اقتصاد۲۴ - محمدرضا عبدالرحیمی در این نامه خطاب به ریاست جمهور ایران نگاشته است: مرز تجاری و مسافری بازرگان بعنوان قدیمیترین مرز زمینی کشور و دروازه ارتباطی با ایران و بخش قابل توجهی از کشورهای آسیای میانه با اروپا که در قلمرو منطقه آزاد ماکو واقع شده، از اهمیت ویژهای برخوردار است، به نحویکه بالغ بر ۴۰ درصد صادرات جاده ای، ۲۵ درصد واردات جاده ای، ۴۸ در اصل ترانزیت بین مرزهای جادهای و ۱۵ درصد از کل ترانزیت عبوری از قلمرو کشور از مرز بازرگان صورت میپذیرد.
عبدالرحیمی با اشاره به اینکه به دنبال شیوع ویروس کرونا و پیامدهای ناشی از آن، دولت ترکیه طی چند نوبت نسبت به انسداد و تشدید محدودیتهای تردد بخصوص برای ناوگان ایرانی در این مرز اقدام نموده که کماکان محدودیت مذکور ادامه دارد افزوده است: در تاریخ سوم اسفندماه ۹۸ این مرز بصورت کامل به روی همه ناوگان باری و عبور و مرور مسافر بسته شد که این اقدام موجب توقف و سرگردانی ۲۳۰ کامیون حامل محمولههای به مقصد ایران در خاک ترکیه و ۲۴۰ کامیون حامل محمولههای ترانزیتی و ۱۳۰ کامیون حامل محمولههای صادراتی در خاک ایران گردید.
بیشتربخوانید: مرزهای ترکیه حتی به روی کامیونهای این کشور بسته است
وی در ادامه اظهار داشته است: متعاقبا در تاریخ سیزدهم اسفندماه ۹۸ طرف ترک با استقرار قرنطینه صحرایی ویژه مسافران و رانندگان نسبت به پذیرش کامیونها و مسافران صرفا با ملیت ترک با ظرفیت ۱۰۰ کامیون و ۶۰ مسافر در روز اقدام نمود، لیکن علیرغم پیگیریها کامیونهای ایرانی و کامیونهای با ملیت غیر ترک اجازه ورود به خاک ترکیه را نیافتند. در تاریخ ۱۲ فروردین ماه سالجاری با انفجار خط لوله گاز صادراتی ایران به ترکیه در خاک این کشور که هنوز خط لوله مذکور نیز اصلاح نشده است و ساعات کار گمرک در طرف ترک که تا قبل از این ۲۴ساعته بود به ۲ ساعت در روز تقلیل یافت و نهایتا در آخرین مرحله از تشدید محدودیتها از تاریخ بیست و دوم فروردین ماه ۹۹ مجددا مرز بصورت کامل مسدود گردید و گمرک ترکیه حتی از پذیرش کامیونهای با ملیت ترک که قصد ورود به این کشور از مرز بازرگان داشتند، سرباز زد که این امر موجبات سرگردانی ۴۵۰ کامیون ترکیهای در این سوی مرز را فراهم نموده و این وضعیت تاکنون ادامه دارد.
عبدالرحیمی در بخش دیگری از این نامه با اشاره بر اینکه بررسی الگوی تبادلات تجاری ترکیه از طریق سایر مرزهای جادهای با کشورهایی که از جهت میزان شیوع و مدیریت کنترل ویروس کرونا به هیچ وجه وضعیت بهتری نسبت به کشورمان ندارند ادامه داده است: مطالعه دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت کشور ترکیه در خصوص نحوه ورود و خروج و تردد ناوگان باری از مرزهای این کشور، این موضوع را بر هر ناظر بی طرف و منصف عیان خواهد نمود که در پس این جریان و بهانه جویی طرف ترک برای انسداد مرز بازرگان شاید اهداف دیگری مد نظر است.
وی در این نامه با اشاره به احتمال طراحی و هدایت قدرتهای فرامنطقهای در راستای اهداف شوم منزوی ساختن کشورمان در تجارت بین المللی و حذف از مسیر ترانزیت و تبادلات منطقهای و بین المللی خواستار دستور رئیس جمهور برای بررسی موضوع در شورای عالی امنیت ملی شده است.
- بکارگیری همه ظرفیتهای دستگاه دیپلماسی با همکاری وزارتخانههای امورخارجه، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، اموراقتصادی و دارایی برای مذاکره با مقامات ترکیه برای بازگشایی کامل مرز بازرگان به روی ناوگان حامل کالاهای وارداتی و صادراتی و ترانزیت.
- اهتمام ویژه به برقراری اتصال شبکه ریلی ایران و ترکیه با احداث راه آهن تبریز – کارس که پیشتر در کمیسیون همکاریهای مشترک اقتصادی ایران و ترکیه مورد توافق قرار گرفته و با برقراری مسیر یکپارچه ریلی از چین به خاورمیانه و جنوب مرکز اروپا میتواند اثر جدی در ارتقاء جایگاه کشور در ترانزیت کالا بین شرق و غرب و استفاده موثر از مزیتهای تولیدی کشور جهت ایفای نقش جدی در زنجیره تامین کالای جهانی داشته باشند.
- ارتقاء زیر ساخت حمل و نقل جادهای حد فاصل تبریز تا مرز بازرگان که در شأن مهمترین مسیر ترانزیت جادهای کشور نبوده، فعال شدن جدی دستگاه دیپلماسی و وزارتخانههای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی به منظور مذاکره و ایفای نقش جدی کشور در طرح کمربند و راه دولت چین با هدف ارتقاء سهم کشور از ترانزیت و جریان تبادل بین المللی کالا و تامین مالی توسعه زیرساختهای ترانزیت، ترانشیپ و لجستیک و ترانزیت بین المللی با مشارکت و سرمایه گذاری شرکتهای چینی با استفاده از منابع صندوقهای پشتیبان طرح و بانکهایی نظیر بانک توسعه آسیایی (ADB) یا بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا AIIB}از دیگر درخواستهای مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از رئیس جمهور است.