تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۰۱ تير ۱۳۹۹

یاما‌ها از توربوشارژر در پیشرانه موتورسیکلت استفاده می‌کند

یاما‌ها در حال تولید طیف کاملی از پیشرانه‌های توربوشارژ برای موتورسیکلت‌های خود است تا بتواند محصولات خود را با قوانین مربوط به انتشار گاز‌های گلخانه‌ای سازگار کند.
یاما‌ها  توربوشارژر
اقتصاد۲۴ -شرکت‌های خودروسازی، از توربوشارژر به‌عنوان روشی ایدئال برای کاهش مصرف سوخت پیشرانه و انتشار گاز‌های آلاینده خروجی بدون به خطر انداختن قدرت آن یاد می‌کنند و تولیدکنندگان موتورسیکلت نیز در حال شروع استفاده از این راه‌حل هستند. بنا به گزارش‌ها، یاما‌ها قصد دارد طیف وسیعی از پیشرانه‌های توربوشارژ را تولید کند که طی سال‌های آینده قدرت محصولات آن را تأمین خواهد کرد.
بیشتر بخوانید:فورد سیستم نیمه خودران خود را در موستانگ Mach-E فعال می‌کند
به گزارش موتورسایکل نیوز، مهندسان یاما‌ها در سال ۲۰۱۷ توسعه فناوری توربوشارژ را آغاز کردند. این شرکت دو طرح را آزمایش کرده است که اولی توربوشارژر را درون اگزوز قرار می‌دهد و پیکربندی غیرمعمولی به‌نظر می‌رسد؛ درحالی‌که دیگری آن را نزدیک منیفولد اگزوز قرار می‌دهد و این همان چینشی است که معمولاً در صنعت خودرو مشاهده می‌شود. به‌نظر می‌رسد که یاما‌ها به دلایل هزینه‌ای و بسته‌بندی، راه‌حل دوم و معمول‌تر را انتخاب کرده است.

استفاده از توربوشارژر، روشی ساده و اثبات‌شده برای تزریق انرژی بیشتر در موتورسیکلت‌های خود ارائه می‌دهد تا گرفتار مقررات انتشار آلایندگی نشود. این معیارها، صنعت جهانی خودرو را به سمت جدیدی سوق می‌دهند که باعث جلب توجه زیادی خواهد شد؛ اما تولیدکنندگان موتورسیکلت نیز نگرانی‌های خاصی دارند که به دلیل مجموعه‌ای از مقررات خاص است. به‌عنوان مثال، ساخت مدل‌های با کارایی بالا مانند موتورسیکلت ۱۶۰ اسب بخاری MT-۱۰ از همیشه دشوارتر خواهد بود.

باید ببینیم که کدام مدل‌ها برای اولین‌بار از توربوشارژر استفاده می‌کنند و چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد. قانونگذاران اروپایی مقدمات اجرای مقررات یورو ۵ را از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ آغاز کردند، بنابراین احتمالاً یاما‌ها باید نخستین موتورسیکلت مدرن و توربوشارژ خود را قبل از پایان سال معرفی کند. بااین‌حال، شرکت ژاپنی درباره برنامه‌های خود برای آینده اظهارنظر نکرده است.

انتظار نداشته باشید که فناوری توربوشارژر برای موتورسیکلت به همان‌گونه‌ای که برای خودرو‌ها توسعه یافته است، در موتورسیکلت‌ها نیز توسعه یابد و مورد استفاده قرار گیرد. یاما‌ها به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ از دو مدل مفهومی رونمایی کرد، اما در سال ۲۰۱۹ از تمرکز بر صنعت خودرو کنار کشید. مسئولان یاما‌ها در آن زمان اعلام کردند که «(تولید) خودرو در برنامه‌ی بلندمدت ما جایی ندارد».

اگرچه بیشتر موتورسیکلت‌های جدید موجود در سال ۲۰۲۰ از پیشرانه تنفس طبیعی بهره می‌برند، چند تولیدکننده روش‌های القای اجباری یا فناوری توربوشارژ و سوپرشارژ را آزمایش کرده‌اند. موتورسایکل نیوز خاطرنشان کرد که یاما‌ها در سال ۱۹۸۲ پیشرانه ۶۵۳ سی‌سی چهار سیلندر چهار-کاربراتوره XJ۶۵۰ را توربوشارژ کرد.
 
تا قدرت خروجی آن به ۹۰ اسب‌بخار در ۹،۰۰۰ دوربردقیقه برسد؛ البته تولید این موتورسیکلت در سال ۱۹۸۴ به پایان رسید و نتوانست جایی برای خود در خط تولید یاما‌ها پیدا کند. از جمله سایر موارد می‌توان به مدل خیابانی کاوازاکی نینجا H۲ و مدل مخصوص پیست نینجا H۲R اشاره کرد که از سوپرشارژر بهره می‌برند. پیشرانه کاوازاکی نینجا H۲R می‌تواند ۳۱۰ اسب‌بخار قدرت تولید کند که آن را هم‌ردیف پیشرانه فولکس‌واگن گلف R قرار می‌دهد.
منبع: زومیت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خیز دولت برای افزایش قیمت‌ها؟

طرح کلینیک ترک بی‌حجابی با هدف جنگ روانی

ترخیص برنج‌های دپوشده از گمرکات کشور

این سه عامل بازار دلار را گرم کردند

حریف پرسپولیس همچنان در بحران

فیلم/ همتى؛ مناطق آزاد را به دوران اوج خود می‌رسانیم

خرید خانه در تهران سخت‌تر از خرید خانه در نیویورک!

وراث منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

مهاجرت یک چهارم استادان دانشگاه؛ خروج ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه انسانی از کشور

یک نماینده مجلس: بورس کالا، بهترین بازار برای عرضه خودرو است

طرح ۲ فوریتی مجلس برای حذف حق ماموریت دلاری

بی‌بی و گالانت و نکاتی درباره حکم دادگاه لاهه

عادل فردوسی پور: به صدا و سیما برنمی‌گردم

درخشش مجدد طلای جهانی

محرک ایران برای تغییر دکترین هسته‌ای؛ چرا تهران در مسیر افزایش توان بازدارندگی است؟

حضور پزشکیان در وزارت ورزش و جوانان

پیدا و پنهان تحرکات اروپا در خلیج فارس؛ رقص موزون عربستان و امارات با غرب روی میادین نفت و گاز

فاصله قیمت دلار نیمایی و آزاد کم شد

شتابزدگی پزشکیان در طرح انتقال پایتخت/ تهران مرکزیت خود را در سه نظام سیاسی حفظ کرده است

تداوم جنجال‌ها بر سر مصوبه کنکور

قیمت طلا در ۲۰ روز آینده به کدام مسیر می‌رود؟

قیمت طلا در مسیر صعود؛ سکه در انتظار سیگنال دلار

رونمایی از ئی وی ۹ جی تی+عکس

سقوط آزاد یور به کف ۲۰۲۲

پیش‌بینی بازار طلا و سکه؛ طلا بخریم یا نخریم؟

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ امروز

قیمت All-in-One اپل

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

خسارات ناشی از آلودگی هوا به ۸ میلیارد دلار در سال می‌رسد!/ سرنوشت ۲۵۰ همت بودجه توسعه زیرساخت‌های کاهش آلودگی چه می‌شود؟

وضعیت هواشناسی امروز

وضعیت آلودگی هوای تهران در۳ آذر۱۴۰۳

همه چیز درباره بانک مرکزی اروپا (ECB)/ نهادی با نقش کلیدی در مدیریت و ثبات اقتصاد اروپا

بیم و امید سهامداران بورس

پیش بینی بورس امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

عکس/استوری احساسی نانسی عجرم با پرچم لبنان

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

نظر سید احمد خمینی درباره سید محمد خاتمی

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود