تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۰۵ آبان ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ اصلی‌ترین بازار‌های سرمایه پس از حمله اسرائیل به ایران را بررسی می‌کند

مسیر وارونه بازار‌های سرمایه ایران در برابر حمله بامدادی اسرائیل/ عقب نشینی یک کانالی دلار و تخلیه حباب سکه تا ۳ میلیون تومان

هفته گذشته حباب سکه با رسیدن به سطح ۱۴ میلیون تومان، رکورد تازه‌ای را ثبت کرد، اما با اقدام بانک مرکزی در افزایش روز‌های حراج هفتگی و عرضه سکه، تقاضای کاذب کاهش یافت و این حباب در انتهای هفته به کمتر از ۱۰ میلیون تومان رسید. تحلیلگران بازار‌های مالی معتقدند با توجه به شرایط فعلی و انتظارات تورمی، بازار طلا همچنان به عنوان یک پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاری جذابیت بالایی دارد.

بازار

اقتصاد۲۴-  ساعت ۲ و بیست دقیقه بامداد شنبه، ۵ آبان ماه سال جاری، تهرانی‌ها با صدای چندین انفجار پیاپی از خواب بیدار شدند یا اگر خواب نبودند هشیارتر شدند. به این ترتیب یکی از بی سابقه‌ترین تقابل‌های مستقیم میان ایران و اسرائیل رقم خورد و بنا به ادعای طرف‌های اسرائیلی حمله به ۲۰ پایگاه نظامی ایران در سه مرحله انجام شد.

در پی این حمله قیمت سکه که در روز‌های قبل بین کانال ۵۴-۵۵ میلیون در نوسان بود، در کانال ۵۲ میلیون قیمت خورد. سکه‌های با فاکتور رسمی که در هفته‌های اخیر در بازار کم‌یاب شده بود هم‌اکنون بدون مشتری مانده است. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد اکثر صرافی‌ها و سکه فروش‌ها در این ساعات از خرید سکه خودداری می‌کنند تا روند بازار مشخص شود.

واکنش سبز بورس به درگیری و تنش نظامی بامدادی

اما شاید عجیب‌ترین واکنش را بتوان از بازار سرمایه دید. بازار سهام در واکنش به اتفاقات شب گذشته، با سبزپوشی تمام کار خود را آغاز کرد به طوری که در اکثر سهام شاخص ساز با صف خرید همراه بود. بورسص اولین روز کاری هفته جاری را پر قدرت آغاز کرد. بازار سرمایه پس از اتفاقات شب گذشته که حاکی از حملات ضعیف رژیم صهیونیستی به چند نقطه در کشور است فعالیت امروز خود را شروع کرد و بسیاری از شاخص‌ها سبزپوش ظاهر شدند به نحوی که تا ساعت ۱۰ امروز، حدود ۷۰ درصد بازار با صف خرید همراه بود.
این در حالی است که شاخص هم وزن نیز تاکنون رشدی ۱۲۰۰ واحدی را تجربه کرده است.
از طرفی تا این ساعت حدود ۴۰۰ میلیارد تومان، تاکنون ورود پول به بازار سهام ثبت شده است. همچنین تاکنون شاهد خروج ۱۰۰۰ میلیارد پول خرد حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت بوده‌ایم.

بورس

دلار نیما ناگهان درجا زد

در همین حال، به گزارش اقتصاد ۲۴،  اما قیمت دلار نیما که از هفته‌های قبل بی وقفه در حال افزایش و تغییر کانال قیمتی بود، امروز بعد از مدت‌ها بدون تغییر اعلام شد.
در معاملات آخرین روز هفته قبل دلار نیما رکورد زد و از کانال ۴۹ هزار تومان عبور کرد؛ دلار نیما درحالی همچنان افزایش می‌یابد که وزیر اقتصاد بار‌ها از کاهش اختلاف دلار نیما و آزاد سخن گفته است. هرچند تاکنون اختلافی کم نشده و به همان اندازه که نیما رشد کرده بازار آزاد هم افزایش یافته است.

البته با توجه به کاهش چند هزار تومانی قیمت تتر در معاملات شبانه، انتظار می‌رود از امروز قیمت دلار و سکه در بازار داخلی با کاهش محسوس همراه شود.

در مرکز مبادله روز شنبه چه گذشت؟

روز شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با ثبات نسبت به روز کاری قبل، به‌نرخ ۵۰ هزار و ۳۸۸ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۹ هزار و ۱۵ تومان معامله می‌شود.

افزایش قیمت دلار نیما البته از ماه‌های قبل به صورت آهسته درحال انجام بود، ولی با تغییر دولت و رویکرد جدید وزیر اقتصاد بر سرعت آن افزوده شد و تاکنون دلار نیمایی به راحتی از کانال‌های قیمتی عبور کرده و همچنان درحال رکورد زنی است.


بیشتر بخوانید: انتظار برای دلار ۶۰ تومانی در منوچهری تهران


همتی مدافع جدی افزایش دلار نیما و کاهش اختلاف نیما و بازار آزاد است، ولی نکته اینجاست که در هفته‌های اخیر و همزمان با رشد شارپی دلار نیما، شاهد رشد هیجانی دلار در بازار آزاد هم هستیم، بنابراین نه‌تنها اختلافی کم نشده است بلکه نرخ این دو بازار همزمان در حال افزایش است و هر روز شاهد رکوردزنی‌های جدید برای این ارز‌ها در دو بازار رسمی و غیررسمی هستیم.
البته بخشی از افزایش قیمت ارز در بازار آزاد ناشی از هیجانات و تنش‌های سیاسی است و به‌گفته کارشناسان اقتصادی، دلیل اقتصادی برای افزایش قیمت ارز وجود ندارد.

همچنین به گزارش اقتصاد ۲۴، قیمت دلار خدماتی امروز نسبت به معاملات پنجشنبه تفاوتی ندارد، اما همزمان یورو خدماتی ۱۶۵ تومان گران شد. قیمت یورو خدماتی که مبنای محاسبه ارز مسافرتی است، امروز ۵۴ هزار و ۴۸۰ تومان تعیین شد، اما متقاضیان واجد شرایط می‌توانند با نرخی زیر بازار آزاد سراغ خرید یورو خدماتی بروند.

سکته ۳ میلیون تومانی سکه طلا

قیمت طلا ۱۸ عیار امروز شنبه ۵ آبان از ابتدای معاملات بازار بیش از گرمی ۲۰۰ هزار تومان عقب رفت.
هر گرم طلا ۱۸ عیار امروز چهار میلیون و ۳۹۴ هزار تومان به ثبت رسید و قیمت سکه امامی همپای نرخ طلا معادل یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تقلیل پیدا کرد. صراف‌ها هر قطعه سکه امامی را ۵۳ میلیون و ۱۳۵ هزار تومان فروختند و نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز هر کدام ۵۰۰ هزار تومان ارزان شدند. یورو خدماتی با این حال ۱۶۵ تومان گران شد و در نیمه کانال ۵۴ هزار تومان ایستاد.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز با افت ۲۰۰ هزارتومانی به ۴ میلیون و ۳۹۶ هزار تومان کاهش یافت. این در حالی است که قیمت انس جهانی در معاملات بامداد امروز با رشد ۱۵ صدم درصدی به ۲۷۴۷ دلار رسیده است.

قیمت سکه طرح جدید نیز با افت بیش از ۳ میلیون‌تومانی به عدد ۵۱ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان کاهش یافت. همچنین سکه طرح قدیم با کاهش ۱.۶ میلیون تومانی ۴۷ میلیون تومان قیمت خورد.
قیمت دلار در معاملات امروز به ۶۶ هزار و ۳۰۰ تومان کاهش‌یافته و کارشناسان معتقدند این کاهش ادامه‌دار خواهد بود.

طلا

اتفاق عجیب بازار سکه چطور رقم خورد؟

معامله‌گران معتقد هستند قیمت سکه نیم نگاهی به نوسانات دو مولفه اصلی خود یعنی «دلار» و «اونس طلا» دارد و اگر این دو از مرز‌های مقاومت عبور کنند، احتمال نوسان مثبت قیمت در بازار داخلی نیز قوت خواهد گرفت.

این در حالی است که بازار طلا و سکه در حالی معاملات اولین روز هفته را آغاز خواهد کرد که قیمت‌ها در هفته گذشته نوسانات قابل توجهی را تجربه کرد؛ نوساناتی که در سایه تغییرات قیمت «اونس طلا» و «دلار» و همچنین «افزایش تقاضا» شکل گرفته است.

اکنون، اما به گزارش اقتصاد ۲۴ و به نقل از اقتصادنیوز، مقاومت اصلی اونس طلا در سطح ۲٬۷۵۸ دلار است و در صورت عبور و تثبیت بالای سطح یاد شده، احتمال افزایش بیشتر قیمت تا سطح ۲٬۷۷۵ دلار قوت خواهد گرفت. همچنین، اگر اونس در حفظ سطح یاد شده ناکام بماند، احتمال افت قیمت تا مرز ۲٬۷۱۵ دلار وجود دارد.


بیشتر بخوانید: پیش بینی ریزش قیمت سکه در بازار/ سکه پس از حمله اسرائیل به ایران ارزان‌تر می‌شود؟


با این حال، تحرکات اونس طلا بر نوسانات قیمت طلای آبشده هم اثر گذاشت و طلای آبشده که در آخرین روز کاری هفته گذشته معاملات را با قیمت ۱۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان آغاز کرده بود، با افزایش تقاضا و جذب خریداران به ۱۹ میلیون و ۹۰۴ هزار تومان رسید.

براساس پیگیری‌ها از معامله گران فنی، سطح حمایتی کلیدی طلای آبشده در ۱۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قرار دارد و در صورت شکست این سطح، احتمال کاهش قیمت به ۱۹ میلیون تومان قوت خواهد گرفت. از سوی دیگر، مقاومت اصلی طلای آبشده در ۱۹ میلیون و ۹۰۴ هزار تومان است و عبور از این سطح می‌تواند بازار را به سمت کانال جدید ۲۰ میلیون تومان هدایت کند.

دلار

تخلیه حباب و کاهش قیمت سکه

براساس بررسی‌ها هفته گذشته حباب سکه نیز با رسیدن به سطح ۱۴ میلیون تومان، رکورد تازه‌ای را ثبت کرد، اما با اقدام بانک مرکزی در افزایش روز‌های حراج هفتگی و عرضه سکه، تقاضای کاذب کاهش یافت و این حباب در انتهای هفته به کمتر از ۱۰ میلیون تومان رسید.

تحلیلگران بازار‌های مالی معتقدند با توجه به شرایط فعلی و انتظارات تورمی، بازار طلا همچنان به عنوان یک پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاری جذابیت بالایی دارد. اگر اونس طلا به رشد خود ادامه دهد و از مرز‌های مقاومت‌های مهم عبور کند، احتمال افزایش قیمت در بازار داخلی نیز وجود دارد. همچنین عوامل بنیادی مانند «نرخ بهره»، «سیاست‌های اقتصادی»، «نوسانات بازار‌های جهانی» و «انتخابات آمریکا» از عوامل مؤثر بر روند آینده طلا هستند.
با این همه کارشناسان معتقد هستند سکه در سطح ۵۶ میلیون تومان مقاومت قوی دارد و عبور از این سطح، زمینه ساز بازگشت سکه به روند صعودی خواهد شد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

ارز بریکس چیست و چه تاثیری بر اقتصاد جهانی خواهد داشت؟/ در صورت ورود ارز بریکس سرمایه‌گذاران چگونه از سرمایه خود محافظت کنند؟

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ + جدول

افزایش شهدای حمله اسرائیل به ایران+ عکس

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ + جدول

بررسی حمله اسرائیل به ایران و واکنش‌های پس از آن

رضا بیک ایمانوردی کیست و مهمترین آثارش کدامند؟

عکس/ بستری شدن همسر کریستیانو رونالدو در بیمارستان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/کلافگی آزاده صمدی از دست عکاسان و خبرنگاران

موسیمانه تمرین استقلال را تعطیل کرد

اینفوگرافی/ مرگ روزانه ۵۴ نفر بر اثر تصادف!

فیلم/صحبت‌های دختر شهید جهاندیده در تشییع پدرش

محمود احمدی نژاد کجاست؟

تاریک و روشن زندگی خصوصی مارال بنی آدم و علی سرابی + بیوگرافی

فیلم/تشییع پیکر شهید سجاد منصوری در کرمانشاه

حقوق دریافتی مسئولان دولتی اعلام می‌شود

اینفوگرافی/ جرم‌های پرتکرار در تهران

 زندگی در چادر، خانه اشتراکی و پشت‌بام در شأن خانواده‌ها نیست/ هدف از طرح مسکن اقتصادی یا مسکن کوچک‌متراژ

ارسال پیامک حجاب برای زنان اصفهانی با سرشناسه عمومی

عکس/ پایان شایعات طلاق مهدی پاکدل و رعنا آزادی‌ور

عکس/وعده انتخاباتی پزشکیان دروغ از آب در آمد؟

عکسی کمیاب از آرامگاه کوروش کبیر در سال ۱۲۷۰ شمسی

برنامه وزیر صمت برای کاهش فاصله نرخ ارز نیمایی و آزاد

فیلم/هفتم آبان؛ روز کوروش کبیر نامی ترین پادشاه ایران

عکس/ نمایی از هتل هیلتون تهران حدود ۶۰ سال پیش

هفتم آبان روز کورش بنیان گذار شاهنشاهی هخامنشیان + عکس

فیلم جدید از درگیری استقلالی‌ها در فرودگاه

تداوم تعطیلی بازار فروش پرندگان مهاجر در فریدونکنار

عکس/ شاه به سازنده ضریح حرم حضرت مسلم چه هدیه‌ای داد؟

واکاوی دلایل افزایش قیمت مسکن در فصل رکود

عکس/سبز پوشی بورس برای سومین روز متوالی

عکس/ انتصاب همسر قالیباف توسط پزشکیان

فیلم/ عزاداری مردم رامهرمز خوزستان برای شهید حمزه جهان‌دیده

هزینه مسکن در اروپا چقدر از دستمزد شهروندان را می‌بلعد؟

دولت نرخ ارز را تک نرخی و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان کند

بازی تازه تهران در معادلات خاورمیانه؛ ایران به دنبال دستاورد‌های استراتژیک منطقه‌ای و نه تبادل ضربات با اسرائیل

جدیدترین قیمت آپارتمان ۶۰ متری در بازار مسکن تهران + جدول

فیلم/ نخل‌های قصرشیرین در آتش سوخت

عکس/ آخرین نظرسنجی از رقابت ترامپ و هریس

شوک هرات به بازار دلار تهران

واکنش قوه قضائیه به ادعا‌ها درباره پایان حصر موسوی و کروبی

عکس/ اقدام مبتکرانه عراقچی در اعلام اسامی شهدای حمله اسرائیل به شورای امنیت

عکس/فرزند شیرخوار شهید جهاندیده در مراسم تشییع پدرش

اطلاعیه مهم سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی

عکس/ ستارگانی که هرگز به توپ طلا نرسیدند

عکس/ تغییر چهره جالب آناهیتا نعمتی بعد از گذشت ۲۰ سال در ۴۷ سالگی

حکم آزارگر دختر ۱۲ساله صادر شد

واکاوی تأثیر انتخابات آمریکا بر آینده دولت پزشکیان

ترامپ خطاب به هریس: تو اخراجی

تعیین زمان تازه برگزاری حراج شمش طلا

فیلم/غافلگیر شدن مجری تلویزیون با شنیدن صدای بتول خانم در آنتن زنده

برنده توپ طلا ۲۰۲۴ چه کسی خواهد بود؟

تغییر چهره زنانه دولت چهاردهم از مشاوران تا مدیران

کف قیمت دلار چه قدر خواهد بود؟

دسته گل ​بزرگ یحیی گل محمدی برای پرسپولیس

مشخصات خودروی جنگی پیاده نظام ماردِر

شانس متقاضیان برای خرید خودرو‌های وارداتی چقدر است؟

استقلال و پرسپولیس در ترسناک‌ترین استادیوم آسیا