تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۴ تير ۱۳۹۹
چرا اصلاح نظام مالیاتی به تعویق می افتد؟

دنیای تاریک اقتصاد در غیاب شفافیت مالیات

«اصلاح نظام مالیاتی از نان شب هم برای اقتصاد واجب‌تر است» این نظر بسیاری از کارشناسان و تحلیلگرانی است که بهبود حال اقتصاد را وابسته به یک نظام کارآمد مالیاتی می‌دانند. به عقیده آن‌ها نبود این نظام، منجر به سوداگری، فساد و اخلال در بازار‌های اقتصادی می‌شود؛ بنابراین معتقدند نظام مالیاتی را باید اصلاح و نسبت به تغییر برخی قوانین، حذف برخی قوانین زائد و تدوین قوانین جدید اقدام کرد.
دنیای تاریک اقتصاد در غیاب شفافیت مالیات
 
اقتصاد۲۴ - اصلاح نظام مالیاتی از جمله مسائلی است که تحلیلگران اقتصادی در سال‌های گذشته بار‌ها برای بهبود شرایط به آن تاکید داشته‫اند، اما برخلاف این تاکید، دولت‌ها زیر بار این اصلاح نرفته و آنطور که مشخص است نتوانستند طی این سال‌ها مشکلات مالیاتی را سروسامانی بدهند و این مسئله مهم در اقتصاد بلاتکلیف مانده است. پرواضح است که مالیات مهم‌ترین منبع تامین مالی و کسب درآمد دولت‌ها بوده که بخش عمده بودجه‌های جاری و عمرانی کشور‌ها از محل انواع مختلف مالیات تامین می‌شود.
 
به عبارتی دیگر مالیات از یک سو ابزاری برای منبع مالی دولت بوده و از سوی دیگر وسیله‌ای برای توزیع عادلانه‌تر ثروت و درآمد افراد در کشور است. به همین دلیل مالیات و اصلاح ساختار نظام مالیاتی از جمله موضوعاتی است که کارشناسان برای بهبود شرایط اقتصادی به آن تاکید دارند. چراکه با اجرایی شدن اصلاح نظام مالیاتی ما شاهد افزایش درآمد دولت، کاهش وابستگی به نفت و جلوگیری از سفته‌بازی در بازار‌های مختلف خواهیم بود. مشکل نظام مالیاتی اگرچه سال-های زیادی است که هزینه‌های گزافی را به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند، اما هنوز با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد و نتوانسته چالش‌های مالیاتی را رفع کند. آنطور که کارشناسان می‌گویند این روز‌ها نظام مالیاتی کشور با مشکلات ساختاری بسیاری روبه-رو بوده و تبعاتی را برای اقتصاد به همراه داشته است. محروم ماندن دولت از منابع مالی و همچنین گسترش فساد‌های مالی از جمله تبعاتی است که اصلاح نشدن نظام مالیاتی به همراه داشته، اما با وجود مشکلات بسیار در ساختار نظام مالیاتی، اصلاح آن همچنان در دولت معطل مانده است و آنطور که به نظر می‌رسد هنوز هم عزم جدی برای اصلاح ساختار نظام مالیاتی وجود ندارد. اما اینکه چرا با وجود اهمیت این مسئله هنوز به اصلاح نظام مالیاتی آنطور که باید توجه نمی‌شود خود جای سوال دارد.
 
سیاوش غیبی‌پور، کارشناس امور مالیاتی درخصوص عزم دولت‌ها برای اصلاح نظام مالیاتی به «ابتکار» گفت: در بحث اصلاح ساختار نظام مالیاتی چند مسئله مد نظر قرار می‌گیرد. اگر در جریان اصلاح منظور تغییر کل قانون مالیات مستقیم و ارزش-افزوده باشد باید توجه کنیم که فرآیند آن طولانی بوده و نمی-توان انتظار داشت که دولت‌ها در مدت‌زمان کوتاهی بتوانند این قوانین را تغییر دهند.
وی افزود: اگر بررسی بر مسائل اقتصادی کشور داشته باشیم خواهیم دید که طی دو سال اخیر، هم در قانون بودجه سال ۹۹ و هم در اصلاح قانون مالیات ارزش افزوده چند مورد تغییر ایجاد شده و در مسیر قانونی و اجرا شدن قرار گرفته است.
 
به عنوان نمونه می‌توانیم به اخذ مالیات از خانه‌های خالی اشاره کنیم، این طرح در حال عملیاتی شدن بوده و با ایجاد یک سامانه در مسیر اجرا قرار گرفته است. این در حالی است که مالیات برای خانه-های لوکس و خودرو نیز اجرایی شده است. درخصوص مالیات برای سکه نیز بخشنامه‌ای از سوی سازمان مالیاتی تنظیم شده و دیوان عدالت اداری به آن توجه داشته و احتمالا این مسئله هم به قانون تبدیل خواهد شد. از سوی دیگر مالیات در حوزه سهام و بورس مطرح است که تا کنون قانونی برای آن در نظر گرفته نشده البته هنگامی که اوراقی در بورس جابه‌جا می‌شود مالیاتی برای نقل و انتقالات داده می‌شود، ولی در این خصوص که فردی سود کلانی را به دست آورد باید مالیات پرداخت کند قانونی نبوده، اما اخیرا به این مسئله هم توجه شده بنابراین می‌توان گفت برای اصلاح برخی از مسائل مالیاتی اقداماتی صورت گرفته، اما این اقدامات کافی نیست.

این کارشناس امور مالیاتی به ناتوانی در پوشش مشکلات از طریق مالیات اشاره کرد و گفت: هنگامی که کسری بودجه زیاد باشد دولت به دنبال مسیر جایگزین یعنی انتشار پول می‌رود و نقدینگی خارج از تولید به وجود می‌آید و خلق نقدینگی یعنی تورمی است که این‌روز‌ها شاهد آن هستیم. در این شرایط اینکه چرا مالیات به عنوان رکن اصلی تولید ناخالص داخلی نمی‌تواند هزینه‌های دولت را پوشش دهد مسئله مهمی است که مورد توجه قرار می‌گیرد، در این خصوص باید گفت مشکلات از این قیبل به کل ساختار باز می‌گردد. به عبارتی دیگر ساختار کل کشور هم از پارامتر‌های داخلی و هم از لحاظ پارامتر‌های خارجی در مسیر کارآمدی قرار نگرفته و در این شرایط نمی‌توان این توقع را داشت که مشکلات به خصوص کسری بودجه را از طریق مالیات پوشش دهیم.


اصلاح نشدن نظام مالیاتی تبعاتی را به همراه خواهد داشت


وی در پاسخ به این پرسش که اصلاح نشدن ساختار نظام مالیاتی چه تبعاتی را به دنبال خواهد داشت، گفت: در سیستم مالیاتی افراد شناسنامه‌دار و شفافی هستند که مسیر آن‌ها برای پرداخت مالیات از طریق قانون مشخص شده است و دولت نمی‌تواند مقدار مشخص شده برای اخذ مالیات را تغییر دهد. در این شرایط اگر دولت بخواهد مالیات بیشتری از این افراد دریافت کند بسیاری از شرکت‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شوند و درنهایت درآمد‌های مالیاتی ما سقوط خواهد کرد، پس قوانین اخذ مالیات باید به‌گونه‌ای باشد که افزایش‌ها متعارف باشد.
 
اما بخش‌هایی در اقتصاد وجود دارد که مالیاتی را نمی‌پر دازند، این بخش‌ها یا در حال فرار هستند و یا در سایه معافیت‌ها از پرداخت شانه خالی می‌کنند. البته باید اشاره کنم که برخی از این بخش‌ها طبق قوانین از پرداخت معاف هستند. اما بخش دیگری در اقتصاد وجود دارد که به بخش زیرزمینی معروف بوده و از پرداخت مالیات سر بازمی‌زنند. این فضای تاریک و فعالیت زیرزمینی در تمام اقتصاد‌ها وجود دارد، اما در اقتصاد‌های نفتی و دولتی همانند کشور خودمان بیشتر است. اصلاح نشدن ساختار‌های مالیاتی در این زمینه منجربه اینگونه فرار‌ها شده و از سوی دیگر برخی قوانین باعث شده که سهم مالیات برخی از شرکت‌ها در تولید ناخالص ملی اندک باشد. قطعا این ضعف‌ها در ساختار نظام مالیاتی پیامد‌هایی را برای ما به همراه خواهد داشت و سبب می‌شود که ما به اهداف اصلی خود (تامین درآمد، تنظیم بازار و توزیع ثروت و عدالت) نرسیم.

وی اظهار کرد: متاسفانه نمونه‌های زیادی در کشور وجود دارد که نشان می‌دهد نظام مالیاتی ما کارآمد نیست. به عنوان نمونه ابزار مالیات در حوزه مسکن نمی‌تواند عرضه و تقاضا را متعادل کند، اما در کشور‌های دیگر آن چیزی که مشکل بازار مسکن را حل کرده عنصر مالیات است. به عبارتی دیگر در این کشور‌ها آنقدر سازوکار‌ها دقیق است که اگر افراد بیشتر از حد معمول معامله کردند باید مالیات آن را پرداخت کنند. اما چون بخشی از سازوکار‌های مالیاتی ما سنتی بوده و بخش دیگر تنها جنبه درآمدی دارد نتوانسته تعادل و کنترل را در بسیاری از بخش‌ها به همراه داشته باشد. سیستم مالیاتی ما دارای مشکل بوده و باید در بلندمدت با راهکار‌های منظم و دقیق به اصلاح ساختار مالیاتی بپردازیم.
 
منبع: ابتکار
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

ریزپرنده چیست؟

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/ سفره غذا در یک خوابگاه دانشجویی

خبر مهم درباره زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳

بهشت بهاری ماسال - گیلان

اینفوگرافی/ سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

فیلم/۱۵۳ میلیارد تومان میزان فروش سینما‌ها در ماه گذشته

عکس/ بازیگر جومونگ در جلسه فیلمنامه‌خوانی سریال جدیدش

عکس/ کیک تولد لاکچری ستاره پرسپولیس

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!