانید:  حسینعلی امیری استاندار احتمالی فارس کیست؟


دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اوفک،مدعی شد ایرج مسجدی یک ژنرال سپاه است که هدایت و حمایت از گروه‌هایی را به عهده دارد که سبب کشته و مجروح شدن نیرو‌های آمریکایی و ائتلاف در عراق شده‌اند.

مسجدی به این تحریم واکنش نشان داد و از این‌که تحریم شده است ابراز شادمانی کرد.

کشته‌شدن سردار سلیمانی در دوران حضور مسجدی در عراق

مهم‌ترین رویداد در دوران حضور مسجدی در عراق کشته شدن قاسم سلیمانی بود. آشنایی مسجدی و حاج قاسم سلیمانی به دوران و زمان جنگ برمی‌گردد هنگامی‌که مسجدی در قرارگاه رمضان بود و سلیمانی فرمانده لشگر ثارالله. سال‌ها بعد، اما این دو در عراق به هم رسیدند؛ زمانی که قاسم سلیمانی به سمت فرماندهی سپاه قدس منصوب شد: «سردار سلیمانی به بنده گفتند من آمدم اجازه نمی‌دهم جای دیگری بروید. هم به من و هم به آقای قاآنی این مطلب را بیان کردند. گفتیم ما قرار نیست جایی برویم، خدمت شما هستیم.»

حدود ساعت یک بامداد روز جمعه ۱۳ دی‌ماه سال ۱۳۹۸ مسجدی با یک تماس تلفنی از بروز اتفاقی برای اتومبیل حامل حاج قاسم مطلع می‌شود: «بلافاصله همکاران ما به محل حادثه منتقل شدند و از آن‌جا تماس گرفتند که خودروی شهید سلیمانی و همراه ایشان را آمریکایی‌ها زده‌اند. آن زمانی که بچه‌ها رفتند هنوز خودرو آتش می‌گرفت و جنازه‌ها متلاشی شده بود و پیکر‌ها قابل شناسایی نبود.»

ایرج مسجدی معاون سپاه قدس کیست؟

واکنش مسجدی به شایعات ترور سردار قاآنی

هفتم مهرماه و به‌دنبال حمله اسراییل در ضاحیه لبنان، حرف و حدیث‌هایی مبنی‌بر کشته‌شدن سردار قاآنی به‌وجود آمد.

شایعات از جایی قوت گرفت که سرار قاآنی روز‌ها پس از آن هم دیده نشد و همین شایعه را قوت بخشید.

چند روز پیش سایت خبری تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که منابع اختصاصی این شبکه اعلام کرده‌اند که سردار اسماعیل قاآنی، ممکن است از جمله کسانی باشد که در نشست اخیر بیروت در بامداد روز جمعه ۱۳ مهر هدف بمباران اسرائیل قرار گرفته شده باشد.

براساس گزارش تلویزیون سوریه، شبکه ۱۲ اسرائیل ادعا کرده است که شبهه‌هایی در لبنان حاکی از زخمی شدن سردار اسماعیل قاآنی در بمباران ارتش اسرائیل در بیروت است. به گزارش شبکه ۱۲ اسرائیل، احتمال مجروح شدن سردار قاآنی در بیروت در حال بررسی است.

ازسوی دیگر روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از مقامات ایرانی مدعی شد که سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران هفته گذشته برای دیدار با رهبران حزب الله به بیروت سفر کرد و آخرین بار در بیروت دیده شده است.

امروز ۱۶ مهرماه ۱۴۰۳ ایرج مسجدی معاون هماهنگ‌کننده نیروی قدس سپاه در همایش تجلیل از موکب‌داران و خادمان اربعین حسینی در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی درباره سلامتی سردار قاآنی گفت: بسیاری از ما می‌پرسند‌که سردار قاآنی چه شد؟

ایشان در صحت و سلامت است و مشغول فعالیت هستند. برخی می‌گویند که بیانیه بدهید. چرا بیانیه؟ نیازی نیست چنین اقدامی انجام شود.

همچنین چندی پیش هم محمدمهدی همت، فرزند شهید همت در واکنش به برخی اخباردرباره سردار قاآنی در توئیتی نوشت: حاج اسماعیل قاآنی عزیزمان در صحت و سلامت کامل هستند، فریب بازی‌های رسانه‌ای دشمن که نشان از ضعف شان دارد را نخورید.

ایرج مسجدی معاون سپاه قدس کیست؟

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

چرا پروازهای امشب لغو شد؟

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

عکس/ ادعای الجزیره درباره آزمایش هسته‌ای ایران

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

محل حملات اسرائیل در ایران مشخص شد

آخرین خبر‌ها درباره سردار قاآنی + عکس

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ معاملات کدام املاک و چگونه باید در سامانه ثبت شود؟

تایید زنده‌بودن یحیی سنوار

آغاز جلسه هیئت مدیره استقلال درباره سرمربی جدید

پوستر معنادار سایت رهبر انقلاب

توییت تازه مسعود پزشکیان

اختلاس در شرکت عمران و مسکن شمال

یوهان نیسکنز درگذشت

پیش‌بینی کارشناسان از قیمت مسکن

ماجرای مربی رقص‌شدن داریوش مهرجویی در آمریکا

میزان افزایش حقوق کارمندان مشخص شد

برگزاری مسابقه استقلال و النصر در زمین بی‌طرف

واکنش مدیرعامل مس به شایعه برکناری محمود فکری

نوشته روی انگشتر هدیه سیدحسن نصرالله به آیت‌الله خامنه‌ای چیست؟

اعلام جرم علیه زینب موسوی و پدرام سلطانی

مخالفت بختیاری‌زاده با درخواست بازیکنان استقلال

فیلم/ شوخی‌‎های ترسناک حامد آهنگی با الیکا عبدالرزاقی

محدودیت‌های ترافیکی در محور کرج-چالوس

مطهره گونه‌ای به زندان معرفی شد

هشدار زرد هواشناسی

افزایش شکاف درآمدی در کشور

پیش‌بینی قیمت دلار فردا سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲

آمار واقعی بیکاری در ایران۲۰ میلیون نفر!

۷ باور غلط درباره تریاک

چرا در بابل کنسرت موسیقی برگزار نمی‌شود؟

کمترین کارمزد خرید اتریوم در صرافی ایرانی

آخرین وضعیت زیرسویه‌های جدید کرونا

برنامه اقتصادی چین چگونه اقتصاد جهان را تغییر می دهد؟

آیا افسردگی باعث چاقی می‌شود؟

هشدار درباره استفاده از خمیردندان‌ زغالی

عکس/ استوری جدید نجمه جودکی مجری سابق صداوسیما

عکس/ فرزاد مجیدی در کنار اسطوره برزیلی رئال مادرید

ایرج مسجدی معاون سپاه قدس کیست؟

عکس/ کنایه معنادار شروین حاجی پور به سخنان عارف

نشست فوری نتانیاهو با وزرای کابینه رژیم صهیونیستی

فیلم/ آماده‌سازی، پرتاب و برخورد موشک‌های ایرانی در حمله به اسرائیل

ماجرای افغان‌هایی که ۲۱ بار ردمرز شدند؛ از اجاره کارت بانکی به مهاجران تا مانع تراشی در ساماندهی اتباع

 لاستیک دیواره کوتاه بخریم با لاستیک استاندارد؟

فیلم/ سردار قاآنی پیام داد

بازگشت ۱۱ میلیارد تومان به خزانه پرسپولیس

فیلم/بازیگران هالیوودی در سریال پایتخت

فیلم/آمار عجیب پلیس از تماس‌های مردم با ۱۱۰

عکس/ چهره بدون آرایش یانگوم در سن ۵۳ سالگی

عکس/بهترین کافه‌های تهران ۸۰ سال پیش +منو

علت کندی این روزهای اینترنت در ایران چیست؟

فیلم/آماده باش جنگنده‌های میگ ۲۹ ایران در فرودگاه مهرآباد

خبر مهم قالیباف درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان+ فیلم

اینفوگرافی/ چه کسانی تاکنون نشان فتح را دریافت کردند؟

فیلم/سوء‌استفاده عجیب از کولبران برای واردات سلاح!

رد شایعه جنجالی درباره مهدی قایدی