اقتصاد۲۴ - محمد نوروزی: در این که منافع مربوط به سرمایه گذاریها و فعالیتهای اقتصادی سازمان تامین اجتماعی بایستی در نهایت در خدمت بیمه شدگان و بازنشستگان این سازمان قرار گیرد شکی نیست. بنابراین بدیهی است علاوه بر این که خدمات بهتر سازمان در همه بخشهای زیر مجموعه از جمله گردشکری تامین اجتماعی باعث رضایت خاطر بیمه شدگان تحت پوشش آن میشود میتواند برای دولتها نیز سبب کسب محبوبیت و رضایت خاطر شود چرا که بیش از ۴۳ میلیون نفر بعنی بیش از نیمی از جمعیت کشور، بیمه شده تامین اجتماعی هستند.
این در حالی است که قسمت عمده درآمد سازمان تامین اجتماعی فقط از طریق حق بیمهها و مبلغ کمی نیز از وجوه حاصل از سرمایه گذاریهای این سازمان میباشد و هیچ گونه بودجه دولتی به آن تزریق نمیشود.
بزرگترین هلدینگ گردشکری کشور سود آور خواهد شد؟
یکی از شرکتها و هلدینگهایی که میتواند برای سازمان تامین اجتماعی سودآور بوده و علاوه بر آن رضایت خاطر بیمه شدگان را نیز جلب کند هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی (هکتا) است. هلدینگی که دربخش گردشگری'بزرگترین' به حساب میآید، اما به نظر میرسد نتواتسته با توجه به ظرفیتهای فراوانی که دارد ان گونه که باید رو به جلو حرکت کند.
هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی (هکتا) که در سال ۱۳۹۴ شکل گرفته است هفت شرکت را تحت پوشش خود دارد که عبارتند از: شرکت گروه هتلهای هما، شرکت حمل و نقل ریلی رجا، شرکت سرمایه گذاری ایرانگردی و جهانگردی، شرکت رفاه گستر تامین اجتماعی، شرکت مجتمعهای توریستی و رفاهی آبادگران، شرکت دهکده ساحلی و شرکت بین المللی خدمات مسافرتی و جهانگردی تأمین.
صرف نظر از مشکلاتی که صنعت گردشکری ایران به خصوص در ماههای جاری با آن دست و پنجه نرم میکند به طور قطع یکی از اصلیترین علل برآورده نشدن انتظارات از هکتا میتواند به نوع مدیریت آن مربوط باشد. طوری که حتی دکتر مصطفی سالاری ۲۵ شهریور ماه سال جاری در مراسم معارفه رضا مسرور به عنوان مشاور اقتصادی خود گفت:' فعالیتهای اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی در برخی حوزهها از جمله در حوزه گردشگری و هلدینگ هگتا سودآوری مورد انتظار تحقق نیافته است که باید اصلاحات لازم برای بهرهوری بیشتر سرمایهگذاریها صورت گیرد'. سه ماه بعد از این سخنان بود که على دستجردى مدیرعاملی که ۱۸ ماه بر هکتا مدیریت کرد از سمت خود برکنار و جایش را به دکتر علی رحیم پور از صاحبان نام صنعت گردشکری داد.
پیش از علی دستجردی نیز دکترحیدر ابراهیم بای سلامی، مدیر عامل هکتا بود که از زمان تاسیس و بیش از ۳ سال بر هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی مدیریت کرد و بنابر اعلام خودش برای بازگشت به دانشگاه از مدیر عاملی هکتا استعفا داد. طرحی که بای سلامی در هکتا خیلی روی آن تاکید داشت طرح 'صد هتل ـ صد کسب و کار' بود وی در اسفند ماه سال ۱۳۹۴ گفته بود: در مرحله اول این پروژه را با ساخت ۳۰ هتل در کشور آغاز میکنیم. بای سلامی حتی در سال ۱۳۹۶ اقدام به تالیف کتابی با عنوان 'صد هتل صد کسب کار' کرد که ۱۰۰۰ نسخه از آن در سال ۹۶ چاپ شد. در سال ۹۷ نیز هکتا سفارش چاپ این کتاب را به انتشارات علمی و فرهنگی داد.
دکتر علی رحیم پور مدیر عامل هلدینگ کردشکری تامین اجتماعی (هکتا) در گفت و گویی با یکی از رسانهها در پاسخ به این که طرح ۱۰۰ هتل ۱۰۰ کسب و کار که چند سال گذشته اجرایی شد، به کجا رسید؟ گفت:' این طرح مطالعات جامع و کافی نداشت و فرصتهایی که شناسایی شده بود طرح توجیهی و فنی لازمی نداشته است و میتوان گفت تنها یک کار ژورنالیستی در این خصوص صورت گرفته بود و ابعاد آن ابتر باقی ماند. ما در مرحله نخست بازسازی و نوسازی هتلها را در برنامه داریم و فرصتهای سرمایهگذاری تأمین اجتماعی را در این حوزه پیگیری میکنیم. قطعا بازسازی و نوسازی هتلهای موجود فرصتهای سرمایهگذاری تأمین اجتماعی را شناسایی میکند و مشخص میشود که کدام پروژه قابلیت سرمایهگذاری داخلی و خارجی را دارد. در مجموع طرح ۱۰۰ هتل ۱۰۰ کسب و کار غیرقابل دفاع و غیرواقعی بود و متاسفانه به سرانجام نرسید و باید از فردی که آن را ابداع کرده بود اطلاعات لازم اخذ شود. در کل طرح ۱۰۰ هتل ۱۰۰ کسب و کار در هکتا کارنامه قابل دفاعی را نداشت و ادامه آن هم اتفاق نیفتاد'.
در این خصوص چند نکته قابل ذکر است:
۱- سازمان تامین اجتماعی که مالک هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی است باید در بخش معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری دقت نظر داشته باشد و با نظارت واقعی مانع از تضییع حقوق ۴۳ میلیون بیمه شده تامین اجتماعی شود. نظارت عملی در شرکتهایی مثل هکتا که به طور مستقیم (نه به واسطه شستا) تحت مدیریت سازمان تامین اجتماعی هستند برای معاونت اقتصادی سازمان آسانتر است هر چند از سازمان تامین اجتماعی به خصوص مدیر عامل و اعضای هیات مدیره آن انتظار است در خصوص شرکتهای شستا نیز دقت نظر داشته باشند.
۲- پیشنهاد میشود در صورت نیاز هکتا برای ساخت هتلهای لوکس در راستای درآمد زایی، ساخت هتلهای ۳ ستاره و مراکز اقامتی مناسب برای اقشار متوسط و مستمری بگیر نیز فراموش نشوددرکنار این موضوع ارایه تخفیفهای مناسب برای مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی که بیشتر آنها حداقل بگیر هستند نیز در دستور کار مدیریت جدید هکتا قرار گیرد و گزارش آن به اطلاع بازنشستگان به خصوص کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی تمامی استانها و حتی کانون کارکنان سازمانتامین اجتماعی برسد.
۳- با توجه به گستردگی هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی (هکتا) و سابقه آقای رحیم پور مدیر عامل جدید این هلدینگ درگردشگری انتظار است به طرحهای گذشته اکتفا نشود و ظرفیتهای جدید هکتا شناسایی و با بررسی کارشناسی، عملیاتی کردن طرحها آغاز شود.
منبع: عصر خبر