تاریخ انتشار: ۲۱:۴۹ - ۱۶ تير ۱۳۹۹

رئیس سازمان امور مالیاتی: سازمان‌های دولتی سریعتر داده‌ها را بدهند

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه چاره‌ای جزء ایجاد نظام مالیاتی هوشمند و مبتنی بر ریزداده‌ها نداریم، به سازمان‌های مختلف هشدار داد هرچه سریع‌تر اطلاعات و داده‌های مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهند.

امید علی پارسا


  اقتصاد۲۴ -  امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی به مصاحبه اختصاصی با این شبکه رادیویی پرداخت، مشروح این مصاحبه به مناسبت هفته فرهنگ مالیاتی در برنامه زنده گفتگوی اقتصادی پخش شد.

پارسا در ابتدا درباره دستاورد‌های سازمان امور مالیاتی گفت: برخی سازمان اموری مالیاتی را سازمان وصول مالیاتی، در حالی که وقتی وارد این سازمان شدم و با آن آشنایی پیدا کردم، ماموریت سازمان را «وصول با اصول» معرفی کردم. مأموریتی که حمایت از تولید مدنظر قرار گیرد.
وی افزود: اگر قرار است بودجه کشور از مالیات تأمین شود، قرار نیست این تأمین مالی به هر قیمتی باشد!

*۱۰۰ درصد تحقق درآمد‌های پیش بینی شده

در ادامه وی با اشاره به برنامه ریزی‌های سازمان امور مالیاتی در تحقق درآمد‌های مالیاتی گفت: در این برنامه ریزی که سال قبل انجام گرفت، توفیق قابل ملاحظه‌ای حاصل شد، به طوری که بیش از ۱۰۰ درصد درآمد مالیاتی که سال گذشته در قانون پیش بینی شده بود، وصول شد.
پارسا سپس گفت: این شکل از تحقق درآمد مالیاتی آخرین بار در ۱۵ سال قبل رقم خورده بود و طی این مدت درآمد کامل مالیاتی وصول نشده بود. این درآمد در شرایطی تحقق پیدا کرد که سال گذشته در شرایط تحریم ظالمانه قرار داشتیم و در پایان سال شیوع کرونا هم داشتیم.
وی با بیان اینکه این تحقق ۱۰۰ درصدی درآمد مالیاتی به معنای فشار به عامه مردم و تولیدکنندگان نبود، گفت: حدود ۳۰ درصد -وصول- پرونده‌های قطعی افزایش پیدا کرد. همچنین ۳۰ درصد هم از تشکیل پرونده‌های حل اختلاف مالیاتی کاهش پیدا کرد. در مجموع شاخص رقمی نشان می‌دهد «وصول با اصول» انجام شده است.

*فرایند‌ها الکترونیکی شده، اما هوشمند نیست

رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین با طرح سوالی مبنی بر اینکه جایگاه نظام مالیاتی کجاست، به پاسخ این سوال پرداخت و اظهار داشت: فرایند کار‌های مالیاتی الکترونیکی شده است و امروز می‌دانیم پرونده، مودی و مامور مالیاتی کیست. اما در دنیا در امور مالیاتی به سمتی رفته‌اند که اطلاعات همه معاملات، ثروت و درآمد افراد را در اختیار دارند. برای اینکه چنین اطلاعاتی در داخل داشته باشیم تا در وصول درآمد‌های مالیاتی استفاده کنیم لازم است تمام سازمان‌ها و ارگان‌های کشور‌ها به سازمان امور مالیاتی وصل باشند.
وی با اشاره به حواشی شکل گرفته سال قبل در خصوص نصب دستگاه کارت‌خوان در مطلب پزشکان گفت: این یک تکلیف برای همه مودیان است که اطلاعات‌شان در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد تا تمام معاملات کشور و دارایی‌ها در اختیار سازمان امور مالیاتی باشد.
وی افزود: اگر چنین اطلاعاتی در اختیار سازمان امور مالیاتی نباشد، وصول مالیات به حق متناسب با درآمد و سود افراد اتفاق نمی‌افتد.

*تلاش برای حرکت همراستای دنیا

در بخش دیگری پارسا در توضیح نظام مالیاتی هوشمند گفت: این نظام استاندارد روز دنیاست، مردم زندگی عادی‌شان را انجام می‌دهند، اما همه اطلاعات‌شان به شکل یک کپی –ارسال داده ها- در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد. این اتفاقی است که در کشور‌های پیشرو جهان حاکم است و جهت گیری ما هم همین است. برای این منظور طراحی قانونی را انجام دادیم و امیدواریم امسال نظام مالیاتی هوشمند ایجاد شود.
رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به نظر رهبر معظم انقلاب درباره وصول مالیات گفت: باید متناسب با سودی که عایدمان می‌شود در تأمین زندگی اجتماعی‌مان شریک باشیم. انسان‌ها مجبور به زندگی اجتماعی هستند و این زندگی هزینه‌هایی دارد.
پارسا سپس تأکید کرد: لازم است یک نسخه از همه تراکنش‌های بانکی، ثروت، درآمد، سود و. در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.

*اساس اداره کشور با ریز داده است

وی با بیان اینکه برای اینکه کشور به طور شایسته اداره شود باید بودجه هر سه قوا تأمین شود و حداکثر این تأمین با درآمد مالیاتی است، ادامه داد: اساس اداره مالیاتی با ریزداده هاست، تمام اطلاعاتی که در بخش‌های مختلف جمع می‌شود، اطلاعات تمام دستگاه‌ها باید به صورت برخط، دائمی و با کیفیت در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.
پارسا همچنین با بیان اینکه به منظور جمع کردن اطلاعات همه دستگاه‌ها در قدم اول با سازمان برنامه و بودجه تعاملی انجام دادیم و طی آن پیشنهاد تعویق بودجه را دادیم، به سازمان‌های متولی در ایجاد نظام هوشمند مالیاتی هشدار داد و گفت: همه مسئولان کشور و دستگاه‌های اجرایی در این زمینه مسئولیت دارند. این مسئولیت اجرایی وجود دارد و پیگیری محکمی هم ما داریم و انتظارمان این است که تا پایان ماه اطلاعات دستگاه‌ها در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.

*مردم درباره مالیات چه گلایه‌ای دارند؟

وی در پاسخ به سوالی درباره گلایه‌های مردم در خصوص وصول مالیات و فرار‌های مالیاتی کلان در کشور گفت: هیچ گزینه دیگری غیر از اصلاح نظام مالیاتی و رساندن آن به استاندارد دنیا وجود ندارد، درکشور‌های دیگر ۸۵ درصد درآمد‌ها از طریق جمع کردن مالیات است. باقی درآمد هم با توزیع اوراق قرضه است. در کشوری مانند نروژ هم که نفت در اختیار دارد، درآمد این بخش با سایر درآمد‌های کشور ترکیب نمی‌شود. [اشاره به استفاده از درآمد مالیاتی]پارسا درباره شیوه‌های تأمین درآمد کشور گفت: در کشورمان یک زمان منبع درآمد از نفت بوده، اما اقعیت این است که –در شرایط کنونی- درآمد نفت بسیار ناچیز است. گزینه دیگر هم اوراق قرضه گرفتن است، اما قرض هم باید برگردد. گزینه آخر فروش سهام و اموال دولتی است و آخرین مورد هم چاپ پول است، در حالی که اگر چاپ پول راه حل با دوامی بود، کشور‌های دیگر از آن استفاده می‌کردند.
وی ادامه داد: چاپ پول یک راه حل نادرست است و اسم دیگر آن «مالیات تورمی» است که با اقدام به آن فشار به زندگی مردم وارد می‌شود.
رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه به غیر از راه‌های مورد اشاره فوق راه دیگری برای تأمین مالی دولت وجود ندارد، به طرح این موضوع پرداخت که مردم از پرداخت مالیات گلایه ندارند و کم عدالتی در این بخش باعث ناراحتی و شکایت آنهاست و ادامه داد: مردم همچنین از این شاکی هستند که برخی مالیات نمی‌دهند.
وی ادامه داد: راه حل کم شدن گلایه مردم هم، اخذ مالیات به شکل هوشمند است. در این روش هم آن‌ها زندگی عادی‌شان را دنبال می‌کنند و این سامانه مالیاتی است که اطلاعات را یکجا جمع می‌کند و براساس اسناد و مدارک به وصول مالیات می‌پردازد.

*جایی برای گلایه نمی‌ماند اگر.

پارسا درباره مزیت این روش گفت: در دنیا اطلاعات مردم در این سامانه‌های هوشمند جمع می‌شود و مالیات براساس اطلاعات محاسبه می‌شود و جایی برای گلایه نمی‌ماند.
در بخش دیگری پارسا در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه درآمد‌های مالیاتی کجا خرج می‌شود، گفت: ما سازمان مالیاتی «وصول با اصول» هستیم. مالیات وصول شده در اختیار خزانه قرار می‌گیرد و سازمان برنامه و بودجه مسئول خرج کردن است. بخشی از پول کل پروژه‌هایی که در شهر‌ها و روستا‌ها اجرا می‌شود و فعالیت‌های توسعه‌ای، عمرانی و حقوق پرسنل سازمان‌های دولتی به کمک درآمد‌های مالیاتی است.

*درآمد مالیاتی کجا خرج می‌شود؟

وی با بیان اینکه پول منابع مختلف درآمدی از جمله درآمد‌های مالیاتی وصل شده در سازمان امور مالیاتی به خزانه می‌رود، گفت: بخشی از کار‌هایی که شهرداری‌ها انجام می‌دهند از محل مالیات هاست، همچنین بسیاری از کار‌های نظامی، انتظامی، محیط زیست، قوه قضائیه و پژوهش از محل درآمد مالیات تأمین می‌شود.
پارسا تأکید کرد: هنرمان باید این باشد که وصول با اصول مالیات را داشته باشیم.
در بخش دیگری رئیس سازمان امور مالیاتی به طرح این موضوع پرداخت که سلامت اداری و تکریم مودیان کمک بزرگی به تحقق درآمد‌های مالیاتی کرده است.

*یک توضیح درباره ایجاد مرکز دادرسی مالیاتی

پارسا در پاسخ به سوالی درباره آئین دادرسی مالیاتی تصریح کرد: سال قبل در این خصوص به مجلس رفتم و نمایندگان نسبت به این موضوع ۷-۸ مورد را ایراد گرفتند، من هم چند مورد را علاوه بر موضوعات مدنظراشان مطرح کردم.
وی با اشاره به اینکه در شکل دادرسی با راه اندازی مرکزی به اسم دادرسی مالیاتی که زیر نظر رئیس سازمان امور مالیاتی است و استقلال نسبی دارد شرایط دادرسی بهتر می‌شود، به طرح این موضوع پرداخت که شفافیتی هم در این دادرسی‌ها ایجاد می‌شود.
پارسا سپس گفت: اگر دریافت مالیات براساس نظام مالیاتی هوشمند مبتنی بر ریزداده‌ها باشد محلی برای ایجاد اختلاف نمی‌ماند. در کار‌های جدید دنبال مرکز دادرسی مالیاتی هستیم که به عنوان مکمل بخش حسابرسی عمل کند.
وی درباره این مرکز دادرسی مالیاتی افزود: به دنبال انصاف مالیاتی و هیأت منصفه مالیاتی هستیم و نیز مرجعی که به عنوان بی طرف عمل کند در بخش رسیدگی به پرونده‌ها این بخش سه داور اقدام به فعالیت می‌کنند.

*مردم برای استفاده از بخشودگی جرایم مالیاتی دست بجنبانند!

در بخش دیگری رئیس سازمان امور مالیاتی درباره بخشنامه بخشودگی جرایم مالیاتی هم توضیح داد و گفت: در بخشنامه تأکید شده است که مودیانی که جریمه دارند اگر تا خرداد امسال مالیات‌شان را بدهند در بخش تولید تا ۹۰ درصد و در بخش خدماتی و غیر تولیدی تا ۸۰ درصد مشمول بخشیدگی می‌شوند.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط کرونا مودیانی که تا تیرماه به دنبال تسویه بدهی‌شان باشند تا ۱۰۰ درصد مشمول بخشودگی جرایم می‌شوند.
پارسا درباره تأثیر بخشنامه بخشودگی جرایم مالیاتی گفت: با این بخشنامه ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شد، مردم هم از زیر بار فشار جرایم مالیاتی خلاص شدند.
وی درباره لزوم تعیین جرایم مالیاتی گفت: جرایم مالیاتی کنتور سختی دارد و البته جرایم باید سخت باشد که فرار مالیاتی رخ ندهد این جرایم باید بازدارنده باشد.

*فرمولی برای محاسبه مالیات در جامعه

پارسا درباره تعیین یک شیوه محاسبه مالیات مناسب در جامعه گفت: مردم بدانند، بایستی یک عدد معافیتی برای معیشت درنظر گرفته شود [اشاره به اینکه تا آن میزان برای افراد مالیات درنظر نمی‌گیرند.]مازاد آن یک مالیات تصاعدی باید در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه با مالیات ستانی گاهی تا ۵۰- ۶۰ درصد ارزش یک دارایی مشمول مالیات می‌شود، اظهار داشت: در دنیا ۳۰ درصد درآمد افراد در اختیار مالیات قرار می‌گیرد و درایران ۸ درصد درآمد افراد در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد، معنی این است که در کشور موضوعاتی همچون فرار مالیاتی داریم.

*تراکنش‌های بانکی را داریم!

در بخش دیگری رئیس سازمان امور مالیاتی درباره بخشنامه تراکنش‌ها و رسیدگی به فرار مالیاتی با تأکید بر اینکه دنبال رها کردن گذشته هستیم، اظهار داشت: با این بخشنامه خواستیم بگوییم که می‌خواهیم گذشته را با توافق و تمکین خاتمه دهیم و از حالا با توجه به دیتایی که جمع می‌شود وصول مالیات را دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه با این شیوه در جایی پرداخت مالیات برخی افراد ۵ تا ۱۰ برابر هم شده است و این ناشی از اطلاعات جمع شده است، به طرح این موضوع پرداخت که نپرداختن مالیات فرقی با برداشت از خزانه ندارد!
پارسا تأکید کرد: یک سیاست‌مان تمرکز بر مودیان بزرگ و فرار بزرگ است، جایی که مصرف و سود بالا وجود دارد.

*بخشودگی جرایم در مسیر کاهش است

وی مجدد موضوع بخشودگی جرایم مالیاتی را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: سال گذشته از ۱۰۰ درصد بخشودگی جرایم به ۹۰ درصد بخشودگی بخش تولید و ۸۰ درصد بخش خدماتی و غیردولتی رسیدیم. این بخشودگی جرایم سال به سال کمتر می‌شود و هرچه سریع‌تر مودیان به دنبال تسویه مالیاتی باشند این به نفع‌شان است.

*همراهی سازمان امور مالیاتی با اصناف

وی در بخش دیگری به مهلت دوماهه تحویل اظهار نامه مشاغلی حقوقی با توجه به شرایط کرونایی پرداخت و سپس به برخی مواد قانونی شیوه محاسبه مالیات پرداخت و گفت: امسال ماده ۹۷ را باید انجام بدهیم، ما دل‌مان می‌خواهد اظهارنامه مردم را قبول کنیم.
پارسا با بیان اینکه توافق ۲ ظرفیت داریم مبنی بر توافق با اتاق اصناف و اتاق بازرگانی با توجه به شرایط کرونا به طرح این موضوع پرداخت که حداقل فشار بر اصناف را می‌خواهیم وارد کنیم.
وی ادامه داد: براساس ماده ۹۷ باید مودی براساس درآمدی که دارد هزینه کارش را پرداخت می‌کند، البته دامنه قابل قبولی برای مالیات مدیان در نظر گرفته شده است، اگر در این دامنه درآمدش را اعلام کند مبنا قرار می‌گیرد. البته مردم هم باید بدانند سازمان امور مالیاتی مدارک فعالیت بانکی افراد را دارد.
رئیس سازمان امور مالیاتی توضیح مختصری هم درباره ماده ۱۰۰ قانون فوق و اجرای قانون براساس این ماده قانونی داد.

*پیگیری فراریان مالیاتی

در بخش پایانی پارسا ضمن تشکر از فعالان اخذ مالیات در کشور که جمعیت ۳۰ هزار نفری را تشکیل می‌دهند، تأکید کرد: مالیات ستانی یک فعالیت سخت است. الان هم مردم تحت فشارند، در چنین شرایطی از همکاران‌مان که با ادب، اخلاق و تکریم عمل می‌کنند تشکر می‌کنم.
وی خطاب به مردم هم گفت: زندگی اجتماعی هزینه دارد و همه مردم با توجه به ثروت، درآمد، سود، مصرف‌شان باید مالیات بدهند.
پارسا سپس گفت: مردم اگر شاکی هستند از جایی است که احساس می‌کنند عدالت نیست، ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد که باید به حق مالیات بالایی بدهند –فراریان- را دنبال می‌کنیم. هر سه قوه اجماع مشترک و عزم قاطعی در این خصوص دارند.
وی تأکید کرد: امسال پایه‌های جدیدی مالیاتی را معرفی می‌کنیم.
در پایان رئیس سازمان امور مالیاتی مجدد خطاب به مردم به بیان این موضوع پرداخت که اگر فکر می‌کنند مبلغ مالیات بالاست، تصور کنند که یک مغازه‌ای دارند که قرار است خودشان امنیت آن را تأمین کنند در ان صورت چه میزان باید برای این منظور صرف می‌کردند.
 
منبع: رادیو گفتگو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/ سفره غذا در یک خوابگاه دانشجویی

خبر مهم درباره زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳

بهشت بهاری ماسال - گیلان

اینفوگرافی/ سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

فیلم/۱۵۳ میلیارد تومان میزان فروش سینما‌ها در ماه گذشته

عکس/ بازیگر جومونگ در جلسه فیلمنامه‌خوانی سریال جدیدش

عکس/ کیک تولد لاکچری ستاره پرسپولیس

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

لقب جالب پرتغالی‌ها برای مهدی طارمی+ عکس

حرکت آرام بورس در سایه کاهش دامنه نوسان

دیدار علی دایی با رپر معروف زیر زمینی+ عکس

طلای ۱۸ عیار پرچمدار رشد قیمت در فروردین ۱۴۰۳

استوری سرمربی پرسپولیس برای کنعانی‌زادگان+ عکس

آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

اخراج کارمندان گوگل در پی اعتراض به همکاری با اسرائیل

قزاقستان به دنبال ساخت خط لوله نفت در دریای خزر

اظهارات جدید محسنی اژه ای درباره وضعیت حجاب

قیمت جدید مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

اوپک می‌تواند مانع ۱۰۰ دلاری شدن قیمت نفت شود ؟

درخواست فعالان اقتصادی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت این خودرو از ۹۰۰ میلیون تومان فراتر رفت

خودرویی که جایش در بازار ایران خالی است + عکس

تذکر دفتر رهبری به برخی مسئولان در حوزه حجاب + عکس

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

افت ۳۳ درصدی معاملات بورس + نمودار

جزئیات جدید از پرداخت یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳

یارانه نقدی فروردین واریز شد

آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳

تهران شهر خانه های دو میلیاردی و خانه‌های متری دو میلیاردی!

فیلم/ لحظات نفس‌گیر از عملیات نجات در سیلِ سیستان و بلوچستان

در تالار حواله ارز چه خبر است؟

رکورد تاریخی افزایش قیمت طلا ثبت شد

رشد قیمت مسکن در تهران منفی شد

قیمت‌های نجومی و میلیاردی برای خانه‌های کلنگی تهران + جدول

فرش قرمز برای اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

خانه های با ارزش ۵ میلیارد تومان در تهران + جدول

نامه خانواده سعید مدنی درباره وضعیت او در زندان

فیلم/ تصاویر آخرالزمانی از طوفان دبی

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن / اهداف مانور روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان