تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۹

دستور رئیسی به دیوان عدالت اداری درباره احقاق حقوق تضییع شده پرستاران

آیت الله رییسی در دیدار با اعضای شورای عالی نظام پرستاری بر این نکته تاکید کرد که اقتضای اجرای عدالت درنظام سلامت این است که سهم جامعه پرستاری درخدمات پزشکی مشخص واعطا شود
احقاق حقوق تضییع شده پرستاران
 
اقتصاد۲۴ -آیت الله رییسی، رییس قوه قضاییه در نشست با اعضای شورای عالی نظام پرستاری با تقدیر از زحمات و تلاشهای خالصانه پزشکان و جامعه پرستاری در مواجهه با ویروس منحوس کرونا و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت اظهار کرد: جامعه پرستاری در خط مقدم برخورد با این ویروس بودند و در صیانت از سلامت مردم بسیار خوش درخشیدند.

وی با اشاره به تأسی جامعه پرستاری از حضرت زینب کبری(س) که الگوی این قشر است، گفت: جامعه پرستاری در کشور به دلیل تأسی از حضرت زینب کبری(س) که الگوی پرستاری برای جامعه بشری است هم از اخلاص برخوردار است و هم در حرکت حرفه ای خود تلاش مومنانه و خالصانه برای سلامت ، بهداشت و درمان بیماران دارد.
 
رئیس قوه قضاییه با اشاره به سختی های کار پرستاری ادامه داد: این شغل، کاری است که عشق، ایمان و ایثار می طلبد .

وی تصریح کرد: کار پرستاران ما امروز همراه با عشق، ایمان، ایثار، گذشت و کار معرفتی و حرفه ای است.

آیت الله رییسی از پرستاری به عنوان حرفه ای که مکمل کار پزشکی و احیاگری است، یاد کرد و ادامه داد: پرستاران همراهی و مباشرت دائمی با بیمارانی که آسیب دیده جسمی هستند، دارند و این کار، کار بسیار مبارکی است که امروز پرستاران عهده دار آن هستند.

رییس قوه قضائیه با ذکر جهادگری های اقشار ملت در دوران مختلف از جمله دفاع مقدس، دفاع از حرم اهلبیت(ع) به الگوی جدیدی که بعنوان دفاع از سلامت ایجاد شده، اشاره کرد و افزود: الگوی جدیدی که از جهاد و مدافعان سلامت ارائه شد، امر مهمی است.

وی با بیان اینکه شهادت در دفاع و صیانت از سلامت مردم الگویی است که باید پاس داشته شود، بر تبیین بیشتر شاخصه های آن برای مردم تاکید کرد.

آیت الله رئیسی اظهار کرد: آیندگان باید بدانند که عرصه پرستاری عرصه ایثار، ایمان، از خودگذشتگی و توجه به مردم است.

رئیس قوه قضاییه گفت: پرستاری به عنوان کاری همراه با عشق، ایثار، ایمان، معرفت و مهارت مطرح است.

وی با تاکید بر اینکه پرستاران نباید به خاطر سختی کار و کثرت مشغله دچار فرسودگی جسمی، روحی شوند، گفت: باید ساز و کار‌هایی ایجاد شود که روحیه پرستار برای خدمتگزاری در صیانت از سلامت حفظ شود.

آیت الله رئیسی افزایش سرانه پرستاران را که از سوی مهمانان این نشست مطرح شد، مورد اشاره قرار داد و افزود: با توجه به تعداد تخت‌های بیمارستانی و الگو‌هایی که در این مورد در جهان ارائه شده، افزایش نیروی انسانی کارآمد، با مهارت و با نشاط در حوزه پرستاری مهم است.

رئیس قوه قضاییه عدالت در پرداخت‌ها به پرستاران را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: پرداخت عادلانه در رابطه با نظام پرستاری نکته بسیار مهمی است.

وی یادآور شد: جامعه ما باید مبتنی بر عدالت باشد و عدالت در نظام سلامت، هم در توزیع نیروی انسانی و هم توزیع امکانات نکته بسیار ضروری است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: نظام سلامت عادلانه ما ایجاب می‌کند در همه حوزه‌ها عدالت وجود داشته باشد و باید دنبال شود که این نقیصه به طور کامل رفع گردد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به نقش پرستاران در کنار تیم پزشکی افزود: نقش پرستار در خدمت و در کنار تیم پزشکی باید به طور کامل دیده شود.

وی بر تقویت خدمت پرستاری در منزل اشاره کرد و ادامه داد: تقویت خدمت پرستاری در منزل باعث کاهش جدی هزینه‌ها وبسیاری از مرگ و میر‌ها و حفظ سلامت می‌شود.

آیت الله رئیسی یادآور شد: این موضوع در مقررات پیش بینی شده است و در عمل نیز نشان داده تجربه موفقی است که باید حتما تقویت شود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به موضوع تعارض منافع که از سوی یکی از حضار مطرح شده بود، پرداخت و اظهار کرد: مسئله تعارض منافع در همه جا وجود دارد؛ ولی حتما باید به نفع عدالت حل شود.

وی تاکید کرد: در هر جا که تصمیم گیری و تصمیم سازی می‌شود، تعارض منافعی وجود دارد؛ اما عدالت نباید تحت الشعاع منافع قرار گیرد.

آیت الله رئیسی در رابطه با پرداخت‌های معوقه پرستاران که در این جلسه مطرح شد، بر پیگیری آن تاکید کرد.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اجرایی شدن سیاست‌های مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه سلامت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، تصریح کرد: حتما باید در جهت اجرایی شدن سیاست نظام سلامت حرکت کرد.

وی خاطر نشان کرد: سیاست‌های نظام سلامت به ویژه در رابطه با نظام پرستاری که در حال حاضر به صورت قانون و مصوبه‌ای در اختیار همه است، باید اجرایی شود.

آیت الله رئیسی به سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با عدم اجرای قوانین حوزه پرستاری ماموریت داد و گفت: نسبت به قوانین حوزه پرستاری که اجرا نشده یا به صورت کامل اجرا نگردیده است، سازمان بازرسی ظرف حداکثر ۴ ماه با همکاری سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت این موضوع را پیگیری و موانع بر سر راه آن را مشخص کند.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: قابل قبول نیست که مجلس قانونی را تصویب کند و اجرایی نشود؛ لذا باید موانع شناسایی شود و سازمان بازرسی کل کشور با همکاری سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت این موضوع را پیگیری و گزارش کنند تا اقدامی در مورد آن صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: در رابطه با یکسری از مسائلی که پرستاران با آن مواجه هستند و ادعا دارند که حق قانونی آن‌ها ضایع شده و به دیوان عدالت اداری مراجعه می‌کنند، دیوان باید موضوع را پیگیری کرده تا به صورت رای وحدت رویه حقوق پرستاران تضمین شود.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی، سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت این موضوع را پیگیری کنند.
رئیس قوه قضاییه با تقدیر از وزیر بهداشت و کادر درمان که امروز سخت درگیر مبارزه با ویروس کرونا هستند، گفت: جامعه پرستاری و پزشکی ما در این میدان خوش درخشیدند و کارنامه درخشانی ارائه کردند.

وی افزود: ملت ما هیچ زمانی این گذشت و ایثار را از یاد نخواهد برد و در حافظه و خاطره مردم و تاریخ این کشور این میزان از وفاداری و ایثار و مهارت و ایستادگی و اخلاص باقی خواهد ماند.

آیت الله رئیسی با یادآوری نقش پرستاران در دفاع مقدس افزود: در دفاع مقدس هم نقش پرستاران نقش برجسته ای بود. نقش پرستاران در دفاع از حرم و حریم و در همه شرایط به ویژه در این وضعیت که بیشتر از مواقع دیگر دیده شده اند، همواره وجود داشته است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه پرستاران امروز سربازان و افسران خط مقدم میدان مبارزه با کرونا هستند، تصریح کرد: مسئله پیگیری حقوق پرستاران بسیار مهم است که دنبال خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: از سازمان نظام پرستاری نیز تیمی در نظر گرفته شود که این موضوع را دنبال کنند . رئیس سازمان پزشکی قانونی و مشاور رئیس قوه قضاییه در حوزه سلامت نیز نظرات خودشان را خواهند گفت.

بیشتر بخوانید: دستور ویژه رئیسی درباره بررسی ارزهای گمشده

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: پرستاران ما در این میدان ضمن اعتقاداتی که به خدا، انقلاب، ارزشها و اجرای امر مقام معظم رهبری دارند، به عشق نظام و کشور و مقام معظم رهبری و مردم کار می کنند؛ پس باید مشکلات و خواسته ها و مسائلی که دغدغه آنهاست، دنبال شود.

آمار بالای بهبودیافتگان کرونا گواه از عملکرد موفق جامعه پرستاری و پزشکی کشور است

وی ادامه داد: در سازمان بازرسی و با اقدامات و پیگیری های مجدانه وزارت بهداشت و درمان موضوعات مطرح شده در این نشست را دنبال می کنیم .

وی با اشاره به آمار بالای بهبودیافتگان کرونا در کشور یادآور شد: بالا بودن تعداد و آمار بهبود یافتگان بیماری کرونا گواه بسیار روشنی بر عملکرد موفق جامعه پرستاری و پزشکی کشور است.

آیت الله رئیسی با درود بر روح بلند شهدای مدافع سلامت ابراز امیدواری کرد که جامعه پرستاری کشور ما الگویی برای همه جوامع پرستاری عالم باشد.

گفتنی است در پایان این نشست از خانواده شهید خانعلی زاده، شهید عزیزی فرد و شهید داستان از شهدای مدافع سلامت تقدیر شد.

در این نشست پدر شهید نرجس خانعلی زاده از شهدای مدافع سلامت با بیان اینکه دخترم به جز دلدادگی به نظام و انقلاب و تلاش مضاعف در کار، در مسیر زندگی به موضوع دیگری فکر نمی‌کرد، گفت: شهید خانعلی زاده همواره به قسمی که در پایان تحصیلات خورده بود، پایبند بود.

دکتر عبادی عضو شورای عالی نظام پرستاری و نماینده نیرو‌های مسلح نیز در این نشست گفت: نیرو‌های مسلح و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن همیشه آماده خدمت رسانی در حوزه‌های ماموریتی است.

وی از رئیس قوه قضاییه خواست تا دستوری صادر کند که سازمان بازرسی بحث مطالبات قانونی پرستاران در سطح کشور را پیگیری کند.

احمدی، عضو دیگر شورای عالی نظام پرستاری نیزبا اشاره به تعارض منافع گفت: همه صنوف فعال حوزه سلامت باید بطور متناسب در روند سیاستگذاری برای سلامت مشارکت داشته باشند تا بسیاری از مشکلات حل شود.
میرزابیگى، رئیس سازمان نظام پرستارى در ابتداى نشست ضمن قدردانى از آیت الله رئیسى به جهت برگزارى این نشست و تبریک اعیاد شعبانیه گفت: امروز، روز‌های اوج دفاع مقدس در نظام پرستارى است. این روز‌ها در جامعه پرستارى شاهد جانفشانى آن‌ها مانند رزمندگان دفاع مقدس هستیم.

رئیس سازمان نظام پرستارى ضمن قدردانى از رئیس قوه قضاییه و رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه به جهت پیگیرى وضعیت جامعه پرستارى گفت: امروز جامعه پرستارى را حضورى و قبلا به صورت تلفنى مورد تفقد قرار داده اید.

وى در ادامه با اشاره به وضعیت جامعه پرستارى از حیث تعداد نیرو عنوان کرد: جامعه پرستارى در کل ٢٥٠ هزار نفر برآورد مى شود که ١١٠ هزار نفر در بیمارستان هاى دولتى براى بیش از ١٤٠ هزار تخت بیمارستانى فعالیت و ارائه خدمت مى کنند.

میرزابیگی گفت: در حال حاضر ٤٠ هزار نفر از پرستاران در بیمارستان هاى تامین اجتماعى و نیروهاى مسلح مشغول به کار هستند و ٦٠ هزار نفر هم دانشجو داریم که مشغول به تحصیل هستند.

رئیس سازمان نظام پرستارى اظهار کرد: ٢٠ هزار نفر نیز بازنشسته شده اند و ١٢٠٠ مرکز مراقبت در منزل وجود دارد که در حال حاضر فعال است.

وى افزود: در حوزه پرستارى پنج سال است که تخت‌های بیمارستانی گسترش داده شده، اما به تناسب آن پرستار گرفته نمى شود.

میرزابیگى با تاکید بر انقلابی بودن جامعه پرستارى کشور تصریح کرد: کرونا فرصتى شد تا مردم و رسانه‌ها جامعه پرستارى را ببینند و بشناسند. موضوعى که در مورد کرونا متفاوت است، خطرناک بودن و مسرى بودن آن است وگرنه نوع و حجم فعالیت هاى جامعه پرستارى تقریبا در زمان عادی نیز به همین شکل است.

رئیس سازمان نظام پرستارى کشور با تاکید بر لزوم جذب و بکارگیرى پرستاران به عنوان یک شغل حاکمیتى گفت: در برنامه چهارم و پنجم، باید سالى ٩ هزار پرستار استخدام مى شدند و در همین دوران کرونا گفته شد که ١٠ هزار نیروى پرستار دولتى گرفته می‌شود؛ اما متاسفانه تاکنون سه هزار نفر با قرارداد ٨٥ روزه گرفته شده اند.

میرزابیگى در ادامه با اشاره به معوقات پرستاران اذعان کرد: متاسفانه در شرایطی که بخاطر کمبود نیرو اضافه کار گذاشته مى شود، حتى پرداخت اضافه کار‌ها نیز به شکل مناسب نیست.

رئیس سازمان نظام پرستارى با انتقاد از عدم اجرا شدن قانون بهره ورى تصریح کرد: اگر حتى سه بند از سیاست هاى مقام معظم رهبرى در نظام سلامت اجرا مى شد، کل مشکلات حل می‌شد.

میرزابیگى تاکید کرد: در صورتیکه این حداقل‌ها فراهم شود، مراکز مراقبت در منزل قابل توسعه است و بین ٣٠ تا ٧٠ درصد هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. در حال حاضر و در صورت فراهم شدن این حداقل‌ها جامعه پرستارى آمادگى دارد با مراکز مراقبت در منزل به سراغ مردم برود.
منبع: میزان
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود