اقتصاد۲۴- به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، مدتی است که سکان شرکت صنایع شیر ایران بزرگترین مجموعه لبنی کشور با ۱۷ کارخانه تولیدی و ۵ شرکت در حوزه بازاریابی و فروش و در مجموع با ۳۰ شرکت تحت پوشش به دست یکی از فرزندان صنعت قرار گرفته است. فردی که سالها دراین مجموعه از پایینترین سطح کار خود را شروع و اکنون مدیریت گروه کارخانجات پگاه را بعهده دارد.
عبدالله قدوسی متولد اول خرداد ۱۳۴۶ و اهل آزاد شهر استان گلستان است. وی پس از اتمام تحصیلات دبیرستان، راهی کرج دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران شد و لیسانس خود را در رشته علوم و صنایع غذایی در سال ۱۳۷۳ اخذ نمود. او که از هوش و توانائی بالائی برخوردار بود، توانست در آزمونهای ورودی صنایع شیر ایران با موفقیت قبول شود و کار خود را در شرکت پگاه لرستان از شهریور همان سال آغاز و موفق گردید پست مدیریت تولید را به زودی از آن خود کند.
قدوسی تا اسفند سال ۱۳۷۷ در لرستان انجام وظیفه کرد و بخاطر توانائی هایش تا تیرماه ۱۳۸۴ معاونت بهره برداری پگاه گلستان بود. وی سپس راهی پایتخت و مرکز کشور شد و در اولین کارخانه لبنیات کشور، مدیریت کارخانه شهید صائمی شرکت پگاه تهران را بعهده گرفت. مهندس قدوسی در کنار کار موفق گردید فوق لیسانس مدیریت اجرایی را در سال ۱۳۸۷ از سازمان مدیریت صنعتی کسب نماید. وی از شهریور ۱۳۹۰ الی شهریور ۱۳۹۲ مدیر عامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه لرستان شد.
سپس از شهریور ۱۳۹۲ الی تیرماه ۱۳۹۶ مدیریت عاملی شرکت پگاه گلپایگان را بعهده گرفت و با توجه به تخصص و تجارب خود، اقدامات بسیار گستردهای در حوزه تنوع و افزایش تولید را به کار بست و موجب شد بعنوان مدیر برتر صنایع شیر انتخاب و شرکت پگاه گلپایگان نیز رتبه اول را در بین سایر شرکتها کسب کند. پس از این موفقیت به عنوان مدیر عامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان یکی از شرکتهای مهم بورسی پگاه انتخاب شد و با توجه به توان مدیریتی خود علاوه بر افزایش فروش و سود مناسب در این شرکت، در حوزههای صادرات و کیفیت نیز از سوی وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد عنوان شرکت برتر ملی را از آن خود کند.
مهندس قدوسی با این کوله بار تجربه و کسب موفقیتهای قابل توجه، توانست اعتماد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جناب دکتر شریعتمداری و مدیران مرتبط در صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت سرمایه گذاری صبا جهاد را به خود جلب کند و هدایت شرکت صنایع شیر ایران را در یکی از پر التهابترین زمانهای ممکن به دست گیرد و از مرداد ماه ۹۸ منشا تحولات بزگی در این مجموعه عظیم شود.
عبدالله قدوسی طی شش ماه گذشته (شهریور الی اسفند ۹۸) به همراه سایر مدیران خود و با برنامه ریزی و پشتکار توانستند بیشترین حجم صادرات محصولات لبنی در ۱۰ ماهه ۹۸ را از آن پگاه کنند و علوه بر رشد شاخصهای فروش و مالی، در کیفیت و تولید موفقیتهای بزرگ ملی بدست آورند.
به بهانه انتخاب شایسته ایشان به عنوان شخصیت سال ۹۸ توسط اساتید و بزرگان صنعت غذا و خوانندگان ماهنامه کارآفرینی و صنعت غذا گفتگوی کوتاهی با مهندس قدوسی داشتیم که در ادامه میخوانید:
لطفا توضیح مختصری در خصوص تعداد شرکتهای تحت پوشش پگاه و میزان ورودی شیر خام و سبد محصولات آن بفرمایید.
تعداد شرکتهای تولیدی محصولات لبنی ۱۷ شرکت میباشد با میزان شیر خام ورودی کلیه شرکتها در حدود ۳۵۰۰ تن در روز و سبد محصولات شامل شیر پاستوریزه در ظروف بسته بندی مختلف، شیر استریل در حجمهای مختلف، انواع شیرهای استریل طعم دار، انواع خامه پاستوریزه و استریل، انواع ماست در حجمهای مختلف؛ شیر خشک، پودر MPC، انواع پودرهای فوری از قبیل شیر قهوه؛ شیر زعفران؛ شیر کاکائو، انواع کشک؛ انواع دوغ با طعمها و حجمهای بسته بندی متفاوت است.
همچنین شرکت صنایع شیر ایران دارای ۵ مجتمع کشت و صنعت و دامپروری میباشد که بخشی از شیر خام مورد نیاز از طریق این شرکتها تامین میشود؛ و نیز شرکت صنایع بسته بندی، ظروف مورد نیاز شرکتهای تولیدی را تامین مینماید؛ و یکی دیگر از شرکتهای تابعه، شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران میباشد که مسئولیت صادرات و واردات بخشی از نیازمندیهای شرکت صنایع شیر ایران را تامین مینماید.
برنامه شرکت صنایع شیر برای صادرات محصولات لبنی به سایر کشورها چیست؟
برنامه صنایع شیر ایران درحوزه صادرات ارزیابی و شناخت نیازهای بازارهای هدف در منطقه و حوزه کشورهای اوراسیا با محصولاتی از قبیل خامه فریز شده، محصولات استریل در انواع مختلف، معرفی میدانی محصولات در کشورهای منطقه، توسعه فرمولاسیون محصولات هدف صادرات بر اساس نیازمندی کشورهای مقصد، از جمله اهداف مورد طراحی آتی صنایع شیر ایران حضور گسترده در بازارهای اتحادیه اروپا میباشد.
سال ۱۳۹۸ افتخارات زیادی در حوزههای مختلف از جمله کسب ۴ تندیس نمونه استاندارد کشوری و اخذ گواهینامه حلال برای اولین بار در صنعت غذای کشور، نصیب شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) شد. علت اصلی این موفقیتها در یکسال گذشته را در چه میدانید؟
علت بسیاری از موفقیتها و کسب افتخار در مرحله اول احساس تعهد و اخلاص عملی و همدلی کلیه کارکنان صنایع شیر ایران به همراه برنامه ریزیهای عملیاتی متناسب با شرایط روز اقتصادی میباشد همچنین رعایت کلیه الزامات قانونی مورد ابلاغ توسط سازمانهای نظارتی از قبیل سازمان غذا و دارو، ادارات نظارت بر مواد غذایی، سازمان ملی استاندارد و همچنین پیروی از الزامات استاندارد برند پگاه مورد طراحی و پایش و کنترل توسط حوزه مدیریت تضمین کیفیت میباشد.
همچنین از دیگر افتخارات این شرکت کسب چهارده مورد گرید (درجه) A در زمینه GMP از سوی سازمان غذا و دارو از جمله مهمترین اقدامات شرکت صنایع شیر ایران حضور کارشناسان حوزه مدیریت تضمین کیفیت در جلسات تدوین استانداردهای ملی مرتبط با محصولات لبنی میباشد.
نقش تحقیق و توسعه در شرکت صنایع شیر را تا چه حد جدی میدانید؟
در بسیاری از شرکتهای معتبر ملی و بین المللی حوزههای تحقیق و توسعه کانون توجه بسیاری از مدیران ارشد کمپانیهای اقتصادی میباشد و بخش عمدهای از ادامه حیات و سود آوری شرکتهای خود و حضور موفق در رقابتهای اقتصادی را ناشی از توجه و توسعه حوزه تحقیق و توسعه میدانند و در صنایع شیر ایران نیز این سیاست گذاری و توجه به فعالیتهای تحقیق و توسعه را حرکتی ارزشمند و اقتصادی و به نوعی سرمایه گذاری جهت دستیابی و تحقق سودهای کلان آتی میداند و از این رو در سیاست گذاری ودر تنظیم سند چشم انداز صنایع شیر ایران و منشور دهگانه یکی از موضوعات مهم سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه میباشد و سود ماندگار و دستیابی به توسعه فرمولاسیون ثبات کیفیت و ماندگاری در صحنه رقابت اقتصادی را در موفقیت این حوزه میدانیم.
با توجه به ارزش غذایی شیر و توصیه پزشکان به مصرف آن برای جلوگیری از بیماریهای مهلک چرا همچنان مصرف سرانه این محصول در ایران پایین است و جنابعالی چه راهکاری در این خصوص پیشنهاد میفرمایید؟
در این حوزه صرفا توصیه پزشکان محترم کافی نیست و افزایش سرانه مصرف یک اقدام عملی جمعی در کل اجتماع را نیاز دارد از قبیل حرکت تبلیغاتی رسانه ملی، ارائه آموزشهای متناسب با سال تحصیلی در کلیه مقاطع آموزشی آموزش و پرورش، همکاری ارکان مختلف وزارت بهداشت و درمان در معرفی خصوصیات و سلامتی بخشی شیر و محصولات وابسته؛ وزارت صمت در جهت ایجاد تسهیلات مناسب، حمایتهای مالی بانکها و ارائه تسهیلات مالی ارزان قیمت به شرکتهای تولید به منظور کاهش هزینههای تولیدی؛ فراگیر سازی شیر مدارس در کلیه استان ها، حمایتهای ویژه دولت در جهت ارائه تسهیلات تشویقی به مصرف کنندگان.
حضرتعالی چه راهکاری را برای اعتمادسازی مشتریان پیشنهاد میفرمایید؟
فضای اعتماد سازی در مشتریان از طریق توجه به خواست مشتریان، تامین محصولات مورد نظرمشتریان، بهبود و توسعه کیفیت محصولات، تسریع در پاسخگویی به شکایات مشتریان و توجه به ندای مشتری صورت میپذیرد.
چه راهکاری برای خنثی کردن هجمهها و صحبتهای غیر قابل استناد در صنعت غذای کشور پیشنهاد دارید؟
برنامه ریزی و تلاش رسانه ملی در ارائه آموزشهای عمومی و تخصصی، و تبلیغات به موقع رسانه ملی، بهره برداری از مشاورههای متخصصان و اهل فن در کلیه ارکان رسانه ملی، برخورد نیروهای انتظامی با خاطیان و افرادی که موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم مینمایند و فعال سازی سایتهای صنایع غذایی و مرکز علمی و پژوهشی به منظور ترویج و شفاف سازی به موقع جامعه در برابر اظهارات بی پایه و اساس؛ بهره برداری از مشاورههای توصیهای جامعه آموزشی از قبیل معلمان و دبیران آموزش و پرورش و اساتید دانشگاهی در مسیر شفاف سازی اذهان عمومی
بعنوان یک مدیر موفق در ۲۵ سال اخیر تا چه حد از نظر مشورتی همکاران و مدیران خود بهره برده اید؟
بر اساس سوابق چندین ساله در شرکتهای مختلف صنایع شیر ایران رمز موفقیت و پیشرفت را در بهره برداری از نظرات مشورتی با همکاران محترم در سطح سوابقی و تحصیلاتی مختلف برده ام و در بسیاری از مقاطع در تصمیم سازیهای مهم سعی بر بهره برداری از دانش فنی و تجربیات بسیاری از همکارانی که سالیان سال در کنار اینجانب بوده اند داشته ام و فضای مشورتی با اهل فن بسیارمورد استقبال اینجانب میباشد.
رویکرد حضرتعالی همواره احترام و نگاه حمایتی به کارکنان شرکت بوده است، چه امکانات و تمهیداتی را برای آسایش این قشر زحمتکش جامعه در شرکت پگاه در نظر گرفته اید؟
بر اساس استراتژیهای مورد معرفی به کلیه همکاران محترم شرکتهای تابعه هدفمان تلاش همگانی و رونق بخشی به فضای کسب و کار و کسب درآمد توجه به بهبود شرایط و بهبود وضعیت معیشتی کلیه همکاران محترم میباشد و در این مسیر اقدامات و تسهیلات معیشتی از قبیل اصلاح شرایط حقوقی کارکنان، ارائه برخی اقلام مورد نیاز روزانه، و ارائه تسهیلات زود هنگام تخصیص وامهای اضطراری و ضروری به کارکنان؛ ایجاد تسهیلات رفاهی و تفریحی و مسافرتی؛ ایجاد تسهیلات ورزشی و امکانات غیر نقدی به منظور ایجاد نشاط و شادابی در کارکنان
با توجه به سابقه حضور در دفاع مقدس از مرز و بوم و همچنین حضورتان بعنوان یک مدیر توانمند در بخش تولید و سکاندار صنایع شیر، در شرایط فعلی که در جنگ اقتصادی هستیم چه شباهتهایی را بین این دو حرکت میبینید؟
مشابهت بسیاری وجوددارد؛ بنحویکه یکی از مصادیق آن تحمیل تحریمهای اقتصادی ظالمانه و جنگ تحمیلی در دوران دفاع مقدس، در هر دو زمینه جنگ نظامی و جنگ اقتصادی نظامهای پوشالی در راس آنها آمریکای جنایتکار مقصر و عامل جنایات تحمیلی میباشند.
در شرایط سخت تحریم چه انتظاری از ارگانهای دولتی برای حمایت بیشتر از تولید دارید؟
ایجاد زیر ساختهای تامین منابع مالی و وام ارزان قیمت، تهیه لایحههای حمایتی و ارائه به مجلس محترم شورای اسلامی، بازبینی زیر ساختهای مالیاتی مورد طلب از شرکتهای تولید صنایع لبنی به منظور تعدیل و کاهش هزینههای مالیاتی در جهت کاهش قیمت تمام شده و ارزان رسانی محصولات به مشتریان، ایجاد تسهیلات مناسب حمایتی در حوزه صادرات و ارائه تسهیلات تشویقی و سهل سازی امر صادرات
بعنوان فردی که با تحصیلات آکادمیک صنایع غذایی و مدیریت پا به این عرصه گذاشته به جوانانی که علاقمند به حضور در صحنه تولید هستند چه توصیهای میکنید؟
اتکال به خداوند متعال؛ برنامه ریزی، تلاش و اقدام متناسب با شرایط شرکت، تعهدسازمانی و اخلاق تجاری، همدلی و پشتکار و تقویت روحیات خلاقانه و حفظ و صیانت از سرمایههای ملی را به کلیه جوانان حاضر در صحنه تولید توصیه مینمایم؛ و سخن پایانی؟
سخن پایانی آرزوی سلامتی و نشاط برای جامعه اسلامی مان
مهندس عبدالله قدوسی شخصیت سال صنعت غذا در سال ۱۳۹۸