
اقتصاد۲۴- پژو ۲۰۷ دندهای با پیشرانه جدید TU ۵ P در بدو ورود به بازار حاشیهساز شد. اختلاف قیمت کارخانه و بازار، بلافاصله نگاهها را به سمت هاچبک محبوب ایرانخودرو کشاند؛ اختلافی که نه از جهشهای بزرگ فنی بلکه از تغییرات محدود موتور ناشی شده است.
ایرانخودرو قیمت رسمی پژو ۲۰۷ پانوراما دندهای قالپاقی (رینگ فولادی بجای رینگ آلومینیومی -Sport- به همراه قالپاق پلاستیکی) مجهز به پیشرانه TU ۵ P را ۸۳۴ میلیون تومان تعیین کرد و اولین سری آن را به مشتریان تحویل داده شد.
آگهیهای فروش این تیپ جدید در بازار آزاد، اما حکایت از نرخ بالاتری دارد؛ پژو ۲۰۷ پانوراما دندهای TU ۵ P در بازار یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان قیمت خورده.
این یعنی فاصلهای ۲۷۶ میلیون تومانی میان نرخ کارخانه و بازار- اختلاف قیمتی ۳۰ میلیونی که فقط بخاطر «پلاس شدن» موتور شکل گرفته است.
بیشتر بخوانید:بازار خودرو حسابی شوکه شد+ جدول
این درحالیست که نسخه قبلی همین خودرو با موتور TU ۵ معمولی در کارخانه ۸۳۶ میلیون تومان نرخگذاری شده و در بازار آزاد یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان معامله میشود. این تفاوت عددی، عملا ارزشگذاری اضافه برای پیشرانه ارتقایافته را در بازار تأیید میکند.
پژو ۲۰۷ دندهای که پیشتر با موتور TU ۵ قدیمی عرضه میشد، حالا به موتور جدید TU ۵ P مجهز شده است؛ در واقع، TU ۵ P همان نسخه ارتقایافته موتور EC ۵ است که با تغییرات فنی جزئی، قدرت و بازدهی بیشتری دارد.
این پیشرانه با اویلپمپ متغیر، دینام نسل جدید، سیستم تزریق سوخت ارتقایافته و زمانبندی متغیر سوپاپها (CVVT)، توان خودرو را به ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور را به ۱۴۴ نیوتنمتر رسانده است؛ تنها هشت اسب بخار و دو نیوتنمتر بیشتر از نسخه قبلی.
حتی با وجود وعده درباره گیربکس جدید، این تیپ هنوز با همان جعبهدنده ۵ سرعته دستی قدیمی عرضه میشود!
همچنین فرمان برقی جایگزین سیستم هیدرولیک شده تا بخشی از توان موتور صرف پمپ هیدرولیک نشود و در سرعتهای پایین حرکت نرمتری داشته باشد.
این تغییرات در عمل بیشتر در شرایط خاصی مانند سبقت در بزرگراه یا عبور از سربالایی طولانی خود را نشان خواهد داد و در ترافیک روزمره شهر تفاوت محسوسی ایجاد نمیکنند.
بدین ترتیب، ایرانخودرو برای مشتریانی که ثبتنام نسخههای TU ۵ معمولی را انجام دادهاند، طرح تبدیل اجباری به TU ۵ P را با پرداخت مابهتفاوت ۱۸ میلیون تومانی در نظر گرفته است.
این روند در حال حاضر برای رانا و دیگر تیپهای دندهای پژو ۲۰۷ هم اعمال شده تا سبد محصولات بهطور کامل از موتور TU ۵ سنتی خارج شود.