برای دههها کشور چین مکان رویایی برای کشورهایی اروپایی و آمریکایی بوده است چرا که نیروی کار زیاد و ارزان قیمت عامل حرکت موتورهای صنایع خارجی بوده است.
به گونهای که اکثر کارخانههای تولیدی صنایع خودروسازی بزرگ دنیا در این کشور و به خصوص در شهر ووهان مستقر هستند که از جمله آنها میتوان به شرکتهای خودروسازی جنرال موتورز، فولکس واگن، هوندا، رنو و هیوندایی اشاره کرد.
با شیوع گسترده ویروس کرونا در یکی دیگر از غولهای ماشین سازی دنیا (کره جنوبی) کارمندان شرکت خودروسازی هیوندایی که در نزدیکی شهر اولگان فعالیت میکنند را از آمدن به محل کار منع کرد و این اقدام کره جنوبی باعث شد سهام این شرکت در همان روز نزدیک به ۵ درصد سقوط کند چرا که ۳۰ درصد تولیدات این کمپانی که نزدیک به ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار وسیله نقلیه است به وسیله این شعبه کمپانی تولید میشده است؛ کمپانی خودروسازی هیوندایی با ۳۴ هزار کارمند یکی از بزرگترین کمپانیهای خودروسازی دنیا است.
صنعت خودروسازی حتی در کشورهایی که تعداد کمی افراد مبتلا شناسایی شده اند نیز از ویروس کرونا در امان نمانده اند به گونهای که پیش بینی میشود فروش کمپانیهای خودروسازی تا ۲.۵ درصد افت کند همان طور که ارزش سهامهای شرکتهای خودروسازی آمریکایی فورد و جنرال موتورز در این جریانات نزدیک به ۱۲ درصد افت کردند.
در بین غولهای صنعت خودروسازی کمپانی خودروسازی تسلا نیز نتوانست خود را از آفت کرونا نجات دهد به گونهای که این کمپانی که در سال ۲۰۱۹ رشد ۵۹.۷ درصدی سهام را تجربه کرده است با شیوع ویروس کرونا ارزش سهام آن تا ۲۵.۹ درصد افت کرده است.
یکی دیگر از غولهای خودروسازی که به شدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است کمپانیهای خودروسازی ژاپنی هستند به گونهای که افت تولید و فوش این کمپانیهای خودروسازی نه تنها اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار میدهد بلکه اقتصاد کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی را نیز با بحران مواجه میکند.
تویوتا که کمپانی خودروسازی ژاپنی است یکی از پر فروشترین کمپانیهای خودروسازی است به گونهای که تنها در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار خودرو فروخته است، اما اینبار رئیس این کمپانی خودروسازی از بسته شدن تعدادی از شعب این کمپانی در داخل ژاپن خبر داده استاما آنچه باعث تعجب است ادامه یافتن روند تولید قطعات این کمپانی در شعب آن در کشور چین است به گونهای که به گفته رئیس این کمپانی صادرات قطعات از چین به ژاپن قطع نشده است، ولی کمپانی خودروسازی نیسان که یکی دیگر از غولهای خودروسازی ژاپنی دنیا است با افت ۳۰ درصدی ارزش سهام مواجه شده است.
با توجه به جنگ تجاری چین و آمریک و کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانی قبل از شیوع ویروس کرونا پیش بینی میشده است که تقاضا برای خودرو تا ۰.۹ درصد کاهش پیدا کند، اما با شیوع این بیماری پیش بینی میشود تقاضا برای خودرو در سال ۲۰۲۰ تا ۲.۵ درصد افت کند.
افت تقاضا و تولید خودرو امری بدیهی است چرا که در حال حاضر تولید برخی کمپانیهای خودروسازی که شعب اصلی آنها در شهر ووهان چین واقع شده است مثل نیسان، کیا و پژو به صفر نزدیک شده است و فروش خودرو در یکی از پر جمعیتترین بازارهای تقاضا دنیا (چین) ۹۲ درصد کاهش یافته است.
منبع: خبر آنلاین