تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
یک مقام مسئول خبرداد:

نیاز ارزی ۲ میلیارد دلاری قطعه‌سازان در سال ۹۹

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: نیاز ارزی قطعه‌سازان کمتر از ۲ میلیارد دلار برای تیراژ تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو است.
  قطعه‌سازان    اقتصاد۲۴-  مازیار بیگلو افزود: بزرگترین مشکلی که در حال حاضر صنعت قطعه سازی با آن مواجه است، تامین ارز است.

وی بیان داشت: از ابتدای امسال تاکنون، تامین ارز برای قطعه‌سازان انجام نشده و فعالان این صنعت برای حمل کالاهایشان به شدت دچار مشکل شده اند.

این مقام صنفی یادآور شد: این در حالی است که با تلاش‌های انجام شده و گام برداشتن در مسیر خودکفایی و داخلی سازی و البته حذف خودرو‌های سی. کی. دی (بسته‌ای کامل، شامل همه قطعاتی است که برای تولید وسیلهٔ نقلیه باید سوار شود)، امروز در کل تاریخ صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی، کشور به کمترین نیاز ارزی رسیده است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود همین نیاز حداقلی قطعه‌سازان از سوی بانک مرکزی تامین شود و اگر قادر به آن نیستند حداقل مجوز بدهند تا خودمان بتوانیم به صورت مستقیم از صادرکنندگان ارز تهیه کنیم.

بیگلو در ادامه به مشکلات نقدینگی در این صنعت اشاره کرد و افزود: این مشکل به دلیل متوقف شدن شماره گذاری خودرو‌ها به وجود آمده و هر زمان برطرف شود مجدد می‌توانیم به تامین نقدینگی بپردازیم.

اصلاح قیمت خودرو‌ها

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در خصوص موضوع داغ این روز‌ها یعنی قیمت گذاری خودرو‌ها نیز گفت: در سه ماه گذشته قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه سازی به دنبال رشد قیمت ارز به طور متوسط ۵۰ درصد افزایش داشته و حتی قیمت‌گذاری مواد اولیه داخلی نیز به قیمت ارز وابسته شده است.

بیشتربخوانید:راهکار جهش تولید در صنعت قطعه‌سازی

وی ادامه داد: اگر قیمت خودرو اصلاح نشود و خودروساز مجوز اصلاح قیمت‌های نهاده‌های تولید مثل مواد اولیه داخلی و ارز پایه را در قرارداد‌ها نداشته باشد، روند خوب کنونی تولید از بین خواهد رفت.

بیگلو خاطرنشان کرد: پارسال دو خودروساز بزرگ کشور اقدام به تعدیل قیمت ارز کرده و در قیمت قرارداد‌های قطعه سازان نیز بازنگری کردند، در نتیجه در ماه‌های پایانی پارسال تیراژ خوب خودرویی را شاهد بودیم.

شیوع کرونا و صنعت قطعه سازی

وی همچنین در خصوص تاثیر شیوع کرونا بر فعالیت قطعه‌سازان، گفت: این موضوع کمترین تاثیر را در سیستم قطعه‌سازی کشور داشته است، اما بیشترین مشکلات زمانی بوده که با تعطیلی کارخانجات و سیستم‌های لجستیکی در چین مواجه شدیم که سبب شد مواد اولیه مورد نیاز که بیشتر آن‌ها سفارش گذاری شده و آماده آماده حمل بودند، با تاخیر همراه شود.

این مقام صنفی ادامه داد: مشکلات بیشتر در دی و بهمن ماه گریبانگیر صنعت قطعه سازی شد و پس از آن اوضاع به روال عادی بازگشت.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال نیز قطعه سازان یک هفته برای پیاده سازی و اجرای پروتکل‌های بهداشتی مهلت گرفتند و به همین دلیل اکنون آمار کرونا در صنعت خودروسازی بسیار پایین است و تقریباً هیچ واحد قطعه سازی به این دلیل تعطیل نشده و توقف در تولید نداشته است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار