تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۶ آبان ۱۴۰۳

افزایش قیمت خودرو کلید خورد

برخی اخبار از موافقت وزارت صمت با افزایش ۳۰درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو، آن هم پس از فریز ۱۸ماهه قیمت‌ها حکایت دارد.

افزایش قیمت خودرو کلید خورد؟


اقتصاد ۲۴- شنیده‌ها حاکی از آن است که وزارت صمت با افزایش میانگین ۳۰درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو موافقت کرده است. البته این رقم به طور میانگین بوده و ممکن است برخی محصولات تا ۵۰درصد و برخی دیگر تنها تا ۱۰درصد بر مبنای محاسبات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزایش قیمت را تجربه کرده باشند. شنیده شده که ممکن است تا آخر وقت امشب این خبر به طور رسمی اعلام شود. 

برخی اخبار از موافقت وزارت صمت با افزایش ۳۰درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو، آن هم پس از فریز ۱۸ماهه قیمت‌ها حکایت دارد. هرچند این خبر هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است، با این حال تصمیم وزارت صمت می‌تواند واکنشی به فشار موافقان فروش خودرو در بورس کالا باشد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که وزارت صمت با افزایش میانگین ۳۰درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو موافقت کرده است. البته این رقم به طور میانگین بوده و ممکن است برخی محصولات تا ۵۰درصد و برخی دیگر تنها تا ۱۰درصد بر مبنای محاسبات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزایش قیمت را تجربه کرده باشند. شنیده شده که ممکن است تا آخر وقت امشب این خبر به طور رسمی اعلام شود.

آخرین قیمت‌گذاری رسمی خودرو اواخر فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاد که طی آن قیمت انواع خودرو بین ۱۰ تا ۴۹درصد افزایش داشت و حالا بعد از ۱۸ماه فریز قیمتی، منابع آگاه از رشد بهای کارخانه‌ای خودرو به میزان ۳۰درصد خبر می‌دهند. البته برخی خودرو‌ها تحت عنوان «محصول ارتقایافته» در مهرماه سال گذشته توانستند مجوز رشد قیمت بگیرند. حالا مشخص نیست آیا تمامی محصولات خودروسازان مشمول رشد قیمتی ۳۰درصدی می‌شوند یا آنهایی که در مهرماه مجوز گرفتند، این بار تغییر قیمتی نخواهند داشت.

۱۸ ماه پیش که آخرین قیمت‌گذاری انجام شد، مسوولیت تعیین قیمت با شورای رقابت بود. دی‌ماه سال گذشته، اما بر اساس دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت، این شورا از قیمت‌گذاری خودرو کنار رفت و این مسوولیت به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که زیرمجموعه وزارت صمت است، سپرده شد. هر چند سازمان حمایت پس از ابلاغ دستورالعمل شورای رقابت، به آنالیز قیمتی محصولات خودروسازان پرداخت و قیمت‌ها را مشخص کرد، بااین‌حال دولت سیزدهم هیچ اقدامی برای رشد بهای کارخانه‌ای خودرو‌ها انجام نداد. اما با روی کار آمدن دولت چهاردهم، خودروسازان برای توقف فریز قیمتی تلاش کردند.

اواخر مهرماه امسال وزیر صمت پیشین در نامه‌ای به محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، از وی خواست که برای رشد قیمت کارخانه‌ای خودرو اقداماتی انجام دهد. تولیدکنندگان خودرو مدعی شده بودند که اگر ۷۰ تا ۸۰درصد رشد قیمت نیز محقق شود، قیمت فروش، تازه به قیمت تمام‌شده می‌رسد. عارف نیز نامه را به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع داد. اما همچنان پرونده اصلاح قیمت خودرو که از دولت سیزدهم در دستور کار قوه مجریه بود در دولت ماند و خبری از عملیاتی شدن آن نبود.


بیشتر بخوانید:خرید و فروش خودرو متوقف شد/ آخرین قیمت خودرو در بازار


حال اخبار رسیده حاکی از آن است که فریز قیمتی ۱۸ماهه خودرو به‌زودی به پایان می‌رسد، اما با میانگین ۳۰درصد رشد قیمت که عملا دردی از خودروسازان دوا نمی‌کند. فریز قیمتی ۱۸ماهه‌ای که شاهد آن بودیم ضربات سنگینی به صنعت خودروی کشور وارد کرد و شورای رقابت نیز نارضایتی‌هایی در این باب داشت. دی‌ماه ۱۴۰۲ که قیمت‌گذاری خودرو به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان سپرده شد، شورای رقابت برای خود نوعی نقش نظارتی نیز تعریف کرد. 

در مصوبه این شورا آمده بود: «براساس این اصلاحات از این پس نظارت شورا در خصوص محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمت‌های محاسبه‌شده توسط سازمان حمایت را راسا ابلاغ کند و چنانچه در نحوه اجرا شاهد ایراد باشیم، شورا ورود خواهد کرد.» بااین‌حال فریز قیمتی ۱۸ماهه خودرو موجب نشد شورای رقابت به موضوع قیمت خودرو ورود کند. در این زمینه حتی گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال شکایت شورای رقابت از وزارت صمت مطرح بود.

چرا وزارت صمت با رشد قیمت‌ها موافقت کرد؟

 اما بعد از ۱۸ ماه فریز قیمتی، این پرسش به میان می‌آید که چه عواملی باعث شد وزارت صمت بالاخره با افزایش قیمت رسمی خودرو موافقت کند؟ سه عامل را می‌توان در این تصمیم تاثیرگذار دانست.

شاید مهم‌ترین این عوامل فشار موافقان عرضه خودرو در بورس کالا باشد. طی دو ماه اخیر فشار‌ها برای بازگشت خودرو به تالار نقره‌ای اوج گرفت. رئیس سازمان بورس و وزیر امور اقتصادی و دارایی صراحتا موافقت خود را با عرضه خودرو در بورس اعلام کردند. برخی نمایندگان خانه ملت نیز طی مصاحبه‌هایی اعلام کردند که به دنبال تحقق این برنامه هستند. اما سیدمحمد اتابک، وزیر صمت، مخالفت خود را با این شیوه فروش اعلام کرد. وی در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفت: «شورای رقابت در مورد عرضه خودرو در بورس درست می‌گوید و نباید خودرو در بورس عرضه شود. در کجای دنیا خودرو در بورس عرضه می‌شود؟» حالا، اما تصمیم به رشد محدود قیمت کارخانه‌ای خودرو می‌تواند آلترناتیو وزارت صمت برای این ایده باشد تا فشار‌ها به این وزارتخانه برای تغییر شیوه فروش خودرو، فروکش کند.

پیش از این حسین عبده‌تبریزی، کارشناس ارشد بازار سرمایه، در حاشیه نشستی با حضور دیگر اقتصاددانان و ریاست جمهور عنوان کرده بود که خودرو یا باید در بورس عرضه شود یا قیمت آن واقعی شود؛ بنابراین به نظر می‌رسد اصلاح قیمت نصفه‌ونیمه در دستورکار وزارت صمت قرار گرفته است.

عامل دومی که می‌تواند در این تصمیم اثرگذار باشد، افت تولید خودروسازان است. گرچه تولیدکنندگان خودرو در مهر نسبت به شهریور بیشتر تولید کرده بودند، اما کل تولید هفت ماه آنها نسبت به مدت مشابه سال گذشته با بیش از ۵درصد کاهش همراه بوده است. بدون شک یکی از مهم‌ترین علل این افت تولید را می‌توان فریز قیمتی طولانی مدت خودرو دانست که نقدینگی خودروسازان را به‌شدت کاهش داده و باعث رشد زیان انباشته آنها شده است؛ بنابراین وزارت صمت چاره‌ای نمی‌بیند جز اینکه اگر می‌خواهد وضعیت تولید را بهبود ببخشد کمی قیمت دستوری خودرو را افزایش دهد. البته افزایشی که گویا وزارت صمت با آن موافقت کرده نمی‌تواند این مشکل را حل کند، بلکه شاید تنها بتواند به عنوان یک آرام‌بخش موقتی عمل کند.

عامل سومی هم که می‌توان گفت در این تصمیم تاثیرگذار بوده، بلاتکلیفی ۱۸ماهه خودروسازان است. با اینکه قرار بر این بود که اصلاح قیمت فصلی صورت گرفته و هر سه ماه یک بار بهای جدیدی برای خودرو اعلام شود، اما حالا یک سال و نیم است که خودروسازان کاملا بلاتکلیف‌اند. ابتدای امسال آنها انتظار داشتند که با شروع سال جدید قیمت کارخانه‌ای خودرو اصلاح شود، اما دولت سیزدهم زیر بار این تغییر نرفت. حالا، اما این بلاتکلیفی بسیار طولانی شده است. در واقع صنعت خودروی کشور طی ۱۸ماه اخیر دیگر تنها با قیمت‌گذاری دستوری دست‌وپنجه نرم نمی‌کرده بلکه فریز قیمتی نیز در همدستی با قیمت‌گذاری دستوری بحران‌های زیادی برای این صنعت ایجاد کرد. به نوعی دولت دیگر نمی‌تواند چنین وضعیتی را ادامه دهد و مجبور بوده که ولو بسیار محدود، با رشد قیمت رسمی خودرو موافقت کند.

 مشکلات خودروسازی حل می‌شود؟

 آیا تصمیم وزارت صمت مبنی بر اینکه قیمت کارخانه‌ای خودرو را به طور میانگین ۳۰درصد افزایش دهد، می‌تواند مشکلات خودروسازی کشور را حل کند؟ به نظر می‌رسد پاسخ این پرسش «خیر» است. بعد از ۱۸ ماه فریز قیمتی که زیان آن به خودروساز و مصرف‌کننده واقعی رسیده و سود آن در جیب دلالان رفته است، اصلاح تنها ۳۰درصدی بهای خودرو تنها می‌تواند برخی از بحران‌های صنعت خودرو را به صورت موقف تسکین دهد ولی تاثیری روی حل مشکلات خودروسازان نخواهد داشت.

در شرایطی وزارت صمت با رشد تنها ۳۰درصدی بهای رسمی خودرو (به طور میانگین) موافقت کرده که خودروسازان رشد ۷۰ تا ۸۰درصدی بهای محصولات خود را مدنظر داشتند. حالا، اما به نظر نمی‌رسد این تصمیم سیاستگذار خودرو، بتواند رضایت تولیدکنندگان را به همراه داشته باشد. خودروسازان می‌گویند رشد ۷۰ تا ۸۰درصدی قیمت رسمی خودرو تنها می‌تواند قیمت فروش را به میزان قیمت تمام‌شده برساند؛ بنابراین اگر این ادعای تولیدکنندگان خودرو درست باشد، تصمیم وزارت صمت نمی‌تواند حتی موقتا روند زیان‌دهی خودروسازان را متوقف کند بلکه تنها می‌تواند کمی از سرعت آن کم کند.

این در شرایطی است که اگر سیاستگذار یک‌جانبه به موضوع اصلاح قیمت خودرو نگاه نمی‌کرد و اصلاح فصلی بهای خودرو به صورت محدود را در دستور کار خود داشت، امروز برای رسیدن به کف نیاز صنعت خودرو لازم نبود که صحبت از رشد قیمت ۸۰درصدی به میان آید و افزایش بهای ۳۰درصدی نتواند تاثیر قابل‌توجهی روی وضعیت این صنعت داشته باشد.

رویه سیاستگذار و تصمیمی که بعد از یک سال و نیم فریز قیمت خودرو گرفت نشان می‌دهد دولت چهاردهم نیز قصد ندارد روی اصلاح رویه قیمت‌گذاری ریسک کند و به‌نوعی می‌خواهد شرایط فعلی را امتداد دهد تا با مخالفت‌های اجتماعی کمتری مواجه شود.

این در شرایطی است که رویه فعلی، یعنی ترکیب قیمت‌گذاری دستوری و فریز قیمتی، سودی برای مصرف‌کننده نیز ندارد. شکاف قیمتی عمیقی که بین بازار و کارخانه به وجود آمده (که گهگاه تا ۱۰۰درصد اختلاف می‌رسد) دست مصرف‌کنندگان واقعی را از خرید از کارخانه کوتاه کرده و این واسطه‌گران هستند که با خرید و فروش بین کارخانه و بازار، به سود‌های کلان دست پیدا می‌کنند؛ بنابراین شاید نگرانی سیاستگذار از مخالفت‌های اجتماعی در برابر اصلاح قیمت خودرو در میان‌مدت و بلندمدت درست نباشد.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

اقتصاد ایران سقوط کند، فقیر و غنی با هم می‌سوزند/ پزشکیان حتی اگر شده باید برای منافع ملی و مذاکره به کاخ سفید برود/ جزو سه کشوری هستیم که تورم بالای ۴۰ درصد داریم

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۵ آبان ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۵ آبان ۱۴۰۳ + جدول

عکس/شب پر زرق و برق جنیفر لوپز در عربستان

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۵ آبان ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ مراسم خاکسپاری کیانوش سنجری

عکس/ احمد شاه قاجار و دولتمردانش در یک قاب خاص

عکس زیرخاکی از فرودگاه مهر آباد سال ۱۳۴۶

عکس/مقصد بعدی علی لاریجانی مشخص شد

عکس/حضور علی لاریجانی در حرم حضرت زینب (س)

عکس دیده نشده بهروز وثوقی در فیلم ابوالهول حدود ۵۰ سال پیش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/ ۲۰ کشوری که بلندقدترین شهروندان را دارند

پزشکیان: من در خانه لباس گرم می‌پوشم؛ دیگران هم می‌توانند این کار را کنند

فیلم/ تمرینات مارادونا پیش از جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا

فیلم/ خاموشی به بزرگراه‌های پایتخت هم رسید

آغاز بررسی ایمنی ۱۶ هزار ساختمان بلند تهران

فیلم/ وزیر دفاع وارد سوریه شد

نماینده مجلس: تا به سمت بمب اتمی نرویم تعادل در منطقه برقرار نمی‌شود

پشت پرده خبر ممنوعیت صادرات پسته

هر دست کله و پاچه نیم میلیون را رد کرد؟

فیلم/ پیامدهای واگذاری سیم‌کارت و کارت بانکی به اتباع غیرمجاز

حراج چای دبش در تهران

یک انتصاب جدید با حکم مسعود پزشکیان

درویش: ۴۰ میلیون حقوق می‌گیرم اما ۴ میلیارد جریمه شدم

تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در ادارات قانون شد؟

فیلم/ واکنش پروین به پیشنهاد خبرنگار به شرکت در انتخابات فدراسیون فوتبال

فیلم/ حمله با بطری به سرمربی مکزیک

کلید نهایی آزمون دکتری وزارت بهداشت منتشر شد

حضور مؤثر مدیران بانک صادرات ایران در نمایشگاه‌های بزرگ تولیدی و صادراتی تبریز

​مدیرعامل بانک صادرات ایران از روند برگزاری آزمون استخدامی این بانک بازدید کرد/محسن سیفی: جذب نیروی جدید به مثابه تزریق نگاه و تفکر جدید به سازمان است

اینفوگرافی/ تهران چهارمین شهر آلوده دنیا شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۲۷ آبان ۱۴۰۳/ معامله‌گران دست به عصا شدند

آغاز نمایشگاه ملی پوستر سپهر بانک صادرات ایران/ محسن سیفی: بانک صادرات ایران تغییر نگاه بانکداری را از مسیر فرهنگ و هنر آغاز کرده است

سود ۳۰ میلیونی هر متر مسکن برای سازندگان

حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی از پتروشیمی هنگام برای تسریع در راه‌اندازی واحد اوره

بانک رفاه کارگران قهرمان قهرمانان المپیاد ورزشی سیستم بانکی کشور شد

کارخانه سایپا در سوریه تعطیل شد

جشنواره بزرگ بیمه کوثر

غیبت ۲ استقلالی در بازی با پاختاکور

آمار وحشتناک گرایش پایه هفتمی‌های مدارس به دخانیات

افتتاح ساختمان جدید بیمه دی در استان گیلان

بیمه البرز دارنده بیشترین ظرفیت مجاز نگهداری ریسک

گردهمایی مدیران و روسای شعب بیمه البرز

تجدید چاپ برخی کتب تخصصی انتشارات بیمه البرز

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۲۷ آبان ۱۴۰۳/ وقت خرید طلا شد؟

تکذیب خبر تفتیش علی لاریجانی

فیلم/ قدرت شوت خارق‌العاده روبرتو کارلوس

قیمت گواهی اسقاط خودرو اعلام شد

بازدید وزیر راه و مدیرعامل بانک مسکن از پروژه‌های نهضت ملی پردیس

آغاز همکاری بیمه‌ای برای کاهش ریسک محصولات دانش‌بنیان در حوزه نفت

فیلم/ گلایه مهدی تاج از رسانه ملی برای حضور جواد خیابانی

تاکید رئیس کل بانک مرکزی بر ضرورت تخصصی شدن فعالیت بانک‌ها

اینفوگرافی/ عوامل تاثیرگذار بر محاسبه افت قیمت خودرو

هشدار زرد هواشناسی در ۶ استان

همایش «تأمین مالی تولید: از بنگاه‌داری به بنگاه‌سازی»؛ رویکردی نو در تقویت تولید و اصلاح نظام مالی

وزارت آموزش‌و‌پرورش: ۴۰ درصد کودکان دچار فقر یادگیری‌اند

بایدن: همسرم می‌خواهد من را به فضا بفرستد!

واکنش پروین به انتقادات از تیم ملی

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۳

بیش از نیمی از ظرفیت سد‌های ایران خالی است

فیلم/ خنده مرغ دریایی به حرکت آکروباتیک یک جوان