تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۴
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
نماینده رودبار در گفت‌و‌گو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد؛

اگر به دغدغه کامیون‌داران رسیدگی می‌شد بیکار نبودند که کار و زندگی را رها و اعتصاب کنند/ باید به اعتراض به حق آن‌ها رسیدگی شود

مهرداد گودرزوند‌چگینی، نماینده رودبار گفت: سه نرخی شدن قیمت گازوئیل، کار کامیون‌داران را با مشکل رو‌به‌رو کرده است، هرچند وزارت نفت گفته به میزان بارنامه، مشکلی نخواهد داشت. در این بین، ایرادی وجود دارد؛ به هر حال در داخل شهر، بارکش‌هایی وجود دارند که نیاز به بارنامه ندارند یا مثلاً در جابجایی معدن به معدن و یا معدن به شهر، وجود بارنامه نیاز نیست، ولی نبود بارنامه باعث عدم‌حمایت در سوخت شده است.

اعتصاب کامیون‌داران

اقتصاد۲۴- محمد آیتی: اعتصاب کامیون‌داران به افزایش قیمت سوخت ادامه دارد و به اعتراض کشاورزان منتهی شد که نمی‌توانند محصولات خود را به بازار بفرستند و این موضوع به وضوح در میادین میوه و تره‌بار دیده شده است.

چند روزی است که رانندگان کامیون در شهر‌های مختلف مانند تهران، تبریز و بندرعباس، کرمانشاه و... در پایانه‌های باربری تجمع و به سیاست جدید دولت اعتراض کرده‌اند.

بر اساس مصوبه هیئت وزیران، از تیرماه ۱۴۰۴، گازوئیل با سه نرخ عرضه خواهد شد: نرخ سهمیه‌ای ۳۰۰ تومان برای ناوگان فعال با بارنامه برخط، نرخ نیمه‌یارانه‌ای (نصف قیمت خرید از پالایشگاه‌ها، حدود ۲۸،۵۰۰ تومان) برای مصرف تا ۴۰ درصد بیش از سهمیه و نرخ آزاد (بر اساس قیمت فوب خلیج فارس، حدود ۴۲،۰۰۰ تومان) برای مصرف بالاتر.

موظفیم به قشر کامیون‌داران توجه کنیم

در همین خصوص، مهرداد گودرزوند‌ چگینی، نماینده رودبار در مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: کامیون‌داران قشر مهم و زحمتکش کشور هستند که از آن‌ها به عنوان حلقه ارزشمند بین تولید و توزیع یاد می‌کنند و نمی‌توان این نقش بزرگ و کاربردی را نادیده گرفت.

وی افزود: همه ما موظفیم به قشر کامیون‌داران توجه کنیم و اکنون این قشر با چالش‌هایی از جمله هزینه‌های سنگین خودرو، بیمه، بارنامه، سوخت و... رو‌به‌رو هستند و در این بین، چند وزارتخانه مثل وزارت نفت، صمت و کار رسالت‌هایی به عهده دارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: به هر حال چند روزی است که اعتصاب قشر کامیون‌دار‌ها ادامه دارد و باید به اعتراض به حق آن‌ها رسیدگی شود. وقتی به مشکلات این افراد رسیدگی نشده است، آن‌ها به سمتی رفتند که بهتر بود، نمی‌رفتند. اگر دغدغه این قشر در زمان خودش بررسی می‌شد و برای آن‌ها کاری صورت می‌گرفت، آن‌ها بیکار نبودند که کار و زندگی را رها و اعتصاب کنند.


بیشتر بخوانید: کامیون‌داران چرا اعتصاب کرده‌اند و چه می‌خواهند؟


خیلی از کامیون‌داران، کامیون‌هایشان اقساطی است

گودرزوند اظهار داشت: خیلی از کامیون‌داران، کامیون‌هایشان اقساطی است و محکوم به کار هستند و از طرفی، راننده کامیون اگر مشغول کار نباشد، حقوق دریافت نمی‌کند و قطعاً اقتصاد و معیشتش به خطر می‌افتد. حال کار به کجا رسیده که این افراد از درآمد روزانه خود عبور کردند تا صدایشان شنیده شود. مشکلات این قشر بسیار زیاد است و شایسته این است که لااقل کمی از مشکلات آن‌ها بررسی و حل شود، زیرا رفع برخی چالش‌ها هم به روند زندگی و کاری آن‌ها حداقل در کوتاه‌مدت، کمک شایانی خواهد کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان یادآور شد: کامیون‌دار‌ها از وضعیت گمرک گله دارند. خودرو‌های خریداری شده این افراد در مرز مانده به خاطر که می‌گویند ثبت سفارش‌ها مشکل داشته است. به هر حال مدیران گمرک باید ورود جدی به موضوع پیدا کنند تا این مشکل اساسی حل شود. اینکه از به وجود آمدن مشکل، روز‌ها بگذرد و اتفاق خاصی نیفتد که چاره کار نیست.

وی گفت: سه نرخی شدن قیمت گازوئیل، کار کامیون‌داران را با مشکل رو‌به‌رو کرده است، هرچند وزارت نفت گفته به میزان بارنامه، مشکلی نخواهد داشت. در این بین، ایرادی وجود دارد؛ به هر حال در داخل شهر، بارکش‌هایی وجود دارند که نیاز به بارنامه ندارند یا مثلاً در جابجایی معدن به معدن و یا معدن به شهر، وجود بارنامه نیاز نیست، ولی نبود بارنامه باعث عدم‌حمایت در سوخت شده است. حال متصدیان اجرا که وزارت نفت و راه هستند باید این خلاء‌ها را بررسی و جبران کنند.

نماینده رودبار افزود: در حوزه انتخابیه بنده، حدود دو هزار کامیون هست که از این تعداد، حدود ۷۰۰ کامیون وجود دارد که از بارنامه استفاده نمی‌کنند، زیرا داخل حوزه، کار جابجایی را انجام می‌دهند. وقتی این موضوع مهم دیده نشده است، باید مسئولان مربوطه دور هم جمع شوند و این ضعف‌ها را برطرف کنند که کار کردن برای این قشر زحمتکش، بصرفد. حال در مجلس، اراده‌ای برای کمک به این قشر است و رییس مجلس هم به کمیسیون عمران ماموریت داد تا موضوع را پیگیری و بررسی کنند تا به نتیجه لازم برسند.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
سید
0
0
جمعه ۰۹ خرداد ۱۴۰۴
اگر برای یک بار هم که شده با اون مسئولی که نا بخردانه این تصمیم رو گرفت برخورد بشه دیگه کسی جرأت اینکه تصمیم نادرست بگیرد رو نخواهد داشت
محمد مهدی هراتی زاده
0
0
جمعه ۰۹ خرداد ۱۴۰۴
قطعا باید سوخت گران شود ولی آیا زمینه آن فرآهم گردیده است؟!
سوخت ارزان نوعی یارانه به صمت و مسکن و کشاورزی است که خدمات حمایتی دستوری دریافت کنند ولی آیاباید بصورت عام توزیع گردد؟!
بهر حال خدمات ارزان حمل و نقل کالا تابع درآمد هزینه از مبنای سرمایه گذاری یعنی قیمت تمام شده پول تا خدمات سرویس نگهداری و تعمیرات اساسی و دوره ای با دیون و حقوق دولتی است که در حال حاضر بجز سوخت تمامی به نرخ فوق آزاد و بعضا انحصاری تجارت و بازرگانی تامین می گردد .
قانون برنامه تاکید دارد نرخ کالا و خدمات به قیمت کف تمام شده و اگر کمتر شد با یارانه جبران گردد آیا فقط یارانه سوخت کافی است که مازاد بر نیازش در بازار ثانویه قاچاق جریان دارد!؟
واضح است حتما باید این رویه تعدیل گردد و یارانه حمل و نقل هم متنوع از جمله نقدی یا کالا تخصیص داده شود.
اگر حق انتخاب به میزان نیاز رانندگان عملیاتی گردد و تعدیل آن محدود به محموله های کالای اساسی با جنبه عموی شود سوخت چند نرخی و خدمات چند نرخی بازار خودش را پیدا می کنند و رانندگان بسته به متغیرهای حمل و نقلی و تجربه پیمایش خود را وفق خواهند داد.
مشکل از جایی شروع می شود که می خواهند منافع هلدینگی شرکتها و کسانیکه در خام فروشی و صادرات و واردات اقتصاد دلاری و خدمات ریالی هرچه بیشتر مابه تفاوت ایجاد نمایند حمایت کنند
کاطم
0
0
جمعه ۰۹ خرداد ۱۴۰۴
سلام در شهرستان ما که هرکس کامیون داره یا تریلی دار اوضاع مالی بسیار بسیار خوبی دارن صاحب منزلهای ویلایی وماشین لاکچری وغیره.
محمدکوهستانی
0
0
جمعه ۰۹ خرداد ۱۴۰۴
در مورد سختی کار بیمه حرف بزنید
اسماعیل عرب سرحدی
0
0
جمعه ۰۹ خرداد ۱۴۰۴
کارگران ساده چیکار کنند که حق بیمه رو کارفرما ازحقوق کم میکنه
ناشناس
0
0
جمعه ۰۹ خرداد ۱۴۰۴
دستگیری وبازداشت ها راه چارنیست اوضاع رابدتر می کند
حبیب رنجبر
0
0
جمعه ۰۹ خرداد ۱۴۰۴
با سلام
از جمله مشکلات قشر ماشین سنگین بحث باربری در قسمت صادرات و واردات هست که به ناوگان حمل و نقل زمینی ( تریلی ها) که از سیمر استفاده میکنند سوخت سهمیه تعلق نمی‌گیرد و یکی از مشکلات بزرگ در این صنف می‌باشد
حمید رضا
0
0
جمعه ۰۹ خرداد ۱۴۰۴
با تشکر از این نماینده مجلس و دیگر دوستانی که بلندگوی صدای ما رانندگان شدند باید اضافه کنم که فقط یکی از مشکلات ما رانندگان سوخت میباشد و مشکلات دیگه همچون قطعات لوازم یدکی لاستیک گران کرایه پایین دلالی باربری ها کمیسیون های نابجا تعهدات بسیار بد بیمه تامین اجتماعی نبود امکانات رفاهی مشکلات توضیع ناعادلانه بار بومی گرایی کامیون های گاراژ محور مشکلات توضیع سوخت در بنادر و مناطق مرزی جاده های خراب عوارض سنگین اتوبان ها واریز نشدن به موقع کرایه ها وغیره رو میتوان برشمرد
فرزند این سرزمین
0
0
جمعه ۰۹ خرداد ۱۴۰۴
پایداری کنیم؛حق گرفتنی‌ست.
مهدی
0
0
جمعه ۰۹ خرداد ۱۴۰۴
هرکس کامیون یا تریلی داشته تو یکسال شده ۲تا آنقدر کرایه ها رو بالا میگیرن یعنی تمام هزینه استهلاک وداده سرمایه اش شده دوبرابر غیر از ارزش افزوده آیی که به دلیل افزایش قیمت دلار به سرمایه شوند اضافه شده طماع هستند طماع
کورش
0
0
شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
پشت این اعتصاب فقط شبکه های معاند و قاچاقچیان بودند که از مشکلات رانندگان و کامیون داران سوء استفاده کردند. دم خروس هم از رسانه های ایران اینتر نشنال و بی بی سی و رادیو فردا بیرون زده است و دنباله هاشون در داخل.
هیچ وقت راننده نمیاد سنگ به سمت کامیون کسی پرتاب کنه.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ چهره متفاوت آفرین، سعید راد و رامش ۵۴ سال پیش با استایل اروپایی

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

چشم پاندایی چیست؟

رازهای پنهان در زمان دم آوری چای

عکس/ ژست هنری اکبر گلپایگانی، نصرت الله وحدت و ایرج نوذری در مهمانی دوستانه

عکس/ چهره متفاوت محمدعلی فردین در کنار پسر بزرگ اش ۵۴ سال پیش با لباس رسمی

این سبزی خواص ضد سرطان دارد

پیش بینی قیمت طلا و سکه امروز ۲۸ مرداد ۱۴۰۴/ افزایش قیمت طلا ادامه دارد؟

عکس/ ظاهر خاص ایرج قادری در کنار مرتضی عقیلی ۵۱ سال پیش با استایل زنانه

تاثیر مصرف هات‌داگ بر سلامت مغز

عکس/ ژست عاشقانه فوزیه و محمدرضا پهلوی ۸۶ سال پیش در یک آتلیه

کاست پلاس؛ روش جدید قیمت گذاری خودرو چیست؟/ فرمول من‌درآوردی برای فروش خودروهایی که هنوز در قرن گذشته مانده‌اند

عکس/ ژست ملوکانه ناصرالدین شاه ۱۳۵ سال پیش سوار بر سه‌چرخه در حیاط کاخ گلستان

پیش بینی قیمت دلار امروز ۲۸ مرداد ۱۴۰۴/ کاهش هیجان خرید در بازار دلار

واکنش هاشمیان به تساوی پرسپولیس در ابتدای فصل

عکس/ عکس یادگاری ترامپ، زلنسکی و رهبران اروپایی در کاخ سفید

تأکید وزیر اقتصاد بر تک‌نرخی شدن ارز

حواشی تازه سپهر حیدری پس از ماجرای آرام و ساسی مانکن

فیلم/ واکنش عالیشاه به تساوی پرسپولیس مقابل فجر سپاسی و اعتراض هواداران

فیلم/ چه کسی اطلاعات حمله اسرائیل به بیمارستان فارابی کرمانشاه را فراهم کرد؟

عکس/ متن عاشقانه مونا کرمی برای همسرش

عکس/ بازگشت علی کریمی به استقلال جدی تر شد

عکس/ ناصرالدین شاه سوار بر سه‌چرخه سلطنتی در حیاط کاخ گلستان

عکس/ جدول رده‌‌بندی لیگ برتر در پایان دیدارهای امروز

فیلم/ گل پرسپولیس و تکرار شعار حیا کن، رها کن علیه درویش

فیلم/ خلاصه بازی پرسپولیس ۱ - ۱ فجرسپاسی

طالبان هرگونه نشست با سپاه پاسداران را رد کرد

فرار پرسپولیس از شکست در دقایق پایانی

جزئیات طرح پیشنهادی آتش‌بس در غزه

علیرضا بیرانوند حکم جدید گرفت

وعده ترامپ برای نشست سه‌جانبه با زلنسکی و پوتین

فیلم/ استقبال ترامپ از زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین

دلیل خاموشی‌های ۴ ساعته مشخص شد

فیلم/ زلنسکی با تی‌شرت به دیدار نماینده ویژه ترامپ رفت

سرپرست بانک پارسیان منصوب شد

ناترازی انرژی گریبان‌گیر ۱۰۰ هزار واحد صنعتی

ظرفیت تولید در صنایع مختلف ۳۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است

استاد فرشچیان در آرامگاه ابدی آرام گرفت

عکس/ تیپ و قیافه جدید محمدجواد ظریف با تی شرت

فیلم/ درگیری هواداران پرسپولیس با لیدرهای این تیم و شعار درویش حیا کن

فیلم/ ورود دبیرکل ناتو و رئیس کمیسیون اروپا به کاخ سفید

۳ نام خانوادگی پرطرفدار در ایران

نشست مهم امنیتی و سیاسی نتانیاهو

۸۷ فوتی در مراسم اربعین امسال