احداث اولین بندر خشک ایران در شهر فرودگاهی امام خمینی/ افزایش سرمایهگذاران در حوزههای بانک، بیمه و طلا
مديرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمينی(ره) گفت: درخواست سرمایه گذاری در بخشهای بورس، بانک، بیمه، طلا و جواهرات در منطقه زیاد است چرا که ما به دنبال ایجاد پنجره واحد برای سرمایهگذاران هستیم.
اقتصاد24- علی رستمی در گفتوگو با اقتصاد24 گفت: روز پنجشنبه هفته جاری ساختمان مرکزی منطقه آزاد فرودگاه امام با حضور مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی و دکتر بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد افتتاح خواهد شد که در این افتتاح ساختمان مرکزی منطقه آزاد و ویژه اقتصادی و پرسنل این دو با هم تجمیع می شوند و به ارگان های حاکمیتی اتاق های جداگانه داده شده که در اتاق های خود مستقر خواهند شد. در کنار آن ساختمانی قرار دارد که کاربری آن مربوط به استقرار شرکت های ثبت شده در شهر فرودگاهی است. همچنین منطقه ای را به عنوان منطقه پیشران از زمین های منطقه آزاد پیش بینی کرده ایم که مساحت آن 240 هزار هکتار است که از این میان 1500 هکتار آن منطقه آزاد است و برای آن پیمانکار مشخص کردیم که قرار است زیرساخت هایی مانند آب، برق، گاز، خیابان کشی و ... برای شروع فعالیت سرمایه گذاران تامین شود.
شهر فرودگاهی امام خمینی مانند مناطق آزاد از معافیتهای خاصی برخوردار است
وی به مزایای شهر فرودگاهی امام خمینی اشاره کرد و گفت: شهر فرودگاهی امام خمینی درست مانند دیگر مناطق آزاد از معافیت های گوناگون برخوردار است. از لحاظ میزان وسعت هم 1500 هکتار مناطق آزاد و 2500 هکتار منطقه ویژه اقتصادی دراختیار داریم. همچنین 4 هزار هکتار مربوط به فعالیت های فرودگاه امام خمینی است و 6 هزار متر باقی هم برای زمین های نرمال و ذخیره برای آینده در نظر گرفته شده است.
مديرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمينی(ره) درباره اولویت های منطقه بیان کرد: اولویت اول ما بحث بار است و در این خصوص منطقه آزاد و ویژه را راهاندازی کردیم و طبق گفتگوهایی که با راه آهن داشتیم ماحصل گفتگوها این شد که خط سریع السیر راه آهن تهران- قم - اصفهان از شهر فرودگاهی امام عبور کند و در حال حاضر هم این کار در حال اجرا است. البته لازم به یادآوری است که بسته های بار از نوع حمل و نقل ترکیبی است یعنی باید حمل و نقل هوایی ما اتصال به حمل و نقل ریلی یا زمینی شود که در حال حاضر زیرساخت های بخش هوایی آن فراهم شده است و یک بخشی از خطوط ریلی که قدیمی هم هست را در اختیار داریم، اما امکان اتصال به فرودگاه را ندارد که در حال حاضر درحال انجام زیرساخت های مربوط به آن هستیم.
اتصال کمربندی جنوبی به فرودگاهامام خمینی ( ره)
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) درمورد اتصال کمربندی جنوبی به فرودگاه امام اظهار کرد: زمانی که بار اینجا می آید نیاز دارد تا به صورت زمینی به کل کشور منتقل شود به همین جهت باید بسترهای آن را از قبل فراهم می کردیم تا بارهای حجیم را که از طریق هوایی می آید را در بستر فرودگاه جابجا کنیم به عبارت دیگر استفاده از ظرفیت موجود فرودگاه و آماده کردن زیرساخت ها برای توسعه آتی بار و مسافر جزء اهداف اصلی ما است که برای این اهداف لازم است ترمینال باری (کارگو) ساخته شود تا واردات و صادارت بار افزایش یابد که این امر نیاز به طرح جامع داشت از این جهت که اگر امروز اقدامی صورت می گیرد 10 سال دیگر مانع توسعه آن نشود که البته بخشی از این هدف را توسط کارگوهایی که دست ایرلاین ها مانند آسمان، ماهان و ایران ایر است در حال انجام است.
رستمی در مورد برنامه جامع شهر فرودگاهی امام خمینی نیز گفت: برای سرعت بخشیدن به اهداف موردنظر در این شهر لازم بود تا طرح جامع تدوین شود که خوشبختانه در این طرح اولویت با بار و حمل و نقل مسافری بوده و قرار است به زودی از طرح جامع رونمایی شود. این طرح به ما می گوید که اولویت با اجرای کدام برنامه ها برای تبدیل شدن به هاب در منطقه است. البته بعد از برنامه جامع، نیاز به برنامه توسعه 5 ساله داریم که خوشبختانه در این زمینه شرکت های مشاور خارجی و داخلی آن را انجام داده اند و در حال تایید نهایی است.
احداث اولین بندر خشک در شهر فرودگاهی
وی به احداث بندر خشک در طرح جامع شهر فرودگاهی امام خمینی اشاره کرد و گفت: درنظر داریم داخل شهر فرودگاهی که هم در منطقه آزاد و هم بخشی از آن در منطقه ویژه اقتصادی است اقدام به ساخت یک بندر خشک کنیم که در حال انجام زیرساخت های آن هستیم و هدف از ساخت این بندر این بود که به جای اینکه کالا در بنادر شمال و جنوب ترخیص شود می تواند از طریق گمرک پلمب شود و در اینجا تشریفات گمرکی به آن تعلق گیرد. البته این بدان معنا نیست که شامل بهره مندی های خاص مناطق آزاد نمی شود بلکه هر آنچه که شامل مناطق آزاد می شود به این منطقه نیز تعلق می گیرد و در اینجا گمرک هم نظارت خود را خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ادامه داد: ترمینال سلام نیز قبل از پایان سال افتتاح خواهد شد و در راستای آن است که به هاب دوم مسافری نزدیک شویم و بعد از آن ترمینال ایرانشهر افتتاح خواهد شد که درحال انجام مطالعات آن هستیم. پیش بینی شده است ترمینال ایرانشهر در فاز اول 25 میلیون مسافر و در فازهای بعدی مسافرهای بیشتری را جابجا کند که انشاءالله پس از آنکه ترمینال سلام افتتاح شد درنظر داریم تا بخشی از پروازهای خارجی را به ترمینال سلام انتقال دهیم و قسمتی از ترمینال یک فعلی را به پروازهای داخلی اختصاص می دهیم.
تقاضا برای سرمایه گذاری در بخش بورس، بانک و بیمه و طلا زیاد است
رستمی در مورد واردات نیز گفت: هم اکنون در حال آماده سازی دو زیرساختی که گمرک اعلام کرده هستیم و چنانچه آماده شود گمرک کد ترخیص را ارائه کرده و ثبت سفارش و ترخیص کالا به راحتی قابل انجام است. همچنین در حوزه فرودگاهی هیچ مشکلی برای واردات نداریم اما درحوزه مناطق آزاد چنانچه این دو زیرساخت فراهم و گمرک مستقر شود هیچ مشکلی نداریم.
وی در مورد سرمایه گذاری در شهر فرودگاهی امام خمینی نیز اعلام کرد: متقاضیان که اکثرا از بخش خصوصی هستند زیاد شده اند و این تقاضاها در حال بررسی است که بیشتر در حوزه منطقه آزاد درخواست ثبت شرکت و فعالیت اقتصادی داشته اند. البته در قسمت منطقه ویژه و فرودگاه هم داشته ایم. البته درخواست سرمایه گذاری در بخش های دیگر نظیر بورس، بانک، بیمه، طلا و جواهرات هم زیاد بوده است چرا که ما به دنبال ایجاد پنجره واحد برای سرمایه گذاران هستیم که بتوانند بدون نیاز به رفت و آمد و در قالب یک پنجره واحد فعالیت های اقتصادی خود را به انجام برسانند.