تاریخ انتشار: ۱۵:۵۳ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۳

جراحی بزرگ در جاده مخصوص؛ آیا پزشکیان ناجی صنعت خودرو می‌شود؟

پس از سال‌ها ناکامی دولت‌ها در حل مشکلات صنعت خودروسازی، پزشکیان با تصمیمی جسورانه، خصوصی‌سازی را کلید زد. این اقدام با مخالفت‌های بسیاری رو‌به‌رو شده، اما آیا می‌تواند به بهبود وضعیت این صنعت بیمار منجر شود؟

پزشکیان

اقتصاد۲۴- پس از سال‌ها ناکامی دولت‌ها در حل مشکلات صنعت خودروسازی، پزشکیان با تصمیمی جسورانه، خصوصی‌سازی را کلید زد. این اقدام با مخالفت‌های بسیاری رو‌به‌رو شده، اما آیا می‌تواند به بهبود وضعیت این صنعت بیمار منجر شود؟

با وجود همه مخالفت‌ها، به نظر می‌رسد که جراحی پزشکیان در جاده مخصوص می‌تواند ناجی صنعت خودروسازی شود؛ صنعتی که سال‌ها درگیر بیماری بود و مشکلاتش از دولتی به دولت دیگر منتقل می‌شد، بدون آن‌که کسی جرأت درمان اساسی بیماری را داشته باشد که رو به احتضار بود.

طی سال‌های اخیر، فشار‌های داخلی و خارجی، صنعت خودروسازی را به بیماری زمین‌گیر تبدیل کرده بود که تنها با مُسکن‌های مقطعی زنده نگه داشته می‌شد. هر تیم مدیریتی که بر سر کار می‌آمد، نسخه‌ای تازه برای درمان می‌پیچید، اما نتایج نشان داد که نه‌تنها این نسخه‌ها شفابخش نبودند، بلکه حتی در تشخیص بیماری هم ناتوان بودند.

در این میان، هیچ‌یک از تصمیم‌گیران که از سوی مردم باید امانت‌دار این صنعت می‌بودند، به هشدار‌ها و پیشنهاد‌های کارشناسان توجهی نکردند و در همان مسیر همیشگی گام برداشتند؛ مسیری که هر روز وضعیت بیمار را وخیم‌تر می‌کرد.


بیشتر بخوانید:عذرخواهی مسعود پزشکیان از مردم و تولیدکنندگان


با وخامت اوضاع، برخی مدیران دولتی شاید به ناتوانی خود در اداره صنعت خودرو اذعان داشتند، اما جسارت خصوصی‌سازی را نداشتند. بر خلاف این روند، پزشکیان نه‌تنها مشکل را درست تشخیص داد، بلکه شهامت به خرج داد و خود دست به جراحی زد.

البته هنوز برای قضاوت درباره نتایج این جراحی زود است. صنعت خودرو در دوره نقاهت قرار دارد و باید دید که بخش خصوصی می‌تواند انتظارات را برآورده کند یا نه. اما با توجه به سابقه و ظرفیت این بخش، می‌توان به درستی این تصمیم امید داشت.

بی‌شک خصوصی‌سازی برای دولت چهاردهم بدون هزینه نخواهد بود. حتی برخی معتقدند که استیضاح وزیر اقتصاد نیز با این تصمیم بی‌ارتباط نبوده است. با این حال، دولت از یک سو باید در برابر مخالفت‌های سیاسی و فشار افکار عمومی مقاومت کند و از سوی دیگر مراقب باشد که صنعت خودرو پس از این جراحی، دوران نقاهت را با موفقیت پشت سر بگذارد.

یک نکته، اما تردیدناپذیر است: واگذاری مدیریت خودروسازی به بخش خصوصی، هرچند تصمیمی دشوار و پرهزینه برای دولت، اما گامی اجتناب‌ناپذیر در مسیر اصلاح صنعت است. پزشکیان نشان داد که از دوران طبابت و جراحی‌هایش، درس‌های مهمی گرفته و واگذاری ایران‌خودرو به بخش خصوصی، نشانه‌ای از این تجربه و بلوغ سیاسی اوست.

هجمه‌ها علیه این خصوصی‌سازی همچنان وجود دارد، اما با توجه به قاطعیت پزشکیان در تصمیم‌گیری‌های سخت، می‌توان امیدوار بود که این روند ادامه یابد؛ روندی که در نهایت به خروج دولت از خودروسازی و نظارت به جای دخالت خواهد انجامید.

منبع: عصر ایران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار