تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۱۹ آذر ۱۴۰۳
بررسی آلودگی هوای پایتخت

قانون هوای پاک، اعتباری در بودجه ندارد

مجلس دهم سال ۱۳۹۶ برای رفع آلودگی هوا تنها چاره را تصویب قانون هوای پاک دید اما این قانون که با جان و سلامتی مردم سر و کار دارد هم به داد ریه‌های تهران و کلانشهرهای ایران نرسید تا نشان دهد حتی قانون هم در برابر ترک فعل‌ها و ایجاد آلودگی‌ها قدرتی ندارد. نه‌تنها قانون هوای پاک بلکه مصوبه شورای شهر پایتخت مبنی بر نیم‌بها شدن حمل و نقل عمومی برای کاهش خودروهای شخصی در پایتخت نیز از سوی شهرداری تهران به هیچ انگاشته شده است.

قانون هوای پاک، اعتباری در بودجه ندارد

اقتصاد۲۴-تهران از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون تنها ۵ روز هوای پاک را تجربه کرده و روز یکشنبه شاخص هوا در پایتخت از ۱۶۰ گذشت، اما دولتمردان تنها مدارس را تعطیل کردند تا تهرانی‌ها سرگردان در بی‌تدبیری مسئولان همچنان جان ببازند و شهرداری و دولت به‌هم می‌پیچند تا تقصیر را گردن دیگری بیاندازند.

اینطور به نظر می‌رسد که برای مسئولان - اصلاح‌طلب و اصولگرا – جان باختن مردمان پایتخت و دیگر کلانشهر‌های ایران چندان مهم نیست. در این میان مردم هر ساله بدون استثنا زمان وارونگی هوا که آلودگی به اوج خود می‌رسد، دست به دامن دعا می‌شوند تا شاید بادی بوزد یا بارانی ببارد و تعداد جانباختگان کاهش یابد. مسئولان در روز‌های آلوده بدون هیچ برنامه‌ای - برخی از آنها - با تصفیه هوای اتاق‌هایشان روز‌های آلوده را به شب می‌دوزند و جالب اینکه تاکنون هیچ‌یک از مسئولان یه دلیل آلودگی هوا جان نباخته‌اند.

در مقابل آنطور که محمدصادق حسنوند، رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با استناد به داده‌های مرکز تحقیقات آلودگی هوا، ۳ آذر اعلام کرده: «در سال گذشته حدود ۵۰ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا در ایران ثبت شده است. عددی که با توجه به آمار مرگ و میر سالانه در کشور معادل ۱۲ درصد آمار کل فوتی‌ها است.»

بهزاد اشجعی، کارشناس آلودگی هوا و عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهر‌ها نیز در ۶ آذر تاکید کرده: «میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کشور ما تنها در بخش ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون، از ۲۴ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ به ۳۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.»

مجلس دهم سال ۱۳۹۶ برای رفع آلودگی هوا تنها چاره را تصویب قانون هوای پاک دید، اما این قانون که با جان و سلامتی مردم سر و کار دارد هم به داد ریه‌های تهران و کلانشهر‌های ایران نرسید تا نشان دهد حتی قانون هم در برابر ترک فعل‌ها و ایجاد آلودگی‌ها قدرتی ندارد. نه‌تنها قانون هوای پاک بلکه مصوبه شورای شهر پایتخت مبنی بر نیم‌بها شدن حمل و نقل عمومی برای کاهش خودرو‌های شخصی در پایتخت نیز از سوی شهرداری تهران به هیچ انگاشته شده است.

در تهران برای تردد و تنفس مشکل داریم

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران درباره عدم اجرای این مصوبه توسط شهرداری به هم‌میهن گفت: «شهرداری تهران موظف شده در ایام آلودگی هوا تخفیف ۵۰ درصدی در حمل و نقل عمومی اعمال کند. طبیعتاً شهرداری تهران باید زیرساخت‌های لازم را برای انجام این کار فراهم کند. البته این زیرساخت‌ها وجود دارد، چراکه هفته اول سال تحصیلی و روز زن و مادر حمل و نقل رایگان شد. به نظرم اجرای این مصوبه برای آلودگی هوا مهم‌تر است، چون پای جان و سلامتی شهروندان در میان است و مردم کمتر از خودروی شخصی استفاده می‌کنند، بنابراین به کاهش آلودگی هوا کمک می‌شود. از نظر ما مشکل قانونی ندارد و زیرساخت آن نیز فراهم است. اگر شهرداری اقدام به اجرای این مصوبه نکرده باید آن را پیگیری کنیم.»


بیشتر بخوانید:آلودگی هوا میراث ۵۰ ساله قوانین ناکارآمد در کشور


او در پاسخ به این سوال که چرا مردم از مسئولان دلسرد شده و در این روز‌های آلودگی دست به دامان خدا می‌شوند؟ تاکید کرد: «سال ۹۶ قانون هوای پاک به تصویب مجلس رسیده که ۱۷۵ وظیفه جهت کاهش آلودگی هوا برای ۲۱ سازمان، وزارتخانه و نهاد تعریف شده است. این قانون به دلیل تعدد مراجع، از سوی مسئولان دستخوش ترک فعل شده و تا جایی که خبر دارم حتی قوه‌قضائیه برای بعضی از مسئولان در دوره‌های مختلف تشکیل پرونده داده و یکسری محکومیت‌ها صادر کرده است. اما به نظرم این راه‌حل اساسی نیست. باید برای رفع آلودگی هوا در تهران و شهر‌های دیگر یک ستاد ملی با عزم ملی تشکیل شود که رئیس‌جمهوری، وزرا و رؤسای سازمان‌های مورد نظر قانون هوای پاک در این ستاد حضور یافته و یک برنامه زمان‌بندی و اعتبار مشخص پیش بروند. آنطور که قوه قضائیه می‌گوید در حال حاضر از هر کدام از سازمان‌ها سوال کردند که چرا قانون را اجرا نکرده‌اید؟

اعلام کردند: «در بودجه ما چنین فصلی پیش‌بینی نشده است. این اقدامات نیاز به اعتبار دارد که اگر تامین شود آن را اجرا خواهیم کرد.» سازمان محیط‌زیست هم عملاً نتوانسته نقش اساسی خود را ایفا کند و گزارشی به نهاد‌های بالادستی بدهد که واقعیت عدم اجرای این قانون چیست که از سال ۹۶ تاکنون اکثر دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل نکرده‌اند. برابر با گزارش‌ها حداقل ۶۰ درصد آلودگی هوا در تهران ناشی از وسایل نقلیه متحرک (خودرو و موتورسیکلت) است که ۵۰ درصد آن فرسوده هستند. نه‌تنها اسقاط خودرو‌های فرسوده را رها کرده‌ایم، بلکه راه ورود خودرو‌های بی‌کیفیت تولید داخل را هم مسدود نکرده‌ایم و ترافیک و آلودگی افزایش یافته است. این بخش به وزارت صمت برمی‌گردد و تولید خودرو و اسقاط خودرو زیرنظر این وزارتخانه است.»

امانی با اشاره به راه‌کار توسعه حمل و نقل عمومی بیان کرد: «در این دوره مدیریت اقداماتی برای این توسعه در شهر تهران انجام شده، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم. این توسعه باید تا جایی پیش برود که مردم تشویق شوند از وسائط شخصی خود استفاده نکنند و به راحتی و بدون زحمت بتوانند از وسایل نقلیه عمومی – اتوبوس و مترو – استفاده کنند. در ۳ سال اخیر کلاً ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شده؛ در صورتی که سقف برنامه ۹ هزار دستگاه و حداقل نیاز شهر تهران ۶ هزار دستگاه است.

آنچه که مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اعلام کرده ۳۵۰۰ دستگاه اتوبوس داریم که فقط ۲۵۰۰ اتوبوس فعال هستند. در حقیقت یک‌سوم حداقل اتوبوس مورد نیاز شهر تهران فعال است. هیچ واگن اتوبوسی هم در دوره گذشته و این دوره به مترو اضافه نشده است. البته در این دوره تلاش شد که پیش‌پرداخت ۶۳۰ دستگاه از واگن‌هایی پرداخت شود که در سال ۹۶ قرارداد آن با چین بسته و ابتدای سال بعد این واگن‌ها به ناوگان حمل و نقل اضافه شود. کار بسیار سنگین است و نیاز به برنامه و منابع ملی دارد، اما چون هیچ‌یک از این ملزومات فراهم نیست تنها مجبوریم دست به آسمان ببریم و دعا کنیم که بارندگی شود یا بادی بوزد تا مردم تهران بتوانند نفس بکشند. خلاصه این است که در تهران برای تردد و تنفس مشکل داریم.»

شیوه حل مسئله آلودگی هوا کارآمد نیست

مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با هم‌میهن نیز درباره آلودگی هوای پایتخت تاکید کرد: «این شیوه‌ای که در موضوع حل مسئله آلودگی هوای تهران در پیش گرفته‌ایم، کارآمد نیست و این مسئله نه‌تنها با این روش‌ها و قانون‌گذاری‌ها حل نخواهد شد، بلکه روزبه‌روز به چالش‌ها و مشکلات آن افزوده خواهد شد. وقتی یک کاری به نحو شایسته انجام نشود، باید آن را به دستگاه‌های مختلف سپرد. در موضوع آلودگی هوا بیش از ۲۰ دستگاه وظایفی دارند و ترک فعل‌هایی رخ داد، اما پرونده آلودگی هوا در فصل پاییز و زمستان از بایگانی درمی‌آید و روی میز قرار می‌گیرد، اما بعد به فراموشی سپرده می‌شود. مادامی که مسئله آلودگی هوا در تهران مسئول واحد و این مسئول اختیارات و بودجه لازم را نداشته باشد، این روند ادامه خواهد داشت و با تغییر و تحول در شورا‌ها و شهرداران نه‌تنها آلودگی هوای تهران حل نمی‌شود بلکه استمرار پیدا می‌کند.»

او با اشاره به اینکه این معضل و اشکال حکمرانی ماست، افزود: «این موضوع تنها در آلودگی هوا نیست امروز با نسل جدیدی مواجه هستیم که از مدیران می‌پرسند آیا به وظایف خود عمل کرده‌اید؟ اگر به وظایف خود عمل کرده‌اید اقدامات شما موثر بوده یا خیر؟ آلودگی هوا به شهروندان تهرانی آسیب می‌زند، اما این تنها مسئله پایتخت نیست بلکه کلانشهر‌های ایران با آن دست به گریبان است و این چالش باید مورد توجه ملی قرار گیرد، اما با بی‌توجهی از کنار آن عبور می‌شود. اصلاح الگو و شیوه حکمرانی در کشور موضوعی است که باید انجام شود. آلودگی هوا جزو مصادیق است و فقط یک مصداق نداریم. با مدیرانی که دنبال نمایش هستند مسئله آلودگی هوا و ترافیک تهران حل نمی‌شود. در برخی از شهر‌های چین کمتر از ۴ سال معضل آلودگی هوا حل شده است. چطور آنها توانستند این کار را انجام دهند. اگر کاری را بلد نیستید از آنهایی که بلد هستند یاد بگیرید.»


بیشتر بخوانید:عکس/ تهران اتاق گاز شد


او با اشاره به یکی از مصوبات شورای شهر تهران مبنی بر نیم‌بها شدن حمل و نقل عمومی زمان آلودگی هوا، گفت: «مسئله حمل و نقل عمومی به یک معنا رایگان است. ایستگاه‌های اتوبوسی وجود دارد که کنترلی در حوزه بلیط وجود ندارد. این مصوبه هم باید اجرا شود، اما مانند سایر مصوبات، شورا با بی‌توجهی شهرداری مواجه می‌شود. امروز ظرفیت حمل و نقل عمومی تهران کامل زیربار است و حتماً باید افزایش ناوگان دنبال شود. سیاست شورای شهر تهران در این دوره درست بود. مسئله‌ای که درباره قرارداد چین و مواردی از این دست مطرح شد این است که کار درست باید با شفافیت و به درستی انجام شود تا شاهد انحراف از مسئله نباشیم.»

تردد چندین هزار خودروی فرسوده در تهران

سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز درباره آلودگی هوا به هم‌میهن گفت: «طبیعت و توپوگرافی شهر تهران به گونه‌ای است که با پدیده انباشت آلودگی و کاهش وزش باد در این منطقه مواجه هستیم و بخشی از آلودگی هوای تهران ناشی از طبیعت تهران است که امکان وزش باد وجود ندارد یا کمتر است. عملاً آلودگی‌ها روی هوای تهران مستقر می‌شود.»

او افزود: «منشأ آلودگی‌ها باید مشخص شود تا آلودگی‌ها کاهش یابد. آلاینده‌های گازی (خودروها، کارخانه‌جات، تاسیسات خانگی و...) بخشی از آلایندگی هوای تهران است. بخش دیگر ذرات زیر ۵/۲ میکرون است. طبق تحقیقات شهرداری تهران در سال ۱۳۹۶ حاکی از آن است که ۸۳ درصد منابع تولید گاز‌های آلاینده از منابع متحرک است. در بحث ذرات معلق نیز ۶۱ درصد مربوط به خودروهاست. برای کنترل آلودگی‌ها باید آلودگی‌های متحرک را کنترل کرد. این تصمیم، تصمیم پیچیده‌ای نیست. بخشی به توسعه حمل و نقل عمومی برمی‌گردد و تا زمانی که مردم مجبورند از وسیله شخصی خود برای تردد استفاده کنند و جایگزین نداشته باشند، در روی این پاشنه می‌چرخد. به لحاظ برآورد‌ها شهر تهران باید ۹ هزار اتوبوس و در سال آینده ۱۱ هزار اتوبوس داشته باشد. در بخش مترو ۱۰۰۰ واگن کسری داریم که باید تامین شود. طبق آمار مطرح‌شده توسط شهرداری تعداد اتوبوس‌های شهر تهران حدود ۲۳۰۰ دستگاه است و فاصله معناداری تا ۹ هزار دستگاه نیاز کنونی شهر دارد. این نشان می‌دهد دولت و مدیریت شهری باید به فکر حل این مشکل باشد.»

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه صد‌ها هزار خودروی فرسوده در شهر تهران تردد می‌کنند، تاکید کرد: «این خودرو‌های فرسوده چندین برابر خودروی معمولی آلایندگی دارند. از رده خارج شدن خودرو‌های فرسوده موضوع فراموش‌شده‌ای است که متاسفانه عملکرد در این خصوص بسیار ضعیف بوده است.»

او با اشاره به آلایندگی چند برابر خودرو‌ها توسط موتورسیکلت‌های کاربراتوری، افزود: «ما درباره این موضوع در شورای شهر تهران صحبت کردیم و برای آن بودجه تعیین کردیم. چراکه موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا نقش بسیار موثری دارند. خودرو‌های سواری ۱۳/۹ درصد، موتورسیکلت ۱۰/۱ درصد، اتوبوس‌های شرکت واحد ۵/۷ درصد و کامیون‌ها ۱۵/۷ درصد از آلاینده‌های معلق ۵/۲ میکرون را به وجود می‌آورند. آلاینده قالب در این روز‌ها و طول سال که باعث تشدید مشکلات تنفسی می‌شود، ذرات معلق زیر ۲/۵ میکرون است. برای راه‌حل باید به سمت این برویم که موتورسیکلت‌های کاربراتوری و خودرو‌های فرسوده را از چرخه خدمات خارج کنیم و به سمت کنترل کامیون‌های شهر تهران برای جایگزین کردن خودرو‌های استاندارد حرکت کنیم. نهایتاً به اتوبوس‌های شرکت واحد می‌رسیم که سهم ۵/۷ درصدی دارند.»

تشکری هاشمی با اشاره به مصوبه شورای شهر برای نیم‌بها شدن کرایه حمل و نقل عمومی، تاکید کرد: «نیم‌بها یا حتی رایگان کردن حمل و نقل عمومی تاثیری بر مسئله ندارد چراکه در حال حاضر هم این ناوگان در وضعیت اشباع است و داخل اتوبوس و مترو جا برای مسافر وجود ندارد. مسئله اصلی این است که ظرفیت لازم را نداریم.»

منبع: هم میهن
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ پوستر پرسپولیس برای دیدار با سپاهان

عکس/ پرسپولیس چند بار قهرمان سوپرجام شد؟

عکس/ پوستر AFC برای مسابقه سوپرجام بین پرسپولیس و سپاهان

عکس/ نورا هاشمی با لباس محلی در قشم

عکس/ ترکیب پرسپولیس مقابل سپاهان

عکس/ کاریکاتور کریم باقری در دستان بانوی هوادار پرسپولیس

عکس/ شبنم قلی خانی و مستانه مهاجر در دبی

عکس/ حضور خبرنگاران در محل دیدار پزشکیان و پوتین

اینفوگرافی/ تفاوت شکست خوردن با بازنده بودن

تصویری از ایلان ماسک و جف بزوس ۲۰ سال پیش

تورم دلاری به بازار دستگاه‌های فلزیاب رسید/ افزایش ۱۰۰ درصدی جویندگان گنج در ۷ سال گذشته

عکس/ نماز خواندن هیات همراه پزشکیان در کاخ کرملین

عکس‌های تولد ۲۴ سالگی باران خانم سریال گردن‌زنی

استوری معنادار معاون سابق پرسپولیس علیه درویش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ واکنش رشیدپور به تویت عجیب سعید جلیلی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت طلا به سقف ۶ هفته اخیر رسید

عکس/ قاب ماندگار عارف، ناصر حجازی، ستار و پروین با استایل خاص

بهرام سکان یا بهرام سوم کیست؟/ یکی از شاهان ساسانی که سلطنتش کوتاه بود

عکس/ چهره متفاوت آتنه فقیه نصیری، سحر ولدبیگی و حمیرا ریاضی در سال ۷۹

تکذیب ادعای ترور قاضی حسینعلی نیری

فیلم/ جزئیات ترور دو قاضی از زبان سخنگوی قوه قضائیه

افزایش دوباره قیمت مرغ از این تاریخ

فیلم/ انتقال پیکر قضات و فرد ضارب بعد از حادثه امروز تیراندازی

قاضی رازینی در گذر زمان از سال ۱۳۵۷ تا امروز

سوابق و ماجرای ترور قبلی قاضی علی رازینی

آشنایی با سوابق و بیوگرافی قاضی محمد مقیسه

حضور فعال بیمه ما در نمایشگاه پتروکم

فیلم/ پریناز ایزدیار هم کمدین شد

دلایل افزایش ۷۶ درصدی سود عملیاتی تکیمیا

بانک دی، پیشتاز در وصول مطالبات

گزارش بورس امروز شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۳

انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران ادامه دارد

معرفی خودرو مرسدس بنز S کلاس با موتور V ۱۲ + عکس

با همت و تلاش، کارنامه درخشانی را در ویترین نگاه مردم بگذاریم

آتش‌سوزی مهیب در یکی از بیمارستان‌های مشهد

فیلم/ اولین تصاویر از محل ترور دو قاضی در تهران

آینه صنعت پتروشیمی در ایران پتروکم/ شریعتمداری صدای صاحبان صنایع را شنید

تأکید محمد کبیری بر میزبانی شایسته از گردشگران نوروزی کیش

عکس/ حرم حضرت معصومه (س) در دوران قاجار ۱۲۹ سال پیش

حضور بیمه البرز در نمایشگاه تخصصی صنایع دریایی و دریانوردی ایران

فیلم/ برف شمال تهران را سفیدپوش کرد

عکس/ مکان حمله تروریستی به ۲ قاضی دیوان عالی

برگزاری دومین نشست تخصصی کنفرانس بین المللی فناوری با مشارکت بیمه البرز

واکاوی ابعاد ممنوع‌التصویری رییس دولت اصلاحات با اظهارات تازه حسن روحانی؛ چه کسی سیدمحمد خاتمی را ممنوع‌التصویر کرد؟

ورود اتباع ایرانی و مسافران اسرائیلی به سوریه ممنوع شد

بیانیه قوه قضائیه درباره ترور دو قاضی دیوان عالی

فیلم/ ماجرای ترور قاضی رازینی ۲۶ سال پیش

فیلم/ جشن تولد غم‌انگیز ماه‌چهره خلیلی با حضور پسرش

عکس/ واکنش حسام الدین آشنا به ترور سه قاضی در تهران

عکس/ نقش برجسته غزال در کاخ داریوش شوش بازماند از ۳۰۰۰ سال پیش

عکس/ ژست بامزه رُز و جک در پشت صحنه تایتانیک ۲۸ سال پیش

عکس/ قاب خانوادگی منوچهر وثوق در کنار پدرش ۷۶ سال پیش

هدیه ۵۰ میلیارد تومانی شیخ اماراتی به سردار آزمون+ عکس

قیمت جدید دام زنده ۲۹ دی‌ماه ۱۴۰۳ + جدول

جزییات تیراندازی و شهادت دو قاضی مقابل کاخ دادگستری

حال و هوای تشییع نمادین پیکر حضرت زینب (س)

بازیکن آرژانتینی در آستانه جدایی از استقلال

عکس/ قاب جذاب آناهیتا درگاهی و رویا جاویدنیا در ۳۷ و ۵۹ سالگی

عکس/ حمله مسلحانه به ۳ قاضی در دیوان عالی کل کشور

عکسی پرحاشیه و دیدنی از ملاقات پزشکیان و رئیس جمهور ترکمنستان

تیر اندازی مقابل کاخ دادگستری در میدان ارک

حمله تند کیهان به خودکشی ابراهیم نبوی