اقتصاد24 - محمد اسلامی شب گذشته در برنامه زنده «نگاه یک» شبکه اول سیما درباره برنامههای وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن گفت: به طور طبیعی حداقل سالانه باید ۹۰۰ هزار واحد مسکونی تهیه و آماده عرضه کنیم. این اقدام میتواند به تقاضای سالانه مسکن پاسخ درستی دهد و به عنوان راهبرد اساسی باید به آن پایبند باشیم اما متاثر از وضع دخالتهای موجود، مسکنهایی ایجادشده که نمیتواند پاسخگوی تقاضای فعلی باشد زیرا این مسکنها گران قیمتند.
او ادامه داد: دوره جدید وزارت راه و شهرسازی حدود ۲ هفته قبل آغاز شده است و ایجاد ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در ۳ تألیف رسما اعلام و به سازمانهای مربوط اعلام شده است.
به گفته او تالیف اول، احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی شهری است که باید در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایجاد شود.
توسعه اجارهنشینی به جای افزایش تقاضای خرید مسکن
او تصریح کرد: ما باید تقاضای اجاره را جایگزین تقاضای تملک واحدهای با قیمت مناسب کنیم. ایجاد ۴۰۰ هزار واحد از جمله اقدامهایی است که در این راستا صورت میپذیرد.
اسلامی گفت: شناسایی و در اختیار سازندگان قرار دادن زمینهای موجود در بافت فرسوده شهری یکی از اقدامهای در دست کار ماست. البته این عرضه زمین تنها در مورد اراضی دولت و زمینهایی که در دست دولت باشد، صورت میپذیرد. امسال حدود ۲۰۰ هزار هکتار از این دست زمینها توسط دولت واگذار شده است.
او از واگذاری مجوزهای رایگان ساخت و ساز به سازندگان و پیمانکاران مسکن به عنوان دیگر اولویت این وزارتخانه یاد کرد و ادامه داد: دولت با تزریق تسهیلات ریالی به بانک تجارت قصد ایجاد تحرک در بازار مسکن دارد که پیمانکاران و سازندگان مسکن بتوانند در پیشبرد ساخت و ساز شان تسریع داشته باشند.
اصلاح تراکم سازههای شهری از دیگر اولویتهای ما در شهرهای غیر کلان شهرهاست به گونهای که در صورت امکان تراکم برخی سازهها افزایش خواهد یافت در بافتهای فرسوده، با تجمیع پلاکها میتوان بهسازی در فضای شهری ایجاد کرد. بحث معماری در سازهها بسیار مهم است زیرا اگر بحث اصالت معماری، تاریخی، فرهنگی و ملی را حفظ نکرده باشیم بیشک به وظیفه تاریخی خود عمل نکردهایم.
تأیید مالیات بر عایدی سرمایه
او گفت: مالیات بر عایدی سرمایه موضوع مهمی است زیرا سبب میشود از در تله افتادن درآمدهای کشور جلوگیری شود، تخصیص حدود ۲ و نیم میلیون واحد مسکونی گرانقیمت حجم زیادی از درآمدهای مالیاتی کشور را به خود اختصاص میدهد. البته جوانب و چند و چون این مبحث در مجلس در حال بررسی است.
اسلامی از وجود طرح مکمل در دل طرح ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن خبر داد و افزود: صدور کارت خرید مصالح ساختمانی و بهرهمندی از موضوعهای فنی مهندسی از زیر مجموعههای طرح مکمل هستند که سبب ایجاد بازار تعهدی و نقدی میکند. تفاهمنامه این طرح تا هفته آینده با بانک عامل قطعی خواهد شد. این امر سبب میشود قدرت خرید افزایش یابد. مهمترین هدف این برنامه ساماندهی اقشار مورد نظر در شهرهای انتخاب شده است. اقدام دوم ایجاد ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافتهای فرسوده است که ۲۷۰ محله هدف در ۳۱ استان برای این منظور در نظر گرفته شده است و در نهایت ایجاد و احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در ۲۱ شهر جدید است که این شهرها در حال شناسایی و بررسی هستند. این ۳ تالیف در مدت ۲ سال تدوین و برنامهریزی شده است.
احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا ۱۴۰۰
اسلامی گفت: تا پایان سال ۹۹ احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی به پایان خواهد رسید.
وزیر راه و شهرسازی افزود: وضع اجاره مسکن و اجارهبها بسیار حساس و قابل تأمل است و نمیتوان سر و سامان دادن به آن را نمیتوان به تنهایی از دولت توقع داشت. بازار مسکن به شدت تحت تاثیر سوداگری است ما باید اتحادیه آژانسهای مسکن را ملزم به تنظیم رویه اجاره و معاملهای کنیم به گونهای که حمایتی از حقوق طرفین معامله (مالک و مستأجر) وجود داشته باشد. با اجرای طرح مکمل میتوان قیمتگذاری بهاء تفاهمشده مسکن را مهار کرد در ضمن فعلا افزایش نرخ وام مسکن در دستور کار ما نیست.
او از شهرهای طبس و مکران در جنوب کشور به عنوان شهرهای جدید یاد کرد و افزود: مصوبه شهر طبس حدود ۲۵ سال قبل انجام شد اما به دلایلی کلنگ آن نخورد، کلنگ احداث این ۲ شهر به زودی به زمین خواهند خورد. البته اولویت ما در ایجاد شهرهای جدید تکمیل پروژههای مسکن مهر در حاشیه کلان شهرهاست به طور مثال در شهر جدید اندیشه ظرفیتهای زیادی وجود دارد که به آنها رسیدگی خواهد شد در هشتگرد، پرند و پردیس هم ظرفیتهای باقی ماندهای وجود دارد که مورد رسیدگی قرار میگیرد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود ۶۰ هزار واحد مسکن مهر به کمیته امداد واگذار شده است.
محمد اسلامی با بیان اینکه در قانون آمده است که دستکم ۵۰ هزار واحد مسکونی مهر باید به کمیته امداد واگذار شود افزود: این کمیته پروژه به پروژه مسکنهای واگذار شده را بررسی، صورت جلسه، تکمیل و در اختیار افراد زیر پوشش خود قرار میدهد.
وی گفت: با توجه به اینکه امکان نامنویسی برای مسکن مهر وجود ندارد و این طرح ادامه نمییابد تلاش میکنیم مسکن آبرومندی به ثبتنامکنندگان مسکن مهر ارائه دهیم.
اسلامی افزود: مسکن مهر دچار موانعی از جمله محوطهسازیها و تأسیسات زیربنایی شد.
وی گفت: وزارت نیرو با بارگذاری پردیس به دلیل ناتوانی در آبرسانی مخالفت کرد.
اسلامی با بیان اینکه آبرسانی در طرحهای مسکن مهر بسیار بیشتر از برنامه بود و نقاط انتخابشده بر اساس مطالعات و مدیریت شهرهای جدید نبودافزود: مناطق ایجاد مسکن مهر، مدیریتی انتخاب و دستور اجرای آنها داده شد.
وی گفت: امروز هماهنگیها و سیاستگذاریها و مدیرانی که با اعتقاد بتوانند طرح مسکن مهر را به پایان برسانند در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است.
استقرار در مسکن مهر بدون قرارداد و آورده
اسلامی افزود: برای مسکن مهر پردیس با شرکت پیمانکاری قراردادی برای محوطهسازی منعقد و با شرکتی به دلیل نبود آسانسور در برخی بلوکهای مسکن مهر پردیس برای تجهیز این بلوکها به آسانسور تفاهمنامهای امضا شده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: واحدهای آمادهای در طرح مسکن مهر پردیس وجود دارد که به دلیل نبود تأسیسات زیربنایی و انشعابات قابل بهرهبرداری نیست.
وی افزود: در سال ۹۷ و ۹۸ ماهانه واحدهایی از مسکن مهر تکمیل و به مردم واگذار میشود.
اسلامی گفت: مردم باید بپذیرند بدون مشارکت آنان نمیتوان طرحهای مسکن مهر را تکمیل کرد و اگر کسی زمانی پولی را واریز کرده است نباید توقع داشته باشد ما با همان قیمت خانه را بدهیم.
وی افزود: تعدادی واحد مسکن مهر داریم که افراد بدون قرارداد و انجام تعهداتشان و پرداخت نکردن اقساطشان در آنها مستقر شدهاند.
نگاهی به مشکل کامیونداران
اسلامی درباره مسائل کامیونداران گفت: آنچه که با کامیونداران گفتگو شده است وعده و وعید نیست و حتماً اجرا میشود.
وی افزود: اکنون بیشتر کامیونداران زیر پوشش بیمه قرار گرفتهاند و موضوع «تن کیلومتر» به شرکتها ابلاغ شده است و اگر شرکتی آن را اجرا نکند سازمان حمل و نقل با آن برخورد میکند.
اسلامی گفت: باید عدالت در توزیع بار محقق شود و عرضه و تقاضا متناسب باشد زیرا در برخی پایانهها بار کم و کامیون زیاد است و در برخی بار زیاد و کامیون کم وجود دارد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: حجم توان حمل بار در کشور از میزان بار بیشتر است.
وی با بیان اینکه امروز نظام جامع مدیریت در ناوگان حمل و نقل وجود ندارد گفت: اگر میخواهیم اقتصاد شکوفا داشته باشیم باید توان لجستیک قابل اتکا در کشور وجود داشته باشد.
اسلامی افزود: شرکتهای حمل و نقلی که وجود خارجی ندارند و فقط یک اسم هستند چطور میتوانند پاسخگو باشند!
وی درباره تأمین لاستیک کامیونها نیز گفت: تا پیش از نوسانهای ارزی مشکلی در این زمینه وجود نداشت، البته وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول توزیع و تولید لاستیک است.
وزارت راه هم از قیمت لاستیک شاکی است!
اسلامی افزود: وزارت راه و شهرسازی از انحصار واردات لاستیک و قیمت این کالا شاکی است.
وی گفت: برای سالها انحصار واردات لاستیک در اختیار چند شخص بوده است و در حالی که ارز مرجع ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات لاستیک اختصاص یافته است اما قیمت آن در بازار بر این اساس نبوده است.
اسلامی افزود: برای واردات مواد اولیه کارخانجات لاستیکسازی و لاستیک ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص مییابد و قیمت لاستیکهایی که بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد دارند بیشتر از ۲۰۰ دلار نیست.
وی گفت: حدود ۲ و نیم میلیون حلقه لاستیک باری و مسافری برونشهری در سال مصرف میکنیم اما بیشترین ظرفیت صنایع داخلی تولید کمتر از یک میلیون حلقه در سال است.
اسلامی افزود: تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان لاستیک باید این کالا را به دلیل دریافت ارز مرجع در شبکه توزیع عرضه کنند.
انتقاد وزیر از دولت در خصوص نحوه توزیع لاستیک
وی گفت: دولت هیچ تغییری در رویه خود برای تأمین لاستیک نداشته است.
اسلامی افزود: بر کیفیت لاستیکهای وارداتی تأکید داریم و امیدواریم با شکستن انحصار، توزیع لاستیکهای واردشده و هماهنگی وزارت راه و شهرسازی با صنعت، معدن و تجارت، موضوع لاستیک به وضع عادی برگردد.
وی گفت: به کامیونها به میزانی که بار حمل میکنند لاستیک اختصاص مییابد.
اسلامی افزود: اگر واردکننده لاستیک واردات خود را ثبت سفارش نکرده باشد اما در گمرک ثبت شود ارز مرجع به وارد کننده تعلق میگیرد.
وی گفت: با به کارگیری بخش خصوصی و ایجاد صندوق توسعه حمل و نقل در پی پیشبرد صنعت حمل و نقل و توسعه زیرساخت ها در این زمینه هستیم.
اسلامی افزود: اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل کشور که ۱۹ هزار میلیارد تومان منابع آن تخصیص یافته است ۲ هفته پیش در دولت تصویب شد.
وی گفت: برای ساخت آزادراه ها با مشوق هایی که در نظر گرفته ایم می توانیم تعداد زیادی از شرکت ها را در این زمینه جذب کنیم.
اسلامی افزود: جاده فقط هزینه نیست بلکه درآمد است و هوشمندسازی جاده ها یکی از برنامه های وزارت راه و شهرسازی با به کارگیری شرکت های دانش بنیان است.
برنامه نصب ۲ هزار دوربین جادهای
وی گفت: برنامه کنونی ما نصب ۲ هزار دوربین مراقبتی و پلاکخوان در محورهای پرخطر کشور است.
اسلامی افزود: به همه سازمانهای زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی تأکید شده است که تجهیزات خود را از شرکتهای داخلی تأمین کنند.
منبع: پانا