تاریخ انتشار: ۰۰:۱۶ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۴
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
در گفت‌و‌گوی اقتصاد ۲۴ با رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران مطرح شد:

آمار رئیس قوه قضائیه درباره قاچاق سوخت صحیح نیست؛ اگر باشد اسمش قاچاق نیست تاراج است

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: از ۳۰، ۴۰ سال پیش لوله انتقال گازوییل بوده و همه آمار دارند که در بندرعباس از طریق لنج‌ها در آن سوی مرز فروخته می‌شود، اما کسی مقابله نمی‌کند. برخی مسئولان می‌گویند ما چشم‌پوشی می‌کنیم تا هموطنان مرزنشین که درآمد زیادی ندارند و با شرایط اقتصادی سختی دست و پنجه نرم می‌کنند، با این فرآیند درآمد داشته باشند. اما به نظر من تئوری بسیار غلطی است چراکه اگر قرار است کمکی به مرزنشینان بکنیم، همان پول را صرف ایجاد کارخانه و واحد‌های تولیدی در آن مناطق کنیم.

قاچاق سوخت

اقتصاد۲۴- در روز‌هایی که جاده‌های کشور خلوت‌تر از همیشه‌اند و کامیون‌ها در بسیاری از شهر‌ها از حرکت ایستاده‌اند، بار دیگر آمار چشم‌گیری از قاچاق گسترده سوخت در کشور بیان شده است.

در حالی که کامیون‌داران در بیش از ۱۲۰ شهر ایران دست از کار کشیده‌اند و به تصمیمات تازه در مورد سهمیه‌بندی سوخت، گرانی قطعات، بیمه‌های پرهزینه و کرایه‌های نامتناسب اعتراض دارند، رئیس قوه قضاییه عنوان کرده است که ۱۵ میلیارد دلار و حتی بیشتر، قاچاق بنزین و گازوئیل در کشور اتفاق می‌افتد. غلامحسین محسنی اژه‌ای، این رقم را غیرقابل قبول دانسته و بر لزوم برخورد قاطع با متخلفان، حتی در درون ساختار رسمی کشور، تأکید کرده است.

این در حالی است که کامیون‌داران معترض، که نقشی حیاتی در زنجیره توزیع کالا و تامین مایحتاج کشور دارند، معتقدند بخشی از مشکلات آنها ناشی از همین سیاست‌های معیوب در حوزه انرژی است. کاهش سهمیه سوخت بدون ارزیابی نیاز واقعی ناوگان حمل‌ونقل و ناتوانی دولت در مدیریت منصفانه منابع، موجب شده است که فعالیت اقتصادی در این بخش با چالش جدی مواجه شود.

از سوی دیگر، کارشناسان می‌گویند همین ناکارآمدی‌هاست که فضا را برای قاچاق سیستماتیک سوخت فراهم کرده؛ جایی که بنزین و گازوئیل با قیمتی یارانه‌ای تولید و عرضه می‌شود، اما بخش زیادی از آن به شکل‌های گوناگون از مرز‌های کشور خارج می‌شود. بخشی از این قاچاق، طبق شواهد موجود، نه از روی محرومیت یا نیاز شخصی، بلکه به دست شبکه‌هایی صورت می‌گیرد که گاه با پوشش قانونی یا نفوذ سازمان‌یافته فعالیت می‌کنند.

آرش نجفی

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران درخصوص آمار اعلام شده از قاچاق سوخت در کشور، به اقتصاد ۲۴ گفت: «باید دقت کنیم که ما در مورد گازوییل داریم صحبت می‌کنیم که حمل و نقلش نیاز به بشکه، تانکر، لوله و تامین دارد. داریم در مورد ۱۵ میلیارد دلار گازوییلی صحبت می‌کنیم که در بهترین حالت می‌خواهد به قیمت ۲۰ یا ۲۵ سنت فروخته شود و در ایران ۳۰۰ تومان یا اصلا هزار تومان خریداری می‌شود. وقتی ۱۵ میلیارد دلار را در ۸۰ هزار تومان ضرب و تقسیم بر هزار یا هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گازوییل در داخل کشور بکنید، حجم گازوییلی که درموردش صحبت می‌کنیم، مشخص می‌شود. با این حساب هزار و ۲۰۰ میلیارد لیتر به دست می‌آید. حال این عدد را اگر تقسیم بر ۳۶۵ کنیم، می‌شود روزی ۳ میلیارد و ۲۷۸ میلیون لیتر که اگر تقسیم بر ۲۰ هزار لیتر کنیم که گنجایش یک تانکر است، ۱۶۵ هزار تریلی می‌شود که اصلا شدنی نیست.»


بیشتر بخوانید: هیچ سرمایه‌گذاری خارجی برای مدیریت مصرف انرژی نیاز نیست؛ حتی یک دلار/ اصل مشکل ناترازی در ایران، مدیریتی است


وی ادامه داد: «این اعداد و ارقام را وقتی کنار هم می‌گذاریم من را به این نکته می‌رساند که آماری که رییس دستگاه قضا عنوان کرده است، صحیح نیست. به فرض که صحیح هم باشد تامین آن به معنای وجود یک باند فساد در کل دنیاست. این دیگر نامش قاچاق نیست بلکه تاراج است که نهاد‌های نظارتی باید کنترل کنند. برای تامین هم باید سراغ شرکت پخش و پالایش برویم که گازوییل را چگونه توزیع می‌کنند که چنین حجمی از گازوییل خارج می‌شود.»

نجفی در واکنش به اینکه برخی معتقدند قاچاقچیان نزدیک به کارگزاران حاکمیت هستند که به راحتی این اقدام را انجام می‌دهند و برخوردی با آنها صورت نمی‌گیرد، گفت: «از ۳۰، ۴۰ سال پیش لوله انتقال گازوییل بوده و همه آمار دارند که در بندرعباس از طریق لنج‌ها در آن سوی مرز فروخته می‌شود، اما کسی مقابله نمی‌کند. برخی مسئولان می‌گویند ما چشم‌پوشی می‌کنیم تا هموطنان مرزنشین که درآمد زیادی ندارند و با شرایط اقتصادی سختی دست و پنجه نرم می‌کنند، با این فرآیند درآمد داشته باشند. اما به نظر من تئوری بسیار غلطی است چراکه اگر قرار است کمکی به مرزنشینان بکنیم، همان پول را صرف ایجاد کارخانه و واحد‌های تولیدی در آن مناطق کنیم. اینکه الان چنین عددی ماه به ماه از منابع کشور تاراج می‌شود، مایه افسوس است.»

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران درباره راهکار جلوگیری از قاچاق سوخت نیز به به اقتصاد ۲۴ بیان کرد: «یکی از کار‌هایی که به طور جدی باید در کشور انجام دهیم این است که یک مابه‌التفاوتی برای قیمت سوخت بگذاریم تا مردم از کارت خودشان استفاده کنند. به فرض اگر قیمت بنزین با کارت خودشان ۳ هزار تومان است، درصورتی که فرد از جایگاه استفاده کرد، ۴ هزار تومان پرداخت کند؛ بنابراین افراد مجبور می‌شوند از کارت خودشان استفاده کنند و در این حالت تکلیف نوع مصرف و آمار استفاده از کارت بنزین افراد مشخص می‌شود.»

وی ادامه داد: «ما الان، چون آمار و داده نداریم، مدیریت‌مان بر مصرف سوخت گمانه‌زنی است. آنچه به نظر می‌آید در کشور باید اصلاح شود، شیوه و روش اندازه گیری ها، بررسی داده‌ها، چگونگی توزیع و امثالهم است. متاسفانه دیتا‌های ما بسیار عام و ضعیف است و به همین دلیل نمی‌توانیم از پدیده هوش مصنوعی استفاده و طرح درست ارائه کنیم. تصمیماتی هم که می‌گیریم نتیجه‌اش می‌شود اعتصاب کامیونداران.»

نجفی در پایان خاطرنشان کرد: «اگر فضای پیمایش درست و ساختار ناوگان حمل و نقل باربری کشور اصلاح شود، آنوقت می‌توان با دیتای درست، میزان مصرف را تعیین کرد. ما الان بر اساس گمانه‌زنی‌ها یک سری اعداد می‌گوییم و بعد ناوگان حمل و نقل هم نسبت به آن مقاومت می‌کند؛ بنابراین آنچه دوگانگی ایجاد می‌کند، ضعف ما در تحلیل داده‌هاست.»

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۴
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۴
الان که کامیون داران اعتراض کردن و7روزه تردد ندارن سوخت قاچاق نشده یا همان 21ملیون لیتری که رئیس جمهور میگفت قاچاق شد همان کسی که میگوید میخواهیم مرز نشینان درآمدی داشته باشن قاچاقچی سوخت هست واسه مردم دم نمیزنه پشت مردم مرز نشین پنهان شده
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۴
بله ، تاراج است و با شراکت و هماهنگی کسانی انجام میشود که در تولید و توزیع سوخت دست اندرکار هستند .
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۴
مسئولان محترم جمعیت میلیونی افغانستان ها از یک طرف قاچاق سوخت ازسوی دیگر راهای کرمان محل تردد است متاسفانه ایست بازرسی ها سطحی کار مکند طرف دیگر آزاد تردد مکنند ایست بازرسی بردارید بهتر است
مهدی
0
0
چهارشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۴
در کشوری که با کارت سوخت میدان دست مصرف کننده اندازه ۵۰ ۱۰۰تانکر تریلی سوخت میبرن میارن اسمش قاچاق؟؟؟لوله کشی از پالایشگاه تا سی چهل کیلومتر اسمش قاچاق؟؟؟اینا با اون کوله بر که بار رو کمرش از کوه بالا میاره شلیک میکنن؟؟؟خیانت به کشور و مردم با بهانه ساخته شده توسط همون افراد ؟‌‌
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۴
چرا این کار را می کنند به شرط ساکن در منطقه پول مستقیم بدهید تا به همه یکسان برسد . ولی این مدل آنکه زور و قدرت بیشتر دارد تمام منافع را می بلعد
سالار
0
0
چهارشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۴
هر حجمی که شما فکرش رو نمیکنید روزانه داره قاچاق میشه،در یک روستای دور افتاده ،روزانه صدها ماشین سوخت بر عبور میکنن که هر کدام قریب ده بشکه سوخت دارن،
حالا هزاران شهر و روستا و چندین استان درگیر سوختن ببین روزانه چقدر میشه
زهرا زارعی
0
0
چهارشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۴
یه سوال مهم درمورد قاچاق سوخت برای مردم ایران پیش اومده واون سوال این هست که چطوری با این همه مرزبان در خشکی ودریا ونیروی انتظامی در مرزها قاچاقچی سوخت قاچاق میکنه ؟؟؟؟
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۴
اگر دزدی و تاراج اسمش نباشد به نظر می رسد .هم دستی ، وا دادگی و یا بی عرضه گی مسئولان در کار است . وتعجب دارد این مقدار سوخت چگونه وبا این وضع از کنترل مسئولان خارج میشود ودر هیچ جای حساب و کتابشان دیده نمی شود . و لو هم نمی رود تا کشف گردد ، در دنیا می شود چنین موردی سراغ داشت !!!!!!!!!!!!.
خلیج همیشه فارس ایران
0
0
چهارشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۴
اگر یک راننده کامیون چندتا 20 لیتری گازاییل بفروشد مسولین میگن قاچاق کرده ولی آقای مسول عزیز اونی که میاد لوله کشی می‌کند تا دریا حتماً از مسولین رده بالای کشورمان هستند هرکسی برای خودش هست توی ایران
مهدی
0
0
پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۴
این حجم قاچاق از مردم عادی نیست از فساد سازمانی هست
براحتی میشه با تکنولوژی سوخت مورد نیاز واقعی مردم را داد و جلوی قاچاق رو گرفت . یک دانشجو سال دوم مهندسی برق و کامپیوتر و هوش مصنوعی میتونه این سیستم رو طراحی کنه
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۴
اینکه کامیونها دز شهرها و روستاهای مرزی گازوییل می فروشند شکی نیست
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۴
ضعف در تورم و گران سازی دلار و ادامه تحریم‌ها س اگر تحریم ادامه پیدا کنه و دولت بازم دلا. را گرانسازی کنه و بشه 200 ه ار توان چه می‌شود
غلی
0
0
پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۴
در همه جهات از تمام کشورها جلوتریم
رزمنده ۸سال دفاع مقدس
0
0
پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۴
درود برشما؛باید ساکن استان سیستان وبلوچستان باشی تاملی کنی و ببینی که سرمایه ملت ایران از تاراج هم فراتر رفته،کارهایی که در روستاها و شهرهای بلوچستان،فقط بلوچستان ایران ساخته شده در دبی و امارات هم مشاهده نمیشود،غرب زاهدان از لواسانات بیشتر منازل تکانهای لاکچری دارد،کسانی که حکم مدیر کلی و رییس یک آرواره در بلوچستان میشوند بعد از چند سال به اندازه ۵۰ سال درآمد کسب میکنند از سوخت بجز کارکنان شرکت نفت ،خود کارمندان دولت میلیاردرهای بلوچستان به سایر شهرهای ایران انتقالی میگیرند و صاحب چند بار ویلا و آپارتمان و منزل در بیرجند و مشهد آشنا و کرج و تهران دارند یعنی بصورت معجزه وار میلیاردر شده ومیشوندبیایید تحقیق کنید این از ثواب سر قاچاق سوخت در این استان پهناور هست‌بله تاراج .تاراج ایران .?
حسن
0
0
پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۴
پس نیروی انتظامی ونیروهای امنیتی چرا اینقدر ادعا دارند یعنی نمی تونند قاچاق سوخت از مرز رکنترل ‌قلع و قمع کنند
محسن
0
0
پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۴
راهکار جلوگیری از قاچاق وتاراج گازوئیل اینکه هزینه یار بری با سوخت تفکیک وهزینه سوخت بر اساس پیمایش از صاحب بار بر اساس عرف کشورهای همسایه حساب بشه تا حق راننده پایمال نشه
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۴
به نظر شما چند درصد از منابع ایران تارا.........‌‌‌‌‌.............ج میشود قاچاق بماند بعد
ارش
0
0
پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۴
چندین ساله انجام میشه
خبر ندارید واقعا
امید
0
0
پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۴
وقتی روزی ۲۰ میلیون لیتر گازوییل و ۱۰ میلیون لیتر فراوردهای دیگر نفتی در ایران عزیز قاچاق میشود چه دلیلی دارد آمریکا تحریمات نفتی را بردارد دلالان نفتی با قاچاق کمبود منابع نفتی جهان را تعمیم می‌کنند
برای موفقیت باید ریشه قاچاق و قاچاقچی کلان را خشکاند
هادی
0
0
جمعه ۰۹ خرداد ۱۴۰۴
اگر هم صحیح باشد این قاچاق توسط مسئولان هست و مردم رد گم کنی هستن
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار