تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۲۳ تير ۱۳۹۹
اعضای اتاق بازرگانی تهران مطرح کردند

چرا دلار‌های صادراتی برنگشت؟

نجفی منش فعال بخشی خصوصی گفت: صادرکننده که نمی‌تواند پول را در چمدان یا ساک بگذارد و بیاورد به داخل کشور، زیرا که این کار بسیار خطرناک است و ضریب امنیتی آن بسیار پایین است، بنابراین دولت و بانک مرکزی باید تمهیداتی را بیاندیشند، تا صادرکنندگان بخش خصوصی بتوانند در عمل تعهداتی را که داده‌اند، آن‌ها را انجام دهند.

دلار صادراتی

اقتصاد۲۴- حسن روحانی رئیس جمهوری می‌گوید: اینکه برخی از صادرکنندگان که ما آن‌ها را به عنوان سربازان و سرداران خط مقدم مبارزه با تروریسم اقتصادی آمریکا می‌دانیم؛ برخی از آن‌ها ارز را سر وقت برگرداندند که از آن‌ها تشکر می‌کنیم، اما متاسفانه افرادی را هم داریم که در صادرات کوشا بودند، اما ارز را سر وقت برنگرداند؛ این رقم بانک مرکزی ما اعلام می‌کند که ۲۰ میلیارد یورو است.

روحانی افزوده است: علیرغم اینکه هیچوقت دلمان نمیخواست یک صادرکننده را از طریق اعمال فشار و یا اقدامات قوه قضائیه تحت فشار قرار دهیم، به ناچار تصمیمات حادی را باید اتخاذ کنیم. مبنای ما این است که همه مردم و صادرکنندگان ما کسانی هستند که برای کشور می‌خواهند کار کنند و ما را در زمینه ارز بی نیاز کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در همین سال با محاسبات ما میتوانیم ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: این ۴۱ میلیارد دلار اگر تمامش وارد کشور شود، کل نیاز وارداتی ما را مرتفع می‌کند. اگر همه طبق وظیفه عمل کنیم، مشکل ارز هم حل می‌شود و مواد اولیه کارخانجات هم در موعد خود به دستشان خواهد رسید.
 

معمای دلار‌های صادراتی! دولت باید یک راهکار مشخص ارائه کند

محمدرضا نجفی منش رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه صادرکنندگان مشکلی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات ندارند، اظهار داشت: با توجه به اینکه برای نقل و انتقال پول ایران به طور کامل تحریم است، به همین سادگی نمی‌توان ارز را به کشور وارد کرد، از سوی دیگر قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF نیز مزید بر علت شده تا عملا دست صادرکننده برای بازگشت ارز بسته باشد.

وی افزود: بهترین راهکار این است که بانک مرکزی یک حسابی را در هر کشوری که می‌تواند معرفی کند، تا صادرگنندگان وجوه صادراتی خود را به آن واریز کنند، در حال حاضر مسئولان دولتی از جمله شخص رئیس جمهوری می‌گویند، صادرکنندگان ارز را به داخل کشور بر نمی‌گردانند، اما واقعا امکان این کار وجود ندارد.

نجفی منش اظهار داشت: پول را که نمی‌توان ازر طریق بانکی و یا شبکه صرافی به داخل از کشور آورد، یا باید بانک مرکزی خارج از کشور یک حساب معرفی کند یا اینکه این ارز تهاتر شود، برای واردات، این طوری هم مشکل وارات و تامین ارز آن حل می‌شود و هم صادرکنندگان به تعهدات خود عمل می‌کنند.

این فعال بخشی خصوصی ادامه داد: صادرکننده که نمی‌تواند پول را در چمدان یا ساک بگذارد و بیاورد به داخل کشور، زیرا که این کار بسیار خطرناک است و ضریب امنیتی آن بسیار پایین است، بنابراین دولت و بانک مرکزی باید تمهیداتی را بیاندیشند، تا صادرکنندگان بخش خصوصی بتوانند در عمل تعهداتی را که داده‌اند، آن‌ها را انجام دهند، زیرا که صادرکننده نیز به سرمایه خود برای ادامه فعالیت و کسب و کارش نیاز دارد و بدون این پول نمی‌تواند به کار خود ادامه بدهد، بنابراین باید در این زمینه یک تعامل ضورت تا مشکل به وجود آمده مرتفع شود.

معمای دلار‌های صادراتی! رئیس جمهوری باید منظور خود از صادر کننده را دقیق بگوید
سیدرضی حاجی آقامیری رئیس اسبق کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با فرارو در واکنش به سخنان اخیر رئیس جمهور پیرامون عدم بازگشت ارز‌های صادراتی، گفت: ما مفهوم این گونه سخنان را متوجه نمی‌شویم، تا زمانیکه آقایان منظور خود از صادرات را به درستی و وضوح کامل بیان نکنند و نگویند ارز چه نوع صادراتی به کشور بازنگشته است، نمی‌توان به طور دقیق در این زمینه حرف زد.

وی افزود: مدام گفته می‌شود صادرکنندگان به تعهدات ارزی خود عمل نکرده‌اند، کدام صادرکننده، در کدام رسته کالایی، باید اذعان داشت رقمی که اعلام می‌شود به هیچ عنوان در قدرت بخش خصوصی نیست که چنین صادراتی را انجام دهد، بنابراین باید آدرس درست داده شود، تا کسی که در این رابطه به قولی که داده، اما به آن عمل نکرده مشخص شود.

حاجی آقامیری اظهار داشت: این رقم ۱۷ میلیارد دلار را ما صادر نکرده‌ایم که بخواهیم آن را برگردانیم، این رقم بسیار بزرگ است و بخش خصوصی واقعی چنین توانی ندارد تا در چنین ابعادی صادرات کند، بنابراین بهترین راه‌حل در این رابطه این است که، بانک مرکزی و با دولت به طور شفاف اسامی افراد متخلف را اعلام کنند، تا همه بدانند که چه کسی مرتکب تخلف شده، اگر چنین اتفاقی رخ دهد، دفعه بعد دیگر کسی نمی‌تواند به تعهدات خود عمل نکند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه این احتمال وجود دارد که برخی شرکت‌های خصولتی این ارز‌ها را برنگردانده باشند، ادامه داد: این شرکت‌های هستند که امکانات بسیاری در اختیار دارند و می‌تواند در مقیاس بزرگ صادرات انجام دهند، بنابراین باید مشخص شود که این‌ها تا چه میزان به تعهدات ارزی خود عمل کرده‌اند، بنابراین در این زمینه باید یک اطلاع رسانی دقیق انجام شود، تا ابعاد مختلف این موضوع مشخص شود، از سویی این احتمال نیز وجود دارد که برخی از صادرکنندگان بخش خصوصی نیز در این زمینه به تعهد خود عمل نکرده باشند.

معمای دلار‌های صادراتی! دولت برای صادرکنندگان باید مشوق در نظر بگیرد

حمیدرضا صالحی نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه هزینه انتقال ارز به کشور برای صادرکنندگان چالش برانگیز است، گفت: زمانیکه من به عنوان صادرکننده می‌خواهم ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانم، این کار هزینه ۱۵ درصدی دارد که برای صادرکننده این امر مشکل ایجاد می‌کند، زیرا که به علت تحریم‌های بانکی نقل و انتقال پول به راحتی نمی‌تواند انجام شود.

وی افزود: دولت در این باره و با توجه به شرایطی سختی که صادرکنندگان با آن روبرو هستند، باید مشوق‌هایی را درنظر بگیرد، تا آن‌ها تشویق شوند، که ارز حاصل از صادرات خود را علیرغم مشکلاتی که وجود دارد به کشور وارد کنند، به طور مثال ۵۰۰ تومان بالاتر از قیمتی که ارز در بازار آزاد دارد، اگر این ارز‌ها از صادرکنننده خریداری شود، آن زمان نیز صادرکننده نیز تشویق می‌شود ارز خود را بازگزداند.

صالحی ادامه داد: با توجه به اینکه صادرکننده کالا و محصولات خود را با نرخ ارز آزاد تولید کرده و صادر می‌کنند، حال اینکه به مانند گذشته بخواهد این ارز‌ها را در سامانه نیما و پایین‌تر از قیمت بازار آزاد عرضه کند، برای او به هیچ عنوان به صرفه نیست و همین عامل نیز باعث شد که سامانه نیما نتواند به اهدافی که برای آن تعیین شده بود، به درستی درست پیدا کند.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی کشور در کشور حکمفرما است، موانع بسیار زیادی بر سر راه تولید کننده و مسئله صادرات وجود دارد، با این وجود فعالان این عرصه سعی دارند، همچنان چراغ صادرات را روشن نگه دارند، بنابراین مسئولان دولتی نیز باید در این زمینه از مقوله صادرات و صادرکنندگان نیز حمایت کنند.
منبع: فرارو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد

خبر خوب درباره رتبه بندی معلمان

فیلم/ دستور تخلیه یک روستا بخاطر شکسته شدن سد!

درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی+ عکس

رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۳

تصمیم افزایش قیمت پژو پارس چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟

قیمت ماکارونی چقدر افزایش یافت؟

مرز‌های تقلب در کنکور ۱۴۰۳ جابجا شد

عکس/ بهاره رهنما با شلوار غیرمتعارف ظاهر شد!

ستاره پرسپولیس لیگ را از دست داد

اینفوگرافی/ تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

سهامداران استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند؟