تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
وضعیت صنعت خودروسازی در سال جاری چگونه بود؟

بازار خودرو، چشم به راه سال جدید

سال ۹۸ با تمام فراز و نشیب‌هایشرو به پایان است و صنعت خودرو در رویارویی با سخت‌ترین تحریم‌ها، تورم بالا و مشکلاتی همچون قیمت‌گذاری دستوری، سنگین‌ترین زیان‌های تاریخ خود را به چشم دیده است. در این سال پراید خودروی پرطرفدار در میان دهک‌های پایین به مرز ۷۰ میلیون تومان نزدیک شد و بازار را با شوک مواجه کرد.
بازار خودرو
 
اقتصاد۲۴-  در این میان کارشناسان و صاحب‌نظران راهکار‌های متفاوتی را برای نجات بازار خودرو در سال آتی مطرح می‌کنند. از آزادسازی قیمت‌گذاری‌ها گرفته تا واردات خودرو‌های کارکرده، اما باید دید که کلید حل مشکلات بازار کدام یک از راهکار‌های پیشنهاد شده از سوی کارشناسان است.
 
صنعت خودرو مدت‌هاست که با مشکلات بی‌شماری دست به گریبان شده است، البته در سال گذشته کارشناسان نسبت به وضعیت بازار خودرو هشدار‌هایی را داده بودند و با گذراندن سال ۹۸ شاهد بودیم که این بازار مطابق پیش‌بینی‌ها عمل کرد و در سال جاری حرفی برای گفتن نداشت. اما صنعت خودرو در سال ۹۹ چه سرنوشتی خواهد داشت؟ پرسشی که کارشناسان جواب‌هایمشابه‌ای را برای آن مطرح می‌کنند. برخی از صاحب‌نظران بر این باورند که طبق مولفه‌های اقتصادی نباید منتظر روز‌های روشن برای این صنعت در سال آتی بود.
 
عده‌ای دیگر از کارشناسان از سیاست‌گذاری‌های غلط گله‌مند هستند و آن‌ها نیز معتقدند تا زمانی که قیمت‌گذاری دستوری در بازار وجود داشته باشد بازار توان نفس کشیدن نخواهد داشت. در این میان نیز کارشناسان معتقدند که فرصت نجات صنعت خودروسازی در سال جاری به پایان رسیده و باید به دنبال برنامه‌ای دقیق و کاربردی برای رهایی از مشکلات پیش‌روی بازار در سال آتی بود.
 
در این راستا امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به شرایط پیچیده صنعت خودروسازی در سال جاری گفت:سال رو به پایان است، برنامه و راهکار‌هایی که تا کنون برای نجات بازار خودرو در نظر گرفته بودند عملا به نتیجه‌ای نرسیده و حالا بسیاری چشم به راه سال جدید هستند. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که حتی نمی‌توان برای سال آتی هم برنامه‌ای در نظر داشت و به عبارتی تمام برنامه‌ها از دست در رفته است.

وی در ادامه افزود: طی دوسال اخیر با سیاست‌گذاری‌هایی که انجام شد تمام فرصت‌ها را از دست داده‌ایم و صنعت خودروسازیبا حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان رسمی مواجه شد. اینکه چرا این صنعت ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان دیدپرسشی است با یک جواب مشخص. این اتفاق تنها به دلیل قیمت‌گذاری‌های دستوری بود که تا کنون در این صنعت انجام شده است. ما طی دو سال گذشته با تحریم‌های ظالمانه روبه‌رو بودیم و می‌توان گفت که بدترین سال‌ها را گذراندیم. نه تنها ایران، بلکه کشور‌هایی با صنعت‌خودروسازی بسیار بزرگ هم اگر با چنین تحریم‌هایی روبه‌رو می‌شدند قطعا شکست می‌خوردند.

این کارشناس صنعت خودرو در بخش دیگری از صحبت‌هایش به داخلی‌سازی اشاره کرد و در این‌باره گفت: ما وضعیت تحریمیابتکاراتی را به خرج دادیم مخصوصا در سال جاری بر روی بستر داخلی‌سازی بسیار کارشده است و به همین دلیل این صنعت بر روی پا ماند.
 
این در حالی است که صنایع دیگر مانند فولاد و پتروشیمی در همین وضعیت موجود با مکانیزم‌هایی به سود رسیدند و این اختلاف به این دلیل بود که در صنعت فولاد قیمت‌گذاری بر مبنای قیمت‌های جهانی انجام می‌شد، اما قیمت خودرو مبتنی بر قیمت دستوری بود. خودروسازان در سال جاری خودرو‌های خود را با قیمت بهمن‌ماه ۱۳۹۷ به فروش رسانده‌اند. این در حالی است که قیمت نهاد‌های تولید حداقل دوبرابر افزایش پیدا کرد، بنابراین کاملا واضح است که دلیل زیان صنعت خودروسازی چیست و جای بحثی نمی‌ماند.

کاکایی با اشاره به وضعیت بازار در سال آتی ادامه داد: ما باید بدانیم که اگر این قیمت‌گذاری دستوری ادامه پیدا کند قطعا روند سال جاری برای سال آتی ادامه پیدا خواهد کرد. با دستوری بودن قیمت‌ها از یک طرف قیمت در کارخانه ثابت نگه داشته می‌شود و خودروسازان با یک محدوده مشخص قیمتی خودرو‌ها را تحویل می‌دهند، اما در بازار همچنان قیمت‌ها صعودی به راه خود ادامه می‌دهد. با چنین وضعیتی به راحتی در می‌یابیم که روش قیمت‌گذاری دستوری غلط بوده و ریتم بازار را به هم می‌زند.

وی از راهکاری برای سامان دادن به بازار خودرو گفت: راه‌حل مناسب برای وضعیت موجود این است که اجازه دهیم قیمت‌ها آزاد شوند، در حال حاضر آزادسازی قیمت‌ها تنها راه‌حل برای گذر از مشکلات این صنعت است. خودروساز‌ها و به خصوص قطعه‌سازان تلاش‌هایی بسیاری انجام داده‌اند و بحث داخلی‌سازی باعث شد که ما به حیطه‌هایی وارد شویم که طی ۳۰ سال گذشته حتی به آن فکر هم نمی‌کردیم. ورود به این حیطه‌ها ثابت کرد که صنعت خودروسازی ما از لحاظ فناوری توانمند است.
 
اگر ما از لحاظ اقتصادی این آزادی را به خودروسازان بدهیم قطعا می‌توانند رشد را تجربه کنند، سود دادن این صنعت به معنایی یافتن توانایی برای پرداخت بدهی‌های صورت گرفته است. تزریق پول به این صنعت باعث می‌شود تا ظریفت تولید بالا برود و وقتی ظرفیت تولید افزایش یابد ثبات در قیمت‌ها ایجاد می‌شود و حتی اگر بنا به دلایلی قیمت‌ها با افزایش روبه‌رو شود باز به همان رده قیمتی سابق باز خواهد گشت.
 
اگر قیمت‌گذاری‌ها آزاد شود سرمایه‌گذاران و فعالان در این بازار نمی‌توانند سود بالایی را از معاملات ببرند و به تدریج بازار از حالت سرمایه‌گذاری خارج شده و به یک بازار مصرفی تبدیل می‌شود. در چنین شرایط خرید مصرف‌کنندگان نیز با آرامش همراه خواهد بود و در بلندمدت می‌توانیم شاهد نوآوری و شکوفایی باشیم.
 
در سال جاری با تمام سختی‌ها چند خودرو جدید طراحی شده است که می‌گویند در سال آتی می‌تواند به بازار عرضه شود. وی از نیاز خودروسازان به نقدینگی گفت: آخر سال جاری قرار بر این بود که ۵ هزار میلیارد تومان به خودروسازانپرداخت شود تا بتوانند بدهی خود را به قطعه‌سازان بدهند، اما متاسفانه آن‌طور که من خبر دارم کمتر از یک سوم این مبلغ پرداخت شده است. این نشان می‌دهد که خودروسازان در شرایط فعلی با مشکلات بی‌شماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

این کارشناسان خودرو در پایان به ضرورت اصلاح سیاست‌ها تاکید کرد و در این‌باره گفت: در سال‌های گذشته ما پیش‌بینی می‌کردیم که اوضاع این صنعت کمی خراب شود، اما اکنون تمام آن پیش‌بینی‌ها اتفاق افتاده است و اگر سیاست‌گذاری‌های غلط را برای سال آینده ادامه بدهند قطعا بسیاری از شرکت‌ها وابسته به این صنعت ورشکست خواهند شد. امیدوار هستم در سال آتی سیاست‌گذاران در نحوه تصمیم‌گیری‌های خود تجدیدنظر کنند. ما سال سختی را در پیش داریم و ضربات اقتصادی سنگینی به افراد وارد خواهد شد. به نظر می‌رسد که سال پرتنشی را خواهیم داشت و اگر سیاست‌گذاران مبتنی بر علم و دانش تصمیم‌گیری نکنند سال ۹۹ می‌تواند سال سقوط صنعت خودرو باشد.
 
منبع: ابتکار
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/کارت جشن عروسی بنی‌صدر در سال ۵۳

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ استایل جذاب مه لقا باقری سوژه کاربران شد

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

مبلغ عیدی روز معلم ۱۴۰۳ مشخص شد

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/سکانس عاشقانه سریال پایتخت که سانسور شده بود!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استایل مجلسی المیرا شریفی‌مقدم در یک کنسرت

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ ابراهیم رئیسی باب شوخی را با محافظانش باز کرد!

چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟

زمان دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

پیشبینی قیمت سکه امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/توضیحات زاکانی درباره قرارداد جنجالی شهرداری با چین

قیمت دلار تا کجا تغییر می‌کند؟

چگونه بورس از بازارها جا ماند؟

صعود تمام قطعات سکه در سکوت بازار طلا

قیمت انواع لپ تاپ ایسر + جدول

قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

تخلف یا تقلب دولتی در واگذاری استقلال و پرسپولیس؟/ زیان انباشته سرخابی‌ها را کدامیک از شهروندان تقبل می‌کنند؟/ چگونه قانون رفع موانع تولید دور خورد؟

تیلور سوئیفت؛ خواننده‌ای با ترانه‌های افسانه‌ای

عکس/سمیرا حسن پور هر روز جوان‌تر

عکس/شباهت امیر جعفری و مادرش

استایل ساحلی شبنم مقدمی داور صداتو!

بهترین تفرجگاه‌های فیروزکوه در فصل بهار

رونمایی از شغل دوم ابوالفضل پورعرب

دعوای زرگری مجلس و بانک مرکزی در بازار ارز/ مجلس بلوف می‌زند، خودش عامل مشکلات ارزی است/ کف قیمت دلار ۵۸ هزار تومان است

فیلم/سکانس عاشقانه سریال پایتخت که سانسور شده بود!

اولین واکنش به حواشی امروز، پیرامون نیکا شاکرمی

با روش فعلی فقط فقر تولید می‌شود

فیلم/ هنرنمایی قائدی مورد توجه شبکه تلویزیونی امارات

وزیر کشور: دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم

عکس/ استایل گران قیمت بهاره رهنما

عکس/ نفس بازغی در یک مکان زیبا

رئیس اتحادیه طلای تهران: اعتصاب طلافروش‌ها در واکنش به مقررات مالیاتی دولت

آزار شیطانی به بهانه گشایش بخت

اینفوگرافی/ بدهی بابک زنجانی چقدر بود؟

روحانی: از موارد ردصلاحیتم اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان بود

کنکور در این شهر دوباره برگزار می‌شود

سرمربی استقلال: واگذاری باشگاه اتفاق بزرگی بود

هشدار نارنجی هواشناسی برای این استان‌ها

عکس/استایل مجلسی المیرا شریفی‌مقدم در یک کنسرت