تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۳۰ مهر ۱۴۰۳

سفر‌های زاکانی زیر ذره‏‌بین وزارت کشور

علاوه بر آن «طرح پنجمین سوال از علیرضا زاکانی» و «اختلاف بین مدیریت شهری پایتخت و گمرک» دو موضوع مهم دیگر است که روز گذشته و پیش از ورود شورای شهر تهران به دستورجلسه مطرح شد.

سفر‌های زاکانی زیر ذره‏‌بین وزارت کشور

اقتصاد۲۴-مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران پیش از شروع دستور شورای شهر تهران تذکر ۹۸ خود را درباره شفافیت سفر‌های خارجی و مرخصی شخص شهردار تهران، قرائت کرده و خطاب به علیرضا زاکانی گفت: «با عنایت به وظایف نظارتی اعضای شورا، نظر به قوانین و مقررات «مرخصی و ماموریت خارج از کشور شهرداران» ضمن ارائه فهرستی از مرخصی و سفر‌های خارجی خود با تاریخ دقیق، تاریخ رفت و برگشت و کشور‌های مقصد سفر را همراه مستندات قانونی به منظور اخذ مجوز در خصوص هر یک از مرخصی‌ها و سفر‌ها را در پیوست این تذکر با قید فوریت ارسال فرمایید.»

او درباره قید فوریت تاکید کرد: «ما تذکر می‌دهیم و پیگیری می‌کنیم و بعد از ۶ ماه، وقتی تذکر به سوال می‌رسد دوستان از خواب بیدار می‌شوند و پاسخی می‌فرستند که رفع تکلیف کرده باشند و به آیین‌نامه‌هایی استناد می‌کنند که ما باید این دستورالعمل‌ها را پیدا کنیم. بعضی از این مصوبات ابطال شده، اما خودشان هم نمی‌دانند به چه چیزی استناد می‌کنند.»

اقراریان افزود: «اخیراً مطهر محمدخانی – رئیس روابط عمومی شهرداری تهران – با شورای شهر تهران مکاتبه‌ای انجام داده و دست به دامن شورای شهر شده است. با تغییر و تحولات دولت، شهرداری با مسائلی مواجه شده و شرایط گذشته برای آقای زاکانی و همراهانش فراهم نیست. در این نامه به موضوع سفر‌های خارجی پرداخته و گلایه دارد که «وزارت کشور» به آن ورود پیدا کرده و در حال بررسی آن بوده و وزارت خارجه نیز درخواست‌هایی در این مورد دارد. امیدوارم شهرداری در چارچوب قوانین و ضوابط تمکین کنند و تلاش نکنند با رایزنی و گفتگو، قوانین و مقررات را براساس مدنظر خود دنبال کنند. امیدوارم سفر‌های خارجی آقای زاکانی و همراهان‌شان مشخص شود.»

حبیب کاشانی نیز در این باره گفت: «در تاریخ ۱۹ تیر ۱۴۰۳ نامه‌ای به شهردار تهران نوشته شد با این مضمون که میزان هزینه سفر‌های خارجی در بودجه سال شهرداری تهران مشخص شود. در این نامه خواسته شد دستور فرمایید گزارش کاملی از تعداد سفرها، نفرات اعزامی و هزینه سفر‌ها از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ به شهرداری تهران ارائه شود. بیش از سه ماه از تاریخ این نامه گذشته و هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.»

گمرک باید اتوبوس‌ها را ترخیص کند

چند روز پیش علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران اعلام کرده بود که اتوبوس‌های برقی شهرداری در گمرک خاک می‌خورد. گمرک ایران نیز در واکنش به این مصاحبه بیانیه‌ای صادر و تاکید کرد: «هیچ‌گونه محموله خودرو‌های برقی از طرف شهرداری تهران در روز‌های اخیر به گمرک شهید رجایی اظهار نشده است. پیگیری‌ها از مسئولان گمرک شهید رجایی نشان می‌دهد ادعای مسئولان شهرداری تهران مبنی بر معطلی تاکسی‌ها و اتوبوس‌های برقی تهران در گمرک شهید رجایی کذب است و چنین محموله‌ای به گمرک اظهار نشده است.»


بیشتر بخوانید:صف بندی سیاسی عجیب در بنر شهرداری؛ قالیباف اول صف، عراقچی آخر صف/ پای زاکانی در میان است یا مدیران قالیبافی شهرداری؟


این موضوع، اما به مذاق مدیران شهری خوش نیامد و حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای شهر تهران با اشاره به این تکذیبیه گفت: «چند روز پیش آقای نادعلی، سخنگوی شورای شهر مصاحبه‌ای کردند مبنی بر اینکه آلودگی هوا نزدیک است و اتوبوس‌هایی که آمده در گمرک شهید رجایی مانده است. دو، سه روز پیش گمرک بیانیه‌ای داد که این مطالب کذب است و چنین اتوبوس‌هایی وجود ندارد. در اذهان عمومی چرا باید شورای شهر تهران دروغگو جلوه پیدا کند؟ روابط عمومی شهرداری اگر احیاناً در تهران هستند، گزارش جامعی از بار اتوبوس‌ها ارائه کنند. چون روابط عمومی شهرداری دنبال شکستن رکورد مارکوپولو بوده و در سفر به سر می‌برند. به ما چه ربطی دارد که کتک بخوریم و بیانیه علیه سخنگوی شورای شهر بدهند که چنین اطلاعاتی واقعیت ندارد؟ این اطلاعات به شهروندان اطلاع‌رسانی شود تا این سوءتفاهم برطرف شود و اگر گمرک اشتباه کرده، عذرخواهی کند و اگر ما اشتباهی کرده‌ایم؛ آماده‌ایم که از مردم عذرخواهی کنیم.»

اتوبوس‌های تهران آب رفت

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: «آقای هرمزی، معاون حمل و نقل شهرداری اعلام کرد که حدود ۸ یا ۱۲ دستگاه از این اتوبوس‌ها آمده است.»

نرجس سلیمانی، رئیس کمیته حقوقی و نظارت شورای شهر تهران گفت: «قرار بود بیش از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس وارد شود، اما آب رفته است.»

چمران پاسخ داد: «به دلیل روشن شدن اذهان اعلام کردند که این اتوبوس‌ها در گمرک است، اما به نام شهرداری نیامده است. این اتوبوس‌ها به نام یک شرکت خریداری و شرکت دیگری به اجبار باید آن را خریداری می‌کرد.»

طرح سوال پنجم از زاکانی

سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، اما «طرح سوال» از شهردار تهران را در خصوص ون‌ها مطرح و تاکید کرد: «سه جلسه پیش گزارشی در خصوص ون‌ها ارائه کردم، اما متاسفانه پس از آن گزارش هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای از سوی شهرداری تهران به بنده داده نشد. از آنجایی که توضیحات مدیرعامل سازمان تاکسیرانی هم ناکافی بود و پس از آن نیز گزارشی توسط شهرداری تهران درخصوص گزارش بنده ارائه نشد، به‌عنوان عضو شورای شهر و برای اجرای نقش نظارتی خود و جهت صیانت از حقوق شهروندان سوال خود را از شهردار تهران با موضوع درخواست توضیح در مورد ابهامات مربوط به واگذاری و بهره‌برداری از خودرو‌های تاکسی ون واگذارشده از سوی وزارت کشور مطرح و تقدیم هیئت رئیسه شورای شهر می‌کنم.»


بیشتر بخوانید:مدیران چند روزه؛ دستاورد جدید زاکانی در شهرداری!


رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران افزود: «همانگونه که مستحضرید وزارت کشور در سال ۱۴۰۱ اقدام به توزیع سهمیه ۵۰۰۰ دستگاه ون بین شهرداری‌های کشور کرد که میزان مشارکت شهرداری‌ها ۳۰ درصد و سهم مشارکت وزارت کشور ۷۰ درصد در نظر گرفته شده بود. تعداد ون‌های شهرداری تهران ۶۳۰ دستگاه بود. متاسفانه با وجود گذشت حدود ۲ سال از زمان واگذاری ون‌ها و رونمایی آن‌ها توسط شهردار تهران در سیزدهمین شنبه امید و افتخار مورخ ۲۸ آبان ۱۴۰۱ و به‌رغم واریز کامل و حتی بیش از حد نیاز سهم شهرداری تهران در موعد مقرر، تنها ۲۵۲ دستگاه ون به شهرداری تهران تحویل شده و خودرو‌های تحویل‌شده نیز در شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت مورد بهره‌برداری قرار نگرفته و یا مورد بهره‌برداری غیراصولی قرار گرفته‌اند.»

تشکری‌هاشمی با اشاره به دو تذکر خود و یک تذکر کاشانی درباره واگذاری و بهره‌برداری از این ناوگان، گفت: «متاسفانه تذکر‌های ما منجر به اصلاح رویه‌ها و انجام اقدامات اصلاحی و اجرایی لازم نشده است؛ لذا در اجرای مفاد ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران سوالات زیر مطرح می‌شود و ضروری است شهردار تهران در مهلت قانونی طبق مفاد قانون فوق‌الذکر اقدام به پاسخگویی کند.»

او ۸ سوال را مطرح و تاکید کرد: «سهم ۳۰ درصدی شهرداری تهران برای ۶۳۰ دستگاه حدود ۱۹۳ میلیارد تومان می‌شود. توجیه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای درخواست واریز مبلغ ۲۷۷ میلیارد تومان و دلیل پذیرش این موضوع از طرف شهرداری چه بوده است؟ دلیل‌عدم تحویل کامل ناوگان تخصیص‌یافته در طی ۲ سال گذشته چیست و شهرداری تهران چه اقدامات مؤثری برای تسریع دریافت این ناوگان به انجام رسانده است؟ با توجه به اینکه مبلغ واریزشده توسط شهرداری تهران حدود ۲۷۷ میلیارد تومان بوده و همچنین سهم شهرداری تهران بابت ۲۵۲ دستگاه ون تحویل گرفته‌شده حدود ۷۷ میلیارد تومان است و عملاً واریز ۲۰۰ میلیارد تومان اضافه موجب‌عدم‌النفع شهرداری از سرمایه خود در طول دو سال گذشته شده است، چه اقدامات قانونی و حقوقی برای عودت مبلغ اضافه واریزی و خسارت‌های مترتب بر آن انجام شده است؟»

او علاوه بر سوالات بیشتر افزود: «میزان درآمد‌ها و هزینه‌های ناوگان تاکسی ون مورد بحث و تعداد مسافر جابه‌جاشده با این ناوگان در طی دو سال از واگذاری چقدر بوده است و این فعالیت‌های هر چند اندک تحت نظر چه واحدی از واحد‌های شهرداری صورت پذیرفته؟ در خصوص صحت و سقم اخبار منتشرشده مبنی بر مفقود شدن تعدادی از ون‌ها در جریان خدمت‌رسانی به مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی (ع) همچنین‌عدم پوشش بیمه‌ای ناوگان و عدم ارائه خدمات گارانتی از سوی شرکت خودروساز و خساراتی که در این مدت به ناوگان وارد شده است، توضیح داده شود.»

منبع: هم میهن
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ سرمربی‌های خارجی تاریخ باشگاه استقلال

عکس/ معماری حیرت انگیز کاخ گلستان در دوران قاجار

عکس/ حک نام ایران بر روی یک مهر ساسانی حدود ۱۴۰۰ سال پیش

عکس/ استوری جنجالی علیرضا بیرانوند بعد از جریمه ۲ میلیاردی

فیلم/ مراسم پاگشای سپند امیرسلیمانی و همسرش مونا کرمی در منزل کمند امیرسلیمانی

عکس/ الناز شاکردوست با گریمی و استایلی متفاوت

عکس/ کشف یک هزار ۶۲۰ سکه تقلبی دوره ساسانی در ایلام

اولین عکس منتشر شده از فرزند پگاه آهنگرانی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس دیده نشده از شهید اسماعیل هنیه و یحیی سنوار در نوجوانی

شبکه فروش، حلقه مهم زنجیره ارزش آفرینی صنعت بیمه

اعلام زمان شارژ سهمیه بنزین آبان ماه

افسانه ابری سرپرست مدیریت شعبۀ استان فارس بیمه سرمد شد

عکس/ حمید لولایی در کنار همسرش

تاثیر صعود طلا و ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی بر بورس چیست؟

بازتاب رسانه‌ای اقدام جالب عراقچی در خوردن غذای سنتی مصری‌ها+ عکس

عکس/ مقایسه‌ای میان قدمت درختان خیابان ولیعصر و کشور امارات

فیلم/صحبت‌های نیوشا ضیغمی درباره مهریه اش جنجالی شد

عکس/ طاق کسرا یادگار برجسته از فرمانروایی ساسانیان

عکس/ قاب مشترک پارسا پیروزفر و همسر سابق پژمان بازغی

فیلم/لحظه‌هایی از آخرین نبرد سنوار با ارتش اسرائیل

عکس/ کامنت هواداران استقلال برای اخراج احمد شهریاری

فیلم/ جشن زیبای مهرگان در کشور تاجیکستان

عکس/ بازگشت عبدالکریم حسن به پرسپولیس

همه فرضیه‌ها درباره نشت اسناد محرمانه حمله اسرائیل به ایران؛ چه کسی در آمریکا اطلاعات را افشا کرد؟

اولین عکس جواد نکونام در مطبوعات ایران

پزشکیان به مجلس می‌رود

رونمایی از سکوی بانکداری باز بانک ملت با نام تجاری «بانکیما»

اینفوگرافی/بیشترین مهاجران ایرانی در کدام کشور‌ها زندگی می‌کنند؟

فتح‌الله گولن مروج اسلام اهل مدارا و تسامح در ترکیه که بود؟

عکس/ داور بازی استقلال و النصر معرفی شد

عکس/ پوشش عجیب الناز شاکردوست در جشنواره فیلم کوتاه

فیلم/حمله عجیب رئیس صندوق توسعه ملی به مجمع تشخیص مصلحت نظام

عکس/ صابر ابر از این رو به آن رو شد!

لبنیات چند درصد گران شد؟

عکس/ واکنش تند نماینده سابق مجلس به انتخاب استاندار تهران

سافاری با تخریب جنگل‌های شمال

فیلم/ بیروت پس از حملات سنگین شب گذشته اسرائیل

گزارش بورس امروز دوشنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۳

فیلم/کشف لاشه ۲ قلاده فک خزری در سواحل بابلسر

عکس/ بهترین گلزنان لیگ برتر فوتبال ایران

فیلم/ بقائی: ایران بر حاکمیت جزایر ۳ گانه تردیدی ندارد

بانک‌های ایران صاحب ۴۸۶ همت ملک و زمین + جدول

خرافات ۱۳ صفر برگ برنده خریداران طلا شد!

NFT چیست؟/ همه چیز درباره ان‌ اف‌ تی به زبانی ساده!

ماجرای ادعای منتسب به آقاتهرانی درباره شیعه شدن یحیی سنوار

فیلم/ آخرین لحظات زندگی فتح الله گولن در آمریکا

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به تصویب رسید

عکس/ جنگل پاییزی هزار رنگ عباس آباد در کلاردشت

عکس دیده نشده اردوغان و گولن در کنار هم

پایگاه خبری رویداد ۲۴ مجرم شناخته شد

بیوگرافی کامل بازیگران مسابقه شام ایرانی

عکس/ خانه‌ای کاهگلی زیباترین ساختمان ایران در سال ۱۴۰۳

عکس/ اصفهان دیدنی از فراز نقش جهان

عکس/ پوستر باشگاه پرسپولیس برای بازی با السد

عروسان خانه شوربختی؛ آمار تکان دهنده قتل زنان و دختران ایرانی در نيمه اول سال ۱۴۰۳

عکس/ سرستون شیردال در تختگاه پارسه تخت جمشید

پست عاشقانه بهنوش بختیاری برای جشن سالگردش + عکس

نظام بانکی با فاینانس باید گره گشای واردات کشنده‌ها باشد