تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
استارت‌آپ‌ها از دردسر‌های عملیات جدید بانکی می‌گویند؛

کاهش فروش کسب و کارهای اینترنتی با اجرای رمز پویا

فعال‌سازی رمزپویا دردسر‌های بسیاری را برای فعالان کسب‌و‌کار‌های اینترنتی به همراه داشته است و میزان فروش آن‌ها را تا حد چشمگیری کاهش داده است. برخی می‌گویند ۶۰ درصد، عده‌ای دیگر ۸۰ درصد و گروهی ۴۰ درصد از فروش اینترنتی‌شان بعد از فعال‌سازی رمزپویا کاهش یافته است.

کاهش فروش اینترنتی

اقتصاد۲۴- گروهی از اعضای انجمن صنفی کسب‌و‌کار‌های اینترنتی بر این باورند که رمزپویا باید برداشته شود و رمز دوم به حالت سابق بازگردد و در مقابل با کلاهبرداران فیشینگ مقابله شدید شود. عده‌ای دیگر بر این باورند که رمزپویا امنیت را تامین کرده است و جلوی فیشینگ را گرفته و همین امر اقدام خوبی است، بعد از مدتی هم رمزپویا برای مردم عادی می‌شود و فروش اینترنتی نیز مجددا افزایش می‌یابد.

به هر روی برخی از کسب‌و‌کار‌های اینترنتی خبر از تعطیل شدن کسب‌و‌کار‌های خود به دلیل قطعی اینترنت در آبان ماه و سپس فعال‌سازی رمزپویا در دی ماه داده‌اند.


مخالفت کاربران با رمزپویا


برخی از کاربران در رابطه با رمزپویا در توئیتر گفته‌اند؛ تعداد خرید‌های ناموفق بعد از اعمال رمزپویا بسیار زیاد شده، فرآیند خرید سخت‌تر از گذشته است و بسیاری از کاربران با سنین بالاتر تقریبا از چرخه خرید حذف شده است. نزدیک به ۴۰ درصد از خرید‌ها ناموفق هستند و این به معنای نابودی بسیاری از کسب‌و‌کار‌های اینترنتی است.
– این رمزپویا یه جوری شده آدم پول رو شخصا برای طرف ببره کارش راحت‌تره.
– دمشون گرم با این رمزپویا، دزدا که هیچ، خودمونم دیگه نمی‌تونیم کارت به کار کنیم.


کاهش ۳۰ درصدی فروش کسب‌و‌کار‌ها


اگرچه سخنگوی انجمن کسب‌و‌کار‌های اینترنتی گفته است که استارتاپ‌ها شاهد ۳۰ درصد کاهش فروش بوده‌اند، اما فعالان اکوسیستم استارت‌آپی معتقدند فروش آن‌ها بیش از ۶۰ درصد کاهش داشته و با ارسال موتوری کارتخوان به مقاصد خرید موفق شده‌اند این میزان را کاهش دهند.

رضا الفت‌نسب اعلام کرده است که رمز پویا باعث کاهش ۳۰ درصدی برخی کسب‌وکار‌ها شد.
این عضو هیات‌رییسه اتحادیه کسب‌و‌کار‌های اینترنتی گفته است: انتظار داشتیم که با اجباری شدن رمز پویا این اتفاق رخ دهد و حتی برخی کسب‌و‌کار‌ها آمار ۳۰ درصد را اعلام کردند، اما ما منتظر هستیم تا گزارشات تکمیل شود سپس عدد دقیق را اعلام کنیم. ما اعتراض خود را نسبت به این سیستم بار‌ها اعلام کردیم، اما در نهایت فکر نکنم تاثیری در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشد.


رمزپویا باید برداشته شود


دبیر انجمن کسب‌و‌کار‌های اینترنتی معتقد است که تقریبا تمامی کسب‌و‌کار‌های اینترنتی به دلیل فعال‌سازی رمزپویا با کاهش فروش شدید مواجه بوده‌اند و باید رمز اینترنتی به حال سابق بازگشته و رمزپویا برداشته شود.
عادل طالبی به «جهان صنعت» گفت: به دلیل فعال‌سازی رمزپویا طی تخمینی متوجه شده‌ایم که ۶۰ درصد فروش‌مان کاهش یافته است.

او افزود: مجبور شدیم سفارشات تلفنی قبول کنیم و کارتخوان به مقصد‌های سفارش ارسال کنیم تا دردسر‌های رمزپویا کاهش یابد و با این اقدام ۲۰ درصد از هزینه فروش را کاهش دادیم.

دبیر انجمن کسب‌و‌کار‌های اینترنتی مدعی شد بسیاری از کسب‌و‌کار‌های مجازی مانند شنبه مگ ۸۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند.

طالبی افزود: باید اعتراض خود را اعلام کرده و از دولت درخواست کنیم که وضعیت رمز اینترنتی را به حالت قبلی برگرداند. اگر مشکل رمز اینترنتی به حالت سابق، فیشینگ بوده است، پلیس همت کند و جلوی این کلاهبرداری‌ها را بگیرد. چگونه است که دختر ۱۸ ساله را به خاطر پست‌ها، عکس‌ها و فیلم‌های اینستاگرامی دستگیر کرده و در صداوسیما از او اعتراف می‌گیرند؟ برای فیشینگ هم همین اقدام را انجام دهند.

او گفت: اگر گروهی از کلاهبرداران فیشینگ را دستگیر کرده و برای آن‌ها شدیدترین مجازات را در نظر بگیرند، دیگران از کلاهبرداری به روش فیشینگ خودداری می‌کنند.


کاهش فروش شدید


یکی از فعالان استارت‌آپ اظهار کرده است:ب عد از فعال‌سازی رمزپویا همه کاهش فروش داریم. من سه بار رفتم بانک، چون رمز دوم جابه‌جا یا دیر پیامک شده و فکر کردند رمز راه اشتباه زدم و رمز دومم را غیرفعال کردند.

او افزوده است: در میان مشتریان نیز همین مشکل وجود دارد؛ مشتریان سایت ما افراد به‌روز و تحصیلکرده جامعه هستند و با رمزپویا مشکل دارند چه برسد به کاربران عادی. تنها چاره کار آن است که منتظر شویم تا روال کار برای مردم عادی شود.


رمز پویا خرید‌های اینترنتی را کاهش داد


سیدمحمد فتحی‌لو، بنیانگذار یک استارت‌آپ در حوزه تحویل غذا به «جهان صنعت» گفت: دلیل اصلی کاهش فروش فعال‌سازی رمزپویا و اجبار برای آن از سوی دولت است. مشکل از جایی شروع شد که فشار روانی از طریق رسانه‌های دیگر مانند صداوسیما به وجود آمد و کاربر‌ها تصور کردند که حتما باید رمز پویا را استفاده کنند و نمی‌دانستند که استفاده از آن اجباری نیست. در نتیجه خرید‌های اینترنتی انجام نمی‌دهند و اینکه استفاده از رمزپویا اجباری نیست هنوز اطلاع‌رسانی نشده است.

فتحی‌لو در ادامه بیان کرد: با توجه به ux یا همان تجربه کاربری، زمانی که استفاده از رمزپویا اجباری می‌شود در ایران کاربران از خرید‌های اینترنتی منصرف می‌شوند. اکنون بسیاری از کاربران می‌گویند برای فعال‌سازی رمزپویای خود باید به بانک مراجعه کنند و این کار برایشان مشکل است.

او با تاکید بر اینکه برای فعال‌سازی رمزپویای حساب‌های بانکی‌شان باید هر بار به یک بانک مراجعه کنند و سپس نرم‌افزار بانکی هر بانک را جداگانه دانلود کنند بیان کرد: این کار‌ها برای کاربران اینترنتی دشوار بوده و برای همین منظور از خرید‌های اینترنتی منصرف می‌شوند.

این متخصص تجربه کاربری تاکید کرد: بهتر آن بود که در درگاه امکانی را فعال می‌کردند تا پس از ارسال شماره همراه رمز پویا هم ارسال می‌شد، برای تمامی بانک‌ها یک نرم‌افزار مورد نیاز بود و نیازی هم به مراجعه به شعب بانکی برای فعال‌سازی رمز پویا نبود. اکنون این پروسه بسیار پیچیده و بد شده است.

او افزود: به نظر می‌رسد بانک‌ها و دولت در حال آزمون و خطا روی ما هستند و این روند به استارت‌آپ‌ها ضربه وارد می‌کند.


کاهش چشمگیر پرونده‌های فیشینگ و کلاهبرداری با اجرای رمز دوم پویا


معاون فضای مجازی دادستان کل کشور تاکید کرد که بعد از اجرای رمز دوم پویا پرونده‌های ورودی فیشینگ و کلاهبرداری به دادستانی به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است. جواد جاویدنیا در گفتگو با ایبِنا درباره کاهش شمار فیشینگ و کلاهبرداری از تراکنش‌های بانکی با الزام بانک‌ها به اجرای رمز دوم پویا برای تراکنش‌های بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان، گفت: با ایجاد وحدت و هماهنگی بین بانک‌ها و ورود جدی بانک مرکزی، موضوع رمز دوم پویا اجرایی شد و ما شاهد کاهش چشمگیر پرونده‌های ورودی فیشینگ و کلاهبرداری ظرف روز‌های گذشته بوده‌ایم.

او با تاکید بر اینکه حتما رمز دوم پویا پایان و خاتمه راه مقابله با کلاهبرداران اینترنتی و فیشینگ نخواهد بود، افزود: حتما افرادی با نیت سوءاستفاده از تراکنش‌ها به فکر شگرد‌های جدید برای رمز دوم پویا هم خواهند بود و برای مقابله با این موضوع آگاه‌سازی بیشتر مردم و همچنین اقدامات فنی تکمیلی باید انجام شود.

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور اظهار کرد: با هماهنگی بانک مرکزی، نظام بانکی، پلیس فتا و قوه قضاییه موضوع الزام استفاده از رمز دوم پویا در کشور اجرا شد و این موضوع پرونده‌های کلاهبرداری‌های اینترنتی را به شدت کاهش داده که قابل تقدیر است.

جاویدنیا بیان کرد: طبیعی است که در ابتدای اجرای این پروژه، اشکالات و ایراداتی از جمله دریافت رمز دوم وجود داشته باشد که جای نگرانی نیست و این مسائل حل خواهند شد.

این مقام مسوول درباره میزان کاهش پرونده‌های ورودی مربوط به فیشینگ و کلاهبرداری از حساب‌های بانکی گفت: هفته اول بعد از اجرای رمز دوم پویا در عمده حوزه‌ها، با کاهش ۵۰ درصدی در حجم پرونده‌های ورودی روبه‌رو بودیم بخشی از افرادی که مراجعه می‌کردند نیز پرونده‌شان مربوط به قبل از اجرای رمز دوم بود و بعد از پیگیری در مراجع انتظامی، پرونده آن‌ها به دادستانی ارجاع داده شده بود.

او تاکید کرد: در حالی که قبل از اجرای رمز دوم پویا شاهد رشدی ۳۰۰ درصدی در حجم پرونده‌های دادستانی در این موضوع بودیم، ولی بعد از اجرای رمز دوم پویا، نه تنها رشد پرونده‌های ورودی متوقف شد بلکه روند آن به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

او خواستار اطلاع‌رسانی دقیق‌تر آثار مثبت و دستاورد‌های رمز دوم پویا برای مردم شد و گفت: باید به مردم امنیتی که استفاده از رمزدوم پویا ایجاد کرده است را توضیح داد؛ به بانک‌ها چندین بار مهلت زمانی داده شد تا این موضوع را اجرایی کنند.

جاویدنیا تصریح کرد: باید به جایی برسیم که مردم خودشان درخواست کنند تا حتی تراکنش‌های کمتر از ۱۰۰ هزار تومان‌شان را با رمزدوم پویا انجام دهند.

بیشتر بخوانید:روش‌های تازه کلاهبرداران علیه رمز پویا
معاون فضای مجازی دادستان کل کشور با بیان اینکه بیشتر تراکنش‌های بانکی مبلغی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان دارند، افزود: هرچند برای مبالغ بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان نگرانی‌های بیشتری وجود دارد، اما یکی از شگرد‌های کلاهبرداران، سوءاستفاده از چندین نفر مختلف است.

او درباره کاهش تعداد تراکنش‌های نرم‌افزاری و با استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت بعد از اجرای رمز دوم پویا اظهار کرد: این کاهش آمار نباید حمل بر لطمه دیدن کسب‌وکار‌های اینترنتی شود و خدای ناکرده به طرح رمز دوم پویا لطمه بزند.

جاویدنیا ادامه داد: هدف اصلی از اجرای رمز دوم پویا جلوگیری از اقدامات مجرمانه بوده و عمده مردم نه تنها از تراکنش‌های خود ناراضی نیستند بلکه امنیت تراکنش‌ها نیز بالاتر رفته و باعث افزایش رضایتمندی آن‌ها شده است.

این مقام مسوول با بیان اینکه طبیعی است که اجرای طرحی به این بزرگی، مشکلاتی را هم در ابتدا به همراه داشته باشد، گفت: باید ارزیابی‌های دقیق و واقع‌گرایانه‌ای درباره حجم ماهانه تراکنش‌ها و پرونده‌های ورودی به دادستانی انجام شود؛ جمع ارقام فیشینگ و کلاهبرداری که برای شکایت به دادستانی معرفی می‌شد، میلیاردی بود، ولی شاهد هستیم که در طول هفته‌های گذشته این موضوع از نظر ارزش و رقم نیز به شدت کاهش پیدا کرده است.

او با بیان اینکه کاهش تراکنش‌ها سود برخی از شرکت‌های پرداخت را کاهش داده، افزود: با این حال باید توجه داشت که پول‌های سیاه، پولشویی و قمار یا سایر موارد غیرقانونی در تراکنش‌ها استفاده می‌شد و بخشی از کاهش تعداد تراکنش‌ها نیز مربوط به این بخش بوده و افرادی از این بخش سیاه سود می‌بردند.


رمز دوم پویا تاثیری بر صنعت خرده‌فروشی نداشت


به نظر می‌رسد رمزپویا نیز مانند تحریم‌ها روی برخی از کسب‌و‌کار‌ها هیچ تاثیری نداشته و برخی از کسب‌و‌کار‌های خاص همچنان فروش بالایی دارند.

مدیرعامل فروشگاه اینترنتی اکالا گفت: سبد خرید خانوار‌های ایرانی در خرده‌فروشی حدود ۱۰۰ هزار تومان است و رمز دوم پویا تاثیری بر این صنعت نداشته است.

کاظم کلب خانی در گفتگو با ایبنا درباره الزام به استفاده از رمز دوم پویا در تراکنش‌های اینترنتی بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان با بیان این مطلب اظهار داشت: بیشترین تراکنش‌ها در صنعت خرده‌فروشی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان است و سبد متوسط خرید مشتریان در خرید‌های اینترنتی این صنعت نیز عددی حول و حوش ۱۰۰ هزار تومان است. هرچند رمز پویا در درصد خرید‌های سوپرمارکتی تاثیر نداشته است.

مدیرعامل فروشگاه اینترنتی اکالا توضیح داد:، اما صنعت خرده‌فروشی فقط منحصر به سبد‌های خرید خرد و زیر ۱۰۰ هزار تومان نیست، در قسمت فروش‌های سازمانی و خرید‌های بالای ۱۰۰ هزارتومان که بخشی از مشتریان اکالا را نیز تشکیل می‌دهد، تاثیر خود را هرچند اندک گذاشته است چرا که در این روز‌ها اکالا نیز مانند هر کسب‌وکار اینترنتی دیگری میزان پرداخت در محل بیشتری نسبت به پرداخت آنلاین داشته که این مورد بر روند‌های حسابرسی سازمان هزینه اضافی باقی می‌گذارد.

او ادامه داد: رمز دوم پویا باعث کاهش شمار فیشینگ در خرید‌های اینترنتی خواهد شد و برداشتن الزام برای تراکنش‌های کمتر از ۱۰۰ هزار تومان نیز عددی نیست که ریسک بالایی داشته باشد و هکر‌ها نیز به دنبال سوء‌استفاده از آن باشند. هرچند این الزام برای تراکنش‌های بیشتر از این رقم ضرورت داشت.

کلب‌خانی‌بیان کرد: الزام به استفاده از رمز دوم پویا نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتری از سوی رسانه‌ها و بانک‌ها دارد و طبیعی بود که همزمان با اجرای این سیاست، پرداخت‌های آنلاین تا حدودی تحت تاثیر قرار بگیرند و کسب وکار‌های اینترنتی از قبل برای این موضوع تدابیری را اندیشیده بودند.

او ادامه داد: مجله اینترنتی اُکالا نیز با انتشار مطالب آموزشی در این حوزه برای اطلاع‌رسانی کاربران خود اقدامات لازم را از همان روز‌های اول انجام داده است. این دست از آموزش‌ها منوط به پروتکل‌های اجرایی بانک‌هاست و در راستای اطلاع‌رسانی دقیق‌تر به مشتریان صورت گرفته است. همچنین بخش پشتیبانی اکالا همواره پاسخگوی مشتریان خود به صورت تلفنی و آنلاین نیز بوده است.

او با بیان اینکه آورده‌ها و دستاورد‌های اجرای رمز دوم پویا از معایب آن بسیار بیشتر است، اظهار داشت: تراکنش‌ها در صنعت خرده‌فروشی بسیار بالاست و همواره با معضل فیشینگ روبه‌رو بودیم و با اجرای این سیاست از سوی بانک مرکزی، به نظر می‌رسد که فیشینگ به سمت صفر شدن حرکت کند.

این فعال کسب وکار‌های اینترنتی ادامه داد: ما همواره مشتریان خود را برای خرید‌های اینترنتی احراز هویت می‌کنیم تا مشکلی از بابت تراکنش‌ها به وجود نیاید، اما به طور حتم با اجرای این سیاست، شاهد کاهش سوءاستفاده از کارت‌های بانکی و همچنین فیشینگ و کلاهبرداری خواهیم بود. این امر مطلوب هر کسب‌وکار وابسته به اینترنت است، اما به شرطی که لزوم استفاده از رمز دوم و فراگیری آن افزایش یابد و این به عهده بانک‌هاست که روند دریافت و فعال‌سازی را تسهیل کند. تسهیل هم در دریافت و فعال‌سازی اولیه که در بسیاری از بانک‌ها احتیاج به مراجعه حضوری دارد و هم در زمینه نرم‌افزار‌های ارائه‌دهنده رمز‌های پویا.

او در رابطه با مواردی که می‌توان در رابطه با تسهیل فرآیند دریافت رمز دوم پویا عنوان کرد گفت: ایجاد نرم‌افزاری جامع که همه کارت‌های عضو شتاب را شامل شود، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

مانند دستگاه‌های ATM که همه بانک‌های عضو شتاب را تحت پوشش قرار داده است، اگر نرم‌افزار جامعی در خصوص ارائه این رمز به مشتریان ایجاد شود، بسیاری از موانع و مقاومت‌ها برای فعال‌سازی این رمز کاهش پیدا می‌کند چرا که اگر هر فرد به صورت میانگین دارای سه کارت بانکی متفاوت باشد برای گرفتن رمز پویا احتیاج به نصب به سه نرم‌افزار متفاوت در تلفن همراه خود دارد.

کلب‌خانی با تاکید مجدد روی فرهنگ‌سازی برای خرید‌های اینترنتی و استفاده از رمز دوم یکبار مصرف تصریح کرد: رمز دوم پویا اتفاق خوبی است و حتما محاسن آن بیش از معایبش است و باید این موضوع را در افکار عمومی جا انداخت. اکالا به عنوان بزرگ‌ترین سوپرمارکت اینترنتی کشور در رابطه با تغییرات شبکه بانکی کشور که به منظور بهبود روند‌ها و کاهش کلاهبرداری‌ها صورت گرفته با ارائه آموزش‌های نحوه استفاده به کاربران خود در این راستا قدم برمی‌دارد.
 
منبع: جهان صنعت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۳

تصمیم افزایش قیمت پژو پارس چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟

قیمت ماکارونی چقدر افزایش یافت؟

مرز‌های تقلب در کنکور ۱۴۰۳ جابجا شد

عکس/ بهاره رهنما با شلوار غیرمتعارف ظاهر شد!

ستاره پرسپولیس لیگ را از دست داد

اینفوگرافی/ تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

سهامداران استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند؟

شیر و ماست از سبد غذایی خانوار حذف شد

تاثیر حراج شمش طلا بر قیمت بازار آزاد طلا

قیمت انواع روغن خوراکی امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول

اعلام ممنوعیت‌های تردد در محورهای شمالی

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاه بازار دلار در آخر هفته به چه اتفاقی است؟

تصویر محرومیت در ایران؛ سیستان وبلوچستان با اختلاف بسیار بالا، محروم‌ترین استان!

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه در تهران می‌توان خرید؟

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

مهاجرت با ویزای جعلی؛ علت ایجاد بازار سیاه مهاجرت و کسب‌وکار غیرقانونی چیست؟

فیلم/رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی اش

کارنامه آمریکا در جنگ غزه؛ واشنگتن تا چه اندازه در رسیدن به اهدافش در جنگ اسرائیل و حماس موفق بود؟