تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۸

کرونا، بلای جان فوتبال

شیوع ویروس کرونا در کشور‌های مختلف جهان باعث ایجاد آشفتگی در ورزش نیز شده است و برنامه بسیاری از مسابقات و رویداد‌های ورزشی را تحت تأثیر قرار داده است. در فوتبال نیز در کشور‌های مختلف، برنامه بازی‌ها یا نحوه برگزاری آن‌ها دستخوش تغییراتی شده است.
تاثیر کرونا بر فوتبال
 
اقتصاد۲۴- در چین، مبدأ شیوع ویروس کرونا، مسئولان این کشور که همچنان در حال مبارزه برای جلوگیری از پیشرفت بیماری ناشی از کرونا هستند، شروع فصل جدید لیگ فوتبال این کشور را چند ماه به تأخیر انداخته‌اند، ضمن اینکه یکی از تیم‌های این کشور نیز که برای اردوی پیش فصل خود به خاورمیانه سفر کرده است، چند هفته است که نمی‌تواند به کشور چین برگردد.

در کره‌جنوبی، هواداران برای ورود به ورزشگاه‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرند و ماسک نیز روی صورت همه آن‌ها دیده می‌شود. در ژاپن تا همین ۲ روز پیش همه هواداران فوتبال با ماسک در ورزشگاه حاضر می‌شدند تا اینکه فدراسیون این کشور بازی‌ها را تا ۱۵ مارس به تأخیر انداختند، یعنی چیزی حدود سه هفته.

اما تأثیر ویروس کرونا بر فوتبال جهان فراتر از به هم ریختگی بازی‌های داخلی کشورهاست. کنفدراسیون فوتبال آسیا سه هفته قبل اعلام کرد که مسابقات تیم‌های چینی در لیگ قهرمانان آسیا تا چند ماه برگزار نخواهد شد. کشور ویتنام نیز میزبانی از هرگونه رویداد ورزشی در یک ماه آینده را ممنوع اعلام کرده و باعث برنامه‌ریزی مجدد برای بازی‌های مختلف شده است.

کرونا همچنین به اروپا هم کشیده شده است. در ایتالیا که موارد تأیید شده مبتلا به ویروس کرونا از ۳۰۰ نفر هم گذشته‌اند، دست‌کم یک بازی اروپایی که بین تیم‌های اینتر و لودوگورتس بلغارستان قرار است به میزبانی اینتر در لیگ اروپا انجام شود، بدون تماشاگر برگزار خواهد شد چراکه مقامات کشور ایتالیا می‌خواهند تا جایی که ممکن است جلوی تجمع مردم به ویژه در منطقه لومباردی در شمال ایتالیا را بگیرند.

بیشتر بخوانید: بازی ۴ تیم ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا به تعویق افتاد

مقامات ایتالیا پیش از اینکه حکم بدون تماشاگر برگزار شدن بازی اینتر در اروپا را اعلام کنند چهار بازی از لیگ فوتبال این کشور را نیز که همگی آن‌ها در مناطق شمالی کشور ایتالیا انجام می‌شدند، لغو کردند.

اینتر میلان، که یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در این فصل سری A ایتالیاست، اعلام کرد که تصمیمی در مورد بدون تماشاگر برگزار شدن بازی این تیم در لیگ اروپا بعد از چندین روز مذاکره با مقامات بهداشت در کشور ایتالیا و همچنین مسئولان اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) اتخاذ شده است. مذاکرات بر سر چگونگی برگزاری بازی‌ها بوده چراکه طبق تقویم یوفا هیچ تاریخ جایگزینی برای انجام بازی در زمان دیگری وجود ندارد و امکان لغو شدن بازی نیز به هیچ عنوان نبوده است.
باشگاه اینتر میلان نهایت همکاری را هم با فدراسیون فوتبال کشور خود و هم با اتحادیه فوتبال اروپا در این زمینه انجام داد و به دنبال اعتراض به تصمیمات و لغو بازی خود نبود.

بازی اینتر مقابل لودوگورتس، برای اولین بار خواهد بود که تیم اروپایی مجبور است به دلیل مسائل مربوط به سلامت جامعه، بازی خود را بدون تماشاگر برگزار کند. معمولاً بازی بدون تماشاگر برای جریمه کردن تیم‌ها بابت تخلف تماشاگران آن‌ها اعمال می‌شود.

باشگاه اینتر میلان که توسط مالکان چینی اداره می‌شود، پیش از این تمهیداتی را برای کاهش خطر در مورد سلامت کارمندان خود به کار گرفته است. به کارمندانی که حضور آن‌ها در باشگاه ضروری نیست گفته شده که از خانه کار کنند، همچنین باشگاه مقدار زیادی ماسک تنفسی و ماده ضدعفونی‌کننده دست تهیه کرده و آن‌ها را در محل باشگاه قرار داده است.

تصمیم در مورد برگزاری بازی پنج‌شنبه بدون حضور تماشاگران در حالی گرفته شده که اینتر روز یک‌شنبه یک بازی بسیار مهم دیگر در پیش دارد، دیدار مقابل یوونتوس در زمین حریف.


فرانسه، همه چیز برقرار است


در دیگر کشور‌های اروپایی مسئولان در حال بررسی اوضاع هستند و احتمال برگزاری بازی‌ها بدون تماشاگر یا به تعویق افتادن آن‌ها را بررسی می‌کنند. مقامات باشگاه لیون برای میزبانی بازی دیشب تیم‌شان مقابل یوونتوس در لیگ قهرمانان اروپا از مسئولان این کشور مجوز گرفتند. حدود ۳۰۰۰ هوادار یوونتوس نیز برای این بازی بلیت خریده بودند.
اولیویه وران، وزیر بهداشت فرانسه در مورد چرایی برگزاری مسابقه لیون مقابل یوونتوس گفت که مسئولان فرانسه به دقت همه اتفاقات و ریسک مربوط به ماجرای کرونا را زیر نظر دارند، اما در حال حاضر هیچ بحث پزشکی خاصی که بتواند توجیه‌کننده لغو بازی‌های فوتبال در فرانسه باشد، وجود ندارد. او در این مورد یک پاسخ روشن داد: «آیا ما باید هفته مد پاریس را لغو کنیم؟ آیا باید مسابقات ورزشی را لغو کنیم؟ آیا باید دانشگاه‌ها را تعطیل کنیم؟ جواب قطعاً منفی است. ما مرز‌های کشورمان راهم نمی‌بندیم نه به این خاطر که نمی‌دانیم چطور این کار را بکنیم بلکه به این دلیل که هیچ توجیهی در این مرحله برای انجام چنین کاری وجود ندارد.»


مورد ویژه افشین قطبی


مقامات دولتی و بهداشتی در کشور‌های آسیایی، اما با وضعیت سخت‌تری رو به رو هستند، جایی که تقویم مسابقات ورزشی به شدت تحت تأثیر ماجرای ویروس کرونا قرار گرفته است.
زمانی که افشین قطبی مربی ایرانی تیم شیجیاژونگ چین، توسط بازیکنان خود در جشن صعود تیم به لیگ برتر چین به هوا پرتاب می‌شد هیچ وقت فکر نمی‌کرد که تقریباً ۴ ماه بعد از آن صعود شیرین او و تیمش هنوز هم باید منتظر شروع فصل جدید باشند و خبری از برگزاری بازی‌ها نباشد. شیجیاژونگ اور برایت، تیمی که در شهری با جمعیت ۱۱ میلیون نفر و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از شهر پکن قرار دارد، باید اولین بازی خود در فصل جدید لیگ برتر چین را هفته گذشته انجام می‌داد، اما به جای اینکه با تیم‌های لیگ برتر چین بازی کنند، تیم افشین قطبی پنج هفته است که در امارات حضور دارد و در ورزشگاه‌های خالی شهر‌های ابوظبی و دبی تمرین و بازی می‌کنند.

مسئولان تیم گفته‌اند که بعید می‌دانند تا ماه می‌یعنی دست‌کم تا سه ماه دیگر بازی‌ها برگزار شود و همچنین بعید می‌دانند که تا ۲۰ روز آینده بتوانند مجوز ورود به چین را به دست بیاورند. افشین قطبی هم در این زمینه گفت: «این تبدیل به یک دردسر برای تیم ما شده است. بازیکنان از خانواده‌های خود دور هستند و از نظر روحی و روانی به شدت ناراحت و تحت فشار هستند.»

قطبی سرمربی سابق تیم ملی ایران، که در کشور‌های مختلف مربیگری کرده است تجربه به تعویق افتادن تقویم مسابقات را دارد. او در سال ۲۰۱۱ که در ژاپن زلزله و سونامی آمد، در این کشور کار می‌کرد و در آن زمان لیگ ژاپن ۶ هفته تعطیل شد: «آن موقع هم ما تلاش کردیم از تیم خود به عنوان عاملی برای انگیزه و امید دادن به مردم استفاده کنیم. الان هم تلاش می‌کنیم این کار را با بنر‌هایی که در ورزشگاه‌های محل برگزاری بازی‌های‌مان می‌زنیم انجام دهیم و همچنین از طریق شبکه‌های اجتماعی، هرچند که الان اوضاع فرق کرده، چون ما خارج از چین هستیم.»
منبع: خبر ورزشی
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

سهامداران استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند؟

شیر و ماست از سبد غذایی خانوار حذف شد

تاثیر حراج شمش طلا بر قیمت بازار آزاد طلا

قیمت انواع روغن خوراکی امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول

اعلام ممنوعیت‌های تردد در محورهای شمالی

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاه بازار دلار در آخر هفته به چه اتفاقی است؟

تصویر محرومیت در ایران؛ سیستان وبلوچستان با اختلاف بسیار بالا، محروم‌ترین استان!

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه در تهران می‌توان خرید؟

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

مهاجرت با ویزای جعلی؛ علت ایجاد بازار سیاه مهاجرت و کسب‌وکار غیرقانونی چیست؟

فیلم/رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی اش

کارنامه آمریکا در جنگ غزه؛ واشنگتن تا چه اندازه در رسیدن به اهدافش در جنگ اسرائیل و حماس موفق بود؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

تکرار قصه تلخ گشت ارشاد در خیابان‌های شهر؛ دولت رئیسی همچنان مدافع رویکرد‌های تند و سلبی در موضوع حجاب/تذکرات اصولگرایان فراموش شد؟

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول