تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

ماجرای کارزار «به هرمزگان نیایید» چیست؟/ کرونا و سفر، پارادوکس عجیب و خطرناک ایرانیان

بی اغراق در نیمه دوم هر سال استان هرمزگان با همه جاذبه هایش یکی از مقاصد گردشگران داخلی است؛ هرمزگانی‌ها که در جریان سفر‌های نوروزی امسال پذیرای بیش از دو میلیون نفر بوده‌اند حالا با چالشی مواجهند که یک سوی آن آمدن کرونا و سوی دیگر آن آمدن زودهنگام گردشگران است.
کرونا در هرمزگان
 
اقتصاد ۲۴ - آمدن کرونا از یکسو و آمدن گردشگران از سوی دیگر این روز‌ها هرمزگانی‌ها را با چالش جدیدی مواجه کرده است؛ «دعوت عمومی از هموطنان برای به تعویق انداختن مسافرت خود به استان هرمزگان» عنوان کارزاری است که از چند روز قبل در شبکه‌های مجازی مرتبط با استان هرمزگان به راه افتاده است.
 
بی اغراق در نیمه دوم هر سال استان هرمزگان با همه جاذبه هایش یکی از مقاصد گردشگران داخلی است؛ گردشگرانی از چهار گوشه ایران که ترجیح همیشگی‌شان سفر کردن به هرمزگان در فاصله زمستان تا بهار است؛ در این استان جنوبی، به صورت مشخص شهر بندرعباس و جزایر قشم، هرمز و کیش عمده مقاصد مسافران هستند.
 
مطابق اعلان رسمی، هرمزگانی‌ها تنها در جریان سفر‌های نوروزی امسال پذیرای دو میلیون و ۸۱۷ هزار و ۵۰۲ نفر بوده‌اند و در همین راستا قرار بود ظرفیت مهمان‌نوازی خود را طوری ارتقا دهند که بتوانند سالانه از ۱۰ میلیون گردشگر پذیرایی کنند؛ این یعنی ایجاد اشتغال و کسب درآمد بیشتر و در یک کلام رونق اقتصادی بیشتر استان هرمزگان از قِبَلِ صنعت گردشگری، اما به نظر می‌رسد که با آمدن کرونا به ایران دستیابی به این هدف برای هرمزگانی‌ها قدری دشوار شده باشد.
 
سفر به هرمزگان

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، از زمان شیوع کرونا در ایران هیچ مورد فوتی در هرمزگان اتفاق نیفتاده، اما تاکنون ۱۸۸ نفر از اهالی این استان در ارتباط با مشکلات حاد تنفسی راهی بیمارستان‌ها شده اند که از این میان ۵۲ نفر مشکوک به کرونا بوده و ابتلای ۲ نفر به این ویروس قطعی شده است.

بیشتر بخوانید: آخرین آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا در ایران

اما دلیل اصلی چالش اخیر هرمزگانی‌ها نه ابتلای اهالی این استان به ویروس کرونا که تعطیلی سراسری مدارس و دانشگاه‌ها در هفته گذشته بود، تعطیلی که قرار بود با هدف خودقرنطینه سازی مردم و به حداقل رساندن معاشرت‌های اجتماعی برای مقابله بیماری کرونا صورت بگیرد حالا باعث شده است سفر‌های زمستانی گردشگران به هرمزگان زودتر از همیشه به نقط اوجش برسد.
 
این اتفاق که به احتمال طی روز‌های گذشته به طرق سایر استان‌های ساحلی کشور تکرار شده است؛ در کنار اخبار ضد و نقیضی که به اعمال محدودیت رسمی تردد و اقامت در جزایر هرمز و... مربوط می شود حالا شرایط این روزهای گردشگران هرمزگانی‌ها را به واکنش واداشته است؛ واکنشی که در قالب درخواستی فراگیر از اهالی سایر استان‌ها برای به تعویق انداختن سفر خود به هرمزگان مطرح شده است.

حضور نابه‌هنگام گردشگران

مهرداد امیرزاده، مدیرعامل انجمن سینماگران جوان استان هرمزگان و از فعالان اجتماعی این استان در توضیح این کارزار به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: این روز‌ها مردم سراسر ایران یک دغدغه مشترک دارند و آن جان به در بردن از بلای کروناست، اما شمار قابل توجهی از هموطنان با برداشت متفاوتی که تعطیلی اخیر مدارس و دانشگاه‌ها داشته اند باعث تشدید نگرانی اهالی هرمزگان شده اند.
 
وی ادامه می‌دهد: تعطیلی اخیر به فرصتی تبدیل شده تا عده چشمگیری سفر‌های زمستانی و نوروزی خود به هرمزگان را زودتر از موعد همیشگی آغاز کنند؛ اگرچه از میزان مسافرت‌ها کم شده، اما حضور گردشگران در مناطق مختلف هرمزگان و به ویژه نقاط پرجاذبه به شدت محسوس و ملموس است؛ از چند روز پیش تاکنون خیلی‌ها با ماشین شخصی، اتوبوس، قطار و حتی هواپیما به هرمزگان آمده‌اند و معلوم نیست که تا کی قصد اقامت دارند؛ آن‌ها با حضور نا به هنگامشان هم سلامتی خود و هم سلامتی سایرین را در معرض تهدید قرار داده اند.
 
کرونا در هرمزگان
 
وی می‌گوید: فرقی ندارد که این مسافران بستگانی در هرمزگان دارند، قصدشان اقامت در هتل و مهمانخانه است و یا می‌خواهند در گوشه‌ای از خیابان چادر مسافرتی برپا کنند؛ مسئله شرایط نابه موقعی است که امسال آن‌ها برای آمدنشان انتخاب کرده اند؛ به دلیل شرایط خاص کنونی فعالیت موسسات آموزشی و سالن‌های نمایش در هرمزگان متوقف شده است تا دستکم با به حداقل رساندن معاشرت‌های اجتماعی امکان ابتلا به بیماری کاهش یابد، اما فعالیت اغذیه فروشی‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و مسافرخانه‌ها به دلیل حضور گردشگران غیر بومی هنوز ادامه دارد و چه بسا از همین طریق ویروس کرونا در سطح استان منتشر شود.
 
این فعال اجتماعی استان هرمزگان می‌افزاید: همه این‌ها در حالی است که استان هرمزگان وضعیتی بهتر از سایر استان‌ها ندارد؛ ماسک و دستکش یکبار مصرف و مواد ضدعفونی کننده اینجا هم نایاب و گران است، اقلام ضروری هم به دلیل حضور گردشگران و هم به دلیل شایعات مربوط به کرونا با قیمتی بیش از هر زمان دیگری فروخته می‌شود، در هرمزگان هم لیمو، سیر و زنجبیل به کالایی لاکچری تبدیل شده و عموم مردم ترجیح می‌دهند تا به غیر از اقلام ضروری و مصرفی فعلا خرید دیگری نداشته باشند.
 
وی ادامه می‌دهد: برای همین از یکی – دو روز پیش شماری از فعالان اجتماعی و هنرمندان هرمزگانی تصمیم گرفتند به صورت خودجوش کارزاری را تشکیل داده و از عموم هموطنان بخواهند که تا مساعد شدن شرایط از سفر به استان هرمزگان خودداری کنند؛ کارزاری که امروز با گذاشتن استوری در اینستاگرام و پست گذاشتن در شبکه‌های مجازی مختلف قابل پیگیری است، البته این اتفاق برای اهالی استان‌های شمالی و جنوبی که در حریم ساحل دریا هستند افتاده است؛ مسئله این است که ادامه این وضعیت در درازمدت به سود صاحبان مشاغل مربوط به گردشگری نیست.
 
امیرزاده که شرایط نامتعارف کنونی در هرمزگان را نتیجه اقدامات ضد و نقیض مسئولان بالادستی کشور می‌داند، اینطور ادامه می‌دهد: همین حالا ماموران شهرداری بندرعباس سرگرم گندزایی معابر عمومی هستند؛ در قشم اقدامات ضعیفی برای توزیع مواد ضد عفونی کننده در میان گردشگران صورت گرفته است، اما اینجور مواقع مردم چشمشان به مقامات ارشد مملکتی است، برفرض مثال اگر رئیس جمهور به صورت جدی از گزینه قرنطینه صحبت کند این مطلب با جدیت بیشتری از سوی مسئولان وزارت کشور و وزارت بهداشت به بدنه اجرایی منتقل خواهد شد، مردم وقتی این جدیت را ببینند دیگر از فرصت تعطیلی مدارس برای سفر گردشگری استفاده نخواهند کرد و رعایت بهداشت فردی و عمومی را جدی خواهند گرفت؛ متاسفانه این رابطه دو طرفه است، مسئولان به مردم و مردم به مسئولان نگاه می‌کنند.

گرفتار برسر دو راهی

در همین راستا آقای محمدی از اهالی جزیره هرمز که کسب و کاری در حوزه گردشگری دارد به خبرنگار اقتصاد ۲۴ می‌گوید: بعد از تعطیلی اخیر مدارس و دانشگاه‌ها موج تازه‌ای از سفر‌های گردشگری به جزیره هرمز آغاز شد؛ البته بازار این سفر‌ها به گرمی بازار سال گذشته نیست و مشخص است که مردم تحت تاثیر ویروس کرونا از حضور در مجامع عمومی و مسافرت پرهیز کرده اند؛ همینطور فعالان صنعت گردشگری تمایل چندانی به استفاده از موقعیت کنونی ندارند؛ در واقع همه ما بر سر دوراهی مهمی هستیم؛ اگر به مشتریان مسافر خدمت ارائه ندهیم متهم به زیر سوال بردن ارزش‌های مهمان‌نوازی می‌شویم و اگر خدمت ارائه کنیم ریسک کرده ایم.
 
وی ادامه می‌دهد: به صورت مشخص تا شب گذشته هیچ محدودیتی برای سفر به جزیره هرمز وجود نداشت؛ گردشگران خیلی راحت وارد جزیره شده و از امکانات استفاده می‌کردند، اما حالا برای آمدن محدودیت‌هایی وضع شده و در نتیجه آمدن گردشگران به جزیره متوقف شده است؛ برعکس شرایط برگشت برای گردشگران مهیاست، اما مادامی که آن‌ها حضور دارند خدمات اقامتی هم برقرار است.
 
محمدی می‌افزاید: البته به موازات محدودیت‌های آمدن به جزیره هرمز خود مردم هم به صورت خودجوش اقداماتی را انجام داده اند؛ هم گردشگران و هم کسبه گردشگری از ادامه این وضعیت رضایت ندارند؛ شرایط اقامت و سیاحت برای گردشگران در هرمز روز به روز سخت‌تر می‌شود؛ همه ما با جدیت بیشتری استاندارد‌های بهداشتی را دنبال می‌کنیم و امیدواریم این وضعیت مرتفع شود.
 
وی همچنین درباره کارزاری که به تازگی راه افتاده است می‌گوید: در میان موج اخیر گردشگری، گردشگرانی از نواحی آلوده مثل قم حضور داشتند؛ این مطلبی بود که از روی شماره پلاک خودرو‌ها قابل تشخیص بود و برای همین شماری از مردم تصمیم گرفتند تا در کنار محدودیت‌های دولتی به صورت خودجوش اقدامی موثر انجام دهند؛ من از این کارزار حمایت نمی‌کنم، اما به آن‌ها حق می‌دهم که نگران سلامتی خود باشند؛ خطر ابتلا به کرونا دو طرفه است هم مردم بومی و هم گردشگران در معرض خطر هستند.

بی میلی دو سویه است

از سوی دیگر ابراهیم از فعالان خرده پا گردشگری جزیره قشم در این خصوص به خبرنگار اقتصاد ۲۴ می‌گوید: بعد از آمدن گردشگران، در استان هرمزگان، جزیره قشم نخستین جایی بود که محدودیت‌های آمد و شد گردشگران در آنجا وضع شد؛ حالا سه روز می‌شود که اماکن سیاحتی به روی گردشگران بسته شده اند؛ تقریبا تردد به جزیره قشم روند معکوس گرفته است؛ این وضعیت حتی باب میل گردشگران هم نیست؛ بالاخره آن‌ها هم تمایلی برای ماندن در اینجا ندارند.
 
وی می‌افزاید: حالا در اقامتگا‌ه‌های جزیره قشم به سختی شرایط اقامت گردشگران جدید مهیاست؛ آن‌هایی که از قبل جایی تدارک دیده‌اند مشکل خاصی ندارند، اما مسئله اقامت تازه واردان است؛ غذاخوری‌ها هم دیگر مانند سابق رونق ندارند، صاحبان و کارکنان این اماکن با جدیت بیشتری استاندارد‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، اما مشتریان هم در آمدن تردید دارند؛ همه می‌دانیم که این وضعیت موقتی و گذر است و با پایان یافتن دوره التهاب کرونا همه چیز به حالت سابق بازخواهد گشت، فعلا به سود همه است که بیشتر مراعات کنیم.
 
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

عکس/سمیرا حسن پور هر روز جوان‌تر

رونمایی از شغل دوم ابوالفضل پورعرب

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

استایل جذاب مریم مومن در استوری جدیدش + عکس

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین تفرجگاه‌های فیروزکوه در فصل بهار

قیمت انواع لپ تاپ ایسر امروز + جدول

استایل ساحلی شبنم مقدمی داور صداتو!

بالاخره مدرک رائفی‌پور منتشر شد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

جواب رد پارسا پیروزفر به خواستگاری هانده!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

این نشانه ها می گوید فرزند شما استعدادی استثنایی دارد

ارزش معاملات بورس به اندازه ارزش یک ساختمان در تهران شد!/ بازار سرمایه نیازمند تغییر توامان تاکتیکی و تکنیکی

مواریس: تساوی پرسپولیس و سپاهان به سود استقلال شد

شکایت پرسپولیس از سپاهان به دلیل اهانت به زنان

فیلم/ دلخوری و ناراحتی رامین رضاییان از هواداران پرسپولیس

اوسمار: می‌دانستیم که بازی سختی با سپاهان داریم

اینفوگرافی/ کدام کشور‌ها کلاهک اتمی دارند؟

دلیل برکناری خطیر مشخص شد

مطهره گونه‌ای بازداشت شد

کنایه درویش به بازی سپاهانی‌ها

خطیر از مدیرعاملی استقلال برکنار شد

فیلم/ لحظه کتک‌کاری امید عالیشاه با دابو در دقیقه ۸۲

فیلم/ جابه‌جایی زنان پرسپولیسی پس از شعار سپاهانی‌ها

پرسپولیس هدیه استقلال را پس فرستاد

فیلم/ پرواز رئیس قوه قضاییه با یک هواپیمای عمومی

بالاخره مدرک رائفی‌پور منتشر شد

اتهام همجنس‌بازی تسنیم علیه مهدی نصیری

فیلم/ اظهارات جالب رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران روی آنتن زنده

بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟

هاشمی‌نسب: از نتیجه بازی راضی نیستم

فیلم/ گریه ناگهانی مجری صدا‌وسیما روی آنتن زنده

مطهری: بازی سنگینی بود

کارشناسی داوری بازی استقلال و تراکتور

مظفری‌زاده: دندان خلیل‌زاده لق شد

خلیل‌زاده: محمدی باید اخراج می‌شد

توهین سخفیف به سبک مجری صداوسیما

نکونام: باد روی عملکرد ما تاثیر داشت

فیلم/ هشدار جدی فرمانده کل سپاه به اسراییل

فیلم/ عظیمی: تمام کسانی که پشت سر صدیقی نماز خواندند نمازشان باطل است

فیلم/ ظاهر جالب یک هوادار خانم پرسپولیس در آستانه دیدار سرخ‌چوشان دربرابر سپاهان

توجه به حوزه‌های نوآورانه در صنعت بانکداری در صدر برنامه‌های بانک سینا قرار دارد

آیا فرضیه سقوط نیکا از ارتفاع صحت دارد؟

آبی‌ها در تبریز متوقف شدند

فیلم/ حال و هوای ورزشگاه آزادی پیش از بازی پرسپولیس و سپاهان

فیلم/ ویدیویی پربازید از حسن روحانی بعد از نقض حکم اعدام بابک زنجانی

ورود این خودرو به کشور مجاز شد

ترکیب پرسپولیس مقابل سپاهان

تخفیف نفت ایران چقدر است؟

عضو شورای شهر شهردار را ربود

عکسی از کودکی علی مطهری در کنار پدر

عکس/ تغییر چهره جالب علیرضا جعفری بعد از ۲۰ سال

شعار هواداران تراکتور علیه هاشمی‌نسب

افشاگری جعفرزاده از طراح ایده ساخت ۴ میلیون مسکن

اینفوگرافی/ مقایسه ابرقدرت‌های اقتصادی در عرصه صادرات در ۱۵۰ سال اخیر

سیرچ کرمان لرزید

هشدار نارنجی هواشناسی به این استان‌ها

فیلم/ تصویر شاعر نامدار ایرانی بر دستان هواداران تراکتورسازی در بازی با استقلال

پیش‌‌بینی قیمت دلار فردا پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ تصاویری از سوءاستفاده از دختربچه برای تبلیغ آرایشگاه زنانه

فیلم/ عشق پسر ایرانی به دختر افغان جنجالی شد!