تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
اقتصاد۲۴ بررسی می کند؛

پرونده افزایش مزد ۹۹ بسته شد، اما پرونده افزایش مستمری‌ها نه! / تکلیف حقوق کارگران بازنشسته چه می‌شود؟

خروجی جلسه شنبه شب شورای عالی کار عاقبت به افزایش ۲۶ درصدی حداقل مزد کارگران شاغل منجر شد، اما هنوز تاثیرش بر وضعیت معاش کارگران بازنشسته نامعلوم است؛ این درحالی است که در روز‌های گذشته عنوان شده بود که بعد از بسته شدن پرونده افزایش دستمزد‌های سال ۹۹ نوبت آن خواهد بود تا پرونده افزایش مستمر‌های تامین اجتماعی بسته شود.
پرونده افزایش مزد بسته شد اما پرونده افزایش مستمری‌ها نه!/ تکلیف حقوق کارگران بازنشسته چه می‌شود؟
 
اقتصاد۲۴قریب دو ماه بعد از آنکه اعضای کارفرمایی و دولتی شورای عالی کار در غیاب همتایان کارگری خود برای سال ۹۹ افزایش ۲۱ درصدی حداقل مزد پایه، ۴۰۰ هزار تومانی شدن حق بن کارگری و ۱۷۵ هزار تومانی شدن مزایای پایه سنوات کارگری را تصویب کردند؛ این مصوبه در جلسه شب گذشته با جابجا شدن برخی مزایای مزدی و تعیین ۳۰۰ هزار تومان به عنوان حق مسکن کارگری مورد بازنگری قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: حقوق بازنشستگان و شاغلان چقدر افزایش می‌یابد؟
به موجب مصوبه جدید مبلغ ۷۵ هزار تومان از مزایای تعیین شده برای پایه سنوات کسر و به مبلغ تعیین شده برای حداقل مزد پایه افزوده شده است.
 
این جابجایی به منزله افزایش ۲۶ درصدی مزد پایه در سال ۹۶ خواهد بود؛ برابر مقررات قانون کار کارگران تازه وارد به بازار کار تا مدت یکسال قرار نیست مزایای پایه سنواتی را دریافت کنند و برای همین می‌توان گفت که تاثیر این جابجایی چیزی غیر از بیشتر شدن دامنه نفوذ افزایش عمومی قدرت همه کارگران از تازه وارد گرفته تا باسابقه نخواهد بود.
 
افزایش سه برابری حق مسکن کارگری نیز تغییر بعدی است که با مصوبه بازبینی شده دستمزد‌های سال ۹۹ از این پس قرار است در زندگی کارگران شاغل اتفاق بیفتد، اما عملیاتی شدن این تغییر یک شرط کوچک دارد و آن تصویب هرچه سریعتر این افزایش در جلسه هیات دولت است؛ هرچه باشد طبق قانونی بدون موافقت هیات دولت این بخش از مصوبه شورای عالی کار در هیچ جای کشور قابلیت اجرایی شدن را نخواهد داشت.

حقوق بازنشسته‌ها چه می‌شود؟

همه این‌ها به جای خود، انتظار طولانی مدت کارگران بازنشسته برای افزایش مستمری‌های سال ۹۹ به جای خود؛ در روز‌های گذشته مدیران دولتی در واکنش به طاق شدن طاقت کارگران بازنشسته طوری موضوع افزایش مستمری‌های سال ۹۹ را به برگزاری جلسه شورای عالی کار ربط داده بودند که انتظار می‌رفت، در جلسه شنبه شب این شورا تصمیمی هم در این خصوص گرفته شود، ولی بازهم آنچه که نامعلوم ماند وضعیت معیشتی این گروه از کارگران بود.
 
با همه این اوصاف حالا که حداقل مزد کارگران در مرحله بازنگری به ۲۶ درصد رسیده می‌توان با قرائتی استنباطی از مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی اینطور استدلال کرد که دیگر کف حداقل مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی نباید مبلغی کمتر از یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان باشد؛ هرچند این مبلغ هنوز با مصوبه سال گذشته مجلس پیشین مبنی بر تعیین حداقل دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به عنوان حداقل حقوق شاغلان و بازنشستگان اختلاف معناداری دارد.
 
اگرچه پرداختی‌های سازمان تامین اجتماعی به خانواده پنج میلیون نفری کارگران بازنشسته طیف متنوعی را دربرمی گیرد و دامنه آن از حداقل مستمری به اندازه حداقل دستمزد تا هفت برابر گسترده است، اما اهمیت تعیین حداقل مستمری آنجاست که به اذعان مقامات رسمی مدتهاست قریب ۶۰ درصد کارگران بازنشسته همین حالا در زمره حداقل بگیران و زیر حداقل بگیران قرار دارند.
 
واضح است که در این شرایط برای دولت اعلام مبلغ حداقل مستمری کارگران بازنشسته کار راحتی نیست، از یکسو میان حداقل مستمری احتمالی با حداقل حقوق مصوب مجلس نزدیک به یک میلیون تومان اختلاف وجود دارد و از سوی دیگر سازمان تامین اجتماعی نیز می‌تواند این طور استدلال کند که بیمه شدگان در زمان اشتغالشان بابت مزایای حق مسکن و حق خواروبار حق بیمه‌ای پرداخت نکرده اند و در نتیجه حالا که بازنشسته شده اند نمی‌توانند بابت این مزایا مستمری جداگانه‌ای دریافت کنند.
 
جدای از حساسیتی که موضوع افزایش حداقل مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی دارد، مطلب حائز اهمیت دیگر نحوه افزایش مستمری سایر سطوح است و به بیان دیگر این طیف از کارگران بازنشسته همان‌هایی هستند که نه حداقلی بگیرند و نه حداکثری بگیر و مابین این دو گروه هر ماهه مبالغ متفاوتی را بابت مستمری بازنشستگی دریافت می‌کنند.
 
به صورت مشخص تا به امروز که همه حرف‌ها در مورد افزایش مستمری‌های کارگران بازنشسته چیزی فراتر از حدس و گمان نبوده است، دو سناریو برای سایر سطوح پیش بینی شده بود، یکی افزایش ۲۱ درصدی تمامی سطوح و دومی افزایش پلکانی ۱۵ درصدی به علاوه رقم ثابت ماهیانه ۹۰ هزار تومان و حالا باید دید که با اتفاقی که در جلسه شنبه شب شورای عالی کار برسر حداقل دستمزد کارگران شاغل افتاد، در روز‌های پیشرو سرنوشت افزایش مستمری‌های کارگران بازنشسته به کجا خواهد رسید؟ و تازه پس از بسته شدن این پرونده نوبت بازگشایی پرونده پیگیری سهم خواهی کارگران بازنشسته از اعتبارات درنظر گرفته دولت برای همسان سازی خواهد رسید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
0
1
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
اون موقع گفتندبازنشسته ها ندادند،یعنی به عنوان یک ایرانی که ۷۰ سال داره۵۰ سال کار کرده توی این کشورهیچ حقی ندارند؟آیاآقای وزیریا ریس جمهور میتونه با۱۶۰۰۰۰ فقط یک ماه سرکنه؟آیایک مستمری بگیر حدعقل بگیر بایدبااین سن سال بره کنار خیابون کارکنه؟امیدواریم یک روز مسعولین این کشور به درد مردم گرفتار مبتلا بشندتا بدونندمردم بیچاره چه میکشند،یا خدا
حسین
0
1
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
این سازمان تامین اجتماعی فقط جای که قانون به نفعش باشه سریعااجراش میکنه اماوقتی کمیسون تلفیق مجلس حداقل حقوق را۲۸۰۰اعلام میکنه ویاطبق همان قانونی که ازش بعضی جاهااستفاده میکنه میگه حداقل حقوق باید به اندازه تورم بالا ویاطبق سبدمعیشد خانواده ۳.۳ که۴۹۵۰۰۰۰تومان هست بدهی دولت رابهانه میکنه ولی الان میگه وقتی بازنشستها درزمان شاغل بودن حق مسکن البته بیمه مسکن ندادن ماطبق قانون نمیتونیم درحال حاظربه آنهاحق مسکن بدیم خوب این چه منطقیست پس بقیه مواردرو طبق قانون بده وبدون بهانه چون بدهی سازمان ربطی به بازنشستهانداره
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
یعنی حقوق مستمری بگیران چقدر اضافه شده
ناشناس
0
1
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
وقتی قرار است یک مشت ..... برای بازنشست های تامین اجتماعی نعیین نکلیف کنند بهتر از این نمی شود
مرتضی اخوان طباخ
0
0
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
#افزایش_حقوق_پلکانی_معکوس_عین_بی_عدالتی

مخالفت با افزایش حقوق بازنشستگان و شاغلین به روش پلکانی معکوس
ریاست جمهوری اسلامی ایران،
جناب آقای دکتر روحانی؛
وزیر محترم کار و رفاه اجتماعی،
جناب آقای دکتر شریعتمداری؛
وزیر محترم اقتصاد،
جناب آقای دکتر دژپسند؛
ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه،
جناب آقای دکتر نوبخت؛

باعرض ادب واحترام
اینجانبان، امضاکنندگان این کارزار، با روش افزایش حقوق به صورت پلکانی معکوس چه برای شاغلین و چه برای بازنشستگان در بخش دولتی و نیز کارگری به شدت مخالف بوده و از آن مقام محترم تقاضامندیم جلوی این اجحاف بزرگ را در حق کسانی که سابقه کار، سابقه بیمه‌پردازی و سوابق تحصیلی بالاتری دارند بگیرید. این روش افزایش حقوق و مستمری در کشوری که ادعای پیروی از حکومت علوی دارد مانند وصله ناجور می‌باشد. کجای عدالت اینگونه تفسیر می‌شود که افرادی که تازه استخدام شده‌اند و یا بیمه‌پردازی و سوابق کاری و یا تحصیلات کمتری دارند باید افزایش حقوق و مستمری بیشتری داشته باشند و در مقابل افرادی که بالاترین سوابق کاری را داشته و بالاترین حق بیمه را پرداخته و سطح تحصیلی بالاتری دارند از کمترین افزایش حقوق برخوردار باشند؟ این است عدالت حکومتی که مدعی پیروی از امیرالمؤمنین علی (ع) است؟ کجای این روش مطابق عدالت است؟ در این روش به غیر از بی‌عدالتی چیز دیگری به چشم نمی‌خورد.
تورم موجود در کشور برای تمام شاغلین و بازنشستگان به یک اندازه دردآور و خردکننده است. لذا خواهشمندیم افزایش حقوق برای کلیه شاغلین و بازنشستگان چه در بخش دولتی و چه در بخش کارگری بر اساس یک فرمول واحد و بر اساس تورم موجود کشور به شکل ثابت عمل شود و از افزایش پلکانی معکوس جلوگیری شود. به این بی‌عدالتی پایان دهید. با این روش افزایش حقوق، افرادی که سابقه، بیمه پردازی و تحصیلات بیشتر داشته‌اند روز به روز ضعیف‌تر شده و به سمت خط فقر کشانده می‌شوند. این عدالت نیست، این عین بی‌عدالتی است.

با تقدیم احترام
ناشناس
1
0
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
تورو خدا آقایان که تو مجلس هستید فکر کنید ماهم خواهر ومادرای خودتونیم من یه مستمر بگیر تامین اجتماعی هستم ۲۹سالمه اجاره نشین بقران رهن خونه ندارم بااین قیمتا چطور خونه بگیرم با دوتا بچه تورو بخدا اینقدر طول ندید گرفتاریم هیچکس به داد ما نمیرسه چرا هیچ شرایطی برای خانه دار شدن ما بیچاره ها نمی کنید فقط یه وام دو میلیونی آخه دومیلیون رو چکار کنم فقط تقاضای کمک میکنم بداد ما برسید..ممنونتون میشیم
مرتضی اخوان طباخ
0
0
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
از هموطنان عزیز و گرامی چه شاغل و چه بازنشسته ، چه کارمندان دولت و چه کارگران تامین اجتماعی خواهش می کنم به کارزار ما بپیوندید.آدرس کارزار ما در زیر آمده است
https://www.karzar.net/method-of-increasing-salaries
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیزده بدر امسال بارانی است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳