تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۳

رکوردشکنی مزاحمت تلفنی برای اورژانس؛ ثبت ۱۰ هزار مزاحمت در ۷ روز / کاهش سرمایه اجتماعی و کم محبتی بین مردم

یک جامعه‌شناس در واکنش به ایجاد مزاحمت برخی از افراد برای اورژانس تاکید می‌کند: این قبیل رفتارها نوعی رفتار ضد اجتماعی و نابهنجار تلقی می‌شوند که بروز آن‌ها اعتماد عمومی که در اصل سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود، را کاهش داده و این اعتماد را از بین می‌برد.

رکوردشکنی مزاحمت تلفنی برای اورژانس

اقتصاد۲۴- رفتار‌های ضد اجتماعی تنها به خود فرد آسیب نمی‌رساند، بلکه ارتکاب آنها در سرنوشت سایر افراد در جامعه تاثیرگذار خواهند بود.

رکورد مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس از ۱۱ تا ۱۷ اسفندماه سال جاری با ثبت بیش از ۱۰ هزار مورد مزاحمت، شکسته شده است؛ متاسفانه ثبت روزانه هزاران تماس تلفنی از طرف مزاحمان سال‌هاست که جزو اخبار ثابتی است که اورژانس کشور اعلام می‌کند.

امان‌الله قرائی مقدم جامعه شناس در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین، علل بروز رفتار‌های عجیب برخی از افراد مثل مزاحمت برای اورژانس را اینگونه تشریح می‌کند و می‌گوید: نوعی بی‌تفاوتی و بی‌اعتمادی بین مردم با مردم به وجود آمده است و متاسفانه انسان‌های امروز همه مصلحت‌گرا شده‌اند و اهمیتی نمی‌دهند که رفتار‌های این چنینی آنها چه تبعاتی برای دیگران دارد و چه آسیب‌هایی به مردم تحمیل می‌کند.

او تصریح می‌کند: احساس همبستگی و همدردی که تا چندی پیش بین مردم وجود داشت امروز در اغلب نقاط دنیا یا از بین رفته است و یا خیلی کمرنگ‌تر از قبل شده است و در واقع هر کسی به فکر خودش است.

قرائی‌مقدم در واکنش به ایجاد مزاحمت برخی از افراد برای اورژانس تاکید می‌کند: این قبیل رفتار‌ها نوعی رفتار ضد اجتماعی و نابهنجار تلقی می‌شوند که بروز آنها اعتماد عمومی که در اصل سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود را کاهش داده و این سرمایه از بین می‌برد و متاسفانه رفتار‌های ضد اجتماعی در همه جای دنیا رو به گسترش است و کشور ما ایران هم از این ماجرا مستثنی نیست

کاهش سرمایه اجتماعی و کم محبتی مردم به همدیگر

او در ادامه می‌گوید: کاهش سرمایه اجتماعی و کم محبتی مردم به همدیگر، به دلیل ندانم‌کاری‌هایی است قبلا در جامعه صورت گرفته است؛ مثل اختصاص بخشی از مطالب کتب درسی مدارس به آموزش مسئولیت پذیری اجتماعی طی سالیان اخیر که در آن کوتاهی صورت گرفته شده است.

این جامعه‌شناس توضیح می‌دهد: برخی از افراد نمی‌دانند که مزاحمت تلفنی آنها برای نهاد‌های خدمات رسان مثل اورژانس، خدمت رسانی به سایر افراد جامعه که ممکن است نیاز به کمک داشته باشند، را مختل می‌کند و اینجاست که می‌گوییم در آموزش مردم ضعف داشته‌ایم و باید به مرور این غفلت و ضعف را جبران کنیم.


بیشتر بخوانید:حمله به کارشناس اورژانس و تخریب تجهیزات آمبولانس


قرائی‌مقدم خاطرنشان می‌کند: در کنار اختصاص آموزش برای افراد ناآگاه، وضع قوانین محکم و قاطع هم برای برخورد با کسانی که رفتار‌های ضد اجتماعی مثل مزاحمت تلفنی برای اورژانس را مرتکب می‌شوند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و تغییر قوانین فعلی و اجرای درست آنها باید مدنظر قانونگذاران قرار بگیرد.

او در ادامه می‌گوید: درباره اجرای قوانین در جامعه امروز هم باید بگویم که وضع قوانین بازدارنده زمانی مطلوب و اثرگذار است که خود قانونگذاران و مجریان قانون، خودشان به شخصه به اجرای قوانین پایبند باشند و مردم نبینند که مسئولان رفتار‌های قانون‌گریزانه دارند

پای اختلال روانی درمیان است؟

این جامعه‌شناس معتقد است: رفتار‌های ضد اجتماعی بسیاری از نوجوانان و جوانان، نتیجه رفتار‌های غلط برخی از ما سالمندان امروز است که در گذشته عملکرد غلطی در امور مختلف داشته و در واقع نوعی فقر فرهنگی را در ترویج رفتار‌های اجتماعی به وجود آورده‌ایم.

قرائی‌مقدم می‌گوید: آن دسته از افراد که به طور مکرر مرتکب رفتار‌های ضد اجتماعی می‌شوند، به نوعی از اختلال روانی مبتلا هستند که در ادامه رفتار‌های نابهنجاری که از دوران نوجوانی داشته‌اند، در جوانی و بزرگسالی هم به این رفتار‌های غیرمسئولانه ادامه می‌دهند و تلاشی برای بهبود و رفع این اختلال متحمل نمی‌شوند و البته در بیشتر موارد هم مثل سایر مبتلایان به اختلالات روانی نمی‌پذیرند که مشکل دارند و باید به دنبال درمان خود باشند.

او تاکید می‌کند: در بسیاری از موارد افرادی که مرتکب رفتار‌های ضد اجتماعی می‌شوند، از رفتار خود پشیمان نیستند و این قبیل رفتار‌های نابهنجار مثل ایجاد مزاحمت تلفنی برای اورژانس جان سایر افراد را به خطر می‌اندازد و فرصت دریافت خدمات مورد نیاز را از دیگران می‌گیرد.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار