تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۳

تاثیر افزایش نرخ ارز تورم ۲۰ تا ۲۵ درصدی بر بازار آجیل و خشکبار شب عید

خدامی درباره‌ی تورم در قیمت پسته و دیگر اقلام آجیل گفت: به جز چند کالا مانند پسته که به دلیل صادرات بی رویه و بدون کارشناسی و افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت بیشتری داشتیم؛ در بقیه اقلام تورم حداقلی بوده است.

افزایش نرخ ارز تورم

اقتصاد۲۴- خدامی درباره‌ی تورم در قیمت پسته و دیگر اقلام آجیل گفت: به جز چند کالا مانند پسته که به دلیل صادرات بی رویه و بدون کارشناسی و افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت بیشتری داشتیم؛ در بقیه اقلام تورم حداقلی بوده است.

کافیست سری کوتاه به بازار‌ها بزنیم تا خالی بودن بازار و مغازه‌ها از مردم را مشاهده کنیم. تداوم تورم دو رقمی و افزایش قیمت ارز باعث شده دیگر توان کافی برای ورود به بازار شب عید باقی نماند.

 یکی از این بازار‌ها، مربوط به آجیل است. آجیل‌به عنوان یک رکن اصلی عیددیدنی‌ها آنقدر افزایش قیمت پیدا کرده که دیگر مانند گذشته در دسترس عموم قرار ندارد.رئیس کارگروه آجیل و خشکبار اتاق اصناف ایران گفت: قیمت پسته به دلیل افزایش نرخ ارز در دو ماه گذشته افزایش یافته و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد گران‌تر شده است و به دلیل کاهش قدرت خرید مردم رکود سنگینی بر بازار آجیل و خشکبار حاکم است.غلامرضا خدامی، رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار، درباره‌ی وضعیت فعلی بازار آجیل به «انتخاب» گفت: هیچ کمبودی در زمینه عرضه خشکبار و آجیل نداریم، البته روند خرید عید ابتدا کیف و کفش شروع می‌شود، در مرحله‌ی بعد به آجیل و میوه ختم می‌گردد و درروز‌های پایان سال، خرید آجیل صورت می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: قیمت آجیل و خشکبار در اسفند ۱۴۰۳


برخی تشکل‌ها و افراد با اخبار نادرست سعی در تزریق آمار و نظرسنجی‌های نادرست در جامعه کرده‌اند.وی‌درباره‌ی میزان تورم در اقلام آجیل بیان کرد: خرید آجیل در فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های بهاره شروع شده و طبق گزارش مرکز آمار، کمترین تورم شامل حال آجیل بوده است. اکثر کسبه اجناس مورد نیاز را قبلا تهیه کرده‌اند. به همین جهت تورم حداقلی شامل خشکبار کشور گردید.

خدامی درباره‌ی تورم در قیمت پسته و دیگر اقلام آجیل گفت: به جز چند کالا مانند پسته که به دلیل صادرات بی رویه و بدون کارشناسی و افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت بیشتری داشتیم؛ در بقیه اقلام تورم حداقلی بوده است. افزایش نرخ ارز تورم ۲۰ تا ۲۵ درصدی به طور میانگین در بیش از ۲۰۰ کالای این صنف داشته است.

منبع: انتخاب
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار