تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹

خرده‌فروشی آنلاین باید افزایش یابد

به گفته عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی، شیوع ویروس کرونا می‌تواند تلنگری باشد برای اینکه نگاهی به تغییر فاز کسب‌وکار‌های آنلاین داشته باشیم و عدد خرده‌فروشی آنلاین و استفاده مردم از خدمات آنلاین را افزایش دهیم و البته برای عبور از شرایط موجود، کسب‌وکار‌ها باید یک برنامه‌ریزی حداقل ۱۸ ماهه و یک سال و نیمه انجام دهند.
خرده‌فروشی آنلاین باید افزایش یابد
اقتصاد۲۴ - اگر چه در نگاه نخست، برخی کسب‌وکار‌ها از شرایط جدید منتفع می‌شوند، اما ممکن است به دلیل تأثیر منفی شیوع کرونا بر تأمین‌کنندگان آنها، این کسب‌وکار‌ها نتوانند از فرصت پیش‌آمده، برای توسعه فعالیت خود استفاده کنند؛ به همین دلیل طبق گزارش سازمان فناوری اطلاعات، تنها ۲۹ درصد کسب‌وکار‌ها از این شرایط تاثیر مثبت گرفته‌اند و مهم‌ترین چالش این کسب‌وکارها، کاهش تقاضاست.

نکته دیگر، نحوه مواجهه کسب‌وکار‌ها با شرایط جدید است؛ اینکه یک استارت‌آپ یا بنگاه اقتصادی، برای کاهش اثرات منفی شیوع کرونا بر خود، به تعدیل نیرو دست بزند، یا مدل درآمدی خود را تغییر دهد، یا به سمت تعاملات جدید با سایر بازیگران و اجزای زنجیره ارزش خود برود، می‌تواند تأثیر شرایط جدید را برای آن بنگاه یا کسب‌وکار متفاوت سازد. از طرفی اگرچه ممکن است این تصور ایجاد شود که کرونا یک بیماری با تأثیر وسیع و کوتاه‌مدت روی کسب‌وکار‌ها باشد، اما هنگامی که مسأله‌ای در جهان چنین وسعت همه‌گیری دارد، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که تأثیر آن پس از مدتی از بین برود. بلکه باید خود را برای تأثیر پایدار در جنبه‌های مختلف کسب‌وکار آماده کنیم.


کسب‌وکار‌های آنلاین هم از تاثیر کرونا در امان نبودند


رضا الفت‌نسب -عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی- درباره تاثیر ویروس کرونا بر کسب‌وکار‌های آنلاین به ایسنا گفت: از زمانی که ویروس کرونا به کشور وارد شده، کسب‌وکار‌های آنلاین هم تحت تاثیر قرار گرفتند و از آثار منفی آن در امان نبودند. اگرچه بخش‌های اندکی مانند بخش محتوایی و بخش فروش کالا‌های سوپرمارکتی توانستند تا حدی یک رشد مثبت را تجربه کنند، اما تعداد آن‌ها کم بود و تعداد زیادی از کسب‌وکار‌ها مانند حوزه‌های گردشگری، دلیوری و حتی کسب‌وکار‌هایی که اقدام به فروش کالا‌های دیگر مانند کیف، کفش و پوشاک می‌کردند هم با کاهش فروش مواجه شدند.

وی ادامه داد: بنابراین نه تنها به‌صورت کلی اتفاق خاصی برای کسب‌وکار‌های آنلاین رخ نداده و چه بسا ضرر‌های هنگفتی هم متوجه آن‌ها شده است، درصورتی که پیش از این از طرف دولت آمار‌های عجیب و غریبی مطرح شده بود مبنی بر اینکه کسب‌وکار‌های آنلاین در این مدت با رشد ۲۰۰ درصدی مواجه شدند و گویی شرایط بسیار خوبی را پشت سر گذاشتند.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی با اشاره به شرایط ادامه‌دار شدن حضور کرونا در کشور بیان کرد: به نظر نمی‌رسد ویروس کرونا در مدت زمان کوتاهی در آینده و به‌طور کلی در کشور و جهان از بین برود و احتمالا کرونا تا چندین ماه همچنان با ما باشد. کسب‌وکار‌ها باید یک برنامه‌ریزی حداقل ۱۸ ماهه و یک سال و نیمه انجام دهند تا بلکه بتوانند از این شرایط عبور کنند و این مساله شامل کسب‌وکار‌های نوپا و استارت‌آپ‌ها هم می‌شود.

الفت‌نسب در ادامه با بیان اینکه این کسب‌وکار‌ها در حال حاضر مهمترین نیازشان سرمایه در گردش است، افزود: بسیاری از آن‌ها با بحران مواجه هستند و بدین‌ترتیب ما تا پایان فروردین و اردیبهشت با تعداد زیادی از کسب‌وکار‌های کوچک، متوسط و حتی بزرگ مواجه هستیم که حتی شاید قادر به پرداخت حقوق پرسنلشان هم نباشند و این شرایط را برایشان بسیار دشوار می‌شود و چه بسا مجبور به تعطیل کردن کسب‌وکارشان شوند.


لزوم اصلاح مدل کسب‌وکار‌ها به سمت نیاز‌های جامعه


وی به کسب‌وکار‌های نوپا توصیه کرد: آن‌ها در این ایام باید تا جایی که می‌توانند مدل کسب‌وکاری خود را به سمتی اصلاح کنند که بتواند نیاز جامعه را پوشش دهد. باید به نکاتی توجه کنند از جمله اینکه امروز همه مردم به سمت استفاده از مایحتاج بهداشتی و رعایت نکات بهداشتی رفتند و از طرفی سعی می‌کنند در خیابان‌ها و فروشگاه‌ها حضور نداشته باشند، بنابراین کسب‌وکار‌ها باید تا جایی که می‌توانند مدلشان را اصلاح کنند و با آنچه که مردم می‌خواهند هم‌راستا شوند و از آن طرف حتما هزینه‌هایشان را تا جایی که می‌توانند کاهش دهند.

وی با اشاره به نقش دولت اظهار کرد: دولت هم می‌تواند در این زمینه به کسب‌وکار‌ها کمک کند. برای مثال اگر می‌خواهد وامی به کسب‌وکار‌ها بدهد، درصورتی‌که منابعش هم اجازه می‌دهد، به جای قرار دادن مدت شش ماهه و ۱۲ ماهه برای بازپرداخت این وام‌ها، حداقل مدت دو سال را قراردهد. هرچند با توجه به کاهش چشمگیر قیمت نفت و وجود تحریم‌ها، دولت هم خیلی منابعی ندارد و اگر برنامه‌ریزی مناسبی برای کسب‌وکار‌ها نداشته باشیم، با تعداد زیادی کسب‌وکار تعطیل و به دنبال آن هم تعداد زیادی فرد بیکار در جامعه مواجه خواهیم شد و هزینه‌های زیادی بابت این بیکاری در بخش‌های مختلف گریبانگیر همه خواهد شد.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی با تاکید بر لزوم تغییر فاز در میان کسب‌وکار‌های آنلاین بیان کرد: امروز شاهدیم که بسیاری از مسوولان در کشور موضوع اقتصاد دیجیتالی را پیش کشیدند و به نظر می‌رسد تمایل بیشتری ایجاد شده که به خرید‌های اینترنتی و غیرحضوی هم بیش از پیش پرداخته شود. البته این موضوع تا کنون در حاکمیت و دولت مشاهده نشده، اما شیوع این ویروس و همه‌گیری آن می‌تواند تلنگری باشد و حاکمیت را به این سمت هدایت کند که نیم‌نگاهی به تغییر فاز کسب‌وکار‌های آنلاین داشته باشیم.

الفت‌نسب با بیان اینکه در حال حاضر جمع خرده‌فروشی در ایران نهایتا ۱.۵ درصد به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و ۹۸.۵ درصد آن آفلاین است، گفت: باید این مارکت را بزرگ‌تر کنیم و حجم خرده‌فروشی را به پنج درصد برسانیم و برای این کار سرمایه‌گذاری در بخش تجارت الکترونیک باید افزایش پیدا کند. در نهایت اگر دولت امروز برای این اقدامات برنامه‌ریزی کند، می‌تواند در چشم‌انداز‌های سه ساله، پنج ساله و ۱۰ ساله، عدد خرده‌فروشی آنلاین و استفاده مردم از خدمات آنلاین را افزایش دهد که این موضوع می‌تواند ثمرات زیادی برای کشور داشته باشد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

سهامداران استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند؟

شیر و ماست از سبد غذایی خانوار حذف شد

تاثیر حراج شمش طلا بر قیمت بازار آزاد طلا

قیمت انواع روغن خوراکی امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول

اعلام ممنوعیت‌های تردد در محورهای شمالی

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاه بازار دلار در آخر هفته به چه اتفاقی است؟

تصویر محرومیت در ایران؛ سیستان وبلوچستان با اختلاف بسیار بالا، محروم‌ترین استان!

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه در تهران می‌توان خرید؟

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

مهاجرت با ویزای جعلی؛ علت ایجاد بازار سیاه مهاجرت و کسب‌وکار غیرقانونی چیست؟

فیلم/رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی اش

کارنامه آمریکا در جنگ غزه؛ واشنگتن تا چه اندازه در رسیدن به اهدافش در جنگ اسرائیل و حماس موفق بود؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

تکرار قصه تلخ گشت ارشاد در خیابان‌های شهر؛ دولت رئیسی همچنان مدافع رویکرد‌های تند و سلبی در موضوع حجاب/تذکرات اصولگرایان فراموش شد؟

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

بازدهی بورس در هفته اول اردیبهشت ماه

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

آخرین وضعیت بازار مسکن در اصفهان

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

عکس/ اختلاف قد عجیب دو استقلالی

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

عکس متفاوت بهنوش طباطبایی در حرم

لئوناردو دی کاپریو؛ بازیگر مورد تحسین منتقدان

عکس خاص و جذاب بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

منوچهری هادی از تیپ و استایل خاصش رونمایی کرد

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

دونفره قدیمی عمو پورنگ و امیرمحمد سوژه کاربران شد

پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

عکس/سلفی المیرا شریفی‌مقدم

پاسخ مشکوک سارا و نیکا درباره پایتخت ۷

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه امضا شد

ربودن کودک ۴ساله از مقابل چشمان مادرش

اینترنت در روز‌های برگزاری کنکور قطع می‌شود؟