تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۴

پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیون مشخص شد

وقتی می‌خواهیم مخاطب را بسنجیم، آن چیزی که ملاک ماست، نظر پاسخگو درباره سؤالی است که در نظرسنجی می‌پرسیم. ممکن است کسی بیننده دو یا سه قسمت از یک سریال هم بوده باشد، ولی خود را بیننده آن نداند. در نظرسنجی‌ها این امر وجود دارد.

پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیون مشخص شد

اقتصاد۲۴- رییس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره افزایش شمار بینندگان تلویزیون در نوروز و رمضان ۱۴۰۴ نسبت به سال گذشته توضیح داد.

 محسن شاکری‌نژاد – رییس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما – درباره «رشد ۲۲ درصدی» آمار بینندگان برنامه‌های این سازمان در ایام نوروز و رمضان که در برخی بخش‌های خبری آمده است، می‌گوید: مخاطب کلی ما در نوروز و رمضان سال گذشته ۶۶ درصد بود و امسال با ۶ درصد افزایش، به ۷۲.۲ درصد رسید. ۲۲ درصد افزایش، مربوط به میانگین درصد بیننده سریال‌های نوروز ۱۴۰۴ نسبت به همین رقم در نوروز ۱۴۰۳ است. مثلا پارسال سریال «نون خ ۵» با حول‌وحوش ۴۵ درصد پرمخاطب‌ترین بوده و الان «پایتخت ۷» با ۶۰ و خرده‌ای درصد پربیننده‌ترین است، ولی میانگین این آثار با بقیه سریال‌های روی آنتن، این افزایش ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد؛ البته، چون پخش «پایتخت ۷» ادامه دارد، در نظرسنجی‌های بعدی طبیعتا مخاطب افزایش پیدا می‌کند.

او درباره همخوانی ۷۲.۲ درصد با شمار ۴۹ میلیون نفر بیننده برنامه‌های سیما در رمضان و نوروز ۱۴۰۳ ادامه می‌دهد: ما نظرسنجی را از افراد بالای ۱۲ سال انجام می‌دهیم که حدود ۶۷ میلیون نفرند و محاسبه ۴۹ میلیون نفر بر اساس این عدد انجام شده است.

این مدیر رسانه ملی درباره جزییات نظرسنجی توضیح می‌دهد: ما از پاسخگویان به نظرسنجی، می‌پرسیم شما فلان سریال یا برنامه را دیدید؟ اگر پاسخ مثبت باشد، می‌شوند مخاطب برنامه یا سریال. بعد برای سنجش کیفیت تماشا، از آنهایی که جواب «بله» داده‌اند، می‌پرسیم چقدر دیده‌اید؟ همه قسمت‌ها، بیشتر قسمت‌ها، برخی قسمت‌ها یا اتفاقی.


بیشتر بخوانید:ادعای عجیب یک روزنامه درباره سریال آبان


او در پاسخ به پرسشی مبنی بر وجود مخاطب گذری و اتفاقی در میان مخاطبان سریال می‌افزاید: معمولا این‌طور نیست، چون بیننده سریال معمولا گذری نمی‌بیند؛ فرد یا سریال را دنبال می‌کند یا به آن علاقمند نیست.

شاکری‌نژاد اضافه می‌کند: در شبکه نمایش خانگی هم همین‌طور است. مثلا وقتی می‌گویند «جوکر» ۳۰ درصد بیننده دارد، آیا همه این افراد همه قسمت‌ها را دیده‌اند؟ نه. ممکن است بخشی از آن را در اینستاگرام دیده باشند. در مورد «پایتخت ۷» آمار‌های ما نشان می‌دهد که عددی قابل توجه تا حول‌وحوش یک میلیون کاربر یکتا، از طریق تلوبیون «پایتخت ۷» را تماشا می‌کنند و از طریق تلویزیون نمی‌بینند.

او تاکید می‌کند: معیار محاسبه درصد مخاطب، پاسخ به آن پرسش اول است و بعد اعداد دیگری برای برنامه‌ساز و سیاست‌گذار احصا می‌کنیم که مربوط به کیفیت تماشا، رضایت و موارد دیگر است.

مدیر مرکز تحقیقات صداوسیما، این شیوه نظرسنجی را علمی می‌داند و تصریح می‌کند: این روش استاندارد جهانی دارد. مثلا آفکام می‌گوید اگر کسی در هفته ۱۵ دقیقه یک محتوا را تماشا کند، مخاطب آن می‌شود. می‌گویند اگر کسی حتی پنج دقیقه در هفته به رادیو گوش دهد، مخاطب رادیو می‌شود. اینها تعاریف استاندارد جهانی دارد و ما مبتنی بر آن مخاطب را می‌سنجیم.


بیشتر بخوانید:ازازیل با دو معنای متفاوت در عربی و گیلکی/ معنای واژه ازازیل چیست؟


محسن شاکری‌نژاد بیان می‌کند: وقتی می‌خواهیم مخاطب را بسنجیم، آن چیزی که ملاک ماست، نظر پاسخگو درباره سؤالی است که در نظرسنجی می‌پرسیم. ممکن است کسی بیننده دو یا سه قسمت از یک سریال هم بوده باشد، ولی خود را بیننده آن نداند. در نظرسنجی‌ها این امر وجود دارد. پرسشگر می‌پرسد شما مخاطب صداوسیما هستید؟ فرد پاسخ می‌دهد نه، ولی وقتی نام برخی برنامه‌ها و محتوا‌ها می‌آید، می‌گوید بله و مشخص می‌شود که می‌بیند.

او ادامه می‌دهد: متاثر از تحولات تکنولوژی‌های ارتباطی در دنیا، در رقابت بین شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با رادیو تلویزیون، شاهد کاهش مخاطبان تلویزیون‌های خطی و افزایش مخاطب شبکه‌های اجتماعی هستیم و این یک روند جهانی است. در داخل کشور ما علاوه بر این روند‌های جهانی، تحولات مختلف سیاسی و اجتماعی هم بر مخاطب صداوسیما تاثیر می‌گذارد. ما در نظرسنجی‌ها شاهد این هستیم که عده‌ای با وجودی که بعضی از برنامه‌های صداوسیما مثل فوتبال یا مستند یا موسیقی و… را می‌بینند و می‌شنوند، اما از همان ابتدا اعلام می‌کنند که ما اصلا برنامه‌های صداوسیما را دنبال نمی‌کنیم. گویی‌عدم تماشای برنامه‌های صداوسیما برای عده‌ای به یک پرستیژ اجتماعی تبدیل شده است. ما برای برآورد دقیق میزان مخاطب برنامه‌های صداوسیما ناچاریم این ملاحظات را در نظر بگیریم.

این مدیر سازمان صداوسیما درباره تغییرات شیوه نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات این سازمان نسبت به دوره گذشته می‌گوید: تفاوتی که به وجود آمده، این است که با توجه به وجود بستر‌های مختلف انتشار، سعی کردیم بدانیم مخاطب محتوا را از چه بستری دیده؛ تلویزیون، تلوبیون، شبکه‌های مجازی، سایت‌ها و…. البته این بخش زیاد نیست، ولی دارد بیشتر می‌شود.

شاکری‌نژاد در پایان در پاسخ به پرسشی مبنی بر شایعات درباره محرمانه شدن نتایج نظرسنجی‌ها توضیح می‌دهد: این‌طور نیست. به طور معمول نتایج همه نظرسنجی‌ها درباره برنامه‌ها، برای شبکه‌ها، برنامه‌ساز‌ها و حوزه معاونت سیما می‌رود، اما در مناسبت‌های خاص مثل نوروز، رمضان و یلدا، اداره‌کل روابط عمومی، آن را به صورت عمومی منتشر می‌کند. طبیعی هم است، بالاخره ما بیننده صد‌ها برنامه را می‌سنجیم و برای مردم اهمیت زیادی ندارد که فلان برنامه مثلا عصرگاهی فلان شبکه، چه میزان بیننده دارد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/روایت مهاجر افغان بازگشته از ایران

عکس/لغو مشکوک جلسات قاسمیان پس از حواشی عربستان!

عکس/جشن با شکوه رضا گلزار برای تولد همسرش!

صادرات چه محصولاتی از ایران در ازبکستان بازار دارد؟

۷ کشته بر اثر تصادف دو خودرو در میناب هرمزگان

گفتگوی تلفنی پزشکیان با امیر قطر

واشنگتن انتظار دارد تهران پیشنهاد اولیه ایالات متحده را رد کند

حسین‌‍‌نژاد و پرسپولیس؛ شوخی شوخی، جدی شد؟

تصویر جالبی که امروز از نقشه تهران منتشر شد

آخرین مهلت خروج قانونی اتباع افغانستانی از کشور

تصاویری از فرزند رهبر انقلاب در حرم امام خمینی

دو مکان مدنظر ایران برای کنسرسیوم غنی‌سازی

هشدار معنادار روسیه به آمریکا درخصوص ایران

فوت پاکبان مشهدی بخاطر بی‌احتیاطی یک راننده

کشیدن یک زن توسط گشت + فیلم

عکس/استایل رنگارنگ همسر ستاره ملی‌پوش محبوب

عکس/دختر ایرانی در جمع ستاره‌های آینده دار آسیا

عکس/خواب خوش امیر جدیدی در کنار سگ‌های بامزه‌اش

فرمانده سپاه فومن: جهنم به دلایل فنی خاموش شد

نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۳ چقدر کاهش یافت؟

اینفوگرافی/ قیمت گوسفند زنده طی ۱۰ سال گذشته

عکس/ چهره ایلان ماسک در کنار همسر سومش ۷ سال پیش

اینفوگرافیک/ با مصرف این خوراکی‌ها گرمازده نمی‌شوید

چرا عرضه خودرو در بازار سهام همچنان بهترین گزینه است؟

عکس/ نماز خواندن سعید جلیلی پشت سر سید علی خمینی

اینفوگرافی/ نرخ دوپینگ ۱۰ سال اخیر رشته‌های ورزشی ایران

هشدار صریح یک اقتصاددان درباره تورم مسکن

پرمصرف های برق را گزارش دهید و جایزه بگیرید!

چشمک آمریکا به قطعنامه تروئیکا علیه ایران

فیلم/ لحظه دستگیری اعضای شبکه داعش در تهران

توییت تازه عراقچی درباره مذاکرات ایران و آمریکا + عکس

بیرانوند مدرک رو کرد+ عکس

کارشکنی بزرگ پرسپولیس علیه استقلال

عکس/ هدیه محمود احمدی نژاد به رئیس دانشگاه مجارستان

بازداشت اعضای شبکه تروریستی داعش در تهران+ عکس

افزایش قیمت نان قطعی شد؟

قیمت فولکس واگن در بازار ایران + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

قیمت گوشی اپل + جدول

قیمت دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

فیلم/ واکنش شهرداری به کشیدن یک زن توسط گشت فوریت‌های اجتماعی

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

معادله جدید در بازار مسکن؛ رونمایی از نسخه تازه برای کمک به مستاجران

واکنش ابطحی به اظهارات رهبری درباره غنی سازی و مذاکرات هسته‌ای

مهدی قایدی به استقلال نزدیک شد

عکس/ تغییرچهره محمدرضا گلزار با یک تی‌شرت ۸۰میلیونی

عکس/ رهبر انقلاب در حال اعطای درجه به سردار سلیمانی ۳۵ سال پیش

قیمت دلار تحت تاثیر مذاکرات ایران و آمریکا

سرگیجه بازار طلا در دوگانگی اونس جهانی و دلار