تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
ویروس کرونا در اقتصاد جهان می‌ماند

اقتصاد دنیا پس از کرونا چه شکلی است؟

مجمع جهانی اقتصاد نیز آینده جهان پس از ویروس کرونا را در گرو تصمیم کشور‌ها برای اتخاذ سیاست‌ها می‌داند و معتقد است دو سناریو خوش‌بینانه و واقع‌بینانه برای آینده جهان وجود دارد که رشد اقتصادی را می‌توان با آن‌ها برآورد کرد؛ سناریو‌های «یو شکل» (U) و «تیک شکل» (√).
اقتصاد دنیا
 
اقتصاد۲۴- شاید بدبین‌ترین اقتصاددانان نیز گمان نمی‌کردند روزی یک بیماری تنفسی بتواند در این سطح بر اقتصاد کشور‌ها تاثیر بگذارد که جهان را به سال‌های پیش و پس از شیوع کرونا تقسیم کند. کسب و کار‌ها برای ریکاوری نیاز به یک دوره طولانی دارند. در چارچوب این زمان است که می‌توانند به حالت انعطاف‌پذیر قبلی بازگردند. رسیدن به سطح قابل قبول ممکن است تا سال ۲۰۲۲ به طول بینجامد. باید دید اقتصاد‌ها کدام سیاست را انتخاب می‌کنند، «با یا بدون یکدیگر».
 
قرن بیست و یک، قرنی پر از بحران‌های ریز و درشتی است که نمونه آن در قرن‌های گذشته یا وجود نداشته یا جهان را بدین‌گونه تحت تاثیر قرار نداده است. بحران مالی سال ۲۰۰۸، جنگ‌های نفتی و حمله به تاسیسات نفتی کشور‌ها و در آخر نیز پاندمی کرونا، معادلات جهانی و همچنین پیش‌بینی برای نرخ رشد اقتصادی جهان را به شدت عوض کرد. به‌گونه‌ای که برآورد‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد آثار مالی و روانی این پاندمی بدتر از بحران «افسردگی بزرگ» دهه ۱۹۳۰ خواهد بود به تبع تصمیم دولت‌ها و مردم برای مقابله با کووید-۱۹ ممکن است شکل جهان را برای حدود یک دهه تغییر دهد.
 
این تصمیمات نه تنها اقتصاد، بلکه سیستم بهداشت، سیاست و فرهنگ کشور‌ها را نیز دستخوش دگرگونی می‌کند. باید پذیرفت که پاندمی کرونا زمان و تمرکز برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را تحت تاثیر قرار داده؛ در این شرایط و با در نظر گرفتن اقتصاد سیاسی کشورها، دو انتخاب بسیار مهم پیش‌رو کشور‌های درگیر با کروناست، نظارت همراه با برنامه‌ریزی بلندمدت برای کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد در برابر بحران‌های ناگهانی یا اتخاذ تصمیم‌های کوتاه‌مدت و ارایه نسخه‌های فوری. در این راستا مجمع جهانی اقتصاد نیز آینده جهان پس از ویروس کرونا را در گرو تصمیم کشور‌ها برای اتخاذ سیاست‌ها می‌داند و معتقد است دو سناریو خوش‌بینانه و واقع‌بینانه برای آینده جهان وجود دارد که رشد اقتصادی را می‌توان با آن‌ها برآورد کرد؛ سناریو‌های «یو شکل» (U) و «تیک شکل» (√).


بیشتر بخوانید: اقتصاد دنیا پس از پایان کرونا چگونه خواهد بود؟


«یو» یا «تیک»؟


پس از بررسی مخاطرات و تاثیرات کرونا بر جهان، باید به یک سوال پاسخ داد؛ فرم تغییر جهان به چه شکل خواهد بود؟ مجمع جهانی اقتصاد برای این پرسش که تقریبا تمام اقتصاددانان و صاحب‌نظران روی آن کار می‌کنند، دو سناریو «یو» و «تیک» شکل را ارایه کرد. «یو» شکل بودن اقتصاد جهان پیش، در حین و پس از کرونا از یک الگوی کلاسیک تبعیت می‌کند که دارای یک مینیمم و بدترین حالت برای یک اقتصاد است. اما پس از مدتی اقتصاد‌ها با شتاب به سمت بهبودی حرکت می‌کنند. در این خصوص استیو ریک، اقتصاددان ارشد گروه مطالعاتی CUNA در گزارشی ضمن تاکید بر این موضوع که ماه مارس، بدترین سقوط بازار‌ها و اقتصاد‌ها را شاهد بودیم، خاطرنشان کرد که تا پایان ۲۰۲۰ روند بهبودی شتاب بیشتری به خود بگیرد. هر چند به‌زعم اقتصاددانان بازگشت به نوک، به عوامل مختلفی مانند کمک به مصرف‌کننده، ایجاد محرک‌های مختلف برای کسب و کار‌ها و به صورت کلی قوانین پس از کرونا مرتبط است، اما گروه دوم استراتژیست‌ها و اقتصاددانان موج دوم کرونا را مهم‌ترین مانع برای خوش‌بینانه‌ترین سناریو، «یو» می‌دانند. این گروه سناریو «تیک» شکل را واقع‌بینانه‌ترین سناریو برای جهان پس از کرونا می‌دانند. به‌زعم آن‌ها هر چند این سناریو وابسته به سیاست‌های پولی و مالی است، اما نشان می‌دهد که کسب و کار‌ها برای ریکاوری نیاز به یک دوره طولانی دارند. در چارچوب این زمان است که می‌توانند به حالت انعطاف‌پذیر قبلی بازگردند. در این سناریو رسیدن به سطح قابل قبول ممکن است تا سال ۲۰۲۲ به طول بینجامد. باید دید اقتصاد‌ها کدام سیاست را انتخاب می‌کنند، «با یا بدون یکدیگر».



زندگی در جهانی متفاوت‌تر


تاثیر کرونا بر اقتصاد جهانی، قطعا عمیق، طولانی مدت و چه بسا برای برخی کشور‌های آسیب‌پذیر ناگوارتر خواهد بود. تجربه کرونا یکی از بزرگ‌ترین شوک‌ها در نسل حال است، چراکه فعالیت‌های اقتصادی روزانه بسیاری از ملت‌ها را در مقیاسی بی‌سابقه و با وسعتی حدود ۲۱۰ کشور و ناحیه آن هم در زمان صلح تغییر داد. افراد بسیاری مجبور به خانه‌نشینی اجباری شدند و کسب و کار‌های بی‌شماری نیز یا فعالیت نمی‌کنند یا با ظرفیت‌های بسیار پایین به کار خود ادامه می‌دهند. اقتصاد جهان تجربه کرونا را پشت سر خواهد گذاشت و زنده خواهد ماند، اما با مناسباتی به مراتب متفاوت‌تر. هر روز که می‌گذرد علاوه بر افزایش تبعات انسانی (هر چند با شیب بسیار کمتر نسبت به ماه‌های ابتدایی شیوع این ویروس) هزینه‌های اقتصادی نیز بالا می‌رود. سیستم‌های مالی در جهان نیز در دوراهی کمک به اقتصاد‌های کوچک و خانگی و کمک به بقای شرکت‌های بزرگ مانده‌اند.

سطوح قابل ملاحظه‌ای از ریسک در جهان ظهور کرده که می‌تواند به نوسانات بی‌سابقه در بازار‌ها بینجامد. به عنوان مثال هر اونس طلا که مهم‌ترین مأمن سرمایه‌گذاران برای روز‌های پرتنش است، از ابتدای سال جاری میلادی حدود ۱۵۷ دلار افزایش داشته و از ۱۵۴۶ دلار در ۱۰ ژانویه به ۱۷۰۳ دلار در ۱۵ ماه مه رسید. هر چند در این مدت تقریبا شش ماهه از شناسایی ویروس کرونا، بازار نفت نیز تغییرات زیادی کرد و قیمت هر بشکه نفت از ۶۰.۸ دلار در دهم ژانویه به حدود ۲۹ دلار در روز گذشته کاهش یافت. شاید بدبین‌ترین اقتصاددانان نیز گمان نمی‌کردند روزی یک بیماری تنفسی بتواند در این سطح بر اقتصاد کشور‌ها تاثیر بگذارد که جهان را به سال‌های پیش و پس از شیوع کرونا تقسیم کند.



شروع فعالیت بدون داشتن واکسن


بسیاری از کشور‌های اروپایی، آسیایی از جمله چین به تدریج قرنطینه و تعطیلی کسب و کار‌ها را کاهش داده و به نوعی اقتصاد خود را باز کرده‌اند. به عنوان مثال داده‌های اقتصادی در چین نشان می‌دهد سطح فعالیت در این کشور از زمان شیوع کرونا و اعلام قرنطینه برخی شهر‌ها بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بود و با وجود ورود به فاز مهار همچنان به ۱۰۰ درصد نرسیده و بین ۷۰ تا ۸۰ درصد در نوسان است. به‌گونه‌ای که برخی کارخانه‌ها و حتی پالایشگاه‌ها با ظرفیتی کمتر از ظرفیت استاندارد به فعالیت خود ادامه می‌دهند. بر اساس آمار‌های صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه اول سال جاری میلادی کاهش ۳۶.۶ درصدی داشت. این میزان برای اقتصاد‌های اروپایی مانند فرانسه، اسپانیا و ایتالیا که بیشترین آمار مبتلایان را داشتند به ترتیب حدود ۲۱.۳، ۱۹.۲ و ۱۷.۵ برآورد شد. بازگشایی اقتصاد‌ها در حالی است که همچنان هیچ واکسن و درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده، اما تصمیم‌گیران مزایای ادامه فعالیت‌های اقتصادی را در برابر هزینه‌های بالقوه شیوع موج دوم کرونا قرار می‌دهند. به نظر می‌رسد انتخاب دشوار است، چون هزینه بازگشایی می‌تواند جبران‌ناپذیر شود.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

فیلم/ بغض وزیر اسبق بهداشت برای مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

حضور غافل‌گیر کننده در خانه سیدحسین خمینی

مجازات شدید داوطلبان متخلف در کنکور

مالک متمول استقلال کدام سوپراستار را می‌خرد؟

عکس / صفحه اینستاگرام همسر سابق مهدی قایدی چه شد؟

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

تفاوت جالب میان داوطلبان زن و مرد در کنکور

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی + متن

قیمت مرغ زنده چقدر شد؟

اولین برد سال تراکتور با کنترل از راه دور یحیی؟

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

فیلم/ خاطره جالب فریدون زندی از دلار هزار تومانی!

عکس/ تازه‌ترین تصاویر از حضور محمدرضا گلزار در آمریکا

عکس/ شروط جنجالی یک عروس برای داماد

ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل آلومینیوم در جام حذفی

عکس/ لباس جنگی روحانیون در تجمع اعتراضی قم علیه بی‌حجابی!

محروم‌ترین و برخوردارترین استان‌های کشور کدامند؟

دلیل بازداشت چند داوطلب کنکور سراسری

نگاه قیمت دلار تهران به بازار ارز هرات

خودکشی یک پزشک خانم در تهران

مصوبه‌ای که خریداران را از بازار طلا فراری می‌دهد!

بیشترین و کمترین بازدهی در بازار سهام هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ اشک‌های رادان با شعار تشکر تشکر تجمع کنندگان قمی‌

«مست عشق» رکورد فروش روز اول اکران را شکست

بازیگر جنجالی و بازداشتی تلویزیون از ایران رفت

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»

پرچمداران سامسونگ در آستانه ۱۰۰میلیونی شدن + جدول

بازی پرسپولیس در جام حذفی با یک کاپیتان جدید

پیش‌بینی مهم بورس تا پایان تیر ماه ۱۴۰۳

عکس/ تمرین پدر دختری کاپیتان استقلال در باشگاه بدنسازی

رکوردداران ورود و خروج پول حقیقی از بورس

طراحی جدید این خودروی محبوب، کاربران را شوکه کرد!

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

ترمز ریزش قیمت خودرو کشیده شد

خیز وزارت کار برای حذف نمایندگان کارگری در تعیین دستمزد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده

یک اتفاق جدید در بازار مسکن

فیلم/ بازداشت خشونت‌آمیز استاد دانشگاه اموری در آمریکا

فیلم/ درگیری پلیس آمریکا با حامیان فلسطین در دانشگاه‌ها

اختلاف‌‌ بر سر افزایش حقوق بازنشستگان

جدیدترین قیمت خانه در شرق تهران + جدول