تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۴

سرنوشت خطوط HOV در بزرگراه همت

براساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور یک خط از بزرگراه همت در دو نوبت صبح (۶:۳۰ تا ۸:۳۰) و عصر (۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰) به تردد خودرو‌های پُرسرنشین عمومی از جمله تاکسی، ون و مینی‌بوس اختصاص می‌یابد و خودرو‌های تک‌سرنشین و شخصی نیز اجازه ورود به این لاین را ندارند.

سرنوشت خطوط HOV در بزرگراه همت

اقتصاد۲۴- قرار بود خط ویژه خودرو‌های پُرسرنشین در اتوبان همت در بهمن‌ماه سال گذشته راه‌اندازی شود، اما مدیران شهری اعلام کردند این خط پس از نصب دوربین‌های کنترلی، در اردیبهشت‌ماه اجرایی خواهد شد. در فروردین‌ماه امسال، رسا ایزدی، معاون سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران، درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی خط ویژه خودرو‌های پُرسرنشین عمومی و سیستم‌های هوشمند ترافیکی در بزرگراه شهید همت گفت: اجرای آزمایشی این طرح برای نیمه اول فروردین ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده بود، اما با توجه به تقارن عید نوروز با ایام ماه رمضان و همچنین افزایش تردد خودروها، امکان ایجاد محدودیت‌های ترافیکی و مسدود کردن بزرگراه فراهم نشد. هفته گذشته، محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد نخستین محموله دوربین‌ها تا پایان فروردین به تهران خواهد رسید و به‌محض دریافت، عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

اجرای طرح HOV با مصوبه شورای عالی ترافیک کشور و شورای ترافیک تهران انجام می‌شود. براساس این مصوبه، یک خط از بزرگراه همت در دو نوبت صبح (۶:۳۰ تا ۸:۳۰) و عصر (۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰) به تردد خودرو‌های پُرسرنشین عمومی از جمله تاکسی، ون و مینی‌بوس اختصاص می‌یابد و خودرو‌های تک‌سرنشین و شخصی نیز اجازه ورود به این لاین را ندارند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌و‌گو‌هایی با رسانه‌ها به سابقه اجرای این طرح در کشور‌های دیگر اشاره کرده و گفته بود: این طرح در کشور‌های اروپایی مانند اسپانیا و بلژیک نیز اجرا شده است. اما به نظر می‌رسد طرحی که شهرداری تهران اجرا می‌کند با تعریف خطوط HOV در سایر شهر‌های دنیا تفاوت‌هایی دارد. در این خط، اولویت تردد با خودرو‌های حمل‌ونقل عمومی است؛ یعنی صاحبان خودرو‌های شخصی، حتی اگر چهار سرنشین هم داشته باشند، در صورت عبور (در ساعات اعلام‌شده) از این خط، جریمه خواهند شد. دوربین‌هایی که برای این خط خریداری شده‌اند نیز همان دوربین‌های پلاک‌خوان هستند، در حالی که برای نظارت بر خطوط پُرسرنشین، نیاز به دوربین‌هایی با قابلیت‌های بیشتر است.

سرنوشت خطوط HOV در بزرگراه همت

حمید برادران، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران، در پاسخ به این پرسش که دوربین‌های خریداری‌شده برای خطوط پُرسرنشین چه ویژگی‌هایی دارند و آیا از دوربین‌های حرارتی هم در این خطوط استفاده می‌شود، به خبرآنلاین می‌گوید: پروژه‌ای که در حال حاضر در همت اجرایی خواهد شد، به آن معنا که در سایر شهر‌های دنیا به‌عنوان خطوط HOV اجرا می‌شود، نیست؛ بلکه یک خط حمل‌ونقل عمومی است و اولویت با تردد خودرو‌های حمل‌ونقل عمومی است. یعنی پلاک‌های «ت» و «ع» می‌توانند از آن استفاده کنند و در حال حاضر، تشخیص وسایل نقلیه در خطوط ویژه بر اساس تعداد سرنشینان انجام نمی‌شود، چرا که برای چنین کاری نیاز به استفاده از فناوری‌هایی مانند دوربین‌های حرارتی و سامانه‌های پیشرفته تشخیص چهره و تعداد افراد است. اما آنچه در حال حاضر مبنای شناسایی خودرو‌های مجاز در خطوط ویژه است، بررسی پلاک‌هایی است که از پیش مجوز لازم را دریافت کرده‌اند. این مجوز‌ها به‌صورت دوره‌ای در سامانه‌ها به‌روزرسانی می‌شود.


بیشتر بخوانید:یک لاین از بزرگراه همت کم می‌شود


مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری درباره به‌روزرسانی دوربین‌های نظارتی سطح شهر نیز توضیح داد: دوربین‌های محدوده طرح ترافیک همه به‌روزرسانی شده‌اند و دیگر دوربین خاموشی نداریم. همچنین دوربین‌های محدوده کنترل آلودگی هوا نیز تا ۱۵ اردیبهشت به‌طور کامل اجرایی خواهند شد و دیگر حلقه باز (نظارت دوربین هنگام ورود و خروج) در سامانه طرح ترافیک نخواهیم داشت.

برادران در خصوص این‌که آیا به دوربین‌های نظارتی سطح شهر افزوده خواهد شد نیز توضیح داد: با توجه به تغییرات محدوده طرح ترافیک، در این محدوده افزایش دوربین‌های نظارتی خواهیم داشت. همچنین، دوربین‌های ثبت تخلفات چراغ قرمز نیز به شبکه متصل خواهند شد. این دوربین‌ها علاوه بر ثبت تخلفات، امکان کنترل هم‌زمان ورود خودرو‌ها به محدوده‌های طرح ترافیک را نیز فراهم می‌کنند.

این مقام مسئول در شهرداری درباره خرید ۴۳ هزار دوربین چینی نیز توضیح داد: این خبر به‌درستی منعکس نشده است. آمار‌ها نشان می‌دهد برای پایش کامل و ۱۰۰ درصدی شبکه معابر اصلی و بزرگراه‌های شهر تهران، به ۴۳ هزار سامانه نظارتی نیاز داریم. این عدد بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای افق ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است. در حال حاضر حدود ۵ تا ۶ هزار سامانه در حال فعالیت هستند و بخشی از کمبود‌ها در مناطق خاص شهر مشهود است. بر همین اساس، در طرح مشترک با پلیس راهور، تعداد دوربین‌های مورد نیاز اولیه برای پوشش حداکثری معابر مشخص شده است.

برادران تأکید کرد: رویکرد شرکت کنترل ترافیک صرفاً در حوزه حمل‌ونقل است و ما وظیفه‌ای در حوزه امنیتی نداریم. تمرکز اصلی ما بر مدیریت هوشمند ترافیک، کاهش تخلفات و بهبود کیفیت حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران است.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اولین واکنش رسمی به بازداشت قاسمیان در عربستان

عکس/ حضور محمدعلی نجفی در مراسم ختم مادر محمد عطریانفر

خبر‌های بد برای متقاضیان مسکن ملی

خریداران خودروهای وارداتی در بلاتکلیفی؛ خبری از تعرفه‌های جدید نیست

عکس / تبلیغ عجیب یک باشگاه ورزشی فرانسه با کتک خوردن رئیس جمهور

اعلام زمان پیش‌فروش بلیت هواپیمای اربعین

عکس/ کنایه تند رضا رشیدپور به قاسمیان و مخالفان مذاکره

سودآورترین و پرضررترین رمزارز‌های بازار را بشناسید

جدیدترین آمار اتباع غیرمجاز افغانستانی در ایران

فیلم/ ماجرای آقازاده‌ای که در میدان ونک پلیس را زیر گرفت

آمار تکان‌دهنده زاد و ولد در ایران

بلوای قاسمیان؛ از حمله به عربستان در سفر حج تا هشتک فضای مجازی + عکس و فیلم

فیلم/ درگیری نیروهای سرویس مخفی آمریکا مقابل خانه اوباما

سلطه پولدار‌ها بر دانشگاه‌های دولتی

قیمت مواد شوینده دوباره گران شد

مسقط درصدد به نتیجه رساندن مذاکرات است

قوه مقننه و آسیب‌پذیری جدی در مقوله استقلال

فیلم/ تمجید پزشکیان از میانجی‌گری عمان بین ایران و آمریکا

سفر پزشکیان به عمان فراتر از رسمی

طالبان آب را بست؛ سد دوستی خشکید/ کنترل کامل آب هریرود با آبگیری سد پاشدان در هرات

بازار طلا در وضعیت ایستا؛ قیمت سکه در انتظار

گسترش ترسناک نقشه سکونت‌گاه‌های غیررسمی در ایران/ پیش‌بینی بیش از ۲۰ میلیون حاشیه‌نشین در کشور

سوغات مسقط، واکاوی سفر مسعود پزشکیان به عمان و اهمیت آن در مذاکرات ایران و آمریکا

عکس/ حضور نمایندگان مجلس در مرقد امام خمینی (ره)

فیلم/ تجدید میثاق نمایندگان مجلس با آرمان‌های امام (ره)

دلار، قیمت طلا را افزایش داد

جزییات تازه درباره پرداخت مرحله سوم کالابرگ

طلا یا بورس؛ کدام یک سوددهی بالاتری دارد؟

سود سهام عدالت جدید از راه رسید

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

پدرام مدنی جاسوس اسراییل اعدام شد

فرار سرمایه از بورس به صندوق‌های درآمد ثابت

مبلغ یارانه نقدی دهک‌های مختلف چقدر است؟

نارضایتی اسراییل از روند مذاکرات ایران و آمریکا

هشدار تند عراقچی به انگلیس درباره ایران

واکنش زیدآبادی به اظهارات جنجالی قاسمیان در عربستان

پیش بینی بورس امروز چهارشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۴

واکنش عباس عبدی به پروژه شبیه سازی جهنم و پل صراط در فومن

دارا خسروشاهی ؛ از زندگی در فرمانیه و کار در پمپ بنزین تا هدایت غول تاکسیرانی اینترنتی در جهان/ این کارآفرین ایرانی چگونه اوبر را متحول ساخت؟

جزئیات سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه

عکس/ آخرین سوگلی ناصرالدین‌شاه با لباس چینی

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه امروز ۷ خرداد ۱۴۰۴/ کاهش قیمت طلا تا کی ادامه دارد؟

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز