تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان‌ تاکید کرد

لزوم تشکیل کمیته ملی برای جهش تولید در خودروسازی

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان‌ بر لزوم تشکیل کمیته ملی خودرو برای لازم الاجرا شدن تصمیم‌های خودرویی کشور در راستای تحقق شعار «جهش تولید» در صنایع خودرو و قطعه سازی تاکید کرد.

جهش تولید

اقتصاد۲۴- «آرش محبی‌نژاد» با اشاره به شعار سال ۹۹ افزود: تولید در صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی به هم وابسته است؛ هر چند در نهایت این موضوع به بازار هدف و میزان استقبال مشتریان از خودرو‌های داخلی بستگی دارد.

وی گفت: دیدگاه‌های قطعه‌سازان و خودروسازان باید با تغییرات اساسی همراه شود، زیرا هر دو آن‌ها در یک کشتی نشسته‌اند و باید اتحاد و حمایت دوطرفه بین آن‌ها حاکم شود.

محبی نژاد یادآور شد: امروز بسیاری از خودروسازان مطرح بین المللی به این نتیجه رسیده‌اند که برای شکوفایی چاره‌ای جز حمایت از زنجیره تامین و رضایت پیمانکارانشان ندارند و این موضوع باید در جهت ارتقای تولید و تحقق شعار سال مورد توجه قرار گیرد.

این مقام صنفی بیان داشت: اعضای انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان از ابتدای سال به دلیل بروز بیماری کرونا با تشکیل جلسات مجازی، برنامه‌ریزی برای تحقق شعار سال را آغاز کردند که در این راستا صنعت خودرو نیازمند پیش‌نیاز‌ها و اصلاح ساختار‌هایی است.

وی اظهار داشت: بخشی از اصلاحات یاد شده، اصلاح ساختار‌های مالی است که خودروسازان آن را آغاز کرده اند تا راحت‌تر بتوانند با نظام بانکی کار کنند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان ادامه داد: اصلاح ساختار سنتی خودروسازان و شیوه عملکرد آن‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا این صنعت به افراد وابسته نباشد، بلکه سیستم به جای افراد کار کند.

این مقام صنفی توضیح داد: اکنون شاهدیم با جابجایی افراد و مدیران، کل برنامه‌های خودروسازان تغییر می‌کند، اگر به دنبال جهش تولید هستیم نباید با تغییر افراد یا تغییر نظر شخصی آنان شاهد تحول در کل برنامه‌های خودروسازان باشیم.

وی گفت: امروز صنعت خودرو کشور کمتر با شاخص‌های واقعی و صنعتی سنجیده می‌شود، بلکه بیشتر ساختار‌های سیاسی به خصوص در انتخاب مدیران آن حاکم است، در حالی که باید دغدغه اصلی مدیران ارتقای سهام سهامداران و بهبود خروجی صنعت در بورس و نظام کلان اقتصادی کشور باشد.

محبی نژاد به برنامه ۲۰ ساله چشم اندازه صنعت خودروسازی اشاره کرد که اکنون فاصله زیادی از آن به وجود آمده و کسی هم پاسخگو نیست، اینکه خودروساز و قطعه‌ساز هر یک جداگانه راه خود را بروند در حقیقت به بی راهه رفتن است.

وی اظهار داشت: در سالی که به جهش تولید نامگذاری شده، با مشکلاتی نظیر تحریم ها، کرونا و ... مواجه ایم، اما یک سری مسائل داخلی را می‌توان با درایت مدیران حل کرد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان تاکید کرد: باید یک دیدگاه اتحاد همه جانبه ایجاد کنیم تا در آن منافع جمعی بر منافع شخصی ترجیح داشته باشد، زیرا اگر استمرار تولید را شاهد نباشیم حتی منافع شخصی افراد نیز تامین نمی‌شود.

وی با بیان اینکه طرز تفکر در خودروسازی و قطعه‌سازی ما باید عوض شود، بیان داشت: برای تحقق جهش تولید نیازمند یک برنامه قوی، جامع و همه جانبه نگر هستیم که باید هم خوب تدوین شده و هم بهتر از آن اجرایی شود.

محبی نژاد با بیان اینکه برنامه‌های کشور در مجموع بد نیست، به برنامه سند چشم انداز کشور و دیگر برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها در اجرا مشکل دارند.

وی پیشنهاد کرد که کمیته ملی خودرو متشکل از نمایندگان نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف از جمله مجلس، بانک مرکزی و بخش خصوصی تشکیل شود تا تصمیماتی که در صنعت خودرو گرفته میشود لازم الاجرا باشد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان در توضیح چرایی تشکیل این کمیته برای صنعت خودرو، گفت: این صنعت به طور مستقیم تحریم شده، ضمن اینکه نقش این صنعت در ارتقای تولید و اشتغال زایی قابل کتمان نیست.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته شاهد بودیم هرگاه صنعت خودرو به حرکت در می‌آمد، چرخ بیش از ۶۴ صنعت دیگر که به آن وابسته هستند به حرکت می‌افتاد و در حقیقت صنعت خودرو پیشران بسیاری صنایع است.

محبی نژاد بیان داشت: اگر نیم نگاهی نیز به صادرات خودرو و قطعات داشته باشیم و مشکلات صادرات را برای تولیدکنندگان کاهش دهیم، جهش تولید در هر دوی این صنایع اتفاق می‌افتد.

وی تاکید کرد: باید اتحاد قطعه‌سازان و خودروسازان جدی گرفته شود و اگر غیر از این باشد نمی‌توان انتظار کاهش تولید داشت؛ باید افراد منافع شخصی را کنار گذاشته و یک کار جمعی و عملیات به هم پیوسته و واحد را آغاز کنند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خاطرنشان کرد: جهش تولید در صنعت خودرو و قطعه سازی در گام نخست با حل کردن مشکل پرداختی مطالبات صنعتگران، همچنین رفع مشکل قیمت‌گذاری دستوری خودرو‌ها و تعدیل قیمت قطعه سازان اجرایی خواهد شد.

پرداخت مطالبات قطعه سازان

وی با اشاره به تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی وعده داده شده به قطعه سازان، گفت: تا پایان سال ۹۸ ایران خودرو دو هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان و سایپا یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از این تسهیلات را توانستند جذب و بین زنجیره تامین توزیع کنند.

این مقام صنفی، از همکاری بانک‌های ملی، پارسیان، ملت، اقتصادنوین، تجارت، صادرات و بانک صنعت و معدن برای مشارکت در این طرح و پرداخت تسهیلات خودروسازان تقدیر کرد و گفت: سایر بانک‌ها نیز قول داده اند که در نخستین روز‌های سال جدید نسبت به پرداخت باقی مانده تسهیلات اقدام کنند.

وی گفت: بیش از سه ماه از مصوبه شورای پول و اعتبار برای پرداخت تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی گذشته است و با توجه به اینکه آمار پرداختی‌ها مربوط به دو هفته پایانی سال بوده و ۱۵ روز تعطیلات را نیز در پیش داریم، در مجموع یک ماه دیگر از این مصوبه می‌گذرد که این موضوع مطالبات معوق قطعه‌سازان را بین هزار و ۵۰۰ تا دو هزار میلیارد تومان دیگر افزایش خواهد داد.

محبی نژاد تاکید کرد: تامین نقدینگی در کنار اصلاح ساختار‌های مالی خودروسازان، شتاب دهنده تولیدات در قطعه سازی است، در این زمینه انتظار می‌رود مدت زمان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از چهار ماه در قراردادها، به یک ماه برای قطعه‌سازان کوچک و دوماه برای قطعه‌سازان بزرگ کاهش یابد.

وی ابراز امیدواری کرد برخلاف سال ۹۸، بخش خصوصی تاثیر بیشتری در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور به ویژه صنعت خودرو و قطعه‌سازی داشته باشد و مسئولان از دیدگاه ها، آرا و نظرات انجمن‌های مربوط برای تحقق جهش تولید کمک بگیرند.

در ماه‌های گذشته هیات دولت تزریق نقدینگی ۱۰ هزار میلیارد تومانی به صنعت خودرو را مصوب کرد. پس از آن در جلسه‌ای در کمیسیون صنایع مجلس که در آن وزیر صنعت، نمایندگان بانک‌مرکزی، وزیر اقتصاد و نمایندگان بانک‌های عامل حضور داشتند اعطای نیمی از این مبلغ یعنی پنج هزار میلیارد تومان به هر خودروساز برای تزریق به زنجیره تامین آن صورت‌جلسه شد.

در نهایت با تصویب شورای پول و اعتبار بیش از هفت هزار میلیارد تومان برای دو خودروساز بزرگ کشور مصوب و مقرر شد پنج هزار میلیارد تومان آن به صورت تسهیلات بانکی در اختیار خودروسازان قرار گیرد تا به قطعه سازان بدهند و دو هزار میلیارد تومان دیگر خودروسازان پس از اصلاح ساختار مالی‌شان اوراق مشارکت بفروشند تا از بازار سرمایه جذب نقدینگی داشته باشند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

عمو پورنگ هم از تلویزیون رفت!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ترور محمد بن سلمان ناکام ماند!

مشخصات فنی ویژگی های جنگنده F۱۵ آمریکا

جریمه به‌کارگیری اتباع غیرمجاز چقدر است؟

چرا بورس از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ نزولی ماند؟/ رانت اطلاعاتی تنها دلیل سقوط بورس نبود/ رشد بازار در گرو این عامل است

پنهان کاری سازمان توسعه تجارت یا عملکرد ضعیف؟/ شائبه هک سامانه‌ها و نگرانی فعالان اقتصادی از درز اطلاعات

پیش بینی قیمت دلار چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

واکنش رضایی به درگیری با حامدی‌فر

عکس های جدید سحر قریشی در مقابل کاخ سفید آمریکا

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/استایل شیک و جذاب بازیگر گیلدخت

بهترین دانشگاه‌ های ایران

عکس/تیپ ورزشی الناز حبیبی

حضور نفیسه روشن در کنسرت کامران هومن در خارج + عکس

سفر گروسی به تهران تاثیری بر بازار ارز دارد؟/ دلار تا انتخابات ریاست جمهوری ایران زیر ۱۰۰ هزار تومان حبس خواهد شد!

ازدواج ملکه زیبایی لبنان غوغا کرد! + عکس

هشدار نارنجی برای این استان‌ها در آخر هفته

آرمین زارعی خواننده به دلیل فشار عصبی بستری شد

افزایش جزئی حقوق، بازنشستگان را عصبانی کرد

افشای عمدی فایل صوتی ظریف به روایت سعید لیلاز

هزینه اجاره نشینی در آپارتمان‌های لوکس تهران+ لیست قیمت

حضور فعال بیمه سرمد در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

گام‌های بلند بیمه البرز در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب

دولت در فروردین چقدر مالیات گرفت؟

تمرین استقلال تعطیل شد

دهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیسی با مردم

پیشنهاد جنجالی مهاجری درباره ردصلاحیت روحانی

یک رأی تاریخی؛ پرسپولیس - سپاهان فقط با حضور بانوان!

بیمه سرمد میزبان جلسۀ عمومی شورای هماهنگی شرکت‌های بیمۀ استان اصفهان

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ رانندگی با ماشین دنده اتومات

سکوت مجری پرحاشیه درباره ماجرای اخراجش شکست

بانک سینا در حوزه بانکداری دیجیتال پیشرو خواهد بود

حادثه عجیب برای فرزند مربی استقلال و از حال رفتن چند بازیکن

عدم تمدید پرتفو‌های زیان‌ده رویکردی مهم در بیمه تجارت‌نو

پیش بینی قیمت دلار چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

جمعیت ایران تا ۲۰ سال آینده ۹۰ میلیونی می‌شود

زاکانی: شهرداری تهران برای مدیرانش خانه سازمانی ندارد

پیشگوی معروف هلندی: زمین لرزه بزرگی در راه است

کشف ۱۰۶ کیلوگرم تریاک با طعم هندوانه!

پارسا پیروفر شباهتی به مولانا ندارد

چرا داده‌های نرخ تورم بانک مرکزی شفاف نیست؟

بازگشت بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت

سن بازنشستگی تغییر کرد؟

جنایت وحشتناک جوان ۲۲ ساله در خانه مجردی دایی اش

فیلم/ «انجیلسی» دیگر زباله نمی‌پذیرد

شهردار مرند بازداشت شد

رقابتِ تنگاتنگ ۳۷ نماینده سابق در مرحله دوم انتخابات مجلس/ این چهره‌ها به مرحله دوم رفتند +جدول

اورونوف سریعترین بازیکن پرسپولیس+ عکس

مرسدس بنز برای شکست بی‌ام‌و دست به کار شد + عکس

مالکان خانه‌های خالی اخطار گرفتند

بازیگر زن داعشی سریال پایتخت در دنیای واقعی + عکس

اعلام تعرفه‌های جدید برقراری خط اینترنت

عکس های جدید سحر قریشی در مقابل کاخ سفید آمریکا

عکس/ تنها تماشاچی زن بازی پرسپولیس و نساجی

فیلم/ کل مردم این شهر لندکروز سوارند!

توقف رشد شاخص روند اشتغال آمریکا

پتروشیمی‌ها به دنبال تامین خوراک از گاز فلر

فیلم/کادوی بهرنگ علوی به مهران غفوریان حسابی جنجالی شد!

اونس طلا به بازار داخلی خط داد