تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴

۸ هزار پارکینگ در برابر ۲۵۰ هزار خودروی تازه؛ تهران غرق در ماشین و کمبود جای پارک

با ورود ۲۵۰ هزار خودروی جدید و ساخت تنها ۸ هزار پارکینگ، شهرداری زاکانی حتی پاسخگوی نیاز یک‌سال تهران هم نبوده است.

جای پارک خودرو

اقتصاد۲۴- در حالی که فقط در سال گذشته ۲۵۰ هزار و ۸۷۸ خودروی جدید در تهران پلاک شده‌اند، نگاهی به عملکرد شهرداری تهران در توسعه فضا‌های پارک حاکی از عقب‌ماندگی جدی در پاسخ به نیاز روزافزون شهر است؛ نیازی که با احتساب بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار خودروی در حال تردد در پایتخت، به بحرانی مستمر تبدیل شده است.

در سالی که گذشت، تنها چند پارکینگ در نقاط مختلف تهران با ظرفیت‌هایی محدود افتتاح یا در حال ساخت بودند؛ از جمله پارکینگ امیرکبیر با ظرفیت ۵۴۲ خودرو، شهید بغدادی با ۳۵۰، شهید باقری با ۳۶۵، مینابی با ۴۳۹، گلستانی با ۲۵۰، اعتماد با ۲۵۳ و جوادیه با ظرفیت تنها ۱۵۰ خودرو.

در کنار این موارد، پارکینگ‌هایی مانند شهید عسگری (۲۵۰ ظرفیت)، مجموعه ساعد (۶۰۰)، کوثر (۲۱۵)، بیمارستان امام خمینی (۱۵۰۰)، شهدای آزادی (۳۷۰)، اسلام‌آباد (۱۰۰)، بیمارستان شریعتی (۷۰۰)، میدان آزادی (۸۰۰)، گاراژ مرندی (۳۰۰)، هلال احمر (۲۰۰)، سمیه بهار (۸۳۳) و شهید عباس اصفهانی (۱۰۰) نیز هنوز در مرحله طراحی هستند.

حتی اگر خوش‌بینانه تمام این ظرفیت‌ها – چه ساخته‌شده و چه در حد طرح و ایده – را به عنوان فضایی در دسترس لحاظ کنیم، که تعداد آن با یک جمع ساده مشخص می‌شود باز هم عدد نهایی که ۸ هزار و ۳۱۷ تا است، به‌هیچ‌وجه پاسخگوی نیاز خودرو‌های تازه‌وارد سال گذشته نخواهد بود و فقط برای خودرو‌هایی که امسال در تهران پلاک شده‌اند، ۲۴۲ هزار و ۵۶۱ پارکینگ کم است! چه برسد به جمعیت انبوه خودرو‌هایی که سال‌هاست در تهران تردد می‌کنند.


بیشتر بخوانید:بازار اجاره پارکینگ خودرو داغ شد


این وضعیت نشان می‌دهد که مدیریت شهری تهران به ریاست علیرضا زاکانی، حتی در مهار روند افزایشی خودرو‌های پلاک‌شده نیز ناکام بوده است. بدتر آنکه رویکرد پارکینگ‌محور به‌جای تمرکز بر گسترش سریع و مؤثر حمل‌ونقل عمومی، نشان از ادامه سیاست‌هایی دارد که پاسخگوی وضعیت بحرانی ترافیک، آلودگی هوا و نارضایتی عمومی نیست.

تهران به جای ساخت چند پارکینگ کوچک و پراکنده، نیازمند گام‌های اساسی در توسعه مترو، خطوط اتوبوس‌رانی تندرو و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی است؛ امری که هنوز در اولویت جدی مدیریت فعلی شهر دیده نمی‌شود.

منبع: رکنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار