تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۱۹ مهر ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

علت نوسان قیمت خودرو در ۱۰ روز گذشته چه بود؟

بررسی بازار خودرو در ۱۰ روز گذشته حکایت از آن دارد که چالش‌های منطقه‌ای، چندان تاثیری بر بازار نداشته است؛ به‌طوری‌که در این بازه، قیمت محصولات داخلی ۱.۲درصد و بهای خودروهای مونتاژی نزدیک به نیم‌درصد صعود کردند.

چرا چالش‌های منطقه‌ای، چندان تاثیری بر بازار خودرو نداشته است؟

اقتصاد۲۴-این در شرایطی است که پیش از این برخی از اتفاقات منطقه‌ای (برای مثال در فروردین‌ماه امسال) بازار خودرو را شدیدا دچار التهاب کرده بود.

مرور این ارقام نشان می‌دهد ناآرامی‌های اخیر در منطقه برخلاف گذشته، دیگر بازار خودرو را دچار التهاب‌های شدید نمی‌کند. برای مقایسه اشاره‌ای داشته باشیم به پیامد‌های عملیات وعده صادق ۱ در فروردین‌ماه امسال که پس از آن بازار خودرو به قله قیمتی خود رسید و بهای انواع خودرو در بازار به میزان زیادی دچار افزایش شد. اما گرچه انتظار می‌رفت پاسخ موشکی سه‌شنبه هفته گذشته ایران به اسرائیل موجب چنین واکنشی در بازار شود، اما گویا حساسیت بازار خودرو نسبت به این اتفاقات کاهش یافته است.

در بررسی این تغییرات در واکنش بازار نسبت به اتفاقات سیاسی و منطقه‌ای می‌توان به علل و عوامل مختلفی اشاره کرد، ازجمله سیاست‌های ثبات قیمتی ارز که از طرف دولت پیگیری می‌شود. در واقع نرخ ارز بعد از ناآرامی‌های اخیر چندان دچار تغییرات جدی نشد. قیمت دلار که در هشتم مهرماه ۶۰هزار و ۵۰۰تومان بود، روز گذشته به ۶۳هزار و ۱۰۰تومان رسید؛ بنابراین نرخ ارز نیز التهاب شدیدی را تجربه نکرد.

بازار خودرو در تبعیت همیشگی خود از بازار ارز همین مسیر را پیش گرفته است. البته باید اشاره کرد که پاسخ پهپادی فروردین‌ماه ایران به اسرائیل به طور کلی واکنش‌های بیشتری را برانگیخته بود، بعد از ناآرامی‌های یک ماه گذشته گویا بازار ارز و خودرو نیز حساسیت کمتری نسبت به این وقایع نشان می‌دهد.

چرا چالش‌های منطقه‌ای، چندان تاثیری بر بازار خودرو نداشته است؟

علاوه بر این به دلیل بی‌ثباتی‌هایی که در چند ماه گذشته بر بازار خودروی کشور حاکم بوده و هر چند روز یک بار قیمت خودرو افزایش یا کاهش پیدا کرده است، دیگر کسی اطمینانی به شرایط حاکم برای خرید یا فروش خودرو ندارد. در واقع خریداران و فروشندگان خودرو سعی می‌کنند تا زمانی که ثبات به بازار برگردد کمتر دست به فعالیت در بازار بزنند


بیشتر بخوانید:بحران کمبود قطعات یدکی خودرو تمامی ندارد/ بازار، خالی از ساده‌ترین قطعات فنی است/ ویراژ خودروهای چینی بدون قطعه یدکی در خیابان‌ها


از طرف دیگر با توجه به اینکه قیمت خودرو طی سال‌های اخیر به میزان زیادی افزایش پیدا کرده و به سقف خود رسیده و خودرو تبدیل به کالای لوکس شده، حساسیت تقاضا به قیمت (کشش قیمتی تقاضا) نیز افزایش پیدا کرده است؛ به طوری که میزان مشخصی از افزایش قیمت، میزان قابل توجهی تقاضا را کاهش می‌دهد که این امر موجب می‌شود بازار به سمت رشد قیمت بیشتر حرکت نکند. شاهد این امر رکود قابل‌توجه بازار خودرو در فروردین‌ماه بود که افزایش قیمت باعث شد تقاضا تقریبا به صفر برسد

بر اساس دیدگاه سرمایه‌گذاران درباره بازدهی سرمایه در بازار خودرو نسبت به دیگر بازارها، می‌توان دلیل دیگری را برای افت تقاضای خودرو که موجب می‌شود قیمت رشد نکند، جست‌وجو کرد. با توجه به نوسانات در بازار خودرو و همچنین افت تقاضا و رشد کشش قیمتی تقاضا، بازار خودرو از دیدگاه سرمایه‌گذاران نمی‌تواند با بازده سرمایه‌ای بدون ریسک با اوراق سرمایه‌ای یا بهره بانکی رقابت کند. همچنین در بین بازار‌های پرریسک به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران بیشتر ترجیح می‌دهند به سمت بازار‌هایی همچون طلا حرکت کنند.

منبع: دنیای اقتصاد
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
0
0
پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳
خواهش میکنم پیگیر درگاه پرداخت حواله پارس با اولویت تابستان بشوید تا فراخوان تبدیل دوباره بدهد ایران خودرو، تشکر ممنونم ازتون
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار