تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
اقتصاد۲۴ بررسی می‌کند؛

فرجام جلسه امروز شورای عالی کار چه خواهد بود؟/ حقوق بازنشستگان و شاغلان چقدر افزایش می‌یابد؟

جلسه‌ای که هفته گذشته لغو آن بهانه‌ای شد تا بار دیگر پرونده افزایش مستمری‌های کارگران بازنشسته بسته نشده باقی بماند حالا قرار است برای عصر امروز برگزار شود؛ براساس اعلان قبلی شورای عالی کار ساعت ۱۶ امروز تشکیل جلسه خواهد داد تا مگر از طریق افزایش حق مسکن امکان افزایش درآمد ماهانه کارگران شاغل فراهم شود.
کارگر بازنشسته
 
اقتصاد۲۴ - اینکه ارتباط میان حداقل دستمزد کارگران شاغل با حداقل مستمری کارگران بازنشسته تا چه اندازه نزدیک و تنگاتنگ است؛ موضوعی که ظاهرا اعضای دولتی شورای عالی کار این روز‌ها بهتر از هرکس دیگری نسبت به آن واقفند و در میان تمام کنشگران صنفی کارگری از شاغل گرفته تا بازنشسته فقط امیدوارند تا مگر در صورت بازنگری مصوبه حداقل مزد سال ۹۹ امکان افزایش قدرت خرید برای تمامی کارگران شاغل و بازنشسته فراهم شود.

واقعیت این است که امسال شورای عالی کار مصوبه افزایش دستمزد‌ها را سخت‌تر از هر زمان دیگری تصویب کرد؛ به رغم مخالفت نمایندگان گروه کارگری اعضای دولتی و کارفرمایی این شورای عالی عاقبت در روز‌های پایانی فروردین ماه با افزایش ۲۱ درصدی حداقل مزد پایه و یا به روایتی با افزایش ۳۱ درصدی حداقل درآمد کارگران موافقت کردند و تنها موضوع حل نشده افزایش حق مسکن کارگری از ۱۰۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان در ماه بود که آن هم به نشست بعدی موکول شد؛ نشستی که در نزدیک به دو ماه گذشته هر بار به دلایلی از جمله تغییر وزیر صمت و فوت ناگهانی پدر وزیر اقتصاد و عاقبت تقارن با تعطیلی‌های میانه خرداد ماه برگزار نشد.
 
در این میان اگرچه به اعتبار مصوبه ابلاغ شده افزایش دستمزد‌ها شورای عالی کار، تکلیف عموم کارگران و کارفرمایان با نحوه محاسبه دستمزد و حق بیمه سازمان تامین اجتماعی روشن است، اما هنوز چشم انتظاری کارگران بازنشسته برای معلوم شدن وضعیت افزایش مستمری‌های سال ۹۹ ادامه دارد.
 
فارغ از اینکه افزایش دستمزد‌های سال ۹۹ تا چه اندازه برای کارگران شاغل موضوعی رضایت بخش تلقی می‌شود؛ پیوند دادن این مصوبه با موضوع افزایش مستمری‌های کارگران بازنشسته مسئله‌ای جدی و جدیدی است که این روز‌ها از لابه‌لای اخبار شنیده می‌شود.
 

آنچه که قانون می گوید

 
به صورت مشخص در قانون تامین اجتماعی دو ماده وجود دارد که موضوع آن‌ها افزایش مستمری‌های بازنشستگی است؛ یکی ماده ۱۱۱ تامین اجتماعی که در آن بر کمتر نبودن مبلغ حداقل مستمری کارگران بارنشسته از مبلغ حداقل دستمزد کارگران شاغل تاکید شده است و دیگری ماده ۹۶ که در آن بر لزوم تبعیت روند افزایش مستمری‌های سالانه سازمان تامین اجتماعی از سبد هزینه‌های زندگی تاکید شده است.
 
در حالت آرمانی و ایده آلی می‌توان انتظار داشت که مفاد دو ماده یاد شده به صورت مکمل و در راستای تقویت واقعی قدرت خرید خانوار‌های بازنشسته بدین نحو اجرایی شوند؛ اول آنکه مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی حداقل مزد تعیین شده را مبنای محاسبه مستمری‌های کارگران بازنشسته قرار دهد و در مرتبه دوم برای پرکردن فاصله ریالی که میان حداقل‌های تعیین شده با هزینه‌های زندگی وجود دارد به تناسب مبالغی را به مستمری‌های بازنشستگان اضافه کند.
 
اما چون ثابت شده که مناسبات عالم واقعیت همیشه با وضعیت ایده آلی تفاوت اساسی دارد و در اینجا سایه محدودیت منابع بیش از هرجای دیگری سنگینی می‌کند، می‌توان اینطور استنباط کرد که در بحث ماده ۱۱۱ تامین اجتماعی، همین حالا هم به استناد مصوبه ابلاغ شده شورای عالی کار، تکلیف بازنشستگانی که حداقل مستمری را دریافت می‌کنند روشن است و در نهایت افزایش مستمری‌های این گروه از بیمه شدگان بازنشسته چیزی بیشتر از مبلغی نیست که برای سال ۹۹ به عنوان حداقل دستمزد ماهانه تعیین شده است، اما آن گروه از بازنشستگانی که مستمری‌های آن‌ها جایی مابین حداقل و حداکثر است می‌توانند توقع آن را داشته باشند تا بلکه از طریق اجرای ماده ۹۶ این قانون امکان آنکه افزایش مستمری‌ها متناسب با سبد هزینه‌های زندگی باشد وجود دارد.
 
البته به این مطلب باید این نکته را هم اضافه کرد که تا همین چند سال پیش سازمان تامین اجتماعی از بابت حق مسکن و حق بن که تحت عنوان مزایای جانبی حداقل مزد به کارگران پرداخت می‌شد، هیچ حق بیمه‌ای را دریافت نمی‌کرد و برای همین اگر قرار باشد تا مصوبات مزدی شورای عالی مبنای تعیین مستمری‌های کارگران بازنشسته باشد به این گروه پنج میلیون نفری مبلغی تحت عنوان حق مسکن و بن کارگری تعلق نخواهد گرفت؛ اهمیت این موضوع زمانی دوچندان می‌شود که دریابیم طبق قانون مصوب مجلس گذشته نباید در سال ۹۹ درآمد هیچ حقوق‌بگیر شاغل و بازنشسته‌ای کمتر از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در ماه باشد و با این حال مطابق ملاک‌های جاری حداقل مستمری ماهانه یک کارگر بارنشسته در بهترین حالت مبلغی زیر دو میلیون تومان خواهد بود و با حداقل تعیین شده دست کم نزدیک به ۸۰۰ هزار تومان فاصله خواهد داشت.
 
البته اگر بخواهیم با دقت بیشتری نگاه کنیم خواهیم دید که حتی با وجود برخورداری کارگران شاغل از موهبت مزایای مزدی بازهم در شرایط کنونی حداقل درآمد یک کارگر ساده با احتساب کامل مزایای حق اولاد چیزی در حدود دو میلیون و هفتصد هزار تومان است که همچنان نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان از حدقل درآمد مصوب مجلس عقب‌تر است.

کنشگران صنفی کارگری چه واکنشی دارند؟


با وجود همه این مطالب ظاهرا در شرایطی هستیم که عموم کارگران از شاغل گرفته تا بازنشسته هیچ راهی ندارند غیر از آنکه خوشبینی خود را نسبت به تصمیماتی که قرار است در جلسات عصر امروز شورای عالی کار گرفته شود، حفظ کنند و این موضوعی است که از چند روز پیش تاکنون به وضوح از زبان کنشگران صنفی کارگری رویت می‌شود.
 
حقوق کارگران در سال 99
 
مثلا علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران به اقتصاد ۲۴ گفته بود: با علم به تمام قواعد قانونی و نیز با تمام دلخوری که از تعلل دولت در افزایش مستمری‌ها داریم، اما ناچاریم که با امیدواری منتظر بمانیم تا جلسه بعدی شورای عالی کار برگزار شود و شاید از طریق افزایش حداقل مزد امکان افزایش مستمری‌ها فراهم شود.
 
همینطور علی خدایی که تا به امروز به نمایندگی از کارگران شاغل در جلسات شورای عالی کار حضور داشته است در کانال تلگرامی خود نوشته است: از ورود شورای عالی کار به تعیین دستمزد‌ها استقبال می‌کنیم و قبلا هم گفته بودیم که به دلیل تاثیری که حداقل مزد بر وضعیت اقتصادی گروه‌های اجتماعی دیگری مثل کارگران بازنشسته و مددجویان نهاد‌های حمایتی دارند با این نحوه افزایش مخالفیم و باور داریم که باید افزایش دستمزد‌ها الگویی باشد از محاسباتی که به صورت رسمی در همین شورا در خصوص سبد هزینه‌های زندگی شده بود. حتی اگر بتوانیم در این جلسه با جابجا کردن مبلغ تعیین شده برای مزد و مزایای مزدی امکان افزایش مزد پایه را فراهم کنیم می‌توانیم امیدوار باشیم که از این طریق امکان تقویت درآمد گروه‌های تاثیرپذیر از مصوبه شورای عالی کار فراهم شده است؛ این صحبتی بود که از همان ابتدا داشتیم و ظاهرا این روز‌ها که حاشیه طولانی شدن رمان اعلام مستمری‌ها بالا گرفته است از زبان مسئولان هم به نوعی در حال تکرار شدن است.
 
ناصر چمنی دیگر عضو کارگری شورای عالی کار نیز در گفتگویی کوتاه با اقتصاد ۲۴ اینطور ابراز امیدواری کرد: امیدواریم که اینبار همه چیز خوب پیش برود و از طریق بازنگری مصوبه مزدی امکان ترمیم قدرت خرید همه کارگران از بازنشسته گرفته تا شاغل فراهم شود؛ واقعیت این است که خروجی شورای عالی کار به تنهایی تاثیری بر افزایش مستمری‌ها ندارد هرچه باشد آقایان دو ماهی می‌شود که پرونده افزایش دستمزد را بسته اند و حالا می‌خواهند راجع به حق مسکن صحبت کنند و این موضوعی است که گروه کارگری هنوز زیر بار آن نرفته است و امیدواریم که دستور کار جلسه امروز بهانه‌ای برای بازنگری مصوبه دستمزد‌ها باشد.
 
همچنین حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز که از چند سال پیش تاکنون مشاور امور کارگری وزرای صمت محسوب می‌شود به اقتصاد ۲۴ گفته است: راهی غیر از خوش بینی نداریم؛ درست است که در قانون خط و ربطی میان تعیین مستمری کارگر بازنشسته و تعیین حداقل مزد کارگر شاغل وجود دارد، اما در عمل هر کدام ساختار جداگانه و منفک دارند؛ مهمترین مسئله همان باور غطلی عمومی است که از تعریف حداقل مزد و حداقل مستمری می‌شود؛ در حداقل مزد کارگر شاغل مزایای جانبی حق بن و مسکن نیز تعریف شده، اما حداقل مستمری این مزایا را ندارد؛ درست است که همین حالا سازمان تامین اجتماعی از مزایای مزدی حق بیمه می‌گیرد، اما هنوز خیلی سال مانده تا این گروه از بیمه شدگان بازنشسته شوند و تازه آن زمان است که می‌توانند از سازمان بخواهند که در محاسبه مستمری، مزایای جانبی را نیز لحاظ کند؛ با این حال اگر در جلسه امروز مصوبه دستمزد‌ها طوری تغییر کند که بر مبلغ مزد پایه افزوده شود آنگاه جامعه بازنشستگان می‌توانند نسبت به افزایش مستمری‌های خود خوشبین باشند؛ البته باز هم بستگی دارد که میزان این افزایش چقدر خواهد بود، اما در غیر این صورت باید گفت که تمامی این حرف‌ها صرفا فرافکنی و فرار روبه جلو برای خریدن زمان و به تاخیر انداختن زمان ابلاغ مستمری‌ها بوده است.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ایرانی
0
0
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
آیا این مبالغ ناچیز ( جناب طبری میدانند که مبالغ ناچیز است) آنهم برای کسانی که سازمان تامین اجتماعی روی شانه های همین گروه زیست و رشد داشته بایستی اینهمه زمان ببرد و غوغایی شود ؟ بابا آبروی مستمری بگیران را بردید! هنوز هم میخواهید چانه زنی کنید ؟ والله که قباحت دارد خجالت بکشید آقایان در راس امورر!!
ناشناس
0
0
جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
واقعا دیگه زشته ۳ماه از سال گدشت کاش برای گران کردن اجناس هم همینطور تصمیم
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیزده بدر امسال بارانی است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو