اقتصاد۲۴-در حالی که همچنان شهروندان برای خرید محصولات ضدعفونی از داروخانهها با مشکل مواجه هستند، عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد شیمیایی دارویی و بستهبندی دارویی علت این وضعیت را افزایش ناگهانی تقاضا عنوان کرد و گفت که بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور وزارت بهداشت خود متولی توزیع محصولات ضدعفونی شده و پخش آنها را اولویت بندی میکند.
از اول اسفندماه مواردی از ابتلا به ویروس کرونا در ایران اعلام شد و تا ظهر روز شنبه دهم اسفند ماه، ۵۹۳ مبتلا و ۴۳ فوتی بر اثر ابتلا به این ویروس گزارش شده است. اما با وجود گذشت ۹ روز از آغاز این بحران گزارشهای میدانی نشان میدهد که همچنان شهروندان برای تهیه محصولات ضدعفونی و ماسک با مشکلاتی مواجه هستند که مسئولان مختلف علت آن را افزایش ناگهانی تقاضای این محصولات عنوان میکنند. البته مواردی از احتکار و خودداری از عرضه این محصولات نیز در روزهای اخیر گزارش شده است.
محمد باقر تحویل زاده عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد شیمیایی دارویی و بستهبندی دارویی از افزایش تولید محلولهای ضدعفونی اماکول خبر داد و اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و نیاز کشور به این محصولات، برخی شرکتها قسمتی از کار خود را تعطیل کرده و خط تولیدهای خود را به محصولات ضدعفونی اختصاص دادند.
وی با بیان اینکه حدود ۱۰ تا ۱۵ کارخانه محلول ضدعفونی اماکول در کشور تولید میکنند، گفت: اطلاعات دقیق درباره تولید این محصولات در اختیار وزارت بهداشت است.
به گفته عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد شیمیایی دارویی و بستهبندی دارویی در حال حاضر محلولهای ضدعفونی زیر نظر شرکتهای توزیعی وزارت بهداشت توزیع میشود و اخیرا توزیع آنها در استان رشت افزایش داشته است.
تحویلزاده با بیان اینکه در گذشته شرکتهای تولیدکننده محصولات خود را به شرکتهای توزیعی میدادند و آنها به داروخانهها عرضه میکردند، تصریح کرد: با توجه به مشکلات ایجاد شده بعد از شیوع ویروس کرونا، وزارت بهداشت خود متولی توزیع این محصولات شده و اعلام میکند محصولات تولید شده در چه جاهایی توزیع شود یا به مراکز بهداشت و درمانی که نیاز دارد اعلام میکنند از کارخانهها دریافت کنند.
وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا محصولات ضد عفونی به سختی در داروخانهها پیدا میشود، تصریح کرد: علت اصلی افزایش ناگهانی تقاضا است، چراکه پیش از شیوع این ویروس محصولات ضدعفونی در مواردی در کارخانهها دپو میشد و حجم مصرف این محصولات هیچ وقت به این اندازه نبود.
منبع: ایسنا