تاریخ انتشار: ۰۶:۵۵ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۹
اقتصاد ۲۴ از عملکرد مناطق آزاد در سال ۹۸ گزارش می‌دهد؛

عملکرد منطقه آزاد قشم در سالی که گذشت؛ از ریتم تند توسعه تا تهدید شدن غار نمکدان و ژئوپارک قشم

با پایان سال ۱۳۹۸ در گزارش پیش رو نگاهی داریم بر مهمترین اخبار و رویداد‌های منطقه آزاد قشم در این سال. این اخبار در حوزه‌های گردشگری، شیلات، مسئولیت اجتماعی و حوزه نفت و گاز و انرژی بررسی شده‌اند.

گزارش عید مناطق آزاد شماره ۱// عملکرد منطقه آزاد قشم در سال ۹۸/ مهمترین اخبار و رویداد‌های قشم

ساجده رحیمی، اقتصاد۲۴ - منطقه آزاد قشم در سالی که گذشت با خبرهای خوبی فعالیت خود را شروع کرد و این منطقه با دارا بودن پتانسیل بالایی در حوزه های مختلف صنعتی و انرژی همچون نفت و گاز، شیلات، صنایع تولیدی و گردشگری از مستعدترین مناطق آزاد ایران است که با فعالیت خود و اخباری که منتشر شد نشان داد ریتم توسعه در این منطقه تند است و طرح های عمرانی، اجتماعی، گردشگری، اقتصادی و سرمایه گذاری با سرعت و با پشتکار مسئولان این منطقه دنبال می شود.

فراز و نشیب های حوزه گردشگری قشم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نگاه ویژه ای به صنعت گردشگری در این منطقه دارد و گردشگری را به عنوان یک صنعت سبز و پاکیزه جزو اقتصادی ترین صنعت های جهان می داند و نگاه و تلاش او در راستای تبدیل مسافر به گردشگر است.

قشم حوزه گردشگری خود را با اعلام خبر خوش افزایش گردش مالی فعالان گردشگری قشم در نوروز ۹۸ که به ۱۲ هزار میلیارد ریال رسیده بود، شروع کرد. یکی از اتفاقات مهم در حوزه گردشگری قشم عضویت در سازمان جهانی گردشگری ملل متحد  (UNWTO)  بود که حمیدرضا مومنی مدیرعامل منطقه آزاد قشم با اعلام این خبر گفت: با تلاش های معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اقدامات مدیریت و کارشناسان گردشگری منطقه آزاد قشم، عضویت این منطقه در بیست و سومین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری ملل متحد (UNWTO) در سن‌پترزبورگ روسیه به تصویب نهایی رسید.

گزارش عید مناطق آزاد شماره ۱// عملکرد منطقه آزاد قشم در سال ۹۸/ مهمترین اخبار و رویداد‌های قشم

 ژئوپارک جهانی قشم از مطرح ترین موضوعات گردشگری قشم بود که البته این حوزه تا پایان سال فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر گذاشت. در ابتدای سال ژئوپارک جهانی قشم، متولی توسعه «ژئوپارک کشورهای عضو اکو» شد و خبر امضای تفاهم نامه همکاری میان ژئو پارک‌های قشم و اسپانیا نیز از خبرهای مهم و مسرت بخش  این سازمان بود که با هدف توسعه ژئوتوریسم (طبیعت گردی) صورت گرفت و مفاد آن شامل تبادل اطلاعات و تجربیات، توسعه صادرات صنایع دستی هنرمندان محلی و تبادل گردشگر می شد.

اما خبر بد در معرض تهدید قرار گرفتن غارنمکدان و ژئوپارک قشم بود که واگذاری زمین برای پرورش میگو، دردسرهای فراوانی برای این اثر ثبت شده در یونسکو به وجود آورد و آن را در معرض دریافت کارت قرمز قرار  داد که باید بهار ۹۹ منتظر اخبار بیشتری از تداوم یا عدم تداوم حضور این اثر ملی در یونسکو باشیم.

اقتصاد 24 پیشتر با گزارشی با عنوان هویت و برند بین‌المللی قشم و ایران در خطر اخراج از یونسکو به این موضوع پرداخته بود.


بیشتر بخوانید:سال ۹۹، سال توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه گردشگری منطقه آزاد قشم


علیرضا امری کاظمی نیز پیشتر در گفتگویی با اقتصاد ۲۴ گفته بود: امسال مقدماتی را برای افزایش سرمایه گذاری‌ها در حوزه گردشگری قشم فراهم کردیم و پیش بینی‌هایی که برای سال آینده داریم این است که توسعه سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی در زمینه گردشگری قشم بیش از امسال باشد.
 
همچنین با سفر مرتضی بانک در بهمن ماه ۹۸ به منطقه آزاد قشم، ۱۶ پروژه تولیدی، عمرانی و گردشگری در این منطقه و بخش خصوصی تحت حمایت این سازمان به ارزش افزون بر دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال  افتتاح شد.
 
حمیدرضا مومنی در گفتگویی با اقتصاد ۲۴ بر اهمیت رفاه گردشگران تاکید کرد و در همین راستا بر فعالیت‌های سازمان در جهت استانداردسازی کیفیت اشاره و اعلام کرد به دنبال تبدیل مسافر به گردشگر هستیم.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان منطقه آزاد قشم و سازمان فضایی ایران با هدف ایجاد طرح منطقه گردشگری فضایی (پارک موضوعی فضاپایه) از دیگر اتفاقات مهم در گردشگری قشم بود که با این تفاهم نامه دره ستارگان قشم، نخستین پارک گردشگری نجوم و گردشگری فضاپایه ایران می شود.

از دیگر اتفاقات مثبت در حوزه گردشگری منطقه آزاد قشم، کلنگ زنی پروژه بزرگ حوزه توریسم درمانی با عنوان دهکده سلامت قشم با سرمایه گذاری بالغ بر چهار هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی بود که با حضور وزیر ورزش و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در روستای گامبرون در بخش حرای این جزیره صورت گرفت.

قشم منطقه‌ای پیشرو در حوزه فعالیت‌های شیلاتی

در سال های اخیر قشم به عنوان یک منطقه پیشرو در حوزه فعالیت‌های شیلاتی بین سرمایه‌گذاران شناخته شده و متقاضیان زیادی آماده ورود به عرصه تولیدات صادرات محور در این منطقه هستند و همانطور که رییس اداره شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم در گفتگویی با اقتصاد 24 گفته بود، قشم در زمینه شیلات در سه بخش مشغول به فعالیت است؛ بخش پرورش میگو، بخش تولید لارو یا بچه میگو و بخش تولید خوراک آبزیان.


بیشتر بخوانید:  فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات منطقه آزاد قشم


قشم تیر ماه ۹۸ با خبر قشم به قطب نخست تولید بچه ماهی کشور تبدیل می‌شود توجه ها را در حوزه شیلات به خود جلب کرد و  مدیر کشاورزی و شیلات سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اجرای قرارداد تولید مشترک (جوینت ونچر) میان شرکت «آکوا گرو» مالزی و شرکت «آبزی پروری محک قشم» در این حوزه، نوید تبدیل قشم به قطب نخست بچه ماهی دریایی در کشور و منطقه را داد.
 
گزارش عید مناطق آزاد شماره ۱// عملکرد منطقه آزاد قشم در سال ۹۸/ مهمترین اخبار و رویداد‌های قشم
 
در شهریور ماه ۹۸ چندین پروژه‌ عمرانی، گردشگری، تولیدی، صنعتی منطقه آزاد قشم، با حضور مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به بهره برداری رسید. از جمله  ۳ سایت پرورش میگو با ظرفیت تولید سالانه ۳۹۰۰ تن در قشم فعالیت خود را شروع کردند.
در حاشیه دهمین اجلاس کمیسیون مشترک شیلاتی ایران و روسیه که مهر ماه سال ۹۸ برگزار شد؛ هیات عالی رتبه کشور روسیه به سرپرستی معاون رئیس آژانس فدرال ماهیگیری و تعدادی از سرمایه گذاران بخش خصوصی حوزه شیلات روسیه با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در جزیره قشم آشنا شدند و مواردی را در راستای سرمایه گذاری در حوزه صیادی، پرورش آبزیان و ایجاد کارخانه فرآوری شیلات مطرح کردند.

میگوی قشم هم که آوازه جهانی دارد امسال بسیار خبرساز بود و صنعت پرورش میگو که  یک ظرفیت مهم برای توسعه قشم است، قابلیت تولید و صادرات دارد  و خبرها حاکی از آن بود که سرمایه گذاری در بخش پرورش میگوی قشم افزایش ۴۴۵ درصدی را تجربه می کرد.

منطقه آزاد قشم در تلاش است با توسعه بخش‌های گلخانه‌ای و شیلات خود، تولید و صادرات را گسترش داده و توجه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی را بیش از پیش به این حوزه‌ها جلب کند.

درخشش مسئولیت اجتماعی در قشم

حوزه مسئولیت اجتماعی و به خصوص سلامت هم از موضوعات مهم و مورد توجه منطقه آزاد قشم بود و مرتضی شیخ زاده در گفتگویی با اقتصاد ۲۴ ارتقاء سلامت ساکنان جزیره و داشتن یک جامعه سالم را از مهمترین سیاست‌های حمیدرضا مومنی، مدیرعامل سازمان اعلام کرد و گفت منطقه با طرح‌های متنوعی مانند طرح‌های رایگان سلامت در مناطق روستایی، معاینات ادواری دندانپزشکی به دانش آموزان، غزبالگری سرطان سینه و به خصوص  نظام جامع مراقبت‌های اجتماعی برای دانش آموزان قشمی در قالب معاینات طرح نماد، در این حوزه فعال است. قشم همچنین به تقویت و توسعه مشارکت زنان در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی اهمیت می دهد و این معاونت برنامه‌ریزی برای بهبود و افزایش مشارکت علمی، اجتماعی و فرهنگی دختران و بانوان جزیره دارد.
 
گزارش عید مناطق آزاد شماره ۱// عملکرد منطقه آزاد قشم در سال ۹۸/ مهمترین اخبار و رویداد‌های قشم

 


بیشتر بخوانید: اقدامات فرهنگی، اجتماعی و گردشگری در منطقه آزاد قشم در یک نگاه


فعالیت و خبرهای خوش در حوزه اجتماعی قشم تا جایی ادامه پیدا کرد که مدیرعامل سازمان در آبان ماه و در مراسم اهدای حکم مدیریت امور اجتماعی و سلامت قشم، پیشنهاد پایلوت شدن قشم برای اجرای سیاست های ساختار امور اجتماعی و انتقال آن به کل کشور در دیدار با معاون اول رئیس جمهوری را ارائه کرد.

از اتفاقات دیگر این حوزه انتصاب زهرا فرشته حسین زاده سلجوقی با سابقه خدمات مثبت در حوزه بهزیستی به سمت مدیریت امور اجتماعی و سلامت سازمان منطقه آزاد قشم بود.

منطقه آزاد قشم و حوزه نفت و گاز و انرژی


از اخباری که ابتدای سال ۹۸ از منطقه آزاد قشم می‌شنیدیم، مشخص بود این منطقه عزم جدی برای توسعه حوزه نفت، گاز و انرژی خود دارد. فروردین ماه، حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان در جلسه‌ای با عنوان معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری منطقه آزاد قشم به سفرای خارجی کشور‌های افغانستان، قزاقستان و آفریقای جنوبی اعلام کرد: روزانه ۲۰ هزار بشکه نفت از قشم به سرزمین اصلی صادر می‌شود و پالایشگاه نفت فوق سنگین قشم با ظرفیت تولید سالانه ۳۵ هزار تُن تا پایان سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

طرح ذخیره سازی نفت قشم از مهمترین طرح‌های مورد نظر معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم بود کیهان عباسیان با اعلام این خبر بیان کرد احداث خط انتقال میعانات گازی از پالایشگاه گاز «گورزین» به طول ۲۲ کیلومتر در حال انجام است که با تکمیل ۸ کیلومتر باقیمانده از این خط، عملا تولیدات گاز گورزین در این سایت‌ها ذخیره سازی می‌شوند.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم گفته بود با ایجاد این امکان، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند علاوه بر تامین خوراک پالایشگاه ها، مانند بسیاری از کشور‌های جهان از جمله هلند، مالزی و امارات متحده، سوخت را ذخیره سازی و در زمان مناسب از نظر قیمت و نوع نیاز بازار، به فروش برساند.

از اتفاقات مهم در این حوزه برگزاری دومین همایش ملی فرصت‌های سرمایه گذاری حوزه نفت و پتروشیمی در منطقه آزاد قشم بود که اهمیت سرمایه گذاری در این بخش مورد توجه فعالان اقتصادی و مسئولان قرار گرفت و طرح‌ها و پروژه‌های مهم نفت و پتروشیمی معرفی شد. در این همایش مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از برنامه ریزی برای ۵ طرح مهم پتروشیمی و ۴ طرح پالایشگاهی برای اجرا در سال آینده سخن به میان آورد و همچنین از چهار طرح پالایشگاهی با ۱۳ میلیارد دلار اعتبار خبر داد که در دست اقدام هستند و بخشی از آن توسط سرمایه گذاران خارجی اجرا می‌شود.

منطقه آزاد قشم با دارا بودن پتانسیل‌های بسیار از جمله میادین نفتی و گازی فراوان، فرودگاه بین المللی، عمق مناسب سواحل و... می‌تواند به هاب انرژی و نفت منطقه تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: منطقه آزاد قشم هاب انرژی و نفت منطقه خواهد شد
اقتصاد ۲۴ در گزارشی با عنوان الزامات تبدیل منطقه آزاد قشم به هاب انرژی کشور بیشتر به این موضوع پرداخته است. قشم در حوزه های شناورسازی و استاندارد حلال در کشور نیز فعالیت های قابل توجهی دارد.

پایان سال منطقه آزاد قشم و کرونا

منطقه آزاد قشم با پیاده سازی برنامه ها و اقدامات متنوع و به موقع و همچنین کمک افراد و گروه های مختلف یکی از موفق ترین مناطق آزاد ایران در مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا بود.

از همان ابتدا خبرهایی مانند تهیه اقلام و تجهیزات بهداشتی ـ درمانی در منطقه آزاد قشم با بیش از ۲۰ میلیارد ریال اعتبار 

از اخبار مهم این منطقه بود که معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در پی آن از تهیه اقلام و تجهیزات بهداشتی- درمانی با بیش از ۲۰ میلیارد ریال اعتبار توسط این سازمان در راستای تقویت سیستم درمانی و پیشگیری از بیماری کرونا در جزیره خبر داد.

 بیشتربخوانید: همه اقدامات منطقه آزاد قشم در مقابله با ویروس کرونا/ تعطیلی همه مکان‌های گردشگری قشم تا اطلاع ثانوی


 آنچه خواندید مختصری از مهمترین اخبار منطقه آزاد قشم در سال ۱۳۹۸ بود. برای اطلاع از سایر اخبار منطقه آزاد قشم اینجا کلیک کنید.

 
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳