تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۹

دوئل کلاسیک؛ پورشه ماکان در برابر جگوار E-Pace

جگوار و پورشه تاریخچه تقریبا مشابه ای با یکدیگر دارند. هر دو شرکت کار خود را با ساخت خودروهای اسپرت و مسابقه ای آغاز کرده اند و در قرن کراس اور ها، مدل های مختلفی را روانه بازار کرده اند.
دوئل کلاسیک؛ پورشه ماکان در برابر جگوار E-Pace
اقتصاد۲۴ - پورشه در سال 2014 ماکان را بر اساس پلت فرم آئودی معرفی کرد و جگوار نیز با قرض گرفتن پلت فرم رنجرور ایووک که اساسا یک پلت فرم محور متحرک جلو با قابلیت ارسال نیرو به چرخ های عقب است، E-Pace را روانه بازار کرد. این مورد کاملا بر خلاف پورشه است که یک پلت فرم محور متحرک عقب با قابلیت ارسال قدرت به هر چهار چرخ را دارد و از همین جا تفاوت ها به نوعی آغاز می شود.
بیشتر بخوانید:بازسازی مرسدس بنز ۶۰۰ Pullman کلاسیک با هزینه‌ 3 میلیون یورو
پورشه به طور متوسط بالای 60 هزار پوند در بازار انگلستان قیمت دارد، اما جگوار کمتر از 40 هزار پوند است.

پورشه یکی از خواستی ترین کراس اورهای بازار است، جگوار هم سعی کرده تا عملکرد دو سال اخیر خود را با معرفی یک کراس اور بهبود ببخشد. پورشه در حدود 30 سانتی متر طویل تر است، جگوار نیز در حدود 2.5 سانتی متر ارتفاع بیشتری دارد.

ما در اینجا با کراس اورهای نسبتا عریض و سنگین جثه طرف نیستیم، در واقع ماکان و E-Pace دو کراس اور اسپرت هستند که هر کسی توانایی رانندگی را با آن ها خواهد داشت.

هر دو به موتور 2 لیتری توربوشارژر مجهز شده اند اما برای این که رقابت از نظر قیمتی عادلانه باشد، ما در اینجا پایه ای ترین مدل ماکان را در برابر پرچمدار E-Pace که با نام P300 R-Dynamic HSE شناخته می شود قرار دادیم.

در داخل کابین، جگوار مشخصا فضای کمتری دارد، اما این مسئله باعث نمی شود تا از راحتی آن کاسته شود. افراد با قد بلند در هر دو ردیف صندلی جا خواهند شد با این تفاوت که فضای زانو صندلی عقب جگوار کمتر از پورشه است، گرچه جگوار به دلیل ارتفاع بیشتر نشیمن گاه پشتیبانی بهتری در این بخش دارد. همچنین فضای صندوق عقب پورشه در حدود 20 درصد بزرگ تر از E-Pace است.

دوئل کلاسیک؛ پورشه ماکان در برابر جگوار E-Pace
از آن جا که بالاترین مدل E-Pace در برابر یکی از پایین ترین مدل های ماکان قرار گرفته است، در داخل اتاق جگوار سطح کیفیت و تجهیزات بالاتری خواهید داشت. اما داستان در همین جا خاتمه پیدا نمی کند و جگوار شما را در جایی که اصلا انتظار ندارید غافلگیر می کند.

چرم دو رنگ و کروم کاری حس لوکس بودن به E-Pace می دهد. در پورشه خبری از طرح دو رنگ نیست و همه چیز با چرم مشکی پوشیده شده است.

اما اگر کمی به چرم صندلی ماکان دست بکشید متوجه عمق کیفیت آن خواهید شد. در بخش هایی از کابین جگوار شما با قطعاتی مواجه می شوید که شایسته یک خودروی 50 هزار پوندی نیست. به نظر می رسد قطعات کار شده در اتاق ماکان حس صلب بودن بهتری دارند و در عین حال محکم تر و استوار تر به نظر می رسند.

با نگاه کردن به ظاهر هر دو خودرو انتظار این را ندارید که جگوار کوچک تر، وزن بیشتری از پورشه داشته باشد. اما پورشه به دلیل مهندسی هوشمند و استفاده از قطعات فلزی ترکیبی در ساختار آن وزن کمتری دارد. در بخش قوای محرکه وقتی متوجه می شوید که جگوار در حدود 300 اسب بخار و پورشه در حدود 250 اسب بخار قدرت دارد، انتظار یک اختلاف عملکرد مشخص بین این دو را خواهید داشت، اما باز هم در اشتباه هستید.

دوئل کلاسیک؛ پورشه ماکان در برابر جگوار E-Pace
موتور جگوار توانایی دور خوردن بیشتر را دارد و همینطور صدای بهتری دارد. موتور پورشه که با کد EA888 در گروه خودروسازی فولکس واگن نام گذاری شده است به خوش صدایی موتور جگوار نیست. شما تنها زمانی متوجه قدرت بیشتر موتور جگوار خواهید شد که دور موتور به بالای 5000 rpm باشد.

دوئل کلاسیک؛ پورشه ماکان در برابر جگوار E-Pace
جعبه دنده جگوار به دلیل تعداد دنده های بیشتر با ضرایب نزدیک به یکدیگر سعی می کنند تا حس شتاب گیری سریع تر را به شما القا کنند. اما در اینجا جعبه دنده 7 سرعته PDK پورشه است که می درخشد و با اختلاف به نسبت قابل توجه از جعبه دنده 9 سرعته اتوماتیک جگوار بهتر است. جعبه دنده جگوار در حالت اتوماتیک و تعویض دستی عکس العمل خوبی از خود نشان نمی دهد.

چسبندگی چرخ ها در شرایط هوای زمستانی مشابه یکدیگر است. با این حال این پورشه است که از این چسبندگی به نحو احسن استفاده می کند.

دوئل کلاسیک؛ پورشه ماکان در برابر جگوار E-Pace
شاسی محور متحرک عقب پورشه تعادل بهتر و در نتیجه هندلینگ بهتری دارد. به همین دلیل در پیچ های باریک پورشه به خوبی خط حرکتی خود را حفظ می کند. جگوار برای طی کردن چنین مسیری دچار بادی رول بیشتری می شود. همچنین جگوار سریع تر دچار کم فرمانی می شود و فرمان سعی می کند تا این مورد را اصلاح کند. مسئله ای که شما در پورشه آن را حس نخواهید کرد و زمانی که انتظار دارید گشتاور بیشتری به چرخ های عقب ارسال شود، خبری از آن نخواهد بود.

با این حال جگوار سریعا به میدان رقابت بر می گردد و به لطف تنظیمات سیستم تعلیق انطباق پذیر آن یک سواری نرم و عالی را برای شما به ارمغان می آورد. جگوار به خوبی از پس دست اندازها بر می آید و با انعطاف پذیری مناسب آن ها را طی می کند. جگوار بشدت متصل به جاده حس می شود، چیزی که کمتر از خودروهای کراس اور انتظار می رود.

دوئل کلاسیک؛ پورشه ماکان در برابر جگوار E-Pace
پورشه به اندازه کافی سواری راحتی دارد. اما به طور کلی تنظیمات تعلیق به گونه ای است که در سرعت های بالاتر بهترین عملکرد خود را به نمایش می گذارد.

دقت فرمان دهی آن به میزانی است که اصلا احساس ارتفاع و بزرگی را به شما منتقل نمی کند.

دوئل کلاسیک؛ پورشه ماکان در برابر جگوار E-Pace
در واقع سواری ماکان بیشتر شبیه به یک هاچ بک چهارچرخ متحرک اسپرت است تا یک کراس اور. تعادل، واکنش سریع و غریزی با اطمینان 100 درصدی به خوبی تجربه رانندگی با ماکان را توصیف می کند.

گرچه فنرهای بادی آن که یک آپشن اختیاری است. در سرعت های معمول در حد اندازه های E-Pace ظاهر نمی شود و کمی حس شناوری را به سرنشینان منتقل می کند.

دوئل کلاسیک؛ پورشه ماکان در برابر جگوار E-Pace
ماکان دائما می خواهد که با سرعت بیشتری با آن رانندگی کنید تا به شما نشان دهد که توانایی های آن تا چه اندازه بالا است. در واقع ما در اینجا به یک سوبارو ایمپرزا کراس اور طرف هستیم.

پس تا به این جا باید ماکان را برنده این دوئل اعلام کنیم. اما نکته قابل توجه این است که اختلاف ماکان با E-Pace چندان زیاد نیست و پورشه نشان داد که یک کراس اور با هندلینگ قابل توجه توجه است.

E-Pace نیز حداقل در بالاترین مدل آن، کیفیت دینامیکی که از یک جگوار انتظار می رود را دارد و شاید این پیروزی بزرگ تری برای جگوار باشد.
 
دوئل کلاسیک؛ پورشه ماکان در برابر جگوار E-Pace
 
 
منبع: دیجیاتو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/ برتری ایران در تورم از کشور‌های حوزه خلیج فارس

عکس/ نفیسه روشن در کنسرت ناصر زینلی

سرنوشت عجیب مالک در فصل چهارم زخم کاری

شایعه سرقت مبالغ کمک به لبنان توسط یک طلبه

فیلم/ پارسا پیروزفر و لعیا زنگنه در ۳۰ سال پیش

تصاویر هوش مصنوعی از واکنش نتانیاهو به حکم دستگیری

خط و نشان سخنگوی سپاه برای اسرائیل

هشدار هواشناسی نسبت به افزایش آلودگی هوای تهران

آتش‌سوزی عمدی در گنبدخانه صفوی امامزاده جزن صالح دامغان

عکس/قیمت عجیب خانه‌های ویلایی در ونک ۶۰ سال قبل

حادثه رانندگی برای استاندار مرکزی

ترفند جدید کلاهبرداری به اسم مامور پست

اینفوگرافی/ نرخ تورم آبان‌ماه به تفکیک دهک‌ها

غروب زیبای خورشید در ساحل خلیج فارس

هزینه حج تمتع سال آینده ۲۱۰ تا ۲۵۰ میلیون

گزارش بورس امروز شنبه ۳ آذرماه ۱۴۰۳

عکس/ خواننده ماکان بند مهمان نمایش بهاره رهنما

فیلم/ صدور مجوز واردات خودرو برای جانبازان بالای ۵۰ درصد

فرونشست زمین به قم رسید

اینفوگرافی/ کدام رئیس جمهور در آمریکا بیشتر ایران را تحریم کرد؟

بیوگرافی جذاب حامد بهداد؛ از بازیگری تا خوانندگی + عکس

بازگشت ترامپ و دیپلماسی پنهان تروییکای اروپا؛ ۳ کشور عضو برجام به دنبال بازگشت کمپین فشار حداکثری علیه ایران

دریافت هرگونه مبلغ مازاد بر اصل و کارمزد در معاملات فروش ارز در نیما، غیرمجاز است

۵۸ درصد تصادفات شبانه به علت خاموشی معابر است

۱۲ درصد مرگ و میر در ایران ناشی از آلودگی هوا

جزئیات تازه از نحوه قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان

عکس/ ژست خاص فردین، نصرت و ملک مطیعی کنار هم حدود ۵۰ سال پیش

عکس/ بهروز وثوقی و کهنمویی در نمایی از یک فیلم حدود ۵۰ سال پیش

پرداخت پول برای ثبت مهریه اجباری شد

عکس/ خیابان فردوسی در دوران قاجار چگونه بود؟

خبر بد برای استقلال پیش از بازی با پاختاکور

عکس/ ژست عاشقانه زن و شوهر ایرانی عهد قاجار

ارزان‌ترین سواری داخلی؛ ۴۴۵ میلیون + جدول

تصویری از مرداب زیبای بندرانزلی در دوره قاجار

فرماندار بندر انزلی برکنار شد

فیلم/ شدت تخریب زیاد حمله بامدادی اسرائیل به محله البساطه بیروت

کاری که مهدی تارتار با تراکتوری‌ها کرد

عکس/ تفریحات لاکچری مهدی قایدی در کوه‌های آلپ

بند جنجالی در قرارداد اوستون اورونوف با پرسپولیس

فیلم/ ورود سامانۀ بارشیِ جدید به کشور از فرداشب

عکس/ نمایی از بازار شهر رشت در دوران قاجار

عکس/ توییت عجیب لاریجانی درباره برجام جدید

ورود رئیس جمهور به پرونده علیرضا بیرانوند

نفت برنت افزایشی شد

چرا مولدسازی دارایی‌های دولت به بن بست خورده است؟

افزایش ۳۸ درصدی تعرفه برق خانگی از ابتدای پاییز

عکس/مجید اسکندری،کسلر سریال «پایتخت» در ۵۲ سالگی

قیمت حباب سکه بزرگ شد

عکس/ جنیفر لوپز عاشق محافظش شد!

مشخصات پهپاد ایرواستار؛ پهپاد همه فن حریف اسرائیلی