اقتصاد۲۴ - محمد، ولی روزبهان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این کنفرانس ویدئویی با اشاره به تصویب سند توسعه پیوندهای اقتصادی و تجاری از سوی دولت ایران؛ آمادگی سازمان متبوع خود را برای انجام اقدامات تسهیل کننده در امور تجاری و لجستیکی با کشورهای همسایه اعلام و اظهار داشت: در زمینه توسعه زیرساختهای لجستیکی و در بخش بندری، بندر کاسپین به عنوان نخستین بندر عمیق ایران در دریای خزر با آبخور ۶ تا ۹ متری شروع به فعالیت نموده و در پسکرانه دو بندر کاسپین و انزلی که در محدوده این منطقه قرار دارند انبار غلات ۱۵۰ هزار تنی و انبار خشک ۱۰۰ هزار تنی، مخازن روغن خوراکی با حجم ۱۲۰ هزار تن، ۴۰ هکتار انبار روباز و مخازن سوخت ایجاد و خط ترانزیتی کانتینرهای یخچالی راه اندازی شده است.
روزبهان با بیان اینکه عملیات احداث اسکله رو رو کامیونی و واگن ریلی آغاز شده و ساخت اولین اسکله سرپوشیده نیز در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: در زمینه تکمیل زیرساختهای بخش ریلی، اتصال این منطقه به خط ریل سراسری تا تابستان سال آتی شمسی و میلادی به اتمام خواهد رسید؛ گرچه هم اکنون نیز امکان حمل و نقل ترکیبی از دو بندر کاسپین و انزلی به اولین ایستگاه ریلی با فاصله ۱۵ کیلومتری مهیا است.
بیشتربخوانید: منطقه آزاد انزلی شاهراه اقتصادی و استراتژیک کریدور بینالمللی شمال–جنوب
وی در این جلسه خطاب به اعضای حاضر در کارگروه بین المللی توسعه کریدور شمال ـ جنوب از موافقت راه آهن ایران برای اعطای تخفیف ویژه ۲۰ تا ۵۰ درصدی حمل کالای کانتینری در مسیر بنادر دریای خزر و بنادر جنوبی کشورمان سخن گفت و افزود: از سوی دیگر آمادگی خود را جهت ارائه تسهیلات در قالب کاهش تعرفههای بندری برای انواع کالاها و تی اچ سی عبوری از طریق بندر کاسپین اعلام میکنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه در راستای نوسازی ناوگان کشتیرانی دریای خزر ساخت دو فروند کشتی در شرکت کشتی سازی لوتوس آستراخان در حال انجام است، پیشنهاد واگذاری انبار کالاهای خشک و غلات و روباز به همکاران لجستیکی کشورهای همسایه و حاضر در این گفتگو را مطرح کرد و افزود: عالیترین مقامهای حوزه حمل و نقل کشورمان آماده کاهش تعرفه کالاهای عبوری از مسیر کریدور شمال و جنوب میباشند و در عین حال میتوان الگوی راه اندازی خط کشتیرانی میان بندر کاسپین و اکتائو با سایر بنادر کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان را در دستور کار مشترک قرار داد.
روزبهان با تصریح بر نقش و اهمیت کریدور شمال جنوب در کاهش هزینه و زمان انتقال کالا میان آسیا و اروپا؛ آمادگی سازمان متبوع خود را برای برگزاری نخستین جلسه حضوری اعضای کارگروه به میزبانی منطقه آزاد انزلی اعلام کرد؛ بنابراین گزارش کارگروه مزبور در راستای پیگیری توافقات صورت گرفته میان طرفهای ذی نفع کریدور شمال جنوب در حوزه حمل و نقل کانتینری و اجرایی کردن توافق تأسیس کارگروه هماهنگی و توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی مزبور به دعوت منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان برگزار شد.
در این کارگروه عبدالرحیم کردی، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار؛ سرگئی میلوشکین، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس؛ رومن الکساندروف، مدیر گروه همکاریهای بین المللی وزارت حمل و نقل فدراسیون روسیه؛ دنیس آفاناسیف، وزیر صنعت و منابع طبیعی منطقه آستاراخان؛ فرانک بوسس، مشاور بندر هامبورگ؛ میرکو نووک، رئیس بخش روسیه انجمن ملی لجستیک آلمان؛ و مدیران چندین شرکت حمل و نقل بین المللی که در مسیر اروپا و آسیا اقدام به ترانزیت کالا میکنند در خصوص فرصت ها، چالشهای تسهیل و توسعه حمل و نقل کالا در مسیر کریدور شمال ـ جنوب و الحاق اعضای جدید در این توافقنامه ترانزیتی بین المللی به اظهار نظر پرداختند.