تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳

ایران دیپلماسی گردشگری می‌خواهد

دیپلماسی گردشگری باید در بخش‌های مختلف دولتی خصوصا وزارت خارجه حضور داشته باشد ورزش، هنر و گردشگری سه عنصر مهمی هستند که دولت چهاردهم باید به آنها توجه ویژه‌ای صورت دهد

ایران دیپلماسی گردشگری می‌خواهد

اقتصاد۲۴-نخستین نشست علمی گردشگری و دولت چهاردهم به‌همت انجمن علمی گردشگری ایران دوشنبه ۱۶ مهر در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد. پیش از این نشست، اعضای جدید هیئت مدیره انجمن علمی گردشگری اولین نشست خبری خود را برگزار کردند.

محمدحسین ایمانی، خوشخو رئیس جدید هیات مدیره انجمن در نشست خبری با اشاره به اینکه رویکرد دولت چهاردهم استفاده از نظرات کارشناسی است، آمادگی انجمن علمی گردشگری ایران را برای انجام پژوهش‌های علمی، نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی، تعامل با بدنه دانشجویی و ارائه راهکار‌ها به نهاد‌های دولتی اعلام کرد.

ایمانی خوشخو گفت: «کار اصلی و وظیفه اصلی انجمن این است که موضوع گردشگری را در مجرای علمی ترویج کند و برای این کار همکاری با دانشگاه‌ها و نهاد‌های علمی اولویت دارد.».

ولی تیموری: یکی از دلایل استفاده از مدیران غیرمتخصص و نامرتبط با حوزه گردشگری در دوره‌های گذشته، مغفول ماندن نگاه علمی به گردشگری است. به‌گونه‌ای که امروز برخی با سابقه چندین سفر خارجی مدعی گرفتن مسند‌های مهم هستند و می‌خواهند مسئولیت اجرایی داشته باشند.

ولی تیموری، نایب رئیس انجمن علمی گردشگری و معاون گردشگری دولت دوازدهم، به استفاده از مدیران غیرمرتبط با گردشگری در دوره‌های مختلف اشاره کرد و گفت: «یکی از دلایل استفاده از مدیران غیرمتخصص و نامرتبط با حوزه گردشگری در دوره‌های گذشته، مغفول ماندن نگاه علمی به گردشگری است. صنعت گردشگری امروز یک علم و تخصص است و کسانی که در این حوزه تحصیل کرده‌اند، می‌بایست در مشاغل باشند و در سال‌های گذشته کمتر به این موضوع پرداخته شده است. به‌گونه‌ای که امروز برخی با سابقه چندین سفر خارجی مدعی گرفتن مسند‌های مهم هستند و می‌خواهند مسئولیت اجرایی داشته باشند.»

مجتبی جاوان دبیر کمیته علمی انجمن علمی گردشگری نیز در این نشست خبری به استقلال نهاد‌های علمی در مقابل سازمان‌های دولتی اشاره کرد و گفت: «رسالت یک انجمن علمی به دلیل وابستگی که به نهاد‌ها ندارد می‌تواند فضایی باشد برای بیان چالش‌ها و مشکلات در صنعت گردشگری در کشور و ما در صدد این هستیم که حلقه اتصال بین ذی‌نفعان و دیگر بخش‌های گردشگری باشیم.

زبان دانشگاه با زبان صنعت و سیاست‌گذاری فاصله دارد

محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس هیئت مدیره انجمن علمی گردشگری ایران، نشست تخصصی گردشگری و دولت چهاردهم را به میدان کارشناسی تعبیر کرد و گفت: «ما خود را موظف می‌دانیم که به دولت محترم کمک کنیم تا گردشگری را بیش از گذشته رونق بدهد.»


بیشتر بخوانید:عکس/ ساحل زیبای بندر دیر در بوشهر


ایمانی خوشخو در ادامه بیان کرد: «ما به دیپلماسی گردشگری احتیاج داریم و باید آن را در بخش‌های مختلف دولتی خصوصا در وزارت خارجه همراه داشته باشیم. ورزش، هنر و گردشگری سه عنصر مهمی هستند که رونق گردشگری را به‌همراه دارند و شایسته است دولت چهاردهم به این حوزه‌های مهم توجه ویژه داشته باشد.»

راه‌اندازی حساب‌های اقماری گردشگری نزدیک است.

ولی تیموری در پاسخ به پرسش خبرنگار «پیام‌ما» در این‌باره که انجمن علمی گردشگری به‌عنوان یک نهاد علمی چه تاثیری در ایجاد و راه‌اندازی حساب‌های اقماری توسط وزارتخانه می‌تواند داشته باشد گفت: «حساب‌های اقماری پروژه‌ای بود که قرارداد آن را در سال ۹۸ با مرکز ملی آمار ایران بستیم و تقریبا شش فاز برای آن معین شد. سه فاز آن را پیش از کرونا انجام دادیم و بقیه را به‌خاطر شرایط کرونا و باتوجه به اینکه عدد و رقم‌هایی که در می‌آید باید قابلیت تامین در شرایط نرمال را داشته باشد، متوقف کردیم. در زمان کرونا با همکاری معاونت گردشگری و پژوهشگاه میراث فرهنگی، سه فاز باقی‌مانده حساب‌های اقماری گردشگری هم تکمیل شد که انشاالله به‌زودی گزارش نهایی را مرکز ملی آمار اعلام می‌کند. در واقع سیستم ایجاد شده و منتظر تکمیل پروژه هستیم.»

علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بخش دیگر این نشست، انجمن علمی گردشگری را یکی از مراکز مهم گردآوری کارشناسان در حوزه‌های علمی و اجرایی دانست و گفت: «اینکه بدنه دانشگاهی و علمی چگونه با بدنه اجرایی و حوزه اجرا همخوان بشوند و نسخه‌های اجرایی علم بتواند در ساختار‌های اجرایی پیاده بشود از مهم‌ترین ضرورت‌های گردشگری است و هرجایی که ما پیشرفتی در گردشگری داشتیم از محل اعتنا به ساحت دانشگاه بوده است.»

شالبافیان یکی از چالش‌های صنعت گردشگری را فاصله داشتن حوزه علم و اجرا بیان کرد و افزود: «ما در دانشگاه زبانی از گردشگری یاد می‌گیریم که تا حدود زیادی با حوزه اجرا فاصله دارد و انجمن علمی گردشگری می‌تواند با تدابیری که می‌اندیشد بین نهاد دانشگاه و سیاست‌گذاری و همچنین صنعت رابطه متقابل ایجاد بکند.»

معاون گردشگری کشور اعتماد به دانشگاه در حوزه انتخاب و معرفی روستا‌های جهانی را به‌عنوان نمونه همکاری خوب وزارتخانه با دانشگاه مثال زد و گفت: «سپردن این کار مهم به نهاد دانشگاه که روستا‌های جهانی ایران را شناسایی، انتخاب و با فایل‌های دقیق و حرفه‌ای به وزارتخانه معرفی بکنند اتفاق خوبی بود که نتایج آن را سالانه شاهد هستیم.»

ندا زرندیان، عضو هیئت مدیره انجمن علمی گردشگری ایران نیز در خصوص نقش موثر دانشگاهیان در همراهی با صنعت گردشگری گفت: «اتفاقات خوبی که در سال‌های اخیر برای گردشگری افتاده، مانند اختصاص فصلی مستقل به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در برنامه هفتم توسعه، به این دلیل است که فعالان بخش خصوصی به آگاهی رسیده‌اند و اعمال فشار می‌کنند. فشار‌ها دارد جواب می‌دهد، فشار‌هایی که از بدنه بخش خصوصی، دانشگاهی و دانشجویی وارد می‌شود و البته از دانشجویان انتظار می‌رود از امروز خود آگاه‌تر باشند و در تصمیمات دولتی مشارکت داشته باشند.»

واحد سنجش تخت و اتاق است، نه هتل!

اسماعیل قادری مدیرگروه گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی بااشاره به سهم ۷ درصدی گردشگری در صادرات جهانی و سهم ۳۰ درصدی گردشگری در خدمات گفت: «گردشگری ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را به خودش اختصاص داده است و این سهم در اقتصاد ایران نه تنها موثر و بلکه اصلا مشخص نیست.


بیشتر بخوانید:سه کشور اول گردشگری جهان


اسماعیل قادری: گردشگری ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را به خودش اختصاص داده است و این سهم در اقتصاد ایران اصلا مشخص نیست

مدیرگروه گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی به نگاه فرهنگی به صنعت گردشگری ایران که مانع رشد اقتصادی آن شده است اشاره کرد و گفت: «ساختار وزارتی و بودجه‌بندی وزارتخانه نشان می‌دهد که گردشگری در ایران به‌عنوان یک فعالیت اقتصادی دیده نمی‌شود و بنابراین امروز ما در جایگاه زیان‌ده و نه درآمدزا ایستاده‌ایم.»

اسماعیل قادری همچنین با انتقاد به صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص ساخت سالانه ۱۰۰ هتل در کشور گفت: «اینکه آقای وزیر می‌گوید سالانه ۱۰۰ هتل باید بسازیم عجیب است. مگر واحد سنجش تعداد هتل است؟ واحد سنجش اتاق و تخت است و این را حتی اسناد دوران پهلوی اول هم نشان می‌دهد که واحد سنجش آن زمان نیز اتاق و تخت بیان می‌شده است.»

در این نشست همچنین علاوه‌بر رونمایی از کارت بانکی انجمن با همکاری بانک ملی ایران که برای ارائه تخفیف‌ها و مزایای ویژه برای اعضای انجمن در بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی برنامه‌ریزی شده است، از سایت جدید انجمن علمی گردشگری ایران به آدرس www.itsairan.com رونمایی شد. این وب‌سایت به عنوان پایگاه اطلاعاتی و ارتباطی برای اعضای انجمن و دیگر علاقه‌مندان به حوزه گردشگری طراحی شده است.

منبع: روزنامه پیام ما
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ + جدول

دولت با همسان سازی حقوق بازنشستگان گوشه‌ای مشکلات آنها را حل کند/ تبعیض میان بازنشستگان تامین اجتماعی با دیگر بازنشستگان باید برداشته شود

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ + جدول

پشت پرده تاخیر در اعلام نتایج آزمون سراسری

دانلود سریال داریوش قسمت ۱۳ کامل (قسمت 13 سریال داریوش) قسمت سیزده

سید هاشم صفی‌الدین کشته شده است

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اعلام زمان نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۳

عکس‌های قدیمی بازار تهران در دوره قاجار

امضای قرارداد کریم باقری با پرسپولیس!

عملکرد مثبت بانک ملی ایران در شش ماهه نخست سال جاری

عکس/فروشنده سوخت در آبادان سال ۱۳۰۷

«ایران همدل» پویشی برای کمک به مردم فلسطین و لبنان

عکس/ آرمین سهرابیان به نساجی پیوست!

عکس/ تصویری از یک بادیگارد دوره قاجار

عکس/تغییر چهره جالب دارا حیایی ۵ سال بعد از سریال «از سرنوشت»

بررسی برنامه‌های بانک ملی ایران برای ثبت رکورد‌های جدید

فیلم/ دیدار عراقچی با فیصل بن فرحان

مصطفی سالاری سرپرست جدید سازمان تأمين اجتماعی کیست؟

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

قیمت گوشی اپل + جدول

چابهار، بهشت سرمایه گذاری و گردشگری ایران

شب خاص تولد شاهرخ استخری و سپیده بزمی پور که در قایق صبح شد +عکس

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

پزشکیان شنبه به دانشگاه تهران می‌رود

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

فیلمی عجیب از صدام حسین چند ساعت قبل از سقوط بغداد

عکس/ژست‌های عجیب ظریف در حیاط ساختمان پاستور

فیلم/ عراقچی عازم عربستان شد

سردار محمدرضا فلاح زاده جانشین سپاه قدس کیست؟

اعتراض طالبان به ایران: به مهاجران افغان رحم کنید!

عکسی از ورزش صبحگاهی یک زن در دهه هفتاد وایرال شد

ستاد احیای دریاچه ارومیه منحل می‌شود؟

چرا پمپ بنزین‌ ها بعد از حمله موشکی شلوغ شد؟

عکس/یک کلکسیونر وافور بازداشت شد!

اعلام اسامی برندگان نوبل شیمی ۲۰۲۴

فیلم/آهنگ جدید رپر آمریکایی درباره حمله ایران به اسرائیل

عکس/ عجیب‌ترین عکس عاشقانه صدام حسین و همسرش

فیلم/ نمایندگان مجلس ساز مخالف را با FATF زدند!

سردار قاآنی از رهبر انقلاب نشان فتح دریافت می‌کند

فیلم/کتاب دستاورد‌های کامالا هریس منتشر شد

عکس‌های عاشقانه علیرام نورایی و همسرش جنجالی شد

شهردار ساری برکنار شد

گزارش بورس امروز چهارشنبه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۳

فیلترشکن‌ها جمع آوری می‌شوند؟

جزییات جدید درباره افزایش حقوق کارمندان

افزایش حقوق دستیاران پزشکی+ جزییات

عکس/ قیمت اجناسی که برایمان خاطره شد!

اینفوگرافی/آیا مردم اسرائیل موافق جنگ هستند؟

سیدجواد حسینی سرپرست سازمان بهزیستی شد

تصویری دیدنی از گوزن شاخدار ایرانی در مازندران

فیلم/ رسایی از تریبون مجلس پزشکیان و ظریف را تهدید کرد

عکس/ نمایی تکان دهنده و دردناک از پل خواجو و زاینده رود

دستگیری متهمان پرونده مشروبات الکلی در مازندران

جدیدترین قیمت اجاره خانه در بوشهر + جدول

فیلم/ حمله شهبازی به علی دایی از تریبون صدا و سیما!

عراقچی امروز عازم عربستان می‌شود