تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۲۳ آبان ۱۴۰۳

بررسی وضعیت حمل و نقل شهر تهران

خشایار نادی کارشناس معماری و شهری

بررسی وضعیت حمل و نقل شهر تهران

اقتصاد۲۴-امروزه، مدیریت کارآمد در حوزه حمل و نقل شهری، در کنار برنامه ریزی برای حمل ونقل بیش از گذشته مورد توجه و تأکید متولیان امر و صاحب نظران در این حوزه میباشد. به عبارتی، در مدیریت شهری متعالی و بالنده امروزه در سطح شهر‌های موفق جهان در این حوزه، تمرکز بر برنامه ریزی و مدیریت کارآمد در حوزه حمل ونقل میباشد؛ چراکه در فقدان یک مدیر کارآمد و کاربلد جسور ضمانتی برای اجرای کامل و دقیق اقدامات منتج شده از برنامه ریزی حمل ونقل وجود ندارد. به نظر می‌رسد امروزه کلانشهر تهران در حوزه حمل و نقل دارای ایرادات اساسی می‌باشد. با بررسی سیستم فعلی حمل و‌نقل شهر تهران متوجه می‌شویم که بخشی از این معضلات به نحوه‌ی مدیریت ناکارآمد افراد و بررسی سیستم حمل ونقل کلانشهر تهران ارتباط دارد

بارزترین و قابل تامل‌ترین ایراد در مجموعه حمل ونقل شهر تهران، نحوه تخصیص منابع به آن و عدم شفافیت در چگونگی هزینه آنهاست. عمده‌ترین مصرف منابع عمومی مربوط به تامین زیرساخت و عدم دسترسی آسان عموم مردم به شبکه حمل و نقل همگانی می‌باشد، که موجب ناکارآمدی
سیستم حمل و نقل در تهران گردیده است.

شهرداری تهران بسیاری از منابع دولتی، غیردولتی و فرصت‌ها را صرف توسعه زیرساخت‌های حمل ونقل شخصی می‌کند و این کار باعث نارضایتی اقشار کم درآمد جامعه می‌شود. عدم توانایی عمومی افراد برای استفاده از یارانه‌های دولتی موجب نابرابری و نارضایتی در جامعه می‌شود. در روند فعلی منابع عمومی بجای توسعه حمل ونقل همگانی به منظور تامین و زیرساخت ارزان برای طبقه خاصی و متمول جامعه مصرف می‌شود و از طرف دیگر حجم ترافیک خودرو‌های شخصی، کارآمدی حمل ونقل همگانی را می‌کاهد. همچنین در شکل فعلی حمل ونقل، افرادی که خودروی شخصی ندارند، فرصت‌های اجتماعی و اقتصادی بسیاری را نیز از دست می‌دهند.

با روش فعلی حمل ونقل شهری، خرید خودرو به عنوان یکی از اولویت‌های اقتصادی خانوار‌ها مورد لحاظ قرار می‌گیرد و ما شاهد افزایش هزینه‌های حمل و نقل در سبد هزینه‌های خانوار‌ها هستیم. توجه ویژه به زیرساخت‌های شهری نظیر شبکه معابر، گذرگاه‌های غیر هم سطح، بزرگراه ها، پل‌ها و تونل‌ها و عدم وجود سیستم منسجم و ارزان حمل ونقل همگانی نشان از مدیریت ضعیف و بی برنامه شهرداری است. خرید خودروی شخصی در خانوار‌های تهرانی، علاوه بر تحمیل هزینه‌های اضافی به نهاد خانواده موجب ایجاد سبک زندگی ناصحیح در شهر و وارد شدن هزینه‌های سربار بسیار سنگین حاصل از افزایش بی رویه تعداد خودرو‌های شخصی بر جامعه می‌شود. با این چرخه معیوب ما هر روز شاهد افزایش سرسام آور ترافیک در معابر، تونل‌ها و بزرگراه‌ها هستیم. این تجربیات نشان می‌دهد که ترافیک معابر و تردد خودرو‌های شخصی با گذشت زمان محدودی از احداث به وضعیت نامطلوبی خواهد رسید. زیرا توسعه شبکه‌های معابر به جای توسعه حمل ونقل همگانی به معنی محوریت بخشیدن به حمل ونقل شخصی بوده و مطلوبیت را در این شیوه افزایش میدهد؛ و ما هر روز شاهد افزایش استفاده از خودروی شخصی در شهر تهران خواهیم بود. مصرف بالای سوخت، یارانه‌های غیرهدفمند و غیرمعقول واردات سوخت، تعداد بالای تصادفات فوتی و جرحی و سهم بالای هزینه‌های آن از تولید ناخالص داخلی، آثار سوء زیست محیطی شامل آلودگی هوا، آلودگی صوتی، آلودگی بصری، صدمات زیست محیطی، خسارات اجتماعی نظیر ائتلاف وقت و آشفتگی روانی و سایر هزینه‌های تحمیلی حاصل از سیستم نامطلوب حمل ونقل در شهر تهران می‌باشد؛ که باعث افزایش بی حد و حصر هزینه‌های اجتماعی شده است.
در صورت از دست دادن فرصت بازگشت به الگوی صحیح حمل ونقل، با گذشت زمان ما شاهد افزایش هزینه فرصت از دست رفته، هزینه تغییر الگوی زندگی و هزینه تغییر زیرساخت‌های حمل ونقل در سطح ملی خواهیم بود.

در صورت از دست دادن فرصت زمان، هزینه‌هایی به شهر و کشور وارد شده و منافعی از دست می‌روند. از طرفی بررسی تجربه کشور‌ها نشان می‌دهد که در صورت شکل گیری الگوی ناصحیح حمل ونقل و با گذشت زمان، تغییر آن به هزینه‌های بیشتری نیاز داشته و در برخی موارد امکان پذیر نیست. همچنین در شهری که زیرساخت‌ها و امکانات آن با محوریت حمل ونقل شخصی شکل گرفته است، تغییر به سمت محوریت حمل ونقل همگانی هزینه‌های بسیاری به دنبال خواهد داشت.

مجموعه حمل و نقلیه تهران ناکارآمد و عامل شکل گیری الگوی زندگی معیوب و باعث افزایش دائمی هزینه‌های زندگی بر دوش شهروندان شده است.
در حال حاضر شهرداری تهران منابع خود را به منظور تامین زیرساخت هزینه کرده و به طور مستقیم مردم را به خرید خودروی شخصی ترغیب می‌نماید. در صورت عدم تغییر روند فعلی حمل ونقل شهری، چرخه باطل افزایش استفاده از خودروی شخصی و افزایش هزینه‌های جامعه هیچگاه متوقف نخواهد شد.

متاسفانه تاکنون راهکار اولیه و ابتدایی برای پاسخ به نیاز جابجایی شهروندان صرفا توسعه‌ی شبکه معابر همچون راه ها، تقاطعات
غیرهمسطح، پل ها، تونل‌ها بوده است. از طرفی عواقب اجتماعی توسعه شبکه معابر و هزینه تخصیص زمین نیز در نظر گرفته نشده است. راهکارهایی، چون کاهش نیاز به سفر و کاهش طول و زمان آن، راهکاری "بدون متولی" و راهبردهایی، چون توسعه حمل ونقل همگانی در اولویت‌های بعدی مسئولان بوده اند و موجب سیستم حمل و نقل " ناکارآمد" گردیده است.

خشایار نادی کارشناس معماری و شهری

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

تصویری به یاد ماندنی از بهروز وثوقی و جمشید مشایخی در قیصر

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس جنجالی مسعود پزشکیان در کنار مولوی عبدالحمید

عکس زیرخاکی ۵۰ ساله از منوچهر وثوق، فردین، بهمن مفید و ایرج قادری

عکس/ نمایندگانی که به حضور ظریف در دولت رای موافق دادند

عکس/ نمایی خاص از بهمن مفید و سعید راد در سال ۱۳۵۴

عکس/ قدیمی‌ترین تاس کشف شده در جهان متعلق به ایران

عکس/ زیبایی حیرت انگیز پاییز در کلیبر آذربایجان شرقی

عکس/ بازار فرش هزار رنگ و دیدنی شهر تبریز

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ قاب ویژه معاون خانم پزشکیان در تایلند

کدام کشورها نتانیاهو را دستگیر می‌کنند؟

عکس/ ایران خودرو افزایش قیمت‌ها را اعمال کرد

عکس/ داریوش فروهر در دفتر امام ۴۵ سال پیش

ادعای عجیب سعید جلیلی علیه بیژن زنگنه و دولت پزشکیان

پزشکیان: از روزی که آمدم هر روز بر طبل جنگ می‌کوبند

سیگنال مثبت دولت پزشکیان به برگزاری اعتراضات سیاسی/اصل ۲۷ قانون اساسی در دولت چهاردهم به شکل متفاوت اجرایی می‌شود؟

تورم ماهانه خانوار ایرانی چقدر شد؟

فیلم/ پزشکیان: در آموزش ما عدالت نداریم

سیستان و بلوچستان ارزان ترین استان کشور

آخرین عکس از چارلی چاپلین ۲ ماه قبل مرگش

اینفوگرافی/ محبوب‌ترین برند‌های موبایل در جهان

واردات دوباره گوشت قرمز تنظیم بازاری از افریقا

بی‌محلی دلار آزاد به افزایش نرخ نیما

واکنش فوری وزیر کار به حذف یارانه‌ها

مشترکان پر مصرف گاز نقره داغ می‌شوند

بهای نفت در بازار جهانی افزایشی شد

خاموشی‌های بخش خانگی کمتر خواهد شد

طلا باز هم اوج گرفت

اعلام زمان تحویل واحد‌های نهضت ملی مسکن

فیلم/ سرلشکر سلامی: مطمئن باشید از اسرائیل انتقام می‌گیرم

تصویری وحشتناک از برخورد موتورسوار با عابرپیاده!

با ۲۰ هزار میلیارد تومان کاسبی فیلترینگ چه کارهایی می‌توان کرد؟/ کاسبان فیلترینگ؛ تراژدی میلیاردی در سایه سیاست‌های محدودکننده!

واکنش رئیس دانشگاه آزاد به ماجرای دختر علوم و تحقیقات

واکنش بایدن به حکم بازداشت نتانیاهو

عکس/ حرکت زیبای رسول خادم به مناسبت روز مرد

بیانیه ایران درباره قطعنامه شورای حکام

عکس / ابعادِ دم هواپیمای لجستیک سی۵

عکسی متفاوت از مسعود پزشکیان در سیستان و بلوچستان

عکس/ استوری سیدحسین حسینی برای امیر قلعه‌نویی

عکس/ آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

فیلم/ جشن تولد امیر قلعه نویی در کنار پسرش

فیلم/ حضور پزشکیان در گردهمایی سراسری مسئولین بسیج دانشجویی

آزمایش HIV محرمانه و رایگان است

عکس/ عیدی و پاداش کارگران ۳۰ سال پیش

چرا علیرضا بیرانوند افت کرد؟

کدام کشورها به قطعنامه علیه ایران رأی مثبت دادند؟

واکنش سازمان ملل به حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت

احتمال نیمکت نشینی علیرضا بیرانوند

عکس/ استوری مسعود ریگی برای هواداران پرسپولیس

فیلم/ برف روبی در گردنه عسل‌کشان کوهرنگ

قیمت بیت کوین ترمز برید

پیش بینی قیمت خودرو در هفته ابتدایی آذر

عکس/ قیمت خودرو‌های وارداتی ۱۰ سال پیش

اینفوگرافی/ چند سال باید کار کنیم تا خانه دار شویم؟

عکس/ جدیدترین فتوشات سحر دولتشاهی

فیلم/ آخرین وضعیت آب و هوا

عکس/ دنیای نتانیاهو کوچک شد!

تاریخ برگزاری کنکور ۱۴۰۴ مشخص شد

آمار نگران کننده وزیر علوم از مهاجرت اساتید دانشگاه